Fd galopphäst som ridhäst

Spring17

Trådstartare
Hej! Är väldigt sugen på att köpa en galopphäst /fd galopphäst till tävling i lättare klasser hoppning/dressyr.
Mina frågor nu är vart hittar man dessa hästar? Tycker det är väldigt lite anonnser ute! Ska man ringa runt till tränare på ex bro och fråga?? :confused:
Hur har ni dom köpt en galoppör gjort första tiden när ni fått hem den? Allt från träning till foder
Hur har ni upplevt att dom funkar som ridhäst?

Har bara hitta väldigt gamla trådar om detta så hoppas det finns några ned massa tips :D:D
 
Hej! Är väldigt sugen på att köpa en galopphäst /fd galopphäst till tävling i lättare klasser hoppning/dressyr.
Mina frågor nu är vart hittar man dessa hästar? Tycker det är väldigt lite anonnser ute! Ska man ringa runt till tränare på ex bro och fråga?? :confused:
Hur har ni dom köpt en galoppör gjort första tiden när ni fått hem den? Allt från träning till foder
Hur har ni upplevt att dom funkar som ridhäst?

Har bara hitta väldigt gamla trådar om detta så hoppas det finns några ned massa tips :D:D
En tränare jag vet har sålt flera trevliga galoppörer som ridhästar finns strax utanför Uppsala.

Generellt så får man titta under fullblod till salu, eller som du säger ringa runt.
 
Jag vet en som har en till salu. Den har varit ridhäst ett tag men inte varit i full gång pga tidsbrist hos ägaren. PM:a om du vill ha kontaktuppgifter.
 
Hej! Är väldigt sugen på att köpa en galopphäst /fd galopphäst till tävling i lättare klasser hoppning/dressyr.
Mina frågor nu är vart hittar man dessa hästar? Tycker det är väldigt lite anonnser ute! Ska man ringa runt till tränare på ex bro och fråga?? :confused:
Hur har ni dom köpt en galoppör gjort första tiden när ni fått hem den? Allt från träning till foder
Hur har ni upplevt att dom funkar som ridhäst?

Har bara hitta väldigt gamla trådar om detta så hoppas det finns några ned massa tips :D:D

Vad gäller vart man hittar dom har jag inget svar då jag fick min bloding från min gudfar.

Men mat och motion kanske jag kan bidra med lite tankar kring. Min åt 3 kg havre plus betfor varje dag, men fri tillgång på hö när han gick löp. Jag började med att försöka jobba ner hans kondition och sakta byta ut en del havre mot korn och minska kraftfodret ytterligare. Dock krävde han alltid en hel del kraftfoder trots fri tillgång på hö... Jobbade mycket från backen då han inte var van att lyssna på små signaler och var väldigt het. Han blev såklart aldrig fri tävlingsskallen och drog rätt ofta med mig... Haha! La nog nästan ett år på att jobba ner kondisen till en rimlig nivå.

Sedan hade han svårt att gå med andra hästar då han ofta blev hackkyckling. Han hade nog i princip aldrig gått med en annan häst i hagen. Så det tog lite tid och funderande kring vilken häst han kunde gå med. Det absolut bästa var när han fick gå med avelsstona och deras föl. Har aldrig sett honom så tillfreds! Så det blev hans jobb, att vakta föl.

Som kuriosa, så hade denna svarta vackra häst banrekordet på Täby under senare delen av 90-talet :)
 
På Facebook finns det diverse grupper för galoppfolk. Där sätts hästar ut till salu ibland. Likaså på tränares Facebook/hemsidor. På Svensk Galopps sida finns "hästbörsen" och där är det inte så många annonser, men det vore kanske idé att själv sätta ut en? Du kan också ringa runt till tränare.

Jag håller på lite med galopphästar och kan kolla. PMa om du vill att jag ska göra det!
 
Köpte min galopphäst som tyvärr inte finns mer på en annons på hästnet. Hon hade gått sitt sista lopp samma månad som jag köpte henne så hon var i bra kondition. När hon kom till mig lät jag henne inte vila eller så utan jag började rida henne ganska omgående efter att ha haft ute en sadelutprovare. Hon var ganska het i början och hade problem att stå still när man skulle sitta upp från pallen för det var hon inte van vid. Men det var en lättlärd dam och vi tränade på ganska mycket ute i början innan vi började rida i ridhuset. Vi red ut ensamma och i grupp och det var inga problem.

Hon skötte sig alltid bra även i ridhuset även om hon i början kunde bli lite uppjagad när andra galopperade runt och hon skulle skritta. Men det la sig snabbt. Hon var riktigt lätt att ha att göra med och hon anpassade sig snabbt till livet som vanlig ridhäst. Löshoppning gillade hon jättemycket.

Foder blev samma som hon hade käkat tidigare fast inte samma mängd kraftfoder dock. Hon krävde rätt mycket foder för att hålla hullet. Försökte alltid hitta ett hö med lagom innehåll så jag kunde ge mycket utav det. Sidan om fick hon lusern strå och krafft grov. Minns inte exakt. Hon gick bort 2012, nio månader efter jag köpte henne. Lyccka till med ditt fullblod, det är underbara hästar :heart
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 472
Senast: Blåabär
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: Lycan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp