Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som kan hjälpa mig att säga hur sannolikheten är för att en häst föds svart, med två avblekbara skimlar som föräldrar? På faderns sida är det skimlar fyra generationer bakåt, i femte finns en brun och en fux. På mammans sida är mormor brun (med två skimlar till föräldrar) och morfars far är brun, (skimmelpappa och brun mamma). Morfars morfar är också brun, men hittar ingen svart häst förrän mormors farfars far.

Är det så att sannolikheten är ganska hög, eftersom skimlarna kan ha svartanlag (om de är födda svarta eller bruna)? Att om flera av skimlarna har svartanlag så är det inte konstigt alls egentligen att det kommer en svart häst?

Är självklart inte ute efter någon exakt sannolikhet, bara vill veta om det är hyfsat vanligt eller lite så en på miljonen, för alla som kände till hästen var tvärsäkra på att den skulle skimla.
Du menar som förblir svart? Dvs inte skimlar av? Föds med annan färg gör ju alla skimlar.

Har båda föräldrarna enkla skimmelanlag så är det 75% chans att fölet blir skimmel, alltså 25% chans att det behåller färgen den föds med.
Har någon av föräldrarna dubbla skimmelanlag förs det vidare till fölet med 100% sannolikhet. Finns anlaget så syns det.
 
ah, ok, så då kan jag utgå från att föräldrarna båda har enkla skimmelanlag och det är inget konstigt trots att pappan har bara skimlar i stamtavlan ett par led bakåt? En föräldrer med dubbelt anlag kan ge en avkomma med enkelt anlag (med en annan skimmel), eller måsta alla i hela linjen ha enkla?

Nej jag menar svart utan att skimla. Hästen i fråga är snart sju och visar inga tecken på att skimla. Arab.
 
ah, ok, så då kan jag utgå från att föräldrarna båda har enkla skimmelanlag och det är inget konstigt trots att pappan har bara skimlar i stamtavlan ett par led bakåt? En föräldrer med dubbelt anlag kan ge en avkomma med enkelt anlag (med en annan skimmel), eller måsta alla i hela linjen ha enkla?

Nej jag menar svart utan att skimla. Hästen i fråga är snart sju och visar inga tecken på att skimla. Arab.
En förälder med dubbelt kan ge en avkomma med enkelt ja. En avkomma får en gen från vardera förälder i varje genpar, så om ena föräldern har dubbelt vet vi att avkomman blir skimmel för att den garanterat får ett skimmelanlag från den föräldern, men om
den andra föräldern har enkel uppsättning så kan ju den ge vidare en gen utan skimmelanlag och avkomman får därmed en enkel uppsättning. :)
 
24130504_10155848154289648_714012498164417386_o.jpg

24774859_10155863607294648_8717567074861551733_n.jpg


Mitt nya föl. Står som smoky black i passet/gulsvart vilket förvånar mig då hon inte "kan" vara det då mamman är rödblack (mycket isabell på den sidan dock, men ändå?) och pappan är brun. Hon är väl ändå svart genetiskt då, bara lite "lustig"/blekt nyans?

Av hur stor vikt är det att ändra i pass och dylikt? Det är en shetlandsponny som ska vara till avel så småningom så antar jag bör göra det..
Har nu en häst där stora vita tecken under magen saknas i passet, och en som står som fel färg.. :sneaky: Ett rätt på tre hästar. Ljusbruningen reggades först som fux då benen var så ljusa när hon var liten, men ändrades innan jag köpte henne för brun det är hon (profilbild).
 
Är det bara jag som tycker att id-kontrollörerna ofta är dåligt utbildade/pålästa vad gäller hästens färger? Så många missar man har hört talas om.... har själv också varit med om ett par stycken, bl a ett föl som var klockren skimmel (hade fällt av fölpälsen och hade alla typiska skimmelvarningar som finns, förutom att vinterpälsen var relativt brun). Jag fick tjata mig till att kontrollanten skulle skriva brun/ev skm i passet. Hon envisades med att han var brun. Vilket han inte var.
 
@Cornelia jag håller med - det finns ID-kontrollanter som inte verkar ha koll ens på på de vanligaste färgerna, varken hur de nedärvs eller hur de normalt ser ut under föltid och efter första fällning. Som @Egonson_ nämner har ovan - hennes svarta föl kan omöjligt vara något annat än svart med skum nyans om föräldrarna är korrekt registrerade, även dåligt att inte ha koll på att nästan alla bruna har ljusa ben när de är nyfödda.
 
24130504_10155848154289648_714012498164417386_o.jpg

24774859_10155863607294648_8717567074861551733_n.jpg


Mitt nya föl. Står som smoky black i passet/gulsvart vilket förvånar mig då hon inte "kan" vara det då mamman är rödblack (mycket isabell på den sidan dock, men ändå?) och pappan är brun. Hon är väl ändå svart genetiskt då, bara lite "lustig"/blekt nyans?

Av hur stor vikt är det att ändra i pass och dylikt? Det är en shetlandsponny som ska vara till avel så småningom så antar jag bör göra det..
Har nu en häst där stora vita tecken under magen saknas i passet, och en som står som fel färg.. :sneaky: Ett rätt på tre hästar. Ljusbruningen reggades först som fux då benen var så ljusa när hon var liten, men ändrades innan jag köpte henne för brun det är hon (profilbild).
Först.
Ät det en svenskfödd shetlandsponny som har färgen smoky black? Skälet till att jag undrar är att det inte är en svensk färgbenämning och ska således inte accepteras.
Sen angående hur viktigt det är att det står rätt i passet, så finns det flera vinklar på det. Dels finns aspekten med färgklassindelning på utställningar, där det blir jättekonstigt när felreggade svarta går i klassen för övriga färger. Och dels kan det bli onödigt jobbigt om det föds ett föl som har en "genetiskt omöjlig" färg, om det bara går efter föräldrarnas registrerade färg.
 
Okej, fråga:

Mörkbrunt sto x isabell hingst, vad får avkomman för färg?

Stoet har tidigare lämnat
Fux (x svart hingst och x fuxhingst)
Brun (x fuxhingst och x brun hingst)
Svart (x mörkbrun hingst)

Jag har googlat men lyckas inte...
 
Okej, fråga:

Mörkbrunt sto x isabell hingst, vad får avkomman för färg?

Stoet har tidigare lämnat
Fux (x svart hingst och x fuxhingst)
Brun (x fuxhingst och x brun hingst)
Svart (x mörkbrun hingst)

Jag har googlat men lyckas inte...
Eftersom hon har lämnat både svart och fux kan vi till och med veta hennes genuppsättning med säkerhet. Hon har Ee Aa, dvs enkel svart och enkel brun. En isabell är en fux med enkelt gulanlag, så där vet vi också säkert att han har ee Cc (inget svart, en gulgen). Dock finns det en möjlighet att han har AA (dubbel brun). Men, eftersom vi inte vet det utgår jag från att han har Aa eller aa.

Möjliga färger på avkomma:
Brun
Svart
Fux
Gulbrun
Gulsvart
Isabell

Under förutsättning att det inte är någon ras där det förekommer t.ex silver eller liknande som inte syns på alla färger.
 
Är det bara jag som tycker att id-kontrollörerna ofta är dåligt utbildade/pålästa vad gäller hästens färger? Så många missar man har hört talas om.... har själv också varit med om ett par stycken, bl a ett föl som var klockren skimmel (hade fällt av fölpälsen och hade alla typiska skimmelvarningar som finns, förutom att vinterpälsen var relativt brun). Jag fick tjata mig till att kontrollanten skulle skriva brun/ev skm i passet. Hon envisades med att han var brun. Vilket han inte var.
Som ID-kontrollant kan jag bara hålla med om att det finns för många som man undrar om de verkligen har gått en riktig färgkurs ens, eftersom det verkar vara svårt att ens klara av de vanligaste färgerna.
Men när man kommer till det mer kluriga, så fick jag lära mig att man ska skriva det man själv tycker att man ser. Jag personligen har varit osäker några gånger och har i samråd med hästägaren skrivit den färg jag anser hästen ha för dagen, men då också erbjudit mig att göra en ny färgbestämning gratis om det senare visar sig att jag hade fel. Ibland är det ju så enkelt som en lurvig solblekt fölunge som gör det hela svårare... Eller att leta vita hår i vinterlurvet för att avgöra om det är en konstantskimmel, lätt stickelhårig eller rätt och slätt enfärgad häst.
Man (åtminstone jag) vill ju att det ska bli rätt, men ibland misslyckas man även om man egentligen har ganska goda kunskaper.
 
Min föddes brun och hade ca 5 vita strån på rumpan när id kontrollanten var här. Jag sa då att han kommer förmodligen bli prickig/vit och om han blev det så skulle hon göra en ny idkoll gratis :) Nu är han mer vit än brun :p och är två år gammal. Men jag vet fortfarande inte vad man ska kalla fägen tecknet för. Någon sa snöflinga?
BYkjeCNF-JE
 
Först.
Ät det en svenskfödd shetlandsponny som har färgen smoky black? Skälet till att jag undrar är att det inte är en svensk färgbenämning och ska således inte accepteras.
Sen angående hur viktigt det är att det står rätt i passet, så finns det flera vinklar på det. Dels finns aspekten med färgklassindelning på utställningar, där det blir jättekonstigt när felreggade svarta går i klassen för övriga färger. Och dels kan det bli onödigt jobbigt om det föds ett föl som har en "genetiskt omöjlig" färg, om det bara går efter föräldrarnas registrerade färg.

Nej, danskfödd. Just nu går hon på lösdrift på bortaplan med jämnåriga, men jag har bestämt mig för att ta ut id-kontrollant och ändra hennes färg samtidigt som jag får ändrat russets färg/tillagt vita tecken när hon är hemma igen (redan id-kontrollerats för svenskregistrering så missade att ändra färgen då).
Det känns precis som du skriver inte riktigt att hon står som en genetiskt felaktig färg, eftersom hon ska ställas ut kan det bli fel med klassindelning, samt även tveksamheter angående färg på avkommor i framtiden.

Känns inte ens lönt att ta DNA-test på henne angående färgbestämning, eller vad tycker ni andra?

Fadern är brun, modern är helt uppenbart rödblack på bilderna (cremedun på danska, enligt vad jag fått höra ska det innebära rödblack), morfar rödblackskäck (cremedun broget). Mormor isabell (benämnt palomino).
 
Senast ändrad:
Nej, danskfödd. Just nu går hon på lösdrift på bortaplan med jämnåriga, men jag har bestämt mig för att ta ut id-kontrollant och ändra hennes färg samtidigt som jag får ändrat russets färg/tillagt vita tecken när hon är hemma igen (redan id-kontrollerats för svenskregistrering så missade att ändra färgen då).
Det känns precis som du skriver inte riktigt att hon står som en genetiskt felaktig färg, eftersom hon ska ställas ut kan det bli fel med klassindelning, samt även tveksamheter angående färg på avkommor i framtiden.

Känns inte ens lönt att ta DNA-test på henne angående färgbestämning, eller vad tycker ni andra?

Fadern är brun, modern är helt uppenbart rödblack på bilderna (cremedun på danska, enligt vad jag fått höra ska det innebära rödblack), morfar rödblackskäck (cremedun broget). Mormor isabell (benämnt palomino).
Rent teoretiskt finns förvisso en liten chans att mamman skulle kunna vara mörk isabellblack eftersom mormor är isabell. Och att det gula anlaget då skulle kunna ha följt med till dottern.
Jag personligen hade nog inte DNA-testat för färgen, förrän en avkomma som ser väldigt "gul" ut dyker upp.
Hon är ju åtminstone ingen black...
 
Rent teoretiskt finns förvisso en liten chans att mamman skulle kunna vara mörk isabellblack eftersom mormor är isabell. Och att det gula anlaget då skulle kunna ha följt med till dottern.
Jag personligen hade nog inte DNA-testat för färgen, förrän en avkomma som ser väldigt "gul" ut dyker upp.
Hon är ju åtminstone ingen black...

Nej, black är hon ju inte som sagt.
Modern har fått en rödblack (med brun far), en fuxskäck (med brunskäck far) och så den här "svarta".
 
Nej, black är hon ju inte som sagt.
Modern har fått en rödblack (med brun far), en fuxskäck (med brunskäck far) och så den här "svarta".
Jag "tror" ju inte att det är något gult i mamman om du säger att den är solklart rödblack. Men om vi leker med tanken att det ändå är det, så är dessa tre ett för litet underlag för att kunna dra några slutsatser av.
 
Eftersom hon har lämnat både svart och fux kan vi till och med veta hennes genuppsättning med säkerhet. Hon har Ee Aa, dvs enkel svart och enkel brun. En isabell är en fux med enkelt gulanlag, så där vet vi också säkert att han har ee Cc (inget svart, en gulgen). Dock finns det en möjlighet att han har AA (dubbel brun). Men, eftersom vi inte vet det utgår jag från att han har Aa eller aa.

Möjliga färger på avkomma:
Brun
Svart
Fux
Gulbrun
Gulsvart
Isabell

Under förutsättning att det inte är någon ras där det förekommer t.ex silver eller liknande som inte syns på alla färger.

Stort tack för svar!

Inget silver, vanligt halvblod :-)

Nu ska jag se om jag kan uttrycka mig så jag gör mig förstådd...

Jag är sugen på att lägga Zafferano 1325 på stoet eftersom jag tycker om hingsten och tror matchningen skulle bli bra.

MEN jag är också väldigt förtjust i den gula (ffa gulbruna och gulsvarta) färgen...

Om jag greppar genetiken kan jag alltså inte på något sätt kunna "garantera" mig en guling med mitt mörkbruna sto som mor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 796
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 326
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 107
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp