Farligt med knäppande från benen?

Marita73

Trådstartare
Jag har varit och tittat på en häst som jag är intresserad av att köpa. Ett tioårigt sto på knappt 170 cm.

När hon skrittar knäpper det väldigt mycket om henne, i varje steg. I trav och galopp hörde jag ingenting. Även efter att hon blivit varm och arbetat ordentligt knäpper det i skritten.

Bör jag dra öronen åt mig? Har aldrig hört så här mycket från en häst förut.
 
Min ena ponny har knäppande bakben. Det har han haft sen jag köpte honom för 13 år sen. Nu är han 20 och har aldrig haft några problem med benen. Har röntgat bakbenen men allt var helt normalt.
 
Jag hade nog varit lite skeptiskt till det och velat kollat upp det ordentligt innan ett eventuellt köp. Ibland är det ingenting och ibland kan det vara tecken på att något inte står rätt till.
 
Knäpper i benen som i lederna eller bara låter när hästen går?

Min häst smäller till ordentligt i både skritt och trav, men då kliver han alltså på sig själv (stort undertramp :cautious:). Men är det benen som låter vid gång skulle jag bli fundersam? I alla fall fråga vad ägaren har att säga.

(Jag har dock lite svårt att föreställa mig hur knäppandet låter för stunden, var ett tag sedan jag lämnade min trygga hästbubbla i stallet ;))
 
Knäppande i ben och leder kan vara allt från helt ofarligt knäppande som min egen har till frakturer i tex kotor som jag sett på en annan häst så jag hade dragit öronen åt mig men om hästen kändes rätt för övrigt hade jag kollat upp saken extra hos veterinär innan köpet.
 
Hästen i fråga är exportröntgad ua för 1,5 år sen. Självklart blir det klinikbesiktning innan ev. köp.
 
Jag har varit och tittat på en häst som jag är intresserad av att köpa. Ett tioårigt sto på knappt 170 cm.

När hon skrittar knäpper det väldigt mycket om henne, i varje steg. I trav och galopp hörde jag ingenting. Även efter att hon blivit varm och arbetat ordentligt knäpper det i skritten.

Bör jag dra öronen åt mig? Har aldrig hört så här mycket från en häst förut.
Hör vad veterinären säger, rata inte hästen innan. Du kanske går miste om en jättefin häst då. Behöver inte betyda någonting.
 
Min knäppte i det benet som hon hade spatt på. Om det berodde på spatten eller bara åldern kommer vi aldrig få veta. Om inte annat så är det oerhört irriterande att lyssna på. :(
 
Kan vara allt från ofarligt till saker man ska kolla, MEN det är många hästar som lever med knäppande leder som faktiskt är en kvarleva från det att hästen levde i vilt tillstånd. Knäppandet var ett ljud som övriga flockmedlemmar lärde sig känna igen, alltså vilka som tillhörde flocken.
 
Hon är importerad.
Jag hade dragit öronen åt mig med en import som "knäpper". Exportröntgen för 1,5 år sedan är inte värd ett dugg idag, speciellt inte om den inte är gjord i Sverige. Röntgenundersökningar är en färskvara. Om den är svensk kan det ju finnas chans att få ett utlåtande av den som gjort den, annars har den inget värde alls.

Jag vet ju inte varifrån hästen är importerad men misstänker att den idag inte ligger i den högsta prisklassen. Vilket är ännu en anledning till att tänka efter före, innan ev köp.
 
Min förra knäppte lite från och till i skritten. Veterinären nämnde det inte alls och hon röntgades ua vid besiktningen
 
Jag har varit där och provridit en gång till. Nu hördes inga knäppande alls. Besiktningen är på fredag och sen är jag förhoppningsvis lycklig hästägare igen :)
När jag åkte på kurs en gång med min två som aldrig knäpper, så knäppte de båda två, båda passen den dagen. Sen var det borta. Det var väl något som gjort att de blev stela i boxen eller något.
På människa vill jag minnas att såna knäppningar är pga "för lite" ledvätska, vilket ju inte låter asbra på häst.
Om jag skulle köpa den hästen skulle jag nog velat ha med i kontraktet att den knäppte på första provridningen, OM det mot förmodan skulle uppstå igen.
Eller om jag fick ha öppet köp en månad för att se att det inte är något som är ofta återkommande.
 
När jag åkte på kurs en gång med min två som aldrig knäpper, så knäppte de båda två, båda passen den dagen. Sen var det borta. Det var väl något som gjort att de blev stela i boxen eller något.
På människa vill jag minnas att såna knäppningar är pga "för lite" ledvätska, vilket ju inte låter asbra på häst.
Om jag skulle köpa den hästen skulle jag nog velat ha med i kontraktet att den knäppte på första provridningen, OM det mot förmodan skulle uppstå igen.
Eller om jag fick ha öppet köp en månad för att se att det inte är något som är ofta återkommande.

Jag har hört att knäppande leder på människor innebär att gasbubblorna i lederna spricker. Det är det som bla händer när man knäcker fingrarna, man spräcker gasbubblorna i lederna.
 
Sorry för lite trådkapning!

Min hästs leder (?) började knäppa i höstas. Tog hem honom i februari och han har gått på lösdrift fram tills i oktober, aldrig hört något knäppande. Så kan det bero på att han står på box halva dygnet nu? Det hörs i både skritt och trav i paddocken där det är fiberunderlag (alltså låter det knappt när hovarna slår i underlaget så då hör man det där jobbiga knäppandet).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp