Fellponny..

F

frizza

..är det någon som träffat på någon sådan? Jag tycker
att de verkar mysiga men hittar inte mycket information
om dem. Någon som vet om det finns några i Sverige?
 
För några år sedan var jag på ridläger i Enköping. Där fanns då MÅNGA Fellponnies. Helt underbara - svartbruna med lång man och mycket hovskägg. En lite grövre ponny, i c och d-ponny storlek. Lola som ägde dem, hade importerat dem från England (tror jag). Tror att hon fortfarande har några kvar. Men om inte annat så har hon säkert stora kunskaper om rasen, och om vart man kan få tag på en!

Här är adress och telefon:
Valla Ponnyridläger • Vårfru Valla Säteri • 745 91 ENKÖPING
Telefon: 0171-41 30 93
 
Här ser du en på ett av korten därifrån: http://www.ridlager.se/Presentation/Presentation.aspx?campId=118 Jag tror det var Lola som var med i Ridsport en gång om just sina Fellponnyer men jag kan ha fel. Annars kan jag inget om dem i Sverige. Jag vet bara att Prins Philip i England brukar använda dem i körtävlingar. Själv är jag nämligen sedan min tid i England intresserad av deras något större släkting Dalesponnyn. Båda kommer från Nordengland där jag bodde och jag var på årspremieringen av Dales vilken var så häftig! Vill ha, vill ha, vill ha! :bump: Jag gick med i Dales Pony Society och kontaktade folk där men har aldrig sett någon i Sverige. Enligt föreningens tidning fanns de bara i Nederländerna hittills utanför UK.
 
Men det där är ju ingen Fell, tänkte jag och tittade på första länken med araber. Men sedan kom jag till den andra och vilket praktexemplar! Jättefin ju! :)
 
Vilka fina bilder. Jag har gjort slag i saken och köpt en ponny från England. Men det dröjer nog en månad innan hon kommer hem.
Hur är de att arbeta med?
 
Jag har ju bara jobbat med EN, så jag ska nog inte dra några slutsatser av det =)

Om du vill kan jag vidarebefodra din mailadress till ponnyernas ägare? Det här är hennes tredje englandsimporterade fellponny tror jag (hon har två nu, jag tror han haft en tredje med)?
 
Så du har köpt en utan att ha haft något med dem att göra??? :) Jag tror du blir nöjd om jag ska gå efter likheterna med Dales. Var du själv i England? Var köpte du den???

Länken funkar inte för mig... :cry:
 
Prova att ta bort http :// så brukar det fungera bättre, passagen är lite dum när man länkar till dem. Om du menade min länk.

Fasiken att jag tappat bort länken till hemsidan som de engelska uppfödarna till Fellisen jag hade här har. Jättefin med massa info, historia och bilder.
 
Skumt, jag orkar inte titta vad det är för fel nu. Men gå in på hem.passagen.se/xyplex (klipp ur och klistra in). Klicka på Djur - Hästar och så väljer du Waikele eller Vision, Fotogalleri och sen klickar du på länken med bilder från Hopsläppet i juli.

DÅ ser du den =)
 
Jajamensan! Läcker trav... :cool:

Vems är hon egentligen? Inte din?

Annars blir man riktigt sugen på araber när man tittar runt hos dig. Jag som har lite traumatisk trafikupplevelse från hästvärlden och sedan tog upp ridning igen som vuxen märkte då att de jag litade mest på av ridskolehästarna var arabkorsningarna. Hur fort de än ville rusa i skogen så visste jag att de var "säkra" på något vis. Så jag skulle kunna tänka mig en - jag är annars en rätt storvuxen person (så någon Fell för mig blir det inte - kanske en lite större Dales som sagt - men min dotter har börjat bli hästig (hon är fem) så om hon senare skulle ha C-D ponny...Vi är som familj iallafall såååå redo att testa livet på landet nu och har börjat snegla på Hemnets sajt lite oftare... :D Ska bara komma på vad vi ska leva på eller hur långt vi orkar pendla...
 
vet inte om jag kan skriva ut namnet på ägaren, men det är alltså inte min nej. Men vi bor i ungefär samma område och så. och hon har en till fellis som sagt.

Fell är viktbärande, sin storlek (typ 135 - 140) till trots. Fast det ÄR ponnystuk på dem, det kommer man inte ifrån. Fast araber är ju inte så stora heller, men det känns ju mer häst än ponny =)
 
Ja, jag köpte en utan att någonsin ha sett en fellponny på riktigt. Däremot har jag ju läst allt jag har hittat om dem. Jag tittade bara på deras säljlista på fellponny föreningens hemsida. Kontaktade en uppfödare som visade sig vara seriös. Har bara sett kort på ponnyn så man vet ju aldrig...men någon gång ska man väl ta en chans här i livet.
Det som är irriterande är bara att transporten kommer att kosta nästan lika mycket som ponnyn.. :crazy:

Av allt jag läst så är uppfödaren rätt välkänd och har sålt många hästar utomlands, hon bor i Cumbria där det verkar som de flesta fellponnyerna finns.
Ge inte upp ifråga om länken, jag fick prova några gånger innan den fungerade.
 
Nej jag har inte gett upp utan sett bilderna nu :)

Jo, de flesta Fells finns i Cumbria (Lake District och omkring). Det hör man på namnet också eftersom fell är samma som svenskans fjäll och just där finns Englands högsta berg. Min man sov i grotta där i januari...brrr...engelsmän kan vara konstiga :rofl:

Dales kommer också från norr men mer ostsidan (Yorkshire-Durham).

Apropå hästar där uppe så finns det en årlig hästmarknad i Appleby (Cumbria fast inte inom Lake District). Vilken upplevelse det var! Många "tinkers" och olika hästar med fellblod. En hel del oseriösa säljare och "travellers" (bland annat såg jag en förspänd häst med barnvagn på flakvagnen!). Men det är en hel del fina hästar och det är häftigt när de alla badas i floden mitt i stan :) De har också engelskt trav däruppe runt Eden Valley. Små taniga hästar som springer runt med sulky på gräsbana. En väldigt lokal företeelse som inte finns i söder.
 
Det låter som något sevärt. Det vore verkligen kul att få åka runt och se ponnyerna i sina ursprungliga omgivningar.
Och att det fanns trav i england var en kul nyhet, det hade jag ingen aning om.
Jag får försöka övertala familjen att åka dit på semester. :idea:
 
Verkligen! Lake District är fantastiskt men även gränsande Yorkshire Dales som även det är nationalpark. Tar ni er dit så har jag massor av tips. Förresten kan familjen se annat än hästar och natur...hur gamla är de och vad för intressen har de? :)
 
Ja det var ju just det. Min man brukar vilja ligga på stranden på semestern..och shoppa lite (mycket.. :crazy:) däremellan.
Barnen är snart 2 och 6 år, så vi kanske får vänta lite med en sådan semester eller vad finns det att göra?

Vet du för den delen om det finns några Dales ponnyer i sverige? Jag var lite inne på dem först, men eftersom barnen är så små så tänkte jag att det skulle gå fortare att få upp dem på en fellponny.. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: KattenJ
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag söker information om fallet (målnummer eller någon som vet något om detta) på en kvinna i Essunga kommun, skaraborgs län. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 734
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp