Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort tack för svar!

Inget silver, vanligt halvblod :-)

Nu ska jag se om jag kan uttrycka mig så jag gör mig förstådd...

Jag är sugen på att lägga Zafferano 1325 på stoet eftersom jag tycker om hingsten och tror matchningen skulle bli bra.

MEN jag är också väldigt förtjust i den gula (ffa gulbruna och gulsvarta) färgen...

Om jag greppar genetiken kan jag alltså inte på något sätt kunna "garantera" mig en guling med mitt mörkbruna sto som mor?

Nej, det är 50% chans att avkomman får en aktiv gul-gen som då lägger sig ovanpå den grundfärg avkomman fått (svart, brun eller fux).
 
Länkar en bild från FB:
20292747_944427672361805_664260461192519388_n.jpg


Morfar är Grønkjærs Triumf.
hon ser ju, som sagt, väldigt "o-gul" ut...
 
Tror som du.
Ja svansen är väldigt vit, nästan helt vit. Skulle tro den mörknar med åldern (tyvärr ;) )?
Var i stammen har hon Rosson of Transy? ;)

För den som inte sett det tidigare:
Det är ganska vanligt med mer eller mindre vita svansar på svarta unga shetlandsponnyer och det kallas ibland för "Rosson-svans" eftersom han verkar ligga bakom i princip alla såna.
Här är Rosson farfars farfar
ginzasvans.jpg

Det vita brukar ha vuxit bort när de är 3 år.
 
Var i stammen har hon Rosson of Transy? ;)

För den som inte sett det tidigare:
Det är ganska vanligt med mer eller mindre vita svansar på svarta unga shetlandsponnyer och det kallas ibland för "Rosson-svans" eftersom han verkar ligga bakom i princip alla såna.
Här är Rosson farfars farfar
ginzasvans.jpg

Det vita brukar ha vuxit bort när de är 3 år.

Just det, var så han hette, det fick jag höra när jag köpte henne, att sådan svans brukar de som har Rosson i stammen ha :D Faktum är att jag inte lyckats hitta honom ännu "in person".
 
Inte med Zafferano som partner.
Hittar du en "dubbelgul" hingst får du garanterat ett gulanlag på avkomman.

...för Zafferano är enkel-gul, dvs har ett gulanlag. Detta nedärvs dock dominant viket innebär 50 % chans/risk för avkomman att få gulanlag. Rätt?

Vad innebär dubbelgul - dubbla gulanlag? Vad ger det för färg på hingsten? Finns det någon sådan halvblodshingst?
 
...för Zafferano är enkel-gul, dvs har ett gulanlag. Detta nedärvs dock dominant viket innebär 50 % chans/risk för avkomman att få gulanlag. Rätt?
JA
.
Vad innebär dubbelgul - dubbla gulanlag? Vad ger det för färg på hingsten? Finns det någon sådan halvblodshingst?
De blir helt gräddvita med rosa hud runt ögon och nos och de får ljusblå/stålgrå ögon. Nej det finns ingen sån hingst i Sverige men utomlands finns det nog
 
...för Zafferano är enkel-gul, dvs har ett gulanlag. Detta nedärvs dock dominant viket innebär 50 % chans/risk för avkomman att få gulanlag. Rätt?

Vad innebär dubbelgul - dubbla gulanlag? Vad ger det för färg på hingsten? Finns det någon sådan halvblodshingst?
Sök på färgen cremello
 
Sök på färgen cremello
riktigt så enkelt är det inte.
Först. På svenska heter färgen blåögd gräddvit (oavsett vilken grundfärgen är). Tidigare kallade man dem för gulvit, pärlvit och sotvit. (och innan dess trodde man att de var albino, vilket man numera vet att de inte är...)

Hoppar vi över till utrikiska benämningar så ser det ut som följer:
cremello är en fux med gulanlaget i dubbel uppsättning.
perlino är en brun med gulanlaget i dubbel uppsättning.
smoky cream är benämningen för en svart med gulanlaget i dubbel uppsättning.
Sen kan det finnas fler färganlag inblandade också, vilket ger ytterligare benämningar på deras färger.
 
riktigt så enkelt är det inte.
Först. På svenska heter färgen blåögd gräddvit (oavsett vilken grundfärgen är). Tidigare kallade man dem för gulvit, pärlvit och sotvit. (och innan dess trodde man att de var albino, vilket man numera vet att de inte är...)

Hoppar vi över till utrikiska benämningar så ser det ut som följer:
cremello är en fux med gulanlaget i dubbel uppsättning.
perlino är en brun med gulanlaget i dubbel uppsättning.
smoky cream är benämningen för en svart med gulanlaget i dubbel uppsättning.
Sen kan det finnas fler färganlag inblandade också, vilket ger ytterligare benämningar på deras färger.
Söker du på blåögd gräddvit så kommer det inte upp några hingstar eftersom att vi är det enda landet med den färgbenämningen :idea:
Där av svaret.
 
Tycker det här är så jäkla dumt. Det är ju inte samma färg, även om den är lik för ögat.
Det är väl en direkt översättning av Blue eyed cream, som använts en hel del.

Sen är problemet att det inte alltid är så lätt att avgöra med blotta ögat vilken grundfärgen är. Med fux i botten är de oftast ganska färglösa. Med brunt eller svart i botten är det inte längre självklart. Så, att ange det som blåögd gräddvit är att göra det lite enkelt för sig/ID-kontrollanterna.
 
Hon frågade efter hbl hingst då är det väl ingen ide att tipsa om westernhästar eller ponnys tex.oavsett färg.
Det är fortfarande så att inte alla dubbelgula är cremello, oavsett om det är halvblod, westernhästar eller ponnyer.
Sen är detta ett öppet forum, kanske finns det FLER som vill få en garanterat gul avkomma, i andra raser. Att då enbart tipsa om att man ska söka efter cremello blir väldigt fel, eftersom dubbelgult kan ha olika benämningar inom alla raser!
 
ameo, jag har en kompis som hade en BÖG/BEC valack som innan han blev valack användes i avel trots att han inte var godkänd.

Men vad vi undrar över är att vad kan det ha blivit för färgskillnad på hans avkommor.
Han har isabellfärgad pappa, fast jag tycker han ser ut som om han är typ guldfärgad hårrem och gräddfärgad man och svans.
Stona han betäckte var mest olika nyanser av fux, andra BÖG/BEC, bruna och isabeller.

Blir avkommorna mer "ofärgade" BÖG/BEC i kombinationen BÖG/BEC + BÖG/BEC än i kombinationen BÖG/BEC + isabell ?
 
ameo, jag har en kompis som hade en BÖG/BEC valack som innan han blev valack användes i avel trots att han inte var godkänd.

Men vad vi undrar över är att vad kan det ha blivit för färgskillnad på hans avkommor.
Han har isabellfärgad pappa, fast jag tycker han ser ut som om han är typ guldfärgad hårrem och gräddfärgad man och svans.
Stona han betäckte var mest olika nyanser av fux, andra BÖG/BEC, bruna och isabeller.

Blir avkommorna mer "ofärgade" BÖG/BEC i kombinationen BÖG/BEC + BÖG/BEC än i kombinationen BÖG/BEC + isabell ?
Även de gula finns i olika nyanser, och jag tycker inte det verkar vara ärftligt vilken de får.
Iaf inte av de olika hästar jag sett. Har dock inte sett särskilt många avkommor efter två dubbelgula föräldrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 327
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 226
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 108
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp