FÅRtråden

De flesta av mina föddes v 20 och 21, så de är rätt små än. Men de börjar bli fina!

Här är en familjegrupp med allmogekorsningar, tre systrar, ett av deras tacklamm från förra året och två bagglamm från i år(och en sufftex-tant på högerkanten, tror mest hon ville visa hur små de andra är!).
19598448_10154892369468666_5671622634218766823_n.jpg


En bagge som är 75% päls och 25% leicester och ett tacklamm som är finull/päls
19657105_10154892364658666_1586382705145188877_n.jpg


Ett tacklamm som blir kvar som rekrytering, mestadels päls men även lite rya en bit bak i leden.
19598942_10154892356153666_4473148987424075726_n.jpg


75/25 päls/leicester, bagglamm
19657228_10154892349773666_6758167484110840475_n.jpg


Jag behöver fler djur. Stora betet (som jag av olika skäl inte kan putsa eller lägga om) är på 30 ha, och där går nu 80 djur... De hinner aldrig beta i den takt det växer upp, så hela sensommaren och hösten har hundarna ett helsicke att hitta alla familjegrupper som går utspridda och nyper av delikatesserna i botten.

19701964_10154892345028666_5067582267499068504_n.jpg

Sådär ser vårt ena bete ut, som har rätt mycket tistel och brännässla i sig men massa gömda stenar så kan ej putsas...

Tur att jag utökar. i år 4 tackor, nästa år 10! :D
 
Jätte tack för att utförligt svar @skogaliten !
Här dör jag lite varje gång jag kikar till fåren :love: Varför har vi inte tagit lamm tidigare för?! Detta är en bagge men blir han trevlig så får han nog bli kastrerad och stanna kvar hos oss. Vi har inte så många så vi behöver utöka med några till :)
19621352_10210976267616666_968550853363937357_o.jpg


Och detta är flickan :love:

19679100_10210976304017576_6620624685799611850_o.jpg
Gud så söta!

Mina lamm ser snart inte ut som lamm mer. Men två av dom är hur gosiga som helst! :)
 
Testar ni era får för mask? Vi har 4 st. Två som blev avmaskade före köpet ifjol i juni. Sen köpte vi nu i maj två till som blev avmaskade i samband med att de skildes från tackan. De första fåren har gått med hästar i hagar som varit fårfria i några år (hade ett tag sommarfår).

Alla har bra magar och ser fina ut i hullet. Behöver jag testa i år eller ska jag ta nästa år före jag släpper dom i beteshagen? Har skilld vinterhage och sommarhage.
 
Här planeras för fullt inför fårköp, dock har vi en något tidskrävande flytt att klara av samtidigt så det går ju inte riktigt så snabbt som jag skulle önska. Mitt i allt har jag dessutom blivit tokkär i gotlandsfåren som jag aldrig tyckt varit särskilt speciella förut. :)

Just nu lutar det åt att jag ska ha både Helsinge- och gotlandsfår. :love:
 
Här planeras för fullt inför fårköp, dock har vi en något tidskrävande flytt att klara av samtidigt så det går ju inte riktigt så snabbt som jag skulle önska. Mitt i allt har jag dessutom blivit tokkär i gotlandsfåren som jag aldrig tyckt varit särskilt speciella förut. :)

Just nu lutar det åt att jag ska ha både Helsinge- och gotlandsfår. :love:
Tur att vi har plats för många får. :D
 
Nybörjarfråga igen!
Kan man använda en bagge född i år till betäckning nu i höst? Visst kan man? Är det smart att köpa ett bagglamm för att betäcka mina?

Har några fina bagglamm nära mig till salu som jag var sugen på. Men tvekar om det är smart eller om jag bör leta en mogen herre.
 
Nybörjarfråga igen!
Kan man använda en bagge född i år till betäckning nu i höst? Visst kan man? Är det smart att köpa ett bagglamm för att betäcka mina?

Har några fina bagglamm nära mig till salu som jag var sugen på. Men tvekar om det är smart eller om jag bör leta en mogen herre.
Det brukar gå alldeles ypperligt
 
Nybörjarfråga igen!
Kan man använda en bagge född i år till betäckning nu i höst? Visst kan man? Är det smart att köpa ett bagglamm för att betäcka mina?

Har några fina bagglamm nära mig till salu som jag var sugen på. Men tvekar om det är smart eller om jag bör leta en mogen herre.

Jag gjorde så i fjol. Alla 4 blev dräktiga :) har man väldig otur så kan ju baggen va steril, men det måste ju va ovanligt ändå...
 
Då ska det införskaffas finfin bagge!
Känn efter så att den tilltänkta baggen har jämnstora två kulor, och ett rimligt bra hull, och kolla klövarna efter tecken på fotröta.

Och så är det en god idé att fråga om det tagits träckprov, och avmaskats om det behövdes.
Annars så måste man själv ta träckprov och avmaska om det behövs. Att köpa på sig parasiter som man inte har, t.ex. Stora Magmasken, är onödigt. Måste man ta träckprov själv, och eventuellt avmaska, så är karantän där inget bete blir nedsmittat ett måste, alltså inomhus i fårhus eller en hästbox.

Man bör (ska) låta den nyköpta baggen gå i karantän 2-3 veckor, tillsammans med något lamm/tacka/bagge som ändå ska gå till slak om det skiter sigt. Det behöver inte vara något egentligt fel på det nyköpta djuret, ibland så blir de sjuka av att flytta från den invanda miljön, eller bär med sig något, som de som tålde i sin invanda miljö, men som inte ens egna får "tål", eller som gör dem sjuka när de flyttar.
Karantänen ger en också chansen att lära känna baggen och tämja den lagom mycket om den är skygg.

Så släpp aldrig ihop en nyköpt bagge (eller andra nya får) utan att vara säker på om de är friska, och att de har hunnit anpassa sig till sin nya miljö, och de bakterie stammar som finns på nya stället.
 
Känn efter så att den tilltänkta baggen har jämnstora två kulor, och ett rimligt bra hull, och kolla klövarna efter tecken på fotröta.

Och så är det en god idé att fråga om det tagits träckprov, och avmaskats om det behövdes.
Annars så måste man själv ta träckprov och avmaska om det behövs. Att köpa på sig parasiter som man inte har, t.ex. Stora Magmasken, är onödigt. Måste man ta träckprov själv, och eventuellt avmaska, så är karantän där inget bete blir nedsmittat ett måste, alltså inomhus i fårhus eller en hästbox.

Man bör (ska) låta den nyköpta baggen gå i karantän 2-3 veckor, tillsammans med något lamm/tacka/bagge som ändå ska gå till slak om det skiter sigt. Det behöver inte vara något egentligt fel på det nyköpta djuret, ibland så blir de sjuka av att flytta från den invanda miljön, eller bär med sig något, som de som tålde i sin invanda miljö, men som inte ens egna får "tål", eller som gör dem sjuka när de flyttar.
Karantänen ger en också chansen att lära känna baggen och tämja den lagom mycket om den är skygg.

Så släpp aldrig ihop en nyköpt bagge (eller andra nya får) utan att vara säker på om de är friska, och att de har hunnit anpassa sig till sin nya miljö, och de bakterie stammar som finns på nya stället.

Tack för utförligt svar!
Jag ska tänka på att kolla allt detta, särskilt träckprov! Klantade mig med tackorna och tog hem utan koll, gjorde en själv och de behövde avmaskas. Tror det var stora magmasken. En till ska tas efter betet för att se om vi blivit av med det.

Nu har ett ordentligt fårhus med plats för karantän, så det ska vi se till att sätta honom i.

Tack för att du delar med dig av din kunskap till en nybörjare!
 
Några bilder på våra Dorprar vi har här hemma.
Underbara sociala djur, riktig personligheter :love:

Baggarna Lars & Boris
wD35YyB.jpg


Gänget
fngbmp0.jpg


Hela gänget med lilla Bambi som sticker ut lite bland alla svart/vita :love:
QLWxIFt.jpg


Tidigare i våras när de släpptes ut, lyckliga får.
oTWbDi0.jpg
z4UMDrV.jpg
ChyYmUr.jpg

Lycklig tacka vid namn Anita
FU9Gwwc.jpg

Tvillingarna Rakel & Bambi med mamma Monika
iStboa9.jpg
 
19895101_10155408303447456_1938353275333236703_n.jpg


Hur länge ska man flaskmata lamm? Vår lille får 3 gånger om dagen nu och börjar bli tjockis. Han är så jäkla söt, ropar högt och rusar till grinden när man kommer. Han är den bruna lilla. Den svarta med mycket vitt i ansiktet är också jättesocial. Man får gärna lyfta upp den i famnen så somnar den där :love: (vet inte könet, därför "den)
 
Testar ni era får för mask? Vi har 4 st. Två som blev avmaskade före köpet ifjol i juni. Sen köpte vi nu i maj två till som blev avmaskade i samband med att de skildes från tackan. De första fåren har gått med hästar i hagar som varit fårfria i några år (hade ett tag sommarfår).

Alla har bra magar och ser fina ut i hullet. Behöver jag testa i år eller ska jag ta nästa år före jag släpper dom i beteshagen? Har skilld vinterhage och sommarhage.
Ja, testa! Och avmaska vid behov
Du har ju köpt nya får, och i synnerhet om du inte vet om om säljaren testat så bör du testa. Vet du vad de köpta fåren avmaskades med?
Tänker du ta lamm till nästa år, så är det ännu viktigare, samt att du sparar en liten hage/fålla som det inte varit får i under det här betesåret, för att ha som "välkomstbete".

Att ha som rutin att alltid träckprova på våren när maskarna vaknat, och avmaska vid behov, och sedan träckprova lammen efter 6-8 veckor på betet, och avmaska vid behov, förutom att ha god betesplanering, är ett bra sätt att undvika hälsoproblem p.g.a. att parasiterna blir många hos fåren och att betena blir nedsmittade.
 
19895101_10155408303447456_1938353275333236703_n.jpg


Hur länge ska man flaskmata lamm? Vår lille får 3 gånger om dagen nu och börjar bli tjockis. Han är så jäkla söt, ropar högt och rusar till grinden när man kommer. Han är den bruna lilla. Den svarta med mycket vitt i ansiktet är också jättesocial. Man får gärna lyfta upp den i famnen så somnar den där :love: (vet inte könet, därför "den)
Det finns tumregler för när man ska sluta ge flaska, oftast nämns att lammet ska ha ökat 3 ggr födelsevikten. alltså ett lamm som vägde 4 kilo vid födelsen ska ha gått upp 3x4 = 12 kilo och alltså väga 16 kg.
Har man inte vägt lammen när de föddes, så kan man jämföra vikt med ett kullsyskon som var ungefär jämnstort som man vägt. Men någonstan kring 15-18 kilos vikt är ungefär lagom.
 
Senast ändrad:
@skogaliten. Nä det blir inga lamm här. Har två kastrerade baggar och två tackor så vi kan inte få några:angel: Ska kolla vart man skickar träckprov på får här i Finland. Har bara skickat in för häst tidigare.
 
Anropar @skogaliten eller nån som har tid att svara. Detta har kanske varit uppe redan men hur gör man med en lös öronmärkning? På ena tackan jag köpte tidigare i sommar såg jag idag att hon hade torkat blod runt öronmärkningen och att den var på väg bort. Eller underdelen syns genom? Putsade så gott det gick och satt bacibact salva på. Ska självklart ringa ut veterinär om det inte blir bättre. Får man ta bort märkningen? Vi har bara 4st hobbyfår.
 
Anropar @skogaliten eller nån som har tid att svara. Detta har kanske varit uppe redan men hur gör man med en lös öronmärkning? På ena tackan jag köpte tidigare i sommar såg jag idag att hon hade torkat blod runt öronmärkningen och att den var på väg bort. Eller underdelen syns genom? Putsade så gott det gick och satt bacibact salva på. Ska självklart ringa ut veterinär om det inte blir bättre. Får man ta bort märkningen? Vi har bara 4st hobbyfår.

Är det "trekantiga öronlappar" i plast? "Omvikta" långsmala i metall? Eller "omvikta" långsmala i plast?
På de trekantiga i plast, så läker det oftast fint, men om det blir ett stort hål runt "piggen", så att märket glappar, så ökar risken för nya sår.

Spola med koksaltlösning för sårtvätt, och se till att det är torrt runt om märket, så brukar det läka.

De där "omvikta" i metall, kan göra revor i örat så att de blir fransiga när de rivs av, för övrigt sköt såret som ovan.
De "omvikta" i plast har jag ingen erfarenhet av, men sårskötseln blir likadan oavsett.

Du får ta bort öronmärket, men då måste du sätta dit ett ersättningsmärke. Alla vuxna får ska ha märken i bägge öronen. Så du får inte ta bort märket och bara strunta i att sätta dit ett nytt. Man kan begära dispens hos jordbruksverket för att slippa ena märket om ena örat är rejält söndertrasat. Ofta kan man sätta ett nytt märke av typen "trekantigt med pigg" i det gamla hålet när örat läkt färdigt.
Ersättningsmärke beställs hos jordbruksverket: http://www.jordbruksverket.se/etjan...gsutrustning.4.15fe1b1912153b7d2a1800054.html

Har du inte märktång, hör med någon får- eller nötbonde i närheten, för att låna märktång som passar till märket.
Beroende på vilket sätt örat är permanent skadat, kan man eventuellt vilja använda ett annat sorts märke.
 
Det var långa omvikta plast. Var ut och tittade till henne och såg att det satt ännu lösare. Bestämde mig för att knipsa bort det. Det har säkert läkt dåligt från första början för på märket lämnade ett gammal skorpa. Sprayade med koksalt och ska hämta upp blåspray från grannen. Det borde väl vara ok att spraya på? Vill ju inte ha flugor å skit i såret:crazy:

Tack för länken,men iom att jag bor i Finland så beställer jag härifrån nytt. Antar att vi har samma bestämmelser här. Tack för hjälpen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp