Femte vinthundstråden!

Hur fina kan man vara? :love:
IMG_20160919_132757_zpsfula1stf.jpg
Vinthundar gör sig verkligen bäst i flertal :D
 
2016_09_25_13_02_45.jpg

Vi har tävlat igen. Sprang bara en start och bara 280m med väldigt lätt motstånd. Nu har vi såpass mycket poäng att kommande starter blir svårare. Detta ser jag som något bra, eftersom hon inte ger allt om hon inte måste tävla mot någon snabb. Därav den pinsamma tiden 20.11. Och då vann hon med drygt tre hundlängder.

Nästa tävling är inofficiella nästa söndag (LC) och sen följande helg oval på gräs 350m och 280m lagtävling.
 
Nu har Ebrah blivit stor nog att springa LC hon med. Hel bana ensam en gång på förra träningen, sedan en runda med en galgo. Nästa träning är om en dryg vecka och då hoppas jag på att få till ett licenslopp.
Meeeen. Jag vet inte var hennes jäkla stamtavla är :banghead: :banghead: Måste vända upp och ner på huset nu för att hitta den...
 
Hr Pyssling är snart 13 månader. 2 månader kort för tävling.
I min ras är det svårt att hitta stödhundar. Jag får inte ta fram vinthundsklubben på datorn jag sitter vi nu, så därför slöar jag och frågar er. Får han gå som stöd - och bör han gå som stöd?
 
Hr Pyssling är snart 13 månader. 2 månader kort för tävling.
I min ras är det svårt att hitta stödhundar. Jag får inte ta fram vinthundsklubben på datorn jag sitter vi nu, så därför slöar jag och frågar er. Får han gå som stöd - och bör han gå som stöd?

Jag förstår dilemmat när man har en hund i en liten ras. Två licenshundar får ju i undantagsfall springa tillsammans om det inte går att hitta andra stödhundar, så ålder borde inte spela någon roll här. Däremot måste stödhunden (oavsett om den är en licenshund eller inte) vara van. En ovan hund kan både distrahera och distraheras och skulle det hända i något av hundens första lopp så kan det helt förstöra hundens möjlighet som LC-hund.

Så jag skulle säga, om inte ansvariga på träningsplatsen gör en annan bedömning, att det hela beror på hur pass van Pyssling är. Eftersom han bara är 13 månader och har fått springa hela lopp endast i en månad så kanske han rent av ännu inte har hunnit sprungit med annan hund. Om det är så kommer ansvariga för träningen att säga att det är olämpligt eftersom man inte alls vet hur han beter sig när han springer tillsammans med annan hund. Har han däremot sprungit ett eller två stabila lopp med annan hund så kan han säkert få gå som stödhund. För Pysslings skull så skulle jag dock inte gå med på det annat än under förutsättning att licenshunden även den tidigare har sprungit något lopp med annan hund och att den har gjort det utan att försöka leka eller göra utfall.

En lösning på problemet med numerärt små raser är annars att använda stödhund av annan ras. En liten långsam basenjitik eller dito italienare borde kunna funka.
 
:love:Tack för ett jättebra och mycket informativt svar!

(Jag fortsätter och ducka - och så har jag lärt mig mer om vad jag ska leta efter 2017 nä det blir Pysslings tur)
 
350m tid 24.66 pacering 2.
280m tid 19.98 placering 3.
Vi börjar få såpass bra poäng att vi får svårare motstånd, vilket är bra!

Det tar sig. Nästa säsong börjar vi plocka certifikat :D Dåliga starter och dåliga linjer, men det blir bättre.
 
Hej!
På lördag hämtar vi vår lilla whippetvalp och jag tror att vi är redo och har det mesta som behövs men jag funderar på täcken..
Uppfödaren säger att så länge valpen rör på sig när vi är ute behövs inget täcke.

Vad är er erfarenhet?

Jag tänker att valpen är så liten nu första hösten och vintern..
De är vana vid att vara ute och har varit det mycket sedan de var 3-4 veckor gamla och är ute även nu när det blivit kallare ute.

Vi bor i Småland. Halvkallt och ganska blåsigt.

Valpen kommer ju inte gå särskilt mycket nu i vinter men vår lilla sover middag i vagnen så en liten promenad blir det ju i alla fall och jag tänker att valpen kan åka i vagnen när det blir för långt att gå så då sitter den ju stilla en stund, upp till 20 minuter eller så.

Och så en följdfråga.
Vad för täcken kan ni rekommendera?
 
Hej!
På lördag hämtar vi vår lilla whippetvalp och jag tror att vi är redo och har det mesta som behövs men jag funderar på täcken..
Uppfödaren säger att så länge valpen rör på sig när vi är ute behövs inget täcke.

Vad är er erfarenhet?

Jag tänker att valpen är så liten nu första hösten och vintern..
De är vana vid att vara ute och har varit det mycket sedan de var 3-4 veckor gamla och är ute även nu när det blivit kallare ute.

Vi bor i Småland. Halvkallt och ganska blåsigt.

Valpen kommer ju inte gå särskilt mycket nu i vinter men vår lilla sover middag i vagnen så en liten promenad blir det ju i alla fall och jag tänker att valpen kan åka i vagnen när det blir för långt att gå så då sitter den ju stilla en stund, upp till 20 minuter eller så.

Och så en följdfråga.
Vad för täcken kan ni rekommendera?
Jag täckar massor. Flåsar hunden har den för varmt. Jag är väldigt försiktig med min hunds muskulatur, och vill undvika onödiga spänningar (t.ex. uppkomma av kyla/drag).

Jag vill ha ett täcke som håller de stora musklerna varma, alltså ett täcke som går ner över låren. Sen har jag miljoner med andra täcken och jackor.
 
@FruFebruari kläder för whippar köper jag helst från småföretagare som syr enligt mått. I mina kretsar cirkulerar valpkläderna så ingen måste köpa nytt. Kolla på fb, tex i whippet grupper, efter såna som syr till försäljning

Men åt en fädigvuxen whipp hade jag satsat på fleeceoverall, fleecetröja, vintertäcke, skaltäcke. Sen kan man köpa till en massa extra om man vill.

Jag sydde väldigt mycket åt min då hon var valp. Väldigt Basic.
 
Hej!
På lördag hämtar vi vår lilla whippetvalp och jag tror att vi är redo och har det mesta som behövs men jag funderar på täcken..
Uppfödaren säger att så länge valpen rör på sig när vi är ute behövs inget täcke.

Vad är er erfarenhet?

Jag tänker att valpen är så liten nu första hösten och vintern..
De är vana vid att vara ute och har varit det mycket sedan de var 3-4 veckor gamla och är ute även nu när det blivit kallare ute.

Vi bor i Småland. Halvkallt och ganska blåsigt.

Valpen kommer ju inte gå särskilt mycket nu i vinter men vår lilla sover middag i vagnen så en liten promenad blir det ju i alla fall och jag tänker att valpen kan åka i vagnen när det blir för långt att gå så då sitter den ju stilla en stund, upp till 20 minuter eller så.

Och så en följdfråga.
Vad för täcken kan ni rekommendera?

Klart den ska ha täcken??! Min 15v valp skakar så fort vi går utanför dörren för att kissa utan täcke. Även på promenader har han ett tjockt och börjar skaka direkt då vi stannar upp. Den äldre på 1 år har också täcke, frusen av sig.

I början kan du satsa på t.ex. overall eller ett tjockt vintertäcke som du får byta ut allt eftersom hen växer. Till vår färdigväxta har jag täcken från dg och snart ett måttbeställt. Finns en del som gör sånt på fb t.ex raskans hundtäcken, bling'z hundartiklar, kennel magic colours, torshammarens m.fl.

En whippet har varken päls eller fett nog att stå emot kyla och vind.
 
Fast så himla självklart tycker inte jag att det är.. Hon är ute en massa nu utan att frysa.

Tack för alla tips, jag ska se vad vi kan hitta :)
Klart den ska ha täcken??! Min 15v valp skakar så fort vi går utanför dörren för att kissa utan täcke. Även på promenader har han ett tjockt och börjar skaka direkt då vi stannar upp. Den äldre på 1 år har också täcke, frusen av sig.

I början kan du satsa på t.ex. overall eller ett tjockt vintertäcke som du får byta ut allt eftersom hen växer. Till vår färdigväxta har jag täcken från dg och snart ett måttbeställt. Finns en del som gör sånt på fb t.ex raskans hundtäcken, bling'z hundartiklar, kennel magic colours, torshammarens m.fl.

En whippet har varken päls eller fett nog att stå emot kyla och vind.
 
Fast så himla självklart tycker inte jag att det är.. Hon är ute en massa nu utan att frysa.

Tack för alla tips, jag ska se vad vi kan hitta :)

Det finns många uppfödare som syr och säljer valptäcken för en billig peng. Ett litet fleecetäcke kan ju vara skönt när hon börjar lära sig gå i koppel. Framförallt så märker du om hon fryser, t.ex. att hon inte kan koncentrera sig på att kissa eller att hon drar runt. När valparna är ute med sina syskon så leker de ju rätt mycket, varför de båda håller sig varma och kanske inte riktigt märker om de skulle bli kalla. Hålls de mer i stillhet så fryser de ju lättare.

Jag ägnar mig inte åt någon överdriven användning av täcke. Min ena är frusen, den andra inte. Men man märker fort om hunden har preferenser för täcke eller inte. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 762
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp