FÅRtråden

Jag bor i Nykvarn, så det låter väldigt intressant! Tack så mycket, jag ska kika närmare på det. :D
Kursen kommer att hållas i Eskilstuna, ganska nära motorvägen, så då blir det nära att köra dit!

Du är så välkommen till våra aktiviteter! Vi brukar lägga ut på hemsidan, http://www.faravelsforbundet.se/sodermanlands-lans-faravelsforening/, men till medlemmarna så skickar vi rätt mycket på e-post också.

Om du vill göra en sommarutflykt längs E4 (bor nordväst om Norrköping), och komma på studiebesök till mig, så kan du skicka PM, så kan du få telefonnummer till mig.
 
Kursen kommer att hållas i Eskilstuna, ganska nära motorvägen, så då blir det nära att köra dit!

Du är så välkommen till våra aktiviteter! Vi brukar lägga ut på hemsidan, http://www.faravelsforbundet.se/sodermanlands-lans-faravelsforening/, men till medlemmarna så skickar vi rätt mycket på e-post också.

Om du vill göra en sommarutflykt längs E4 (bor nordväst om Norrköping), och komma på studiebesök till mig, så kan du skicka PM, så kan du få telefonnummer till mig.

Låter toppen! Jag ska gå in och kika på hemsidan. :)

Det får du jättegärna göra, får ligger en bit in i framtiden, men jag vill verkligen lära mig innan jag köper får. :)
 
Kursen kommer att hållas i Eskilstuna, ganska nära motorvägen, så då blir det nära att köra dit!

Du är så välkommen till våra aktiviteter! Vi brukar lägga ut på hemsidan, http://www.faravelsforbundet.se/sodermanlands-lans-faravelsforening/, men till medlemmarna så skickar vi rätt mycket på e-post också.

Om du vill göra en sommarutflykt längs E4 (bor nordväst om Norrköping), och komma på studiebesök till mig, så kan du skicka PM, så kan du få telefonnummer till mig.
Här finns en till som eventuellt vill göra studiebesök. :) Jag kommer köpa in får av samma ras som du har. Tycker du att avelsansvarig har bra koll på olika (genbanksanslutna) besättningar? (Den infon får du gärna PM:a)
 
@skogaliten
Tack för svar! :)

Min tanke har hela tiden varit att köpa in hö och inte ta eget, men det låter ju som en omöjlighet. Finns ju oandra sidan rätt mycket får i närheten, så man borde kunna höra av sig till fårbonden. Höra hur hen gör och se om man kan köpa direkt där ifrån/ höra sig för till samma producent.

Tanken var att ha vuxna lättfödda hästar på den marken. Stora ponnyer/ små storhästar för att matcha mina. Här är extremt hästtätt, man kan välja. :D

Jag hade tänkt 30 vuxna får i slutändan, nu tänker jag mig c:a 10 st och kommer då få c:a 30 lamm/ år.

Totalt kommer det köpas 14,5 ha mark, har räknat på att 1,5 ha kommer gå bort till förmån för hus, trädgård och stallbyggnader o.s.v.
Det innebär att det kommer finnas 1 ha utöver de här 12 ha som blir till fållor för fåren.
Men då hade jag en tanke på att den extra 2,5 ha åkermark skulle bli just till åtskillnad när bagglammen behöver separeras.
Sedan kommer 12 ha bli växelbete med hästar. Bor i södra Skåne så tillväxten sker ju under nästan hela året, förutom just de kallaste månaderna.
 
Här finns en till som eventuellt vill göra studiebesök. :) Jag kommer köpa in får av samma ras som du har. Tycker du att avelsansvarig har bra koll på olika (genbanksanslutna) besättningar? (Den infon får du gärna PM:a)
Klart att du kan få komma på studiebesök! Jag tycker att det är så trevligt med sådant!

Jag har skickat PM med kontaktuppgifter och lite mer info.
 
@skogaliten
Tack för svar! :)

Min tanke har hela tiden varit att köpa in hö och inte ta eget, men det låter ju som en omöjlighet. Finns ju oandra sidan rätt mycket får i närheten, så man borde kunna höra av sig till fårbonden. Höra hur hen gör och se om man kan köpa direkt där ifrån/ höra sig för till samma producent.

Tanken var att ha vuxna lättfödda hästar på den marken. Stora ponnyer/ små storhästar för att matcha mina. Här är extremt hästtätt, man kan välja. :D

Jag hade tänkt 30 vuxna får i slutändan, nu tänker jag mig c:a 10 st och kommer då få c:a 30 lamm/ år.

Totalt kommer det köpas 14,5 ha mark, har räknat på att 1,5 ha kommer gå bort till förmån för hus, trädgård och stallbyggnader o.s.v.
Det innebär att det kommer finnas 1 ha utöver de här 12 ha som blir till fållor för fåren.
Men då hade jag en tanke på att den extra 2,5 ha åkermark skulle bli just till åtskillnad när bagglammen behöver separeras.
Sedan kommer 12 ha bli växelbete med hästar. Bor i södra Skåne så tillväxten sker ju under nästan hela året, förutom just de kallaste månaderna.
Att köpa hö/ensilage är inte omöjligt, det är bara rejält svårt. Man kan liksom inte bara ringa på en massa annonser, det blir tröstlöst.

Hästhö/ensilage som är till salu för häst eller nöt, är endera för grovt, har fel näringsvärden (för låga), eller innehåller rödklöver t.ex, så det passar inte för får annat än i undantagsfall.

Det bästa är att, som du säger, prata med någon som håller får i en större besättning, och som producerar något mer grovfoder än vad som går åt till dem själva.

Eller så pratar man med någon som normalt producerar hästfoder, och hör om de kan göra en särskild extra skörd på beställning till dina får, där man skördar extremt tidigt för att få ett spätt foder med höga värden. NDF-värdet ska vara lågt till får, medan det bör vara högt till häst.

Det fungerar att använda fyrkantsbal med inte alltför blött ensilage till typ 10 tackor. Ensilaget håller rätt länge under förutsättning att balen står i skuggan och att man öppnar en "lucka" i gaveln, så att det som är kvar längst in står skyddat. Då har man uppåt 10 dagar på sig för att äta upp balen, om ute temperaturen ligger mellan 0-5 grader sådär.

Förutom foderhäckens utformning, så spelar det roll om man använder hö eller ensilage för hur mycket spill det blir. Får sorterar noga, och ratar allt grovt, min personliga uppfattning är att det blir mindre ratat av det mjukare ensilaget än av hö. Givetvis måste ensilaget vara hackat för att fungera som fårfoder.

Enkelt uttryckt, så har man ett strukturellt hyggligt ensilage, så äter de upp det mesta, har man ett grovt grovfoder, så blir det "berg" av ratat. I mitt utfodringssystem, så går det ratade till mina hästar.

Du kommer säkert att få till det på ett bra sätt! Vilket spännande projekt!

Passa gärna på att gå en fårkurs innan du sätter igång, och att prata med fårbönder i närheten och gå på studiebesök, på olika gårdar, är jättebra.

Även om du "bara" ska ha 10-15 får till att börja med, besök gärna både stora välskötta gårdar med många får, och mindre gårdar. De större besättningarna har ofta väldigt genomtänkta storskaliga lösningar på sådant som utfodring eller vatten, och en del av dessa lösningar kan man kopiera i liten skala, för att få till ett praktiskt och lättskött system även för den mindre besättningen.
 
@skogaliten Tusen tack för dina svar! Guldvärda. :)

Har anmält mig till en kurs i höst på SLU i Alnarp inriktad på får. Så jag hoppas kunna knyta kontakter där och få svar på mina frågor som kommer dyka upp efterhand.
Men nu känner jag att jag har lite att klura på basen i.a.f. :)
 
Klart att du kan få komma på studiebesök! Jag tycker att det är så trevligt med sådant!

Jag har skickat PM med kontaktuppgifter och lite mer info.
Toppen! :up:

Jag har massor av frågor som jag skulle vilja ställa till någon som redan är insatt i rasen. Vill du agera bollplank skulle jag bli jätteglad.
 
Nu har vi en riktigt lammsjuk tacka :D magen har sjunkit ner så det är tydliga hungergropar och juvret är gigantiskt. Trodde de skulle komma inatt men hoppas nu på idag/ikväll. :) spännande!
 
Nu har vi en riktigt lammsjuk tacka :D magen har sjunkit ner så det är tydliga hungergropar och juvret är gigantiskt. Trodde de skulle komma inatt men hoppas nu på idag/ikväll. :) spännande!
Så spännande, då får du snart lamm! Lycka till!
Krafsar hon och går runt med upplyft svans?
PM:ar mitt mobilnummer om du behöver stöd.

Vad är "hungergropar"?
Har aldrig hört talas om?

Hur ser hon ut under svansen, svullen? Och är svansen "lös"? (onormalt lätt att vicka upp och ner)?

Tackor kan fylla juvret (åtminstone för människans öga) 2-3 veckor före lamning, det tydligaste tecknen på snart (ca 12-36 timmar före) förestående lamning är:
  • Ratar den vanliga givan kraftfoder
  • Svullna, ibland lite missfärgade könsdelar
  • Svansen är "lös" (se ovan)
  • Går runt med upplyft svans
  • Går runt samt gör halvhjärtade försök att krafsa i ströbädden någon gång ibland, men utan riktigt ambition

När det bara är mycket kort tid kvar tills lamning:
  • Tackan går runt (med upplyft svans), krafsar gropar i ströbädden, och lägger sig ner, reser sig igen, och fortsätter gå runt och krafsa.
  • Tackan kan också bli irriterad på "åskådare" (både andra tackor, lamm och människor), och vill gärna dra sig undan till ett skyddat hörn eller något prång i fårstallet.
 
Så spännande, då får du snart lamm! Lycka till!
Krafsar hon och går runt med upplyft svans?
PM:ar mitt mobilnummer om du behöver stöd.

Vad är "hungergropar"?
Har aldrig hört talas om?

Hur ser hon ut under svansen, svullen? Och är svansen "lös"? (onormalt lätt att vicka upp och ner)?

Tackor kan fylla juvret (åtminstone för människans öga) 2-3 veckor före lamning, det tydligaste tecknen på snart (ca 12-36 timmar före) förestående lamning är:
  • Ratar den vanliga givan kraftfoder
  • Svullna, ibland lite missfärgade könsdelar
  • Svansen är "lös" (se ovan)
  • Går runt med upplyft svans
  • Går runt samt gör halvhjärtade försök att krafsa i ströbädden någon gång ibland, men utan riktigt ambition

När det bara är mycket kort tid kvar tills lamning:
  • Tackan går runt (med upplyft svans), krafsar gropar i ströbädden, och lägger sig ner, reser sig igen, och fortsätter gå runt och krafsa.
  • Tackan kan också bli irriterad på "åskådare" (både andra tackor, lamm och människor), och vill gärna dra sig undan till ett skyddat hörn eller något prång i fårstallet.

Hon har lyft svansen i några dagar men igår em blev hon riktigt svullen och mörk i slidan och hon ville inte äta kraftfodret imorse :) hungergropar syns på båda sidorna för att magen sjunker. Typ som på en mager ko framför höftbenen. Blir som gropar. Läst om det innan att det kunde va ett tecken och de va de!

De två lammen är redan ute nu och verkar inte komma fler. :love: har sett båda hänga en stund i varsin spene och smaska sen smög jag därifrån en stund. Men vill smyga tillbaka och kika. Allt gick fort och bra och de bara slank ut :)
Tack ändå för ditt nummer! Jag har ju tre till i väntans tider! :love:
 
Hon har lyft svansen i några dagar men igår em blev hon riktigt svullen och mörk i slidan och hon ville inte äta kraftfodret imorse :) hungergropar syns på båda sidorna för att magen sjunker. Typ som på en mager ko framför höftbenen. Blir som gropar. Läst om det innan att det kunde va ett tecken och de va de!

De två lammen är redan ute nu och verkar inte komma fler. :love: har sett båda hänga en stund i varsin spene och smaska sen smög jag därifrån en stund. Men vill smyga tillbaka och kika. Allt gick fort och bra och de bara slank ut :)
Tack ändå för ditt nummer! Jag har ju tre till i väntans tider! :love:
Grattis till lammen!

Det är så mysigt med lamning, men också lite nervöst, det går ju inte "bra" och av sig själv 100 % av lamningarna...

Ser fram emot fler rapporter om trevliga lamm!
 
BSV1ekxgmQq


https://www.instagram.com/p/BSV1ekxgmQq/
Eller sök på kullagardenslantbruk på instagram så är det vår gård :) vet inte hur de funkar att länka bilder därifrån
 
Utan att ha läst tråden slänger jag in en fråga. Hur stor hage behöver 3 tackor utan lamm? Ska eventuellt få låna några över sommaren och vill vara helt säker på att vi har tillräckligt stor hage. :)
 
Utan att ha läst tråden slänger jag in en fråga. Hur stor hage behöver 3 tackor utan lamm? Ska eventuellt få låna några över sommaren och vill vara helt säker på att vi har tillräckligt stor hage. :)
Om det är tackor utan lamm, och det finns lite träd och buskar som skydd, och det är rimlig tillväxt, så räcker 5000 kvm. Men observera, får äter inte förvuxet gräs eller örter, så är det "långhårigt" så kommer det att förbli så.
I en stor hage, med få får, så kommer fåren inte "hinna med".
 
Om det är tackor utan lamm, och det finns lite träd och buskar som skydd, och det är rimlig tillväxt, så räcker 5000 kvm. Men observera, får äter inte förvuxet gräs eller örter, så är det "långhårigt" så kommer det att förbli så.
I en stor hage, med få får, så kommer fåren inte "hinna med".
Jag skulle uppskatta storleken ungefär till det med möjlighet att utöka. Det är en slänt med mer ris och sly än rent gräs. Kan utöka med typ gräsmatta. Där det är bara gräs finns möjlighet att växelbeta med häst om fåren inte hinner med. Låter det rimligt? :)
 
Jag skulle uppskatta storleken ungefär till det med möjlighet att utöka. Det är en slänt med mer ris och sly än rent gräs. Kan utöka med typ gräsmatta. Där det är bara gräs finns möjlighet att växelbeta med häst om fåren inte hinner med. Låter det rimligt? :)
Antagligen fungerar det utmärkt. Får äter gärna löv och gnager bark, men om de börjar gnaga mycket bark "mitt i sommaren" så kan man misstänka att de har lite för litet att äta. Att bytas av med hästar är bara bra för fåren såväl som för hästarna.
Vet du något om storlek och ras på fåren du ska låna?
Generellt så är köttraser mer "gräsbetare" medan lantraser inte sällan börjar med lövsly före gräset....
 
Antagligen fungerar det utmärkt. Får äter gärna löv och gnager bark, men om de börjar gnaga mycket bark "mitt i sommaren" så kan man misstänka att de har lite för litet att äta. Att bytas av med hästar är bara bra för fåren såväl som för hästarna.
Vet du något om storlek och ras på fåren du ska låna?
Generellt så är köttraser mer "gräsbetare" medan lantraser inte sällan börjar med lövsly före gräset....
Jag är ganska säker på att det är köttfår. Sambon pratade lite snabbt med ägaren idag och hon trodde att det skulle fungera utmärkt, vill bara förankra det ytterligare. Om man skulle behöva stödutfodra lite, kan man ge av hästarnas hö, eller har dom mer speciella behov? Skulle dock inte tro det behövs. :)
 
Vi ska skaffa får, kanske redan till sommaren.
Jag vill ha allmogefår, roslagsfår mer specifikt har jag siktat in mig på. Hur bär man sig åt för att hitta får att köpa? :D Vad kostar ett får?

Det kommer säkert bli nån mer sort. Framöver om möjlighet finns så ska vi ha walliska svartnos också men det dröjer tills dom får säljas till liv från svenska besättningen :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp