Färskfoder

gul_zebra

Trådstartare
Fick höra att Mush släppt färskfoder för katt i dagarna. Låter utmärkt tycker jag och hade gärna provat om möjlighet funnits. Nu går inte det pga pyttefrys, men jag funtar på om man inte skulle kunna komplettera med någon bit Mush om dagen iaf.

Katten ifråga äter annars blötmat från Mjau samt lite Porta 21 Sensible på sidan av. Vad tror ni om att komplettera med en bit Mush om dagen? Vore det bra, är det helt onödigt? Kan det vara dåligt på något vis? Tänker på tex taurin, man ska ju tydligen tillsätta kycklinghjärta när man ger Mush men han kanske får i sig tillräckligt i sin övriga mat, eller måste jag isf tillsätta det också?

http://www.mushbarf.com/sv/barf-basic-cat
 
Sv: Färskfoder

Intressant! Kan också tänka mig att komplettera med små enstaka mumsbitar utöver min lillas vanliga foder (*hostöverfodringsvarninghost*:angel:), men den vanliga maten borde väl innehålla tillräckligt med taurin eftersom katten klarar sig på "bara" den så att det inte skadar med dessa småbitar?

Är ingen expert på långa vägar, men tror inte extra kött är skadligt (så länge man inte överfodrar katten)?
 
Sv: Färskfoder

Jo fast även om övrig mat innehåller tillräckligt nu så kanske det blir för lite taurin totalt om jag blandar in Mush också iom att han då äter mindre av övrig mat. Jag vill ju att lillkillen ska få en välbalanserad kost liksom :)
 
Puttar upp tråden litegrann. Köpte hem en påse Mush igår och Göte älskar det :D Provade även kycklinghjärta, väldigt populärt även det!
Men, om jag nu ger blötmat (Mjau) som bas, och säg en kotte Mush om dagen bredvid det - får han i sig tillräckligt med taurin från blötmaten då eller behöver kycklinghjärta tillsättas, och vilken mängd kycklinghjärta är då lagom? Kan jag helt enkelt ge ett hjärta om dagen eller blir det för mycket då tro?
 
Anledningen till att MUSH inte haft kattfoder tidigare är väl just frågan med taurin, du kunde köpa MUSH för hundar men då ge något taurinrikt utöver det.
Nu så är väl MUSH Basic Cat ett fullfoder så det ska ju räcka med att bara ge det? Sluta med Mjau?
 
"MUSH B.A.R.F. Basic® Cat är ett halvfoder som kan användas som bas när du barfar katten." står det på hemsidan, finns det fler sorter? Jag skulle väldigt gärna ge om det fanns som helfoder!
 
Jag provade en påse till mina katter och de var inte ett dugg intresserade, men jag tänker inte ge mig. jag hoppas att de ska ändra sig. :p

Hunden däremot hon älskar sina köttbullar. :D
 
"MUSH B.A.R.F. Basic® Cat är ett halvfoder som kan användas som bas när du barfar katten." står det på hemsidan, finns det fler sorter? Jag skulle väldigt gärna ge om det fanns som helfoder!

Jaha! Jag trodde de fixat så man bara kan ge det!
Jag läser inte så noga eftersom jag inte BARF:ar dem utan de får det som mums ibland...
 
Jag skulle gärna gå över till Mush, men det tillåts inte av ekonomin utan Göte får snällt käka till större delen Mjau även fortsättningsvis (och utöver det Porta 21 Sensible torrfoder, men det är så mängder och inte ens dagligen). Men jag ger ändå glatt lite Mush iaf, likadant med kycklinghjärta, jag vet bara inte hur mycket kycklinghjärta jag behöver ge i förhållande till Mush, eller om det behöver ges alls när Göte till större del äter blötmat annars?
 
@Sorbe Ja jag hade för mig det också, men hör olika hela tiden så var tvungen att dubbelkolla. :p

@gul_zebra Det är väl 10% som kan vara "övrigt" när man barfar, om jag inte minns fel, så iom att både Mjau och Porta är kompletta helfoder borde det inte vara något problem så länge inte mer än 10% av matmängden är Mush.
 
@Linta Ah I see, tackar! Får ställa mig och väga en Mush-kotte sen :) Om Mush överstiger 10% (det lär den garanterat göra om jag ger en kotte om dagen iaf), hur räknar jag då ut hur mycket kycklinghjärta som behövs för att väga upp?
 
Det går i princip inte att överdosera hjärta, det räknas som vanligt muskelkött men är extra taurinrikt. Även vanligt muskelkött innehåller taurin i mer eller mindre utsträckning. Tror du utan problem kan ge några hjärtan per dag, det behöver inte vara exakt balanserat varje dag heller utan bara det jämnar ut sig i längden så är det ingen fara!

Jag har också köpt Mush till mina, gillar verkligen portionsbitarna (även om de är för små för att verkligen vara portioner...). Mina katter varierar mellan att älska dem och hata dem, lite schizofrena uppenbarligen. ;) Men trägen matte vinner. :)
 
@Cheeserica Du gjorde just en liten kille väldigt väldigt glad! :D
Nej nån exakt balans dagligen är jag inte ute efter, men jag har så dålig koll på kattmat så det känns som en stor risk att jag får till en skitkass balans i längden om jag inte frågar innan. Att ge Mjau är en sak, att laborera sig till rätt mängd taurin och grejer något helt annat :D
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men visst är det så att kycklinghjärta INTE innehåller nämnvärt mycket mer taurin än annat kött. Dvs, ska man ge extra hjärta för taurinets skull så är andra sorter (tex lamm, nöt eller vilt av något slag) att föredra.
 
Nej, kycklinghjärta är inte mer taurinrikt är tex. annat kycklingkött. Grishjärta innehåller mycket höga halter taurin och sedan kommer nöt och lamm.
 
Fick höra att Mush släppt färskfoder för katt i dagarna. Låter utmärkt tycker jag och hade gärna provat om möjlighet funnits. Nu går inte det pga pyttefrys, men jag funtar på om man inte skulle kunna komplettera med någon bit Mush om dagen iaf.

Katten ifråga äter annars blötmat från Mjau samt lite Porta 21 Sensible på sidan av. Vad tror ni om att komplettera med en bit Mush om dagen? Vore det bra, är det helt onödigt? Kan det vara dåligt på något vis? Tänker på tex taurin, man ska ju tydligen tillsätta kycklinghjärta när man ger Mush men han kanske får i sig tillräckligt i sin övriga mat, eller måste jag isf tillsätta det också?

http://www.mushbarf.com/sv/barf-basic-cat

Jag skulle tro att anledningen att mush inte tillsatt hjärtat för taurinet skull är att det förstörs väldigt lätt vid frysning, och ska helst ges färskt. Och som någon sa så ska det helst inte vara just kyckling då taurin halen är väldigt låg i dom, utan andra djur är bättre.

/Camilla
 
Det var som sjutton, jag har mest bara hört om just kycklinghjärta :)

Det är nog för att det många gånger är lättast att få tag på. Vad det faktiskt innehåller brukar folk tyvärr ha dålig koll på. Har tex sett även färskfodertillverkare som sagt att man kan ge deras hund-färskfoder till katt bara man ger extra kycklinghjärta. Det är först när jag läst på lite mer på andra ställen som det framkommit att det kanske inte är en helt lämplig lösning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
2 756
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp