Feedback önskas på igångsättningsprogram

P

prallan

Vår ponny fick mugg när vi bytte stall. Jag har haft fler hästar med mugg och har aldrig haft problem med att bli av med muggen, fören nu (veterinär var insatt).....
Slutar med att ponnyn blir halt och odling ta som visade på resistenta bakterier :(
Hursom, nu är han frisk iaf :banana:
Så, igångsättningen nu då.
Han gick på bete två veckor, visade sen hälta så sjukhage i tre veckor. Jag gick ut och skrittade med honom så fort såren inte sprack och han var ohalt. Två dagar gick jag 2 x 20min, sen var det första dagen i hagen så då brallade han bra själv ;) igår gick jag 45 min, Sedan idag har dottern skrittat uppsuttet 60 min och blir samma imorgon. Så min tanke är att vila tisdag, hage, sen from ons skritt och trav, vila tisdag, sen from ons alla gångarter lugnt och sen vila tisdag. Allt detta ute, stubbåker el skogsväger och har även tänkt tömköra.
Och sen ons och framåt rida som vanligt.

Min vet är på semester nu, och ska givetvis kolla med hen när är tillbaka.

Låter detta rimligt?
 
Nja, så brukar inte jag tänka vid igångsättningar rent generellt. Jag lägger t ex inte in vila mitt i igångsättningsperioder, inte alldeles i början i alla fall. Tycker dessutom att igångsättningen låter väldigt snabb. Jag brukar börja med rätt korta skritturer som jag ökar på successivt under en period. Därefter lägger jag in trav som jag också ökar på successivt och sedan galopp. Hur lång tid detta får ta beror självklart på hur länge hästen vilat och om den haft någon slags skada. Men tänket brukar vara ungefär detsamma. Jag tror på att öka på successivt väldigt kontinuerligt och att skynda långsamt. Bra att du ska kolla med din veterinär. :)
 
Nja, så brukar inte jag tänka vid igångsättningar rent generellt. Jag lägger t ex inte in vila mitt i igångsättningsperioder, inte alldeles i början i alla fall. Tycker dessutom att igångsättningen låter väldigt snabb. Jag brukar börja med rätt korta skritturer som jag ökar på successivt under en period. Därefter lägger jag in trav som jag också ökar på successivt och sedan galopp. Hur lång tid detta får ta beror självklart på hur länge hästen vilat och om den haft någon slags skada. Men tänket brukar vara ungefär detsamma. Jag tror på att öka på successivt väldigt kontinuerligt och att skynda långsamt. Bra att du ska kolla med din veterinär. :)
Han har som jag skrev i ts att han har stått i sjukhage 3 veckor. Nu går han i stor gräshage som han rejsar runt i :D
Sen vet jag inte om jag var otydlig, det är en successiv ökning som jag beskrev i ts :)
 
Alldeles för snabb anser jag, om hästen varit ofräsch.

Men hur länge har den vilat totalt?

Efter skada/ofräsch så skritt minst två veckor. Utöka längden successivt men man kan generellt inte skritta för mycket. Sen börja smyga in trav korta snuttar och/eller galopp korta snutttar. Fokus på bra arbete framför långa sträckor. Galoppfattningar stärker mer än galoppera på etc.

Men det går inte säga nåt alls utan att veta varför den vilar och hur länge. Men oavsett så efter 3 v i sjukhage är der där på tok för snabbt i min värld!
 
Alldeles för snabb anser jag, om hästen varit ofräsch.

Men hur länge har den vilat totalt?

Efter skada/ofräsch så skritt minst två veckor. Utöka längden successivt men man kan generellt inte skritta för mycket. Sen börja smyga in trav korta snuttar och/eller galopp korta snutttar. Fokus på bra arbete framför långa sträckor. Galoppfattningar stärker mer än galoppera på etc.

Men det går inte säga nåt alls utan att veta varför den vilar och hur länge. Men oavsett så efter 3 v i sjukhage är der där på tok för snabbt i min värld!
Men syns det inte i mitt inlägg varför han har vilat??:confused:
Han fick en bakterieinfektion av resistenta bakterier i mugg.
Han gick på bete 2 veckor
Sjukhage 3 veckor, med skrittpass de två sista dagarna, 2 x20min /dag.
Nästa dag Ut i riktig hage, ballade ordentligt.
Dagen efter hage +skrittur 45 min
Nästa dag, igår hage + skritt uppsuttet 60 min. Hade tänkt samma idag.
 
Håller med övriga, det låter väl snabbt.

Håll er till skritt i minst 2 veckor, 'regeln' Jag brukar hålla mig till är att igångsättning tar ungefär dubbelt så lång tid som hästen har varit avställd, även om det var hälta pga mugg. Hästen har inte blivit riden på 5 veckor och risken är att påfrestningen med ryttare som sätter igång för fort är ju överbelastningsskador av olika slag.

Att hästen rensar i hagen är tyvärr ingen som helst indikation på hur den mår, eller att den skulle orka bli riden mer. En häst som rör sig mkt i hagen behåller ofta kondis bättre än en häst som blir avställd i liten ruta, men musklerna som används vid ridning har den inte använt på ett tag.
 
Håller med övriga, det låter väl snabbt.

Håll er till skritt i minst 2 veckor, 'regeln' Jag brukar hålla mig till är att igångsättning tar ungefär dubbelt så lång tid som hästen har varit avställd, även om det var hälta pga mugg. Hästen har inte blivit riden på 5 veckor och risken är att påfrestningen med ryttare som sätter igång för fort är ju överbelastningsskador av olika slag.

Att hästen rensar i hagen är tyvärr ingen som helst indikation på hur den mår, eller att den skulle orka bli riden mer. En häst som rör sig mkt i hagen behåller ofta kondis bättre än en häst som blir avställd i liten ruta, men musklerna som används vid ridning har den inte använt på ett tag.
Tack snälla!
Fick precis mess att min vet är tillbaka och vi ska dit imorgon :)
 
Men syns det inte i mitt inlägg varför han har vilat??:confused:
Han fick en bakterieinfektion av resistenta bakterier i mugg.
Han gick på bete 2 veckor
Sjukhage 3 veckor, med skrittpass de två sista dagarna, 2 x20min /dag.
Nästa dag Ut i riktig hage, ballade ordentligt.
Dagen efter hage +skrittur 45 min
Nästa dag, igår hage + skritt uppsuttet 60 min. Hade tänkt samma idag.

Nej det syns inte om det enbart var för mugg eller om den blev ofräsch av annan anledning där innan sjukhage. Men okej muggen hela tiden och bolag 5 v. Men 3 av dem i sjukhage. Då tycker jag ändå din igångsättning är för snabb, även om man kan sätta igång snabbare än vid t ex ledrelaterade problem.

Jag skulle skritta den två veckor uppsuttet, minst 60 min per dag gärna mer, innan trav mm.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp