Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet faktiskt inte om fölet är det, inte mitt föl. Känns ju rätt otroligt om det skulle vara fel pappa, det måste vara extremt ovanligt?
Rör sig om en ridponny

Extremt ovanligt är det inte, det var därför man införde dna-test vid registrering. Antingen är det tjuvbetäckning eller så har strån blandats ihop på seminstationen. Många förstår inte hur oerhört snabbt en betäckning kan ske.

Den mest kända tjuvbetäckningen är antagligen den av stoet Retina för 50 år sedan. Hon var skimmel och fick sonen Capitano som man trodde hade brune Corporal till far. Men eftersom Capitano visade sig vara homozogyt skimmel kunde han inte ha en far som inte är skimmel. Det anses numera att han istället är resultatet av en tjuvbetäckning med skimmelhingsten Grand Vikar.
 
Blev så nyfiken.

Black.

En brunblack, har den inte svarta ben? Eller grå eller liknande?
Kan man ta miste på en (mörkt) rödblack och en brunblack? benen är i samma bruna/röda nyans som resten av hästen.
En musblack, är inte den alltid tydligt grå i sin päls? Med svarta(/grå?) ben?
 
Blev så nyfiken.

Black.

En brunblack, har den inte svarta ben? Eller grå eller liknande?
Kan man ta miste på en (mörkt) rödblack och en brunblack? benen är i samma bruna/röda nyans som resten av hästen.
En musblack, är inte den alltid tydligt grå i sin päls? Med svarta(/grå?) ben?

Det lätta svaret är NEJ på samtliga frågor. Men, nu pratar jag fjordhäst som jag kan mer om.

En brunblack har ju alla nyanser från ljusbrun till mörkbrun med blackgenen på.
De allra flesta brunblacka är så kallade ljusbrunblacka och har inte så mörka ben och inte heller så tydliga ränder.

Samma med gråblack. Det finns nyanser från ljusgrå till mörkgrå och då blir det samma där som med brunblack. Dock har man av någon konstig anledning inte valt att ha nyansnamn på gråblack, som man ju har på brunblack. Det lättaste hade varit om inga nyanser fanns med i namnet tycker jag.

En brunblack ska alltid ha svart i manen och således kan man inte ta minste på en brunblack av ljus nyans och en rödblack eftersom en rödblack ju inte kan ha svart.
man får helt enkelt inte titta på benen.

Däremot kan man ha svårt att skilja på rödblack och isabellblack.

Kanske har @Habina något att tillägga?

Kanske någon islandshästmänniska?
 
Det lätta svaret är NEJ på samtliga frågor. Men, nu pratar jag fjordhäst som jag kan mer om.

En brunblack har ju alla nyanser från ljusbrun till mörkbrun med blackgenen på.
De allra flesta brunblacka är så kallade ljusbrunblacka och har inte så mörka ben och inte heller så tydliga ränder.

Samma med gråblack. Det finns nyanser från ljusgrå till mörkgrå och då blir det samma där som med brunblack. Dock har man av någon konstig anledning inte valt att ha nyansnamn på gråblack, som man ju har på brunblack. Det lättaste hade varit om inga nyanser fanns med i namnet tycker jag.

En brunblack ska alltid ha svart i manen och således kan man inte ta minste på en brunblack av ljus nyans och en rödblack eftersom en rödblack ju inte kan ha svart.
man får helt enkelt inte titta på benen.

Däremot kan man ha svårt att skilja på rödblack och isabellblack.

Kanske har @Habina något att tillägga?

Kanske någon islandshästmänniska?
Aha! Tack för svar!
Detta var en shetlandsponny, och som jag förstår blir blacka av andra raser än fjordhäst inte riktigt lika ljusa?

Kan man blanda ihop en brunblack med en musblack då? Tänker att en musblack alltid är tydligt grå iaf? Ingen brunton liksom?
 
Aha! Tack för svar!
Detta var en shetlandsponny, och som jag förstår blir blacka av andra raser än fjordhäst inte riktigt lika ljusa?

Kan man blanda ihop en brunblack med en musblack då? Tänker att en musblack alltid är tydligt grå iaf? Ingen brunton liksom?

Fjordhästar är ljusare, det stämmer. Oftast iallafall. Vi har en mörk brunblack hingst i avel just nu och han är nästan lika mörk som en islandshäst. Uddas Hector heter han.

När det gäller fjordhästars gråblacka så är det nog ganska omöjligt att förväxla med brunblack. De har grått ända ner på nosen men kroppsfärgen kan vara allt från stålgrå/blågrå till lite gräddmjölkig/vit på individbasis.
Det är nog troligare på fjordhästsidan att an förväxlar vitblack och gråblack om man inte är van.
 
Aha! Tack för svar!
Detta var en shetlandsponny, och som jag förstår blir blacka av andra raser än fjordhäst inte riktigt lika ljusa?

Kan man blanda ihop en brunblack med en musblack då? Tänker att en musblack alltid är tydligt grå iaf? Ingen brunton liksom?

Ibland kan fenotypen ställa till stora spratt, men går det inte att avgöra med hjälp av föräldrar/avkommor så är DNA enda sättet att gå.

Fjordhäst tror man har ytterligare ett anlag som bleker färgen, det ger även mjölmule, ljus buk och ljumske. Ett tag trodde man att det var samma anlag som ger svartbrun häst, men det stämmer inte. :)
 
Satt och tittade på elitauktionsfölen - inte för att jag ska ha något, men för att de är så söta :love:
Men så fastnade jag lite för färgen på katalog nr. 18.
Färgen är angiven till "brunskimmel" :confused: - Men fölet är mörkbrun/stickelhårigt, mamman skimmel och pappan mörkbrun.
Mig veterligen - iaf på de brunskimlar jag sett - har huvudet brukat vara någorlunda solid brunt och kroppen mycket kraftigt stickelhårig.
I mina ögon är det där fölet skimmel fött mörkbrun. Eller? Har jag fel?
Vad säger ni färgexperter?
 
Satt och tittade på elitauktionsfölen - inte för att jag ska ha något, men för att de är så söta :love:
Men så fastnade jag lite för färgen på katalog nr. 18.
Färgen är angiven till "brunskimmel" :confused: - Men fölet är mörkbrun/stickelhårigt, mamman skimmel och pappan mörkbrun.
Mig veterligen - iaf på de brunskimlar jag sett - har huvudet brukat vara någorlunda solid brunt och kroppen mycket kraftigt stickelhårig.
I mina ögon är det där fölet skimmel fött mörkbrun. Eller? Har jag fel?
Vad säger ni färgexperter?

Den som skrivit att den är brunskimmel har fel. Den är skimmel född brun
 
Fjordhästar är ljusare, det stämmer. Oftast iallafall. Vi har en mörk brunblack hingst i avel just nu och han är nästan lika mörk som en islandshäst. Uddas Hector heter han.

När det gäller fjordhästars gråblacka så är det nog ganska omöjligt att förväxla med brunblack. De har grått ända ner på nosen men kroppsfärgen kan vara allt från stålgrå/blågrå till lite gräddmjölkig/vit på individbasis.
Det är nog troligare på fjordhästsidan att an förväxlar vitblack och gråblack om man inte är van.

Den här hästen står på bilden brevid en grå-svart-prickig häst.
Och den ser så brunaktig ut. Inte alls mot det grå hållet. Men de flesta hävdar bestämt den är musblack.
 
Den här hästen står på bilden brevid en grå-svart-prickig häst.
Och den ser så brunaktig ut. Inte alls mot det grå hållet. Men de flesta hävdar bestämt den är musblack.
Jag har sett bilden och jag håller med, jag har mycket svårt att tänka mig att den är musblack. Utifrån de bilder jag såg skulle jag nog säga brunblack.
 
Jag har sett bilden och jag håller med, jag har mycket svårt att tänka mig att den är musblack. Utifrån de bilder jag såg skulle jag nog säga brunblack.
Nån la ju tom in en musblack och sa att det var samma färg O_o
Jag blev ju nerröstad när jag tyckte brunblack men men..:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 783
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 325
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 220
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 107
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp