Festlig veggo-middag

Singoalla

Trådstartare
Ska bjuda på tjejmiddag i helgen och lovat att laga vegetariskt. Jag var själv veggo i sju år tidigare och äter fortfarande mest vegetariskt, men är lite dålig på middagar som är festliga? Vill inte bjuda på quorn, soyaprotein eller tofu då det känns lite tråkigt.

Någon som har några festliga och smarriga recept att bjuda på? Vill ha nyårsmiddags-klass på det :D
 
Jag gjorde en varmrätt till mina vänner förra hösten som blev väldigt populär! Den kan låta lite gammal och tråkig men blev riktigt god.

Pankopanerad rotselleri med jordärtskockspuré och rödvinssås. Säg till om du vill ha recept, sitter och pluggar nu men kan skriva det senare i så fall :)
 
jag hakar på tråden och efterlyser recept på en middag i typ husmanskostform som en vegan äter. Alltså då till en vegan som inte äter honung ens. Hjälp!
 
jag hakar på tråden och efterlyser recept på en middag i typ husmanskostform som en vegan äter. Alltså då till en vegan som inte äter honung ens. Hjälp!
En veggopytt? Tärna rotfrukter och stek på svag värme. Tärna valfri svamp och stek. Blanda och slå på ett par matskedar soja. Kanongott tycker jag själv!
 
jag hakar på tråden och efterlyser recept på en middag i typ husmanskostform som en vegan äter. Alltså då till en vegan som inte äter honung ens. Hjälp!

Har inget specifikt recept i huvudet just nu men själv brukar jag ofta byta ut smör, mjölk, grädde mm. till soyagrädde osv. och det blir supergott. Så vill du göra såser eller liknande så går det utmärkt att gra veganskt!
 
Jag gjorde en varmrätt till mina vänner förra hösten som blev väldigt populär! Den kan låta lite gammal och tråkig men blev riktigt god.

Pankopanerad rotselleri med jordärtskockspuré och rödvinssås. Säg till om du vill ha recept, sitter och pluggar nu men kan skriva det senare i så fall :)

Låter gott! Tar gärna recept!
 
jag hakar på tråden och efterlyser recept på en middag i typ husmanskostform som en vegan äter. Alltså då till en vegan som inte äter honung ens. Hjälp!

Spaghetti bolognese på röda linser är gott. Man gör på samma sätt som köttfärssås fast med röda linser istället.
 
äter alla ost så kan en cannelloni med svamp, ricotta och spenat gå hem på en festligare tillställning och är förutom pilljobbet att fylla dom ganska enkelt. Portabello Wellington kan bli riktigt trevligt och kanske nåt som man inte väntar sig men jag tycker det är lite jobbigare. En jordärtkockssoppa, grön ärtsoppa eller nåt liknande som förrätt kanske. Efterrätt beror lite på hur festligt och lyxigt du vill ha det. Jag själv tycker att en riktigt god kladdkaka är bättre än nåt 'häftigt' som kanske inte är lika gott. Min go-to efterrätt är cheesecake i olika smaker och varianter. veganvrak har/hade ett stort receptregister med en riktigt trevlig hjortroncheesecake *nomnomnom*
 
En veggopytt? Tärna rotfrukter och stek på svag värme. Tärna valfri svamp och stek. Blanda och slå på ett par matskedar soja. Kanongott tycker jag själv!

Har inget specifikt recept i huvudet just nu men själv brukar jag ofta byta ut smör, mjölk, grädde mm. till soyagrädde osv. och det blir supergott. Så vill du göra såser eller liknande så går det utmärkt att gra veganskt!

Spaghetti bolognese på röda linser är gott. Man gör på samma sätt som köttfärssås fast med röda linser istället.

Jag är hus, hund och hästvakt åt en familj som är bortresta, och jag tänkte göra en middag åt dem när de kommer hem. Vet själv hur stor lust man har att ställa sig i köket när man kommer hem liksom. Två är köttätare, en vegerarian och en hard-core vegan då, jag har inte koll på hans definition då, det kanske bara är vegan?
Och jag vet att de två köttätarna skulle uppskatta typ en lammstek och kokt potatis, men det går ju inte hem hos alla då. Jag har fullt sjå med alla djur här så det får inte bli någon avancerad matlagning.
Pytten låter bra, likaså linsbolognesen. Tack för fina tips!
 
Oj! Vad hemskt, det hade jag ingen aning om. Är det samma sak med fårost?

Inte jag heller (så jag klandrar dig absolut inte och hoppas att du inte tolkade så) förrän i morse.
Jag vill bara dela med mig av den här informationen.

Får har vi lite mer användning av, så att säga. Vi äter ju får- och lammkött och tar vara på päls och skinn så det är inte samma vansinniga slöseri med djur/liv/bebisar på fårfronten.
 
Jag gjorde en varmrätt till mina vänner förra hösten som blev väldigt populär! Den kan låta lite gammal och tråkig men blev riktigt god.

Pankopanerad rotselleri med jordärtskockspuré och rödvinssås. Säg till om du vill ha recept, sitter och pluggar nu men kan skriva det senare i så fall :)

Det låter hur gott som helst! Du borde lägga upp det här i tråden tycker jag ;)
 
@honung - erkänner att jag skrattade lite åt "de äter inte ens honung" :) tur för dem det, tänkte jag! :D

Kl.
Jag gjorde en färssås med kidneybönor, blev väldigt likt "vanlig" köttfärssås, och med facit i hand kan jag lätt göra den vegansk också (jag hade en oxbuljongtärning i förra gången, för att få lite "mustigare" smak, och färg, men nästa gång blir det mest troligt lite rödvin eller liknande istället) man kan säkert använda tomatprodukter för att få en bra färg/smak på det men för mig går det ju bort :)
 
Det låter hur gott som helst! Du borde lägga upp det här i tråden tycker jag ;)
Oops glömde visst av det! :angel: Vi ska se, på ett ungefär var receptet såhär:

Panerad rotselleri
Rotselleri
Ägg
Grönsaksbuljong
Rödvinsvinäger
Rosmarin
Panko

Gör såhär:
Koka rotselleri i grönsaksbuljong, en skvätt rödvinsvinäger, rosmarin och andra göttiga kryddor du gillar tills den är mjuk. Vänd i uppvispat ägg och sedan panko och stek i stekpanna tills den har fin yta!

Jordärtskockspuré
600 g jordärtskockor
1 - 1 1/2 dl mjölk (eller grädde)
Smör
Salt
Peppar

Gör såhär:

Skala jordärtskockorna och koka dem mjuka (i saltat vatten). Värm mjölken/grädden med en klick smör. Häll av vattnet från jordärtskockorna. Häll på mjölk- och smörblandningen. Mixa till en slät puré. Smaka av med salt och peppar!

Rödvinssåsen gör jag enligt det här receptet: http://alltommat.se/recept/balsamicosas-3/ (obs tänk på att det receptet är för 10 st ;))
 
Sök på Facebook efter Veggoköket, de gör väldigt god mat helt veganskt. I en del städer finns det butiker som tar hem deras mat. Det går också att beställa en mix för att göra egna burgare.
Definitivt värt att kolla upp
 
En gång bjöd jag två barnfamiljer, ingen var nötallergiker. Då gjorde tacos. Hackade massvis med jordnötter och stekte dom med takokrydda, det fick ersätta köttfärs och det blir jättegott.

Lasang fylld med spenat och fetaost.

Hemmagjord falafel. Inte svårt alls, men jag har ingen fritös och tycker det är lite besvärligt att hålla rätt temp på oljan. Med goda tillbehör så blir det festligt.
 
@honung - erkänner att jag skrattade lite åt "de äter inte ens honung" :) tur för dem det, tänkte jag! :D

Kl.
Jag gjorde en färssås med kidneybönor, blev väldigt likt "vanlig" köttfärssås, och med facit i hand kan jag lätt göra den vegansk också (jag hade en oxbuljongtärning i förra gången, för att få lite "mustigare" smak, och färg, men nästa gång blir det mest troligt lite rödvin eller liknande istället) man kan säkert använda tomatprodukter för att få en bra färg/smak på det men för mig går det ju bort :)

Bara ett litet tips om du vill göra den helt vegansk, rödvin är ingen självklar produkt för veganer då det ofta används animaliska biprodukter vid framställningen. Fråga på systembolaget eller googla för aktuell sammanställning på viner som är ok ur vegansk synpunkt. Finns säkerligen mer eller mindre strikta veganer men trist om man ansträngt sig och gjort god mat men missat vindetaljen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 689
Senast: Badger
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Karfitsa
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 753
Senast: gulakatten
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
996
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp