FÅRtråden

Inte ens en liten droppe ur någon av spenarna. De är mjuka och smidiga båda två och inga knölar i juvret. Bara att det är större. Hon låter båda stå och dia samtidigt, så verkar inte ha ont eller besvärad, men om bara en diar i taget så väljer lammet den andra sidan. Båda lammen mätta och nöjda.
Har du någon fårkunnig i närheten som kan komma och titta? Annars skulle jag nog ringa veterinären faktiskt.
 
Har du någon fårkunnig i närheten som kan komma och titta? Annars skulle jag nog ringa veterinären faktiskt.

Det har jag! :) men ni är snabbare på att skriva då hon jobbar.

Är hemma idag så kan titta till ofta och se lammen dia. Om hon blir småhalt eller ser stingslig ut på den sidan eller får feber så ringer jag såklart ut veterinären.
Men än så länge så känns det mer som att jag är nojig plus dålig på att mjölka.
 
Senast ändrad:
Har börjat läsa på då vi vill ha får någon gång i framtiden. Lutar åt någon allmogeras eller gutefår (uppväxt med det senare) då jag har förstått att dessa är trevliga för nybörjare.
Hur är det med registreringar och annat, alltså vilket pappersarbete krävs för att ha får på hobbynivå? Till Jordbruksverket, genbank, annat?
Tänker, när det blir aktuellt, kanske börja med en 2-4 tackor.
Vi vill ha fåren för betesvård + att de är trevligt med djur men även sälja till slakt och kunna få lite fällar.
Något annat som en bör tänka på, såhär i dröm/planeringsstadiet? :)
 
Har börjat läsa på då vi vill ha får någon gång i framtiden. Lutar åt någon allmogeras eller gutefår (uppväxt med det senare) då jag har förstått att dessa är trevliga för nybörjare.
Hur är det med registreringar och annat, alltså vilket pappersarbete krävs för att ha får på hobbynivå? Till Jordbruksverket, genbank, annat?
Tänker, när det blir aktuellt, kanske börja med en 2-4 tackor.
Vi vill ha fåren för betesvård + att de är trevligt med djur men även sälja till slakt och kunna få lite fällar.
Något annat som en bör tänka på, såhär i dröm/planeringsstadiet? :)

Bläddra lite bakåt i tråden. :) tror det va skogaliten som skrev ett jättelångt bra inlägg för de va någon annan som också planerade får!
 
Har du någon fårkunnig i närheten som kan komma och titta? Annars skulle jag nog ringa veterinären faktiskt.

Uppdatering. Fortfarande ingen feber (39.4). Fick nu ut normal mjölk ur oproblematiska halvan. Inget i den andra, det är varken varmare än andra sidan eller knöligt nu heller. Mjuk fin spene men stopp. Lammen försöker också på den sidan och hon står lugnt still men de ger upp och går till andra sidan båda två så de får inte heller ut något.

Tror nu på högt spenmembran såsom det står i Sjödins Får. Får se till att hon får mat så hon klarar båda på ena sidan men än så länge är de mätta och tysta. Annars får de få lite ersättning morgon å kväll.

Ska kolla tempen senare också men blir hon inte sämre på något vis känns det tyvärr som det är så och då blir detta hennes sista lamm. Går ju inte göra något åt enligt Sjödin.:(
 
Uppdatering. Fortfarande ingen feber (39.4). Fick nu ut normal mjölk ur oproblematiska halvan. Inget i den andra, det är varken varmare än andra sidan eller knöligt nu heller. Mjuk fin spene men stopp. Lammen försöker också på den sidan och hon står lugnt still men de ger upp och går till andra sidan båda två så de får inte heller ut något.

Tror nu på högt spenmembran såsom det står i Sjödins Får. Får se till att hon får mat så hon klarar båda på ena sidan men än så länge är de mätta och tysta. Annars får de få lite ersättning morgon å kväll.

Ska kolla tempen senare också men blir hon inte sämre på något vis känns det tyvärr som det är så och då blir detta hennes sista lamm. Går ju inte göra något åt enligt Sjödin.:(
Nej, tyvärr, "tät spene" (finns lite olika varianter var/hur stoppet sitter), är ett tråkigt otyg, som man tyvärr inte alltid hittar vid juverkontrollen före betäckning.

Ge du lammen ersättning, precis som du gör nu, om tackan bara har en spene, så funkar det ofta bra för bägge lammen de första dygnen, kanske en vecka, sedan brukar ofta ena lammet "sno åt sig" den mesta mjölken, så att det svagare lammet inte får riktigt tillräckligt.
Ibland så funkar det med en spene hela digivningsperioden, men om ett lamm börjar halka efter (krumma med benen, slutar gå upp, blir "skrikigt" är några symtom), låt då det svagare lammet bli "helt" flasklamm så får du två fina lamm, istället för en välvuxen och en "dvärg", och låt familjen ha "egen box" eller delad box med en annan tacka bra länge (flera veckor). Då får du bra koll på hur det går för lammen, samt en mamma som hela tiden behåller präglingen på bägge sina lamm och som tar hand om dom ordentligt när de väl kommer ut på bete.
 
Nej, tyvärr, "tät spene" (finns lite olika varianter var/hur stoppet sitter), är ett tråkigt otyg, som man tyvärr inte alltid hittar vid juverkontrollen före betäckning.

Ge du lammen ersättning, precis som du gör nu, om tackan bara har en spene, så funkar det ofta bra för bägge lammen de första dygnen, kanske en vecka, sedan brukar ofta ena lammet "sno åt sig" den mesta mjölken, så att det svagare lammet inte får riktigt tillräckligt.
Ibland så funkar det med en spene hela digivningsperioden, men om ett lamm börjar halka efter (krumma med benen, slutar gå upp, blir "skrikigt" är några symtom), låt då det svagare lammet bli "helt" flasklamm så får du två fina lamm, istället för en välvuxen och en "dvärg", och låt familjen ha "egen box" eller delad box med en annan tacka bra länge (flera veckor). Då får du bra koll på hur det går för lammen, samt en mamma som hela tiden behåller präglingen på bägge sina lamm och som tar hand om dom ordentligt när de väl kommer ut på bete.

Glad uppdatering! :D
Min kära fästman aka. mjölkbonde kom hem från fälten för en stund sen och drog ur en 4mm lång vaxpropp! Jag va för mesig plus inte bästa tekniken.
Han mjölkade ur någon dl så de inte skulle va så spänt och mjölken va helt normal däri och nu dricker lammen från båda spenarna :laugh:

Extra kul eftersom det faktiskt va hans favorittacka det gäller :love:

Så mycket huvudbry jag haft idag om detta får och så kommer han bara å löser problemet :up:
 
Glad uppdatering! :D
Min kära fästman aka. mjölkbonde kom hem från fälten för en stund sen och drog ur en 4mm lång vaxpropp! Jag va för mesig plus inte bästa tekniken.
Han mjölkade ur någon dl så de inte skulle va så spänt och mjölken va helt normal däri och nu dricker lammen från båda spenarna :laugh:

Extra kul eftersom det faktiskt va hans favorittacka det gäller :love:

Så mycket huvudbry jag haft idag om detta får och så kommer han bara å löser problemet :up:
Vad skönt!
 
Jag behöver ull! Ska användas som stoppning i kattleksaker. Någon som klippt sina får och kan tänka sig att skicka (jag står givetvis för frakt!)
 
Jag behöver ull! Ska användas som stoppning i kattleksaker. Någon som klippt sina får och kan tänka sig att skicka (jag står givetvis för frakt!)

Här finns ull. Osorterad och otvättad. Bara kom och hämta, bor ju inte så långt från dig. :)
 
Igår blev årets sista lamningsdag :)

Resultat på 10 tackor, varav 6 ungtackor:
14 skuttande lamm, 7 baggar och 7 tackor. 2 dödfödda. Hade trott på fler lamm, så har en del öronmärken över, men egentligen hellre 1 stor än 2 småfjuttar på ungtackorna.

Nu ska de minsta växa till sig någon vecka, och invänta liiite finare väder än dagens regnrusk och sen blir det betesdags :laugh:
 
Här kom det ut en knodd samma dag som jag landade efter Norge. Skönt med utelamning och duktiga mammor som fixar själva.
 

Bifogade filer

  • 20180429_134638.jpg
    20180429_134638.jpg
    624,1 KB · Visningar: 40
Vit med bruna fläckar? What...? Spännande när man har nån % blandras några generationer bak, plötsligt blir man överraskad!

31911522_10155696671768666_1711559139064283136_n.jpg


Den lilla som föddes här om dagen växer och plågar sin mamma
31914078_10155696670053666_6785028964436934656_n.jpg


21 damer kvar som definitivt är dräktiga och så några frågetecken. Den här donnan hoppas jag ska klämma ur sig sina rätt snart, stackarn.
31911742_10155696673988666_3802059643472052224_n.jpg
 
Sista lammningen idag! Resultatet är 30 lamm på 14 tackor, 15 bagglamm och 15 tacklamm. En dödfödd. Helt okej! En del som behövde hjälp med att dra ut då lammen var stora.

Bra första år! Nu är det bara fortsättningen som gäller.
 
Har svårt att tänka att jag är ensam om att ha dåligt med bete i år, och det betet som ser bäst ut nu är där tackor och lamm gick från lammsläpp till efter midsommar.

Vad har ni för taktik i år?

Jag avvänjer nog lammen lite tidigare, slutet juli redan och släpper då alla slaktlammen på det bästa betet igen. Så får alla som ska sparas gå kvar på det sämre längre.

Och ge lite kornkross nu på det sämre betet åt både tackor och lamm så länge.

Inte är det lätt... blir inga toppenvikter i höst... och undrar om parasiterna på välkomstbetet straffar mig att jag släpper dit dom igen.
 
Jag är ny på får och står i valet och kvalet över hur vi ska göra inför vintern. Kommer ha 6-7 tackor över vintern + bagge som det ser ut nu. Har fått tag i en del fint hö och har antagligen kommit över några vallar där vi kan få pressa balar, men detta är ju inget fint fårhö på något sätt (och inga större mängder), är det värt att pressa? Tänker att det kommer bli väldiga mängder spill och att det då såklart behövs större mängder grovfoder, som jag ändå inte vet om vi får tag på...
Ett par tackor är väldigt skygga och de var inte i något bra skick när vi tog över dom, så funderar lite på att slakta några till så vi klarar oss med vad vi har i nuläget.. Någon som har åsikter;)?
 
Jag är ny på får och står i valet och kvalet över hur vi ska göra inför vintern. Kommer ha 6-7 tackor över vintern + bagge som det ser ut nu. Har fått tag i en del fint hö och har antagligen kommit över några vallar där vi kan få pressa balar, men detta är ju inget fint fårhö på något sätt (och inga större mängder), är det värt att pressa? Tänker att det kommer bli väldiga mängder spill och att det då såklart behövs större mängder grovfoder, som jag ändå inte vet om vi får tag på...
Ett par tackor är väldigt skygga och de var inte i något bra skick när vi tog över dom, så funderar lite på att slakta några till så vi klarar oss med vad vi har i nuläget.. Någon som har åsikter;)?
Grovt gräs går ypperligt att strö med, halm kommer också vara en bristvara.

Jag räknar själv med att gallra ut hårt och slakta av tackor för att klara grovfodret i år. Detta trots att jag egentligen redan gjorde en stor gallring förra året och nu bara har "värdefulla" djur kvar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp