FÅRtråden

Nu är det baradrygt en vecka kvar tills lamningarna sätter igång här...

Några tackor ser nästan lika breda ut som de är långa...Undrar just om det är 3 stora lamm, eller kanske (hemska tanke) fyrlingar på gång:nailbiting:
Spännande! Vad har du för ras nu igen?
 
Helsingefår.
22 tackor ska lamma, varav 6 st är förstagångslammare.

Ingen av dem har fyllt juvret fullt än, så det är nog minst en vecka kvar...
 
Först ska man ta bilder, som inte lider av rörelseoskärpa eller damm på linsen, sedan gäller det att få in bilder också...
Här har vi ett ursött bagglamm:

bilder 180205 005.JPG
 
I helgen mockade jag ur en bädd. Klarade knappt av att klä på mig dagarna efteråt men åh vad jag trivdes med livet! Stå och mocka och planera inför alla inköp och någon stund emellanåt få pussa på alla våra ulltussar. :love: Snart är vi helt redo för lamningarna. Ska bli så roligt!

Planerna har ändrats något sen förra året. Helsingefår får (;)) bli senare, då det skulle ha blivit mina och Sebbes får, det är för känsligt just nu. Däremot är jag väldigt intresserad av just bevarandet av våra lantraser så klurar på Fjällnäsfår eller Tabacktorpsfår där man antagligen gör mer nytta som genbank. Har någon av er insyn/koll på hur läget ser ut för raserna? Vet inte alls hur läget blivit sedan år 2015. Har inte hunnit kontakta genbanksansvariga och frågat.

Jag och pappa kommer också att köpa in gotlandstackor i år. Helt underbar ras! :love:
 
Fjällnäsfår och Tabackstorpsfår är akut hotade, och naturligtvis i behov av fler genbanker.

Fast de är väldigt småvuxna, och därför svåra att t.ex. skicka slaktdjur till slakteri och få vettigt betalt, och hur deras ull fungerar vet jag tyvärr föga om.

Vill man ha något fler får (alltså fler än typ 5-6 st tackor), och vill få sin fårhållning sådan att kostnaderna någorlunda täcks av inkomsterna, så är det svårt med de allra mest småvuxna raserna, om man inte pysslar med hantverksprodukter från skinn och ull, försäljning av köttlådor eller mathantverk.
Men man kan ju två raser! Bara man kan hålla isär dem.
 
Fjällnäsfår och Tabackstorpsfår är akut hotade, och naturligtvis i behov av fler genbanker.

Fast de är väldigt småvuxna, och därför svåra att t.ex. skicka slaktdjur till slakteri och få vettigt betalt, och hur deras ull fungerar vet jag tyvärr föga om.

Vill man ha något fler får (alltså fler än typ 5-6 st tackor), och vill få sin fårhållning sådan att kostnaderna någorlunda täcks av inkomsterna, så är det svårt med de allra mest småvuxna raserna, om man inte pysslar med hantverksprodukter från skinn och ull, försäljning av köttlådor eller mathantverk.
Men man kan ju två raser! Bara man kan hålla isär dem.
Våra korsningfår ger inte särskilt mycket de heller så det är snarare betesdjur för att hålla markerna öppna, en hobby samt att vi vill hjälpa till att bevara våra lantraser. Tanken är gotlandsfår och en annan ras (tidigare tänkt Helsingefår) och det bör inte vara några problem att hålla isär dem.

Det där med ullen kan ju vara intressant att kolla upp dock!

Vet du hur det ser ut med försäljning av livdjur? Finns det köpare till dem numerärt mindre raserna? Har inte sett några annonser på allmogefårföreningens sida. Kan inte minnas att jag såg några förra året heller men då var jag förvisso inställd på Helsingefår. Ska bli intressant att få prata med genbanksansvariga. :)
 
Våra korsningfår ger inte särskilt mycket de heller så det är snarare betesdjur för att hålla markerna öppna, en hobby samt att vi vill hjälpa till att bevara våra lantraser. Tanken är gotlandsfår och en annan ras (tidigare tänkt Helsingefår) och det bör inte vara några problem att hålla isär dem.

Det där med ullen kan ju vara intressant att kolla upp dock!

Vet du hur det ser ut med försäljning av livdjur? Finns det köpare till dem numerärt mindre raserna? Har inte sett några annonser på allmogefårföreningens sida. Kan inte minnas att jag såg några förra året heller men då var jag förvisso inställd på Helsingefår. Ska bli intressant att få prata med genbanksansvariga. :)
I ärlighetens namn, så har jag ingen aning,hur "marknaden" ser ut vad gäller livdjur av Tabackstorpsfår, eller Fjällnäsfår.

Jag har faktiskt inte ens sett levande djur av dessa raser.

Jag kommer (förhoppningsvis - beror på lamningen) att åka på Allmogefårsföreningens årsmöte den 25/2. Jag ska försöka komma ihåg att fråga om dem då.
 
I ärlighetens namn, så har jag ingen aning,hur "marknaden" ser ut vad gäller livdjur av Tabackstorpsfår, eller Fjällnäsfår.

Jag har faktiskt inte ens sett levande djur av dessa raser.

Jag kommer (förhoppningsvis - beror på lamningen) att åka på Allmogefårsföreningens årsmöte den 25/2. Jag ska försöka komma ihåg att fråga om dem då.
Vad snällt, tack! Jag hade också åkt om jag inte hade flyttat ifrån staden där årsmötet hålls. Blir kanske mer aktuellt nästa år om vi skaffat allmogefår då.
 
Våra korsningfår ger inte särskilt mycket de heller så det är snarare betesdjur för att hålla markerna öppna, en hobby samt att vi vill hjälpa till att bevara våra lantraser.

Vad är det för raser i korsningen? Får man inte upp lammen i bra form så finns det ju många fler faktorer än ras man kan se över för att förbättra utbytet.
 
Vad är det för raser i korsningen? Får man inte upp lammen i bra form så finns det ju många fler faktorer än ras man kan se över för att förbättra utbytet.
Visst är det så. Jag tycker dock inte att det gör något om rasen jag vill hjälpa till att bevara är liten i växten, då det är själva bevarandet jag intresserar mig för snarare än slaktvikten. Blev kanske en konstig jämförelse med korsningsfåren om det låter som att vi har stora problem med tillväxt och liknande. Jag menade mest att man inte blivit rik på dem och att vi inte heller är, primärt, ute efter bättre slaktvikter. Vi vill fasa över till rasrena får då vi gillar gotlandsfåren och den andra rasen, vilken det nu blir, just för att det behövs fler besättningar och genbanker. Annars är vi väldigt nöjda med fåren vi har.
 
Här har jag gett första dosen selen i veckan, nästa vecka hoppas jag klipparen kan komma och sen är vi redo för lamm!

Fåren fick uppdaterat boende för någon vecka sen till gamla koladugården så nu kan jag fodra utifrån och sopa av gammalt lätt. Sååååå smidigt! :)
Byggde nackbom som är lite inskjuten över bordet för att de ska kunna äta behagligt men utan för stort hål så hoppas lamm hålls på insidan rätt bra.... Så här bor de resten av vintern :)
20180218_093021.jpg
 
Här hemma har det kommit 9 lamm än så länge, 6 tackor & 3 baggar.
En förstagångsbesökare fick tvillingar, men tyvärr stötte hon bort den lilla baggen som var betydligt klenare å mindre en Sin syster.
Tilläts bara dias om vi muta tackan med havre, då stod hon still en liten stund så han fick sig en slurk. Men annars väldigt ilsk mot honom, Så i år har vi fått vårat första flasklamm. Lilla Bääärt :love:

Så liten när han föddes, knappt 3 kg ( de andra har legat på 4,5-7kg) samt hade D-vitamin brist så rejält svaga framben/bockbent.

Men har redan nu bättrat på sig avsevärt å är nu 2 veckor gammal :love:
Han har dock kunnat leva ute i flocken med alla andra får & lamm, så det känns skönt :)

Min lilla Bäärt :love:
lrRJS88.jpg


7fmQ970.jpg


Berts tvillingsyster Berta
abAn6Gh.jpg


Lilla Julia
7UCoxB7.jpg


Och Julius (tvillingar)
vJWPOat.jpg


Doris
7GNPVKS.jpg



Rut
8NVPlfF.jpg


Å hennes tvilling Agda
bykksQk.jpg


Evy
ChHWrlP.jpg


Baggen Sigfrid till Höger
LfZdYts.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp