FÅRtråden

Några saker har jag lärt mig under första året som fårägare:

Jag tänker ha mina på stall vid lamning framöver, och renoveringen av ladan i sommar kommer anpassas efter den planen.

Baggen får inte gå med tackorna hela året utan bara vid betäckning, och jag kommer inte använda en så ung bagge.

Han betäckte en senast idag! Och jag som trodde Gotlandsfår bara brunstade höst. Lammningarna kommer bli sjukt utspridda i år, noll kontroll och svårt att beräkna och omöjligt att stalla upp. Jag har inte rätt mark för utegångsfår vintertid. Baggen var för liten och hade svårt att betäcka. Blir spännande att se om de större ens får lamm i år. Nä, slarvigt första år och dum planering.
 
Några saker har jag lärt mig under första året som fårägare:

Jag tänker ha mina på stall vid lamning framöver, och renoveringen av ladan i sommar kommer anpassas efter den planen.

Baggen får inte gå med tackorna hela året utan bara vid betäckning, och jag kommer inte använda en så ung bagge.

Han betäckte en senast idag! Och jag som trodde Gotlandsfår bara brunstade höst. Lammningarna kommer bli sjukt utspridda i år, noll kontroll och svårt att beräkna och omöjligt att stalla upp. Jag har inte rätt mark för utegångsfår vintertid. Baggen var för liten och hade svårt att betäcka. Blir spännande att se om de större ens får lamm i år. Nä, slarvigt första år och dum planering.
Det låter vettigt!

Angående det där med betäckning bara på hösten: har du stamtavla/härstamningsbevis i flera generationer på dina Gotlandsfår?

Det finns många får i Sverige, som ser ut som Gotlandsfår, men som har någon korsning gjord med annan ras någon generation bakåt.
Eftersom alla andra raser utom Gutefåren (nästan, det finns några till sällsynta undantag) kan brunsta året om, så är det inte alls ovanligt att "folk som har Gotlandsfår (alltså får som ser ut som Gotlandsfår)" påstår att "mina Gotlandsfår brunstar minsann redan i Augusti", alternativt så får man överaskningslamm t.ex. i november (baggen går med flocken året om), och det beror på att det finns någon korsning gjord för ett par/tre generationer sedan, som inte syns utanpå.

De som har stamtavla/härstamningsbevis många generationer bakåt, brukar istället klaga på att det inte går att få fåren i brunst så tidigt på hösten som de önskar...
 
Det låter vettigt!

Angående det där med betäckning bara på hösten: har du stamtavla/härstamningsbevis i flera generationer på dina Gotlandsfår?

Det finns många får i Sverige, som ser ut som Gotlandsfår, men som har någon korsning gjord med annan ras någon generation bakåt.
Eftersom alla andra raser utom Gutefåren (nästan, det finns några till sällsynta undantag) kan brunsta året om, så är det inte alls ovanligt att "folk som har Gotlandsfår (alltså får som ser ut som Gotlandsfår)" påstår att "mina Gotlandsfår brunstar minsann redan i Augusti", alternativt så får man överaskningslamm t.ex. i november (baggen går med flocken året om), och det beror på att det finns någon korsning gjord för ett par/tre generationer sedan, som inte syns utanpå.

De som har stamtavla/härstamningsbevis många generationer bakåt, brukar istället klaga på att det inte går att få fåren i brunst så tidigt på hösten som de önskar...

Nej, ingen stamtavla finns, bara förra ägarens ord på det. De fem han började med varav vi har tre kvar, har härstammningsbevis men inget vi fick med. Uppfödaren har renrasiga Gotlandsfår. Men de yngre som flocken består av har ingenting, och det kan mycket väl vara så att bagge av annan ras har varit inblandad. Eller bagge utan hästamning. Egentligen gör det inget, men visst hade det kanske varit ide att kanske fasa ut dessa så småningom och rekrytera med härstamning, vilket var tanken först att vi skulle ha. De är ju fina och trevliga ändå men för sakens skull.
 
Här hemma har det kommit 9 lamm än så länge, 6 tackor & 3 baggar.
En förstagångsbesökare fick tvillingar, men tyvärr stötte hon bort den lilla baggen som var betydligt klenare å mindre en Sin syster.
Tilläts bara dias om vi muta tackan med havre, då stod hon still en liten stund så han fick sig en slurk. Men annars väldigt ilsk mot honom, Så i år har vi fått vårat första flasklamm. Lilla Bääärt :love:

Så liten när han föddes, knappt 3 kg ( de andra har legat på 4,5-7kg) samt hade D-vitamin brist så rejält svaga framben/bockbent.

Men har redan nu bättrat på sig avsevärt å är nu 2 veckor gammal :love:
Han har dock kunnat leva ute i flocken med alla andra får & lamm, så det känns skönt :)

Min lilla Bäärt :love:
lrRJS88.jpg


7fmQ970.jpg


Berts tvillingsyster Berta
abAn6Gh.jpg


Lilla Julia
7UCoxB7.jpg


Och Julius (tvillingar)
vJWPOat.jpg


Doris
7GNPVKS.jpg



Rut
8NVPlfF.jpg


Å hennes tvilling Agda
bykksQk.jpg


Evy
ChHWrlP.jpg


Baggen Sigfrid till Höger
LfZdYts.jpg
Åh, Rut! :love:
 
Doris
IEfbOSq.jpg


Berta & Bert njuter av solens strålar
1nW2wBp.jpg


Rut & Bert
4QYSbb6.jpg


Agda, Rut,Julius & Julia i solen.
7tmhp97.jpg


Julia masserar Morsan lite ;)
GP0TbDt.jpg


Åh Bert tog en liten siesta efter vällingen :love:
Har gått upp 3 kg på 2 veckor, han e väl för hejjig. Passerat 6 kg nu :D
m1oVSwH.jpg
ykrRiYt.jpg


Bert, Berta & Julius
(Här ser man hur liten Bert är jämfört med sin tvillingsyster Berta)
xHg7v5B.jpg
 
Fick frågan om att sälja två tackor med lamm till en tjej. Hon har haft getter förut och har hästar så är säkert kompetent nog. Men jag har inte lovat något utan kan säga när alla lammat om jag har några jag vill sälja. Har mest unga tackor så känner att jag vill se att de lammar utan besvär först och knyter an till sina lamm och har mat. Och max 2 lamm per tacka.. är det rimligt att lammen är någon månad när de i så fall flyttar? Tänkte att det är lättast att skilja av strax innan man släpper ut på bete? Har inte sålt livdjur innan men någon gång ska ju va första! Mv3-lappen och hälsodeklaration har jag som jag tänkte fylla i isf.

Några tips eller tankar? Vi har inte heller pratat pris än så det kanske inte blir av
 
Lockar från ett av mina tacklamm som jag klippte idag. Hon är korsning päls/finull - päls/leicester, 10 månader gammal och klippt för första gången. Tyvärr har det kalla vädret gjort att hon inte klipptes i månadsskiftet nov/dec som jag brukar, så merparten av fällen blir kasserad pga bös:(

Några fina lockar blev det dock, och det var fint att se det jättetydliga skiftet mellan ull producerad i sommar/höst och den betydligt mer finlockiga vinterullen i botten! Samma hårstrån, men helt annan lock.

29027757_10155563839248666_4851703741709025280_n.jpg

29101136_10155563839383666_5562963017554984960_n.jpg

29063378_10155563839488666_5113978475144806400_n.jpg
 
Lockar från ett av mina tacklamm som jag klippte idag. Hon är korsning päls/finull - päls/leicester, 10 månader gammal och klippt för första gången. Tyvärr har det kalla vädret gjort att hon inte klipptes i månadsskiftet nov/dec som jag brukar, så merparten av fällen blir kasserad pga bös:(

Några fina lockar blev det dock, och det var fint att se det jättetydliga skiftet mellan ull producerad i sommar/höst och den betydligt mer finlockiga vinterullen i botten! Samma hårstrån, men helt annan lock.

29027757_10155563839248666_4851703741709025280_n.jpg

29101136_10155563839383666_5562963017554984960_n.jpg

29063378_10155563839488666_5113978475144806400_n.jpg

Har du korsat dessa raser själv?
Jag har nu pälsfår men är sugen på att ha några rena Leicester och även korsa dessa två. Vill ha mer kött.... Men gärna fina skinn också! Åtminstone några år tills jag fyllt mitt och alla vänners hus med fårskinn :D sen kanske det blir ännu mer kött-inspirerat.

Gillar du Leicester och blev det bra korsningar med pälsfår? Inga svåra födslar med alldeles för stora lamm?
 
Har du korsat dessa raser själv?
Jag har nu pälsfår men är sugen på att ha några rena Leicester och även korsa dessa två. Vill ha mer kött.... Men gärna fina skinn också! Åtminstone några år tills jag fyllt mitt och alla vänners hus med fårskinn :D sen kanske det blir ännu mer kött-inspirerat.

Gillar du Leicester och blev det bra korsningar med pälsfår? Inga svåra födslar med alldeles för stora lamm?

Jag har köpt in några tackor som är 50/50 päls leicester. Tycker att de är trevliga, ger kanonfina skinn på lammen och helt OK slaktkroppar i kombination med pälsbagge. Pappan till locken på bilden är avkomma till en 50/50 parad med ren päls.

Jag tycker INTE om att hantera rena leicester, de är bängliga och träliga. Att jag köpte in dessa tackor beror på deras modersegenskaper, det har varit min första prio i kombination med pälsen.
 
Idag klipptes alla mina damer plus herren. De blev så pyttiga och mycket finare utan skruttull. :) De syntes att alla va dräktiga, tror vi, dock har nog de flesta årslammen bara en var i magen men de e ju perfekt så tycker jag! Och klipparen tog klövarna också, mot betalt såklart men ändå. Känns så himla skönt att ha det klart redan då jag är höggravid och inte va sugen på att fixa klövarna själv i vår. :grin:
 
Igår lammade första tackan. 2 i fellägen och båda va döda vid födseln trots att vi tidigt såg att de va en rumpa som kom ut och hon hade inte grävt och haft värkar särskilt länge.

Supertrist särskilt som de va första för i år... nu känner jag mig knappt sugen på resten. Vilket ju lär gå över så fort det kommer ett levande lamm!

Blev supernojig över toxoplasmos senare på kvällen också. Hade handskar, duschade direkt efter och som vuxen stoppar man ju inte händerna i munnen. Men just att de va dödfödda väckte min rädsla då jag är höggravid.

Hade som tur var mvc besök idag och dom tog prov för toxoplasmos så jag hoppas verkligen att jag redan är immun! Annars kanske nytt prov om 14 dagar och är jag inte smittad då heller så är det väl lugnt. Usch om de smittar bebisen :(
 
Igår lammade första tackan. 2 i fellägen och båda va döda vid födseln trots att vi tidigt såg att de va en rumpa som kom ut och hon hade inte grävt och haft värkar särskilt länge.

Supertrist särskilt som de va första för i år... nu känner jag mig knappt sugen på resten. Vilket ju lär gå över så fort det kommer ett levande lamm!

Blev supernojig över toxoplasmos senare på kvällen också. Hade handskar, duschade direkt efter och som vuxen stoppar man ju inte händerna i munnen. Men just att de va dödfödda väckte min rädsla då jag är höggravid.

Hade som tur var mvc besök idag och dom tog prov för toxoplasmos så jag hoppas verkligen att jag redan är immun! Annars kanske nytt prov om 14 dagar och är jag inte smittad då heller så är det väl lugnt. Usch om de smittar bebisen :(
Toxoplasmoslamm har ofta en karakteristisk brunröd färg när de kommer ut.

Som gravid bör du ABSOLUT INTE hantera fostervätskor och assistera vid lamning!
 
Toxoplasmoslamm har ofta en karakteristisk brunröd färg när de kommer ut.

Som gravid bör du ABSOLUT INTE hantera fostervätskor och assistera vid lamning!
Mina lamm va svarta så vet inte om de va någon färg.

Ska absolut inte röra någon fler lamning men i stundens hetta tänkte jag inte så logiskt utan ville bara hjälpa rumplammet ut :cry:

men känns bra med vårdkontakten för OM det nu va de å jag trots handskar å dusch blir smittad så kan jag ju få tidig behandling och motverka att bebisen får smittan.

Då jag har flera årslamm som ska lamma så borde dom i teorin också va smittade för första gången, om resten föder pigga friska lamm så minskar det väl chansen att det är toxo? De kanske lammar snabbare än labbets provsvar..
 
Fostervattnet, hinnor osv brukar också vara missfärgade så det syns även på mörka lamm

Vilken bra beskrivning!
Varför står inte det någonstans i boken Får eller på gård och djurhälsan, fårhälsovården eller NÅGONSTANS? jag har googlat hur mycket som helst! kunde jag ju kikat direkt och fått varningsklockor om rumplammet såg misstänkt ut.

Inget som jag tänkte på eftersom jag inte visste... ska titta från avstånd efter det när de andra lammar om de ser missfärgade ut!
 
Fostervattnet, hinnor osv brukar också vara missfärgade så det syns även på mörka lamm
Brunröd som i gammalt blod-färg typ? Brukar alltihop ha den färgen? Eller typ som strimmor i fostervattnet och på hinnor bara?
 
Vi planerar uppbyggnaden av gamla fårstallet som ska påbörjas i sommar. Kommer ha en yta på 6,6m*6m med direktutgång till hage, vi får mycket snö här på vintern men tänker köldridå och att de kan gå ut året om. Kommer man vilja ha någon sorts gång dit inte fåren kommer på ena sidan för att kunna fodra (?) osv inomhus utan att gå in till de? Hur bred är isåfall lämpligt?
Hur många vuxna får är lämpligt att ha på den ytan? Vet vad reglerna säger, men vad är bra?

Kommer även ha en yta på 8,3*6,6, tanken är att här ska fjäderfäna bo samt en box för bagge och kompis vid behov. Bör man göra boxen som ett eget rum med heltäckta väggar mot övriga djur eller kan de bo med mer öppet bredvid ankor/höns? Hur stor box vill de ha?
 
Vi letar hästgård, modell mindre, och jag har av nån anledning fastnat lite vid tanken på att ha några får också... Har stött på dem genom att gården har får, och tycker att det är rätt lustiga djur. Det jag funderar på är hur mycket mark de behöver om de ska växelbeta med hästarna? Nuvarande får har enorma mängder mark sommartid, men så är de cirka hundratalet också. Vad är rimligt för att de ska ha ett bra liv? Tänkt antal är typ 4-5 stycken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp