FÅRtråden

Det var långa omvikta plast. Var ut och tittade till henne och såg att det satt ännu lösare. Bestämde mig för att knipsa bort det. Det har säkert läkt dåligt från första början för på märket lämnade ett gammal skorpa. Sprayade med koksalt och ska hämta upp blåspray från grannen. Det borde väl vara ok att spraya på? Vill ju inte ha flugor å skit i såret:crazy:

Tack för länken,men iom att jag bor i Finland så beställer jag härifrån nytt. Antar att vi har samma bestämmelser här. Tack för hjälpen!
Javisst är det OK att spraya! Och flugor vill man inte ha...

Jag vet inget bestämt, men eftersom det är EU-bestämmelser, får man nog anta att det är samma regler om öronmärkning.

Eventuellt så är finska motsvarande jordbruksverket snällare (eller hårdare) med dispenser vid trasiga öron...

Lycka till!
 
Varning för långt inlägg:o
Funderar över fördelningen av hagar. Vi har tre stycken, endast hobbyfår - inga lamm planerade. Tackor födda ifjol höst, köpta i somras. Vi har i nuläget 3 hagar, som jag för enkelhetensskull kallar A, B och C. A är den största gräshagen (kommer ett utökas x 2 nästa år då vi fr.om -18 även arrenderar grannens mark). B är en mindre hage med hälften gräs och grus. Vi har en grind som nu just är öppen så både A och B betas på. C är en liten trähage i anslutning till en utebox.

Tänker nämligen på parasiter och hur man borde vila hagarna. Tänkte snart stänga till A, låta dom beta på B och komplettera med hö. Sen när det blir mycket snö (typ januari) låta dom gå i den lilla trähagen C. Dom har tillgång till utebox även i hage B. MEN! Hur blir det med ev parasiter? Hinner dom då dö fr.om januari till vårkanten i hage B eller borde dom bo i hage C tills det blir bete och flytta dom i hage A (som då vilat från säg september - april). Dom är inte avmaskade hos oss och har inte ännu tagit träckprov. Är det dumt att göra det i detta skede eller ska jag göra det innan dom går i "vinterförvaringen"?

Vi har bara haft hästar före innan vi köpte oss två får som gick med hästarna. Då tänkte jag inte så mycket på det här med avmaskning och parasiter. Hästarna har vi alltid kollat träcket på och alltid nollat. Tänkte man kunde förbättra sin kunskap om fåren också. Vill ju inte bidra till mer resistens.

Har "mockat" bajshögar i hage B och i hage A där dom har sina bajsställen.
 
@Lindon
Har hört och läst överallt att det inte får vistas något får i hagen efter midsommar och fram till nästa vår för att den ska kallas ren från parasiter.
Men en vinter och sen inte släppa in fåren före midsommar borde rimligt ta död på många parasiter som kläcks på försommaren och då finns det inga värddjur där.
Så släppa dina djur i B fram till midsommar och sen i A tills hösten/vintern kommer? Sen C. Sen runt så. Gärna att en häst eller annat djur kan beta i B däremellan?

Men med "bara" 3 hagar kanske det är svårt att undvika avmaskning ibland.
 
@Kaki Tack! Nu har vi inga hästar längre men funderar på några hönor nästa säsong. Kanske de skulle gå lösa i hagen och picka i sig? Hur många hagar har du? Går ju att stängsla av den nya hagen i flera delar förståss, den är inte upp än.

För hästarna har det fungerat fast vi haft små hagar och använt samma sommar/vinter. Men har varit noga med mockning, grusat upp m.m.

Hur börjar jag detta år då? De går ju nu i både A och B.
 
Tillägger. Bäst skulle det vara att ha dom i B tills vintern innan C. Den hageb har belysning, närmast stallet och bra tillgång till sovplats. Om dom efter C i vår flyttar till hage B igen. Tills efter midsommar flytta till A. Höst igen till B. Kanske inte optimalt men hur löser man det annars praktiskt? Var ju andra förutsättningar med hästarna...
 
Tillägger. Bäst skulle det vara att ha dom i B tills vintern innan C. Den hageb har belysning, närmast stallet och bra tillgång till sovplats. Om dom efter C i vår flyttar till hage B igen. Tills efter midsommar flytta till A. Höst igen till B. Kanske inte optimalt men hur löser man det annars praktiskt? Var ju andra förutsättningar med hästarna...

Vore nog smidigt att kunna ta den nya hagen nästa vår. Ta träckprov noga och avmaska innna byte från C till en av de nya fram till midsommar. Sen kanske A. Men samtidigt beror de ju på om alla hagar kan slås med betesputs? Ta ensilage i? Låta någon annans hästar gå där? Så de inte förväxer sig.

Jag har idag 3 hagar men vi har ganska stort lantbruk så planerar att stängsla om fler kohagar så även fåren kan gå där. Har inte möjlighey att ha hage vid stallet på vintern så ingen av mina är vinterhage. Önskar mig 5 hagar som även kor kan va i emellanåt, då kan jag förhoppningsvis hålla parasitfritt någorlunda!
 
Vore nog smidigt att kunna ta den nya hagen nästa vår. Ta träckprov noga och avmaska innna byte från C till en av de nya fram till midsommar. Sen kanske A. Men samtidigt beror de ju på om alla hagar kan slås med betesputs? Ta ensilage i? Låta någon annans hästar gå där? Så de inte förväxer sig.

Jag har idag 3 hagar men vi har ganska stort lantbruk så planerar att stängsla om fler kohagar så även fåren kan gå där. Har inte möjlighey att ha hage vid stallet på vintern så ingen av mina är vinterhage. Önskar mig 5 hagar som även kor kan va i emellanåt, då kan jag förhoppningsvis hålla parasitfritt någorlunda!
Tack! :bow:
 
Åh, vad glad jag blir att jag hittade en fårtråd! Vi har sju tackor, varav fyra med lamm, men kommer att betäcka fyra nästa år :D De är dock mest hobbyfår och gräsklippare, trots att vi tar vara på köttet och säljer. Drömmen är väl att de ska bekosta sig själva, men på de tre år vi har haft dem har vi gått ganska mycket back...
 
Åh, vad glad jag blir att jag hittade en fårtråd! Vi har sju tackor, varav fyra med lamm, men kommer att betäcka fyra nästa år :D De är dock mest hobbyfår och gräsklippare, trots att vi tar vara på köttet och säljer. Drömmen är väl att de ska bekosta sig själva, men på de tre år vi har haft dem har vi gått ganska mycket back...

Jag hoppas också på självbekostnad. Men det har hittills gått sådär. Har dock inte skrivit upp allt jag köpt. Men det borde jag ju egentligen göra för att veta!

Ska dock köpa ny bagge imorgon, där dyker 3500kr+moms igen.. Men har tänkt spara denna i några år därav finare och dyrare bägge :) har i år 10 tackor att betäcka istället för 4 så det blir fler lamm att slakta nästa år och då hoppas jag det går runt!
 
Skulle vilja höra lite med er rutinerade fårägare...

Hur länge väntar ni innan ni gör något om ni har en tacka som är rejält halt? Vad skulle första steget vara?

Vi har fångat in vår tacka som är halt och kollat efter svullnad och sår. Ser helt normalt ut förutom rejäl hälta. Är inne på tredje dagen med hälta. Ska vi vänta och se hur det utvecklas eller ska man ringa en veterinär? Sätta på box?
 
Skulle vilja höra lite med er rutinerade fårägare...

Hur länge väntar ni innan ni gör något om ni har en tacka som är rejält halt? Vad skulle första steget vara?

Vi har fångat in vår tacka som är halt och kollat efter svullnad och sår. Ser helt normalt ut förutom rejäl hälta. Är inne på tredje dagen med hälta. Ska vi vänta och se hur det utvecklas eller ska man ringa en veterinär? Sätta på box?
Första frågorna vid halt tacka:
Framben eller bakben?
Har tackan haft lamm i år?

Om vi börjar med bakben:
En tacka som haltar på ett bakben och som haft lamm kan ha juverinflammation.
Juverinflammationerna kan blomma ut en månad (eller mer) efter avvänjning av lammen, och när som helst under digivningen.

Juverinflammation måste behandlas med antibiotika omedelbart. Ju längre tackan går obehandlad, desto större risk att tackan måste nödslaktas direkt, kallbrand kan uppstå på kort tid.

Symtom på juverinflammation är: mer eller mindre hälta på ett bakben, stumt juver, eller om tackan delvis hunnit sina, knölar i juvret, samt i varierande grad förhöjd temperatur och nedsatt allmäntillstånd.

Vid minsta tecken på juverinflammation, ta hem veterinär direkt!

En tacka som haft juverinflammation och botats från den akuta sjukdomen ska inte betäckas fler gånger, dels så ligger juverinflammationen oftast latent och blommar upp igen när mjökproduktionen ska igång igen, och dessutom är ofta ena (eller bägge) juverhalvan förstörd/skadad, och ger inte tillräckligt mjölk för lammen.
Den vanligaste juverinflammationsbakterien kan också spridas vidare av den sjuka tackan, så hon bör slaktas så snart det går.

Övriga hältor oavsett ben:

Jag brukar låta en tacka som haltar lite eller måttligt på ett framben eller bakben gå kvar i flocken några dagar under extra uppsikt, efter att först ha försäkrat mig om att det inte är en synlig/kännbar skada på ben eller klövar och såklart juverinflammation (ta temp, klämma på juvret). De vrickar sig ibland lite precis som vi, och de brukar då vara normala igen efter ett par dagar.

Fortsätter tackan (eller baggen) att halta är dags att ta in tackan från betet, sätta på box (med kompis!) och göra noggrannare undersökning, inte minst att kolla klövar (tecken på klövröta?).

I det läget är det nog dags att ta hem veterinär också, åtminstone som relativt ny på får.
 
Första frågorna vid halt tacka:
Framben eller bakben?
Har tackan haft lamm i år?

Om vi börjar med bakben:
En tacka som haltar på ett bakben och som haft lamm kan ha juverinflammation.
Juverinflammationerna kan blomma ut en månad (eller mer) efter avvänjning av lammen, och när som helst under digivningen.

Juverinflammation måste behandlas med antibiotika omedelbart. Ju längre tackan går obehandlad, desto större risk att tackan måste nödslaktas direkt, kallbrand kan uppstå på kort tid.

Symtom på juverinflammation är: mer eller mindre hälta på ett bakben, stumt juver, eller om tackan delvis hunnit sina, knölar i juvret, samt i varierande grad förhöjd temperatur och nedsatt allmäntillstånd.

Vid minsta tecken på juverinflammation, ta hem veterinär direkt!

En tacka som haft juverinflammation och botats från den akuta sjukdomen ska inte betäckas fler gånger, dels så ligger juverinflammationen oftast latent och blommar upp igen när mjökproduktionen ska igång igen, och dessutom är ofta ena (eller bägge) juverhalvan förstörd/skadad, och ger inte tillräckligt mjölk för lammen.
Den vanligaste juverinflammationsbakterien kan också spridas vidare av den sjuka tackan, så hon bör slaktas så snart det går.

Övriga hältor oavsett ben:

Jag brukar låta en tacka som haltar lite eller måttligt på ett framben eller bakben gå kvar i flocken några dagar under extra uppsikt, efter att först ha försäkrat mig om att det inte är en synlig/kännbar skada på ben eller klövar och såklart juverinflammation (ta temp, klämma på juvret). De vrickar sig ibland lite precis som vi, och de brukar då vara normala igen efter ett par dagar.

Fortsätter tackan (eller baggen) att halta är dags att ta in tackan från betet, sätta på box (med kompis!) och göra noggrannare undersökning, inte minst att kolla klövar (tecken på klövröta?).

I det läget är det nog dags att ta hem veterinär också, åtminstone som relativt ny på får.

Tack för utförligt svar! Korta svar på frågorna: haltar på ett framben, inga lamm i år, troligen vrickning eller liknande.
Inget sår, klöv ser bra ut.
Då låter jag henne vara ett tag och blir det inte bättre på några dagar så blir det veterinär. Hon haltar så pass att hon har svårt att nå ned till gräset och ligger mycket och äter. Stödjer på benet om hon måste men håller det hellre höjt eller hoppar fram.
 
Tack för utförligt svar! Korta svar på frågorna: haltar på ett framben, inga lamm i år, troligen vrickning eller liknande.
Inget sår, klöv ser bra ut.
Då låter jag henne vara ett tag och blir det inte bättre på några dagar så blir det veterinär. Hon haltar så pass att hon har svårt att nå ned till gräset och ligger mycket och äter. Stödjer på benet om hon måste men håller det hellre höjt eller hoppar fram.
Anledningen till att jag tror att det är en vrickning eller liknande är för att det kom från en dag till en annan. Vi har fåren nära oss så vi ser dem varje dag, och hältan kom plötsligt för två dagar sedan. Hade det varit klövröta bör det väl kommit smygande?
 
Anledningen till att jag tror att det är en vrickning eller liknande är för att det kom från en dag till en annan. Vi har fåren nära oss så vi ser dem varje dag, och hältan kom plötsligt för två dagar sedan. Hade det varit klövröta bör det väl kommit smygande?
Haltar tackan så mycket, så kan hon ha svårt att "följa flocken". Jag hade nog varit benägen att ta in henne på box eller på en liten yta med utfodring så att hon kan vila bättre. Därmed inte sagt att hon inte kommer att bli bra av sig själv.

Angående klövröta och komma smygande, flockdjur som också är flyktdjur, som får, maskerar gärna mindre "obehag" i det längsta, så det är först när det har riktigt ont som det blir väldigt tydligt...
 
Haltar tackan så mycket, så kan hon ha svårt att "följa flocken". Jag hade nog varit benägen att ta in henne på box eller på en liten yta med utfodring så att hon kan vila bättre. Därmed inte sagt att hon inte kommer att bli bra av sig själv.

Angående klövröta och komma smygande, flockdjur som också är flyktdjur, som får, maskerar gärna mindre "obehag" i det längsta, så det är först när det har riktigt ont som det blir väldigt tydligt...
Självklart, jag tänkte inte så långt att de ju maskerar så länge det går!

Tack för dina svar, jag avvaktar över helgen och ser hur det går. De går i hage på ca en halv hektar, så flocken har inte så stor yta. De stödutfodras då gräset nästan är slut, men de betar gärna och då hoppar hon med de andra.
 
Inget är som väntans tider!!!!
Vilken dag som helst ny :D
2iAmnpP.jpg


k7l0gX8.jpg
 
Idag hittade jag avelsbaggen i fel fålla, så nu är han hundmat och betäckningsgruppen fick komma ut till de andra ett par veckor tidigare än beräknat. De blev jätteglada, toktanterna :love:


Somliga förstår inte sitt eget bästa! men roligt de blev glada tanterna iaf, hoppas han redan hunnit dejtat alla då.

Min bagge är sådär snäll, börjat sikta på mig men vill gärna behålla honom att betäcka nästa höst också och kanske ett till. Allvarligt sugen på att göra ett kastrat av ett av årets lamm så den och baggen kan gå ihop vid icke betäckningstid framöver. Vill helst kunna gå in i stora gruppen ihop med mitt barn utan att vara på vakt konstant mot honom. Vill ju kunna kela me de andra!
 
Nu är det baradrygt en vecka kvar tills lamningarna sätter igång här...

Några tackor ser nästan lika breda ut som de är långa...Undrar just om det är 3 stora lamm, eller kanske (hemska tanke) fyrlingar på gång:nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp