Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ett russ jag har testat för Splashed White då hon har mycket vitt under magen och är stickelhårig över hela kroppen. Fick följande svar:
Vad innebär detta mer exakt?
20729252_10155553703764648_1023644134394962456_n.jpg
Det innebär att din häst har ett splash white-anlag (heterozygot) SW1 som finns hos russ.
http://www.hästfärger.se/splash/index.html
 
om man betäcker med en gul hingst (isabell) är det alltid 50% chans för gul avkomma då?

Vidare; fuxmamma oh isabellhingst ger fux eller isabell? 50/50?
 
Såg en kommentar:
'En svartbrun häst kan inte blekas av solen det är bara svarta hästar som kan'.:confused:

Vad säger ni om den?
jag säger bara *suck*
Nej men jag fattar inte riktigt vad som menas med att svarta hästar kan blekas av solen. Har haft en kolsvart som inte blektes något alls överhuvudtaget. Personen som skrev det måste nästan blandat ihop det med ngt annat?
Vissa svarta hästar bleks av solen, andra gör det inte. Inte ett dugg konstigt.
Jag har haft båda varianterna.
 
jag säger bara *suck*
Jag med!
har en egen svartbrun som bleks på sommaren dessutom..
jag funderade på att fråga vad som är skillnaden men orkade inte:angel: svart hårstrå är ju svart hårstrå liksom.

Det var flera i den diskussionen som ansåg att svarta hästar knappt existerar utan är egentligen bruna. Nån bild på en uppenbart svart häst 'var egentligen brun' tex. 'Det finns knappt några svarta hästar'.
Någon annan var uppenbart solblekt (men svart fortfarande) men den hade nog fuxgener.

Och så vidare.:cool:
 
jag säger bara *suck*

Vissa svarta hästar bleks av solen, andra gör det inte. Inte ett dugg konstigt.
Jag har haft båda varianterna.

Bleks på vilket sätt? Inte så att det är en ljusare sommarpäls bara? Har svårt att tro att pälsen verkligen blekts. De flesta hästarna är ljusare i sin sommarpäls och mörkare i vinterpälsen...
 
Jag med!
har en egen svartbrun som bleks på sommaren dessutom..
jag funderade på att fråga vad som är skillnaden men orkade inte:angel: svart hårstrå är ju svart hårstrå liksom.

Det var flera i den diskussionen som ansåg att svarta hästar knappt existerar utan är egentligen bruna. Nån bild på en uppenbart svart häst 'var egentligen brun' tex. 'Det finns knappt några svarta hästar'.
Någon annan var uppenbart solblekt (men svart fortfarande) men den hade nog fuxgener.

Och så vidare.:cool:

Vad var det för diskussion?
 
Bleks på vilket sätt? Inte så att det är en ljusare sommarpäls bara? Har svårt att tro att pälsen verkligen blekts. De flesta hästarna är ljusare i sin sommarpäls och mörkare i vinterpälsen...
Jodå, pälsen kan blekas av solen. Och nej, det är inte nödvändigtvis så att det är ljusare sommarpäls och mörkare vinterpäls.
Jag ska hämta mina bilder från Photobucket, så ska jag visa ett antal exempel. Återkommer...
 
Här är en svart shetlandsponny. Titta på huvudet så ser du att det är svart. Lyfte man på manen var pälsen svart därunder. Men kroppen var lite ljusare den sommaren.
matilda2.jpg


Här är också en svart shetlandsponny, i vinterskrud. Som synes inte kolsvart just då, men likväl är hon svart.
cassisalmhult2009.jpg~original

Samma ponny, på en bild som visar att hon ÄR svart.
18581972_10154695526952404_8269788270044702132_n.jpg
 
Jodå, pälsen kan blekas av solen. Och nej, det är inte nödvändigtvis så att det är ljusare sommarpäls och mörkare vinterpäls.
Jag ska hämta mina bilder från Photobucket, så ska jag visa ett antal exempel. Återkommer...

Det skrev jag inte iheller, utan jag skrev de flesta hästar har ljusare sommarpäls och mörkare vinterpäls. Dina bilder visar bara för mig en ljusare ponny på sommaren, en ponny som solen lyser i pälsen på vintern samt en bild där den står i skuggan.
 
Det skrev jag inte iheller, utan jag skrev de flesta hästar har ljusare sommarpäls och mörkare vinterpäls. Dina bilder visar bara för mig en ljusare ponny på sommaren, en ponny som solen lyser i pälsen på vintern samt en bild där den står i skuggan.
Men du måste väl ändå se på den översta bilden att hästen är blekt? Det syns ju hur tydligt som helst. Det är skillnad på blekt päls och bara ljusare sommarpäls
 
Det skrev jag inte iheller, utan jag skrev de flesta hästar har ljusare sommarpäls och mörkare vinterpäls. Dina bilder visar bara för mig en ljusare ponny på sommaren, en ponny som solen lyser i pälsen på vintern samt en bild där den står i skuggan.
Tja, vill man hitta bortförklaringar till det som ska visas så går det ju bra.
Den översta ponnyn kan jag tyvärr inte visa fler bilder på då hon tyvärr dog nåt år senare och det var innan jag hade någon egen digitalkamera, så de få foton jag har på henne är i pappersformat i nån låda någonstans.
Men då tar vi den nedre ponnyn i vinterskrud. Tycker du fortfarande att det är solen som lyser på henne på den här bilden?
Vreta06_HippoteketsCassis.jpg

Samma ponny, samma tidpunkt på året, annat år och annan plats.
Och här är en bild på henne tagen dagen före bilden i ligghallen, när hon nyss fölat.
18527625_10154692020092404_8241816241916545750_n.jpg

Tycker du fortfarande inte att bilderna visar svart ponny på sommaren och solblekt ponny med vinterpäls?
 
Tja, vill man hitta bortförklaringar till det som ska visas så går det ju bra.
Den översta ponnyn kan jag tyvärr inte visa fler bilder på då hon tyvärr dog nåt år senare och det var innan jag hade någon egen digitalkamera, så de få foton jag har på henne är i pappersformat i nån låda någonstans.
Men då tar vi den nedre ponnyn i vinterskrud. Tycker du fortfarande att det är solen som lyser på henne på den här bilden?

Samma ponny, samma tidpunkt på året, annat år och annan plats.
Och här är en bild på henne tagen dagen före bilden i ligghallen, när hon nyss fölat.

Tycker du fortfarande inte att bilderna visar svart ponny på sommaren och solblekt ponny med vinterpäls?

Det finns alltid "bortförklaringar" och det går att appliceras på det mesta.
Nej, det tycker jag inte. Du får acceptera att vi tycker olika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 206
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 100
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp