Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag vet vad vitiligo är ;)

Men kan det verkligen komma så "explosionsartat"?
För mamma är faktiskt ssk inom just hud, med många års erfarenhet, och iaf på människor kan det absolut "dyka upp från en dag till en annan" men då börjar det med en liten fläck - och från liten fläck till mer fläckar går det i regel rätt så långsamt (veckor, månader, år).
Hans mule blev i princip sådär på 5-6 dagar....

Det är nog troligare att vitiligo kommer snabbt än "tigrering".
 
Vilka färger ger den kombinationen! Sto som är silverbrun har redan givit två silverbruna föl, kopier av henne (en hingst var fux, andra vet ej) Hon har mörka ben, dock typ tigrerade på grund av silveranlaget.
 
Vilka färger ger den kombinationen! Sto som är silverbrun har redan givit två silverbruna föl, kopier av henne (en hingst var fux, andra vet ej) Hon har mörka ben, dock typ tigrerade på grund av silveranlaget.
En del av frågan försvann Silverbrun sto med svart hingst!
 
Jag misstänker att denna sto kanske bär på dubbelanlag för agutigenen ( två likafärgade föl), blir aldrig annat än brunt föl, däremot en av hennes föl är tagen från fux hingst och då är dubbelanlaget minskat till halva. Har hennes föl större chans att få silversvart föl istället?
 
Jag misstänker att denna sto kanske bär på dubbelanlag för agutigenen ( två likafärgade föl), blir aldrig annat än brunt föl, däremot en av hennes föl är tagen från fux hingst och då är dubbelanlaget minskat till halva. Har hennes föl större chans att få silversvart föl istället?
Att fölet får silvergenen är 50 procent, om hon bara har ett anlag, men det förutsätter jag eftersom hon annars bör ha problem med synen.

Förstår inte vad du menar med "däremot en av hennes föl är tagen från fux hingst". Om hon bär på fux och fadershingsten också ungen blir fux syns ju inte ett ev silveranlag, men det kan ju finnas där ändå. Utan fuxanlag är ju chansen att det syns större däremot.
 
Läste någonstans att om t. ex sto bär på dubbelanlag för agutigenen då blir fölen alltid bruna, däremot tar man en föl på henne med en fux hingst då blir det bara en aguti gen som går i arv. Har studerat lite nu på färgkarta och fux eller inte finns det även där dubbelanlagt agutigenen, det syns bara inte. :( Om jag nu misstänker att hon har dubbelanlag för agutigenen och jag vill ta fram svartsilver föl, vilken färg passar då bäst. Antagligen behöver man då först få bort det ena aguti genen och sen fortsätta med svart
 
Läste någonstans att om t. ex sto bär på dubbelanlag för agutigenen då blir fölen alltid bruna, däremot tar man en föl på henne med en fux hingst då blir det bara en aguti gen som går i arv. Har studerat lite nu på färgkarta och fux eller inte finns det även där dubbelanlagt agutigenen, det syns bara inte. :( Om jag nu misstänker att hon har dubbelanlag för agutigenen och jag vill ta fram svartsilver föl, vilken färg passar då bäst. Antagligen behöver man då först få bort det ena aguti genen och sen fortsätta med svart
Silverbrun kan du ju få oavsett antal augotianlag.
 
[...] Om jag nu misstänker att hon har dubbelanlag för agutigenen och jag vill ta fram svartsilver föl, vilken färg passar då bäst. Antagligen behöver man då först få bort det ena aguti genen och sen fortsätta med svart

För att maxa chanserna för silversvart i näst - nästa generation bör en hingst med svart
grundfärg (t ex svårt, musblack, svartskäck) vara bäst. Om hingsten inte bär anlag för fux är det ett plus, för då vet du till nästa generation att du inte fått med dig ett sådant.
 
Nu har jag lärt mig färgkarta utantill. Hingsten är helsvart :) EEaa, för vi inte vet riktigt vad stoet är så får man bara hoppas på turen. Har man jävligt tur så har hon EEAa
 
Nu har jag lärt mig färgkarta utantill. Hingsten är helsvart :) EEaa, för vi inte vet riktigt vad stoet är så får man bara hoppas på turen. Har man jävligt tur så har hon EEAa

Fast hade hon inte fått ett fuxföl? isf bör hon vara EeAa eller EeAA? :)
 
Såg en kommentar:
'En svartbrun häst kan inte blekas av solen det är bara svarta hästar som kan'.:confused:

Vad säger ni om den?
 
Har ett russ jag har testat för Splashed White då hon har mycket vitt under magen och är stickelhårig över hela kroppen. Fick följande svar:
Vad innebär detta mer exakt?
20729252_10155553703764648_1023644134394962456_n.jpg
 
Såg en kommentar:
'En svartbrun häst kan inte blekas av solen det är bara svarta hästar som kan'.:confused:

Vad säger ni om den?

Lite som när hästen som egentligen var en flugskimmel skulle säljas som blåskimmel för blåskimmlar minsann inte fick cancer som all andra skimmlar...:angel::confused:
Nej men jag fattar inte riktigt vad som menas med att svarta hästar kan blekas av solen. Har haft en kolsvart som inte blektes något alls överhuvudtaget. Personen som skrev det måste nästan blandat ihop det med ngt annat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 109
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp