Fästa skaklar säkert?

HannaAberg

Trådstartare
Hej hästkompisar!

Det känns som om jag letat igenom hela internet men hittar ingenting om att fästa skaklarna i selen med någon form av säkerhetsåtgärd (säkerhetsspänne eller liknande). Det jag vill åstadkomma är att vagnen släpper om hästen får panik. Finns det öht något sådant?
 
Hej hästkompisar!

Det känns som om jag letat igenom hela internet men hittar ingenting om att fästa skaklarna i selen med någon form av säkerhetsåtgärd (säkerhetsspänne eller liknande). Det jag vill åstadkomma är att vagnen släpper om hästen får panik. Finns det öht något sådant?

Det enda jag känner till är ju snabbkopplingar på skakelhållarna, men de gör ju bara att det går snabbare att öppna. Det är nog klurigt att hitta en sådan lösning som funkar och bara löser ut när den ska? Sen är det ju bakselen som sitter fast i skaklarna också?
Jag har snabbkopplingar som man bara drar i för att öppna överallt där det går så man fort kan lossa hästen, men de löser ju inte ut själva för att hästen får panik. Hur ska en säkerhetskoppling veta att det är panik eller att hästen bara drar som den ska? Skulle vara något som utlöses om vagnen fastnat typ kanske..
 
Under inkörning får man hålla i skaklarna till dess att hästen är stabil att sätta för. Att vagnen ska plötsligt ska lossna tror jag ger fler skador än förhindrar dem. Sedan kan man ju med fördel ha snabbkopplingar, och en rejäl kniv med sig, om olyckan skulle vara framme.
Om du kör med en sele av maratontyp så ska du ha panikutlösning för skaklar, draglinor och baksele. Det är sex spännen som ska veta att hästen har panik, och inte bara tar i för att få vagnen över en knöl. Jag tycker det verkar mycket farligt, och risken för att skador på människor och häst mycket stor. Körning är såpass farligt som det är, är inte hästen säker, får man köra en annan häst.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 642
Senast: Madalitso
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp