Feminism för nybörjare

TygerTyger

Trådstartare
Jag önskar introducera en icke övertygad person men märker att jag har svårt att veta var jag ska börja och vilken nivå som är lagom. Hur gör man? Vilka källor är bäst? Finns det pedagogiska Youtube-klipp ni kan tipsa om?
 
Hur kan man inte vara övertygad om att alla människor är lika mycket värda oberoende på kön? Eller menar personen helt på riktigt att män förtjänar att ha mer i lön än kvinnor? Lika lön för lika arbete, det är en bra start i feminismen.

Och för allt i världen blanda inte in något manshat, då ballar det ut.
 
På vilket sätt vill du introducera någon för feminism? det är väl bara att diskutera sakfrågor och se vart personen i fråga står och om ni har samma åsikter och värderingar?
Skulle någon försöka omvandla mig i frågor där vi inte är överens hade jag blivit skogstokig...
 
Hur kan man inte vara övertygad om att alla människor är lika mycket värda oberoende på kön? Eller menar personen helt på riktigt att män förtjänar att ha mer i lön än kvinnor? Lika lön för lika arbete, det är en bra start i feminismen.

Och för allt i världen blanda inte in något manshat, då ballar det ut.
Exakt.
Jag begriper inte trådstarten :confused:

För mig är det enkelt. Jag vill ha hela lönen och halva makten. Så länge det inte är fallet så är jag feminist.
 
@Ramona och @tanten Jag tror främst att det handlar om att personen inte ser orättvisorna. Frågan kom upp genom att jag suckade över att det åkte förbi en företagseventbil med uppskattningsvis åtta män i kostym och en kvinna i dräkt som passagerare och jag suckade över det. Personen i fråga såg det som en isolerad händelse och såg ingen anledning att uppröras över att det "inte är 50/50 exakt överallt". För mig är det så uppenbart att det inte är det som är frågan att jag nästan vill gråta av frustration, och det i sig känns inte som ett bra utgångsläge för någon diskussion. Samtidigt kan jag uppenbarligen inte själv formulera frågan. Min egen "konvertering" har skett långsamt, gradvis och omedvetet medan jag har läst diskussioner här på forumet i flera år och jag minns inte hur det var att inte se mönstren.
 
På vilket sätt vill du introducera någon för feminism? det är väl bara att diskutera sakfrågor och se vart personen i fråga står och om ni har samma åsikter och värderingar?
Skulle någon försöka omvandla mig i frågor där vi inte är överens hade jag blivit skogstokig...

Är enda poängen med diskussionen att klargöra vilka ståndpunkter man hade sedan tidigare? Det tycker jag låter statiskt och trist. Jag ska försöka komma ihåg att inte försöka omvända dig i alla fall.
 
Jag tolkar trådstarten som att det är en person @TygerTyger vill förklara för hur hen ser ett behov av ökad jämställdhet i samhället, på ett sätt så att personen förstår det. I så fall förstår jag precis frågan, för det är jätteolika att diskutera feminism och jämställdhet med någon som är väl insatt i ämnet och någon som inte är det, utan att personen nödvändigtvis aktivt tar ställning mot det. Jag träffar många människor som bara inte ser det jag ser, och behöver lite guidning till att se mönster och varför de "enstaka händelserna" inte alltid är det.
 
Min egen "konvertering" har skett långsamt, gradvis och omedvetet medan jag har läst diskussioner här på forumet i flera år och jag minns inte hur det var att inte se mönstren.

Jag håller med @tanten om att den som tycker att män och kvinnor ska ha samma lön för samma arbete och lika mycket makt, är feminist.

Det är bara det att nästan ingen säger emot det där. Däremot säger många emot att det överhuvudtaget finns en könsmaktsordning till kvinnors nackdel. I praktiken lutar jag åt att det snarare är de/vi som ser mönstren, som är feminister. Det är snarare där skillnaden ligger, än i den där värderingen av män och kvinnor.

Hur man bär sig åt för att få någon att se mönstren, har jag tyvärr ingen aning om.
 
Är det inte så att du söker material för diskussion bara då? Låter lite vridet att försöka omvandla någon även om jag kan se att det behövs. I så fall är väl löner, höga positioner i arbetslivet och liknande en bra idé att börja med. Även hur människor ser på kvinnor vad gäller hushållsarbete kanske? Vem får blickar om det är stökigt? Mannen eller kvinnan? Föräldraledighet?

Läste någonstans från en osäker källa (media förmodligen) att även vården till kvinnor är sämre. Kan ju säkert gå att kolla upp.
 
Är enda poängen med diskussionen att klargöra vilka ståndpunkter man hade sedan tidigare? Det tycker jag låter statiskt och trist. Jag ska försöka komma ihåg att inte försöka omvända dig i alla fall.

Nja diskuterar man frågan så klargör man ju inte bara sina ståndpunkter utan man får ju argumentera för och emot. Hur personen sen ser på saken är ju upp till den.
En del behöver nya infallsvinklar och en del har stenkoll på vart de står i frågan. Att försöka omvandla någon som redan vet vad den tycker blir fel oavsett vad ämnet gäller. Som att säga att rosa är den finaste färgen när den andra gillar blått och då tycka den andra har fel.

Feminism är ett laddat ämne tack vare extrem feministerna som gör att folk tar avstånd även fast de ser människors lika värde oavsett kön etc.
 
Lite ot kanske men min mamma förklarade på fullaste allvar att en MAMMA vet alltid vad som är bäst för ens barn. Idag hade jag frågat om inte pappan vet det. Min mamma hade f.ö ingen aning om vad hon snackade om då, säger jag fortfarande idag, i vuxen ålder. Det var bara något hon hade fått för sig ;)
 
Fast att personen ser det som en enskild händelse kanske beror på att vederbörande inte själv utsatts för orättvisor eller haft det i sin närhet.

Jag hade svårt att förstå det här med ojämlikhet i lön länge (inom samma yrke alltså) efterson jag själv alltid haft minst samma lön som manliga kolleger, oftast tom högre. Om det är så för personen så är det fakta som behövs
 
Hej tycker du kvinnor och män ska ha lika mycket i lön?
Mycket enkel grund som funkar och de flesta svarar ja på. Det behöver inte alltid vara svårare än så

(sen ser jag med oro på det stora femeninsthatet på nätet men det är en annan fråga)
 
Jag önskar introducera en icke övertygad person men märker att jag har svårt att veta var jag ska börja och vilken nivå som är lagom. Hur gör man? Vilka källor är bäst? Finns det pedagogiska Youtube-klipp ni kan tipsa om?
Min feminism är respekt.

Grundstenen är berith Åhs forskning redan på 70talet om härskartekniker vilken senare byggts på med bekräftartekniker. Används numera i alla ledarutbildningar.

http://www.umearegionen.se/uterum/a.../harskartekniker.4.c562a9a13b3c135dd0573.html

Liza Marklund och Lotta Doppares bok , lättläst , billig.

http://www.adlibris.com/se/bok/det-...innor-som-inte-hjalper-varandra-9789185625628

Det enda som behövs för att vara feminist är att erkänna att kvinnor har en sämre ställning i världen och att en vill göra något åt det.

Eftersom det är kvinnor som utbildar sig och arbetar så behöver männen genusvetenskapen för att annars är det de som får en sämre plats i framtiden.

Lycka till.
 
@Ramona och @tanten Jag tror främst att det handlar om att personen inte ser orättvisorna. Frågan kom upp genom att jag suckade över att det åkte förbi en företagseventbil med uppskattningsvis åtta män i kostym och en kvinna i dräkt som passagerare och jag suckade över det. Personen i fråga såg det som en isolerad händelse och såg ingen anledning att uppröras över att det "inte är 50/50 exakt överallt". För mig är det så uppenbart att det inte är det som är frågan att jag nästan vill gråta av frustration, och det i sig känns inte som ett bra utgångsläge för någon diskussion. Samtidigt kan jag uppenbarligen inte själv formulera frågan. Min egen "konvertering" har skett långsamt, gradvis och omedvetet medan jag har läst diskussioner här på forumet i flera år och jag minns inte hur det var att inte se mönstren.

Om problemet är att personen inte känner till sakförhållandena när det gäller kvinnor och män, så skulle jag helt enkelt gå in på SCB (hemsidan alltså) och plocka ner lite statistik.
 
Jag håller med @tanten om att den som tycker att män och kvinnor ska ha samma lön för samma arbete och lika mycket makt, är feminist.

Det är bara det att nästan ingen säger emot det där. Däremot säger många emot att det överhuvudtaget finns en könsmaktsordning till kvinnors nackdel. I praktiken lutar jag åt att det snarare är de/vi som ser mönstren, som är feminister. Det är snarare där skillnaden ligger, än i den där värderingen av män och kvinnor.

Hur man bär sig åt för att få någon att se mönstren, har jag tyvärr ingen aning om.

Man visar mönstren, helt enkelt. Alltså rotar fram lite statistik. Och förklarar lite grundläggande genusteori.
 
Är det inte så att du söker material för diskussion bara då? Låter lite vridet att försöka omvandla någon även om jag kan se att det behövs. I så fall är väl löner, höga positioner i arbetslivet och liknande en bra idé att börja med. Även hur människor ser på kvinnor vad gäller hushållsarbete kanske? Vem får blickar om det är stökigt? Mannen eller kvinnan? Föräldraledighet?

Läste någonstans från en osäker källa (media förmodligen) att även vården till kvinnor är sämre. Kan ju säkert gå att kolla upp.

Just omvandla någon har jag inte heller sagt att jag vill. ;)

Löner och tid lagd på hushållsarbete var vi inne på igår och jag är tacksam över påminnelsen. Ska följa @Mabuses råd och ladda ned senaste sifforna från SCB.

Gällande blickar vid stökighet och liknande vardagsexempel från verkligheten så ska jag absolut ta upp sådana tillfällen för diskussion i anslutning till att de händer, men om jag försöker referera tillbaka till sådana som redan passerat så märker jag att jag riskerar att bara framstå som paranoid och som att jag hittar på.

Höga positioner, och snedfördelning inom yrkesgrupper generellt, har också kommit upp (i och med företagseventbilen). Personen tyckte då dels att det är biologiskt betingat vilka uppgifter man passar för, i alla fall i genomsnitt/på gruppnivå, och dels att det är orimligt att försöka tvinga fram intresse för jobb som man inte själv känt någon lust för att söka sig till. Jag skulle alltså även behöva lite bra material om biologiska skillnader/sociala konstruktioner samt bevis på att diskriminering förekommer.
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
274
Senast: MCP
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: _Elly_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
845
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp