Fet häst vs sadel

Corax

Trådstartare
Min kuse har gått som konvalescenst i nått som känns som en evighet men nu är det dags att sätta igång.
Hon har ätit på sig otroligt mycket under vilan så hon kan lätt gå under epitetet 'fet'.
Innan hon skadade sig så hade hon precis fått sin sadel uppdaterad och jag insåg ju att den inte skulle passa på fläskfian nu. Därför tänkte jag sätta igång barbacka. Jättebra idé.
Tills jag hoppade upp idag och insåg att jag har blivit feg. Väldigt feg. Hon är ju så rund att jag nästan stjälper bara i skritten. Haha.

Så frågan är väl hur stor skada hennes sadel kan göra om jag använder den på henne...
Eller gör jag bäst i att försöka låna en tillsvidare?
 
Du kan inte promenera/tömköra tills hon gått ner,samt se över maten? Är inte säkert att sadeln passar när hon gått ner heller,så jag skulle först banta,sen be någon komma ut och se över sadeln igen.

Hur stor skada nuvarande sadel gör är ju svårt att säga utan att ha sett det.
 
Du kan inte promenera/tömköra tills hon gått ner,samt se över maten? Är inte säkert att sadeln passar när hon gått ner heller,så jag skulle först banta,sen be någon komma ut och se över sadeln igen.

Hur stor skada nuvarande sadel gör är ju svårt att säga utan att ha sett det.

Hon går på lösdrift med fri tillgång så tyvärr är nog det här något som måste motioneras bort.
Och jag är väl medveten om att sadeln kanske inte passar när (om)hon kommit igång men det får bli ett senare problem. :)

Jag skulle absolut kunna tänka mig en bomlös men jag tänker inte investera i ngt när jag inte ens vet om hon håller...
 
Hon går på lösdrift med fri tillgång så tyvärr är nog det här något som måste motioneras bort.
Och jag är väl medveten om att sadeln kanske inte passar när (om)hon kommit igång men det får bli ett senare problem. :)

Jag skulle absolut kunna tänka mig en bomlös men jag tänker inte investera i ngt när jag inte ens vet om hon håller...
Sy en barbacka padd! Man sitter väldigt mycket stabilare i en sån än barbacka och modet kan få komma tillbaka :). Men longera och tömmkör mycket. Gå på promenader osV och bränn bort fläsket så sadeln kan passa igen :).
Kan ni inte ge begränsad tillgång på hö i lösdriften och fritt på halm? Är få hästar som fungerar med att ha en hel höbal i hagen, spec nu när det inte finns ngt att att att pilla på och de knappt rör sig en m från höet..
har de halm så har de ju också ngt att tugga på dygnet runt.
 
Sy en barbacka padd! Man sitter väldigt mycket stabilare i en sån än barbacka omodet kan få komma tillbaka :). Men longera och tömmkör mycket. Gå på promenader osV och bränn bort fläsket så sadeln kan passa igen :).
Kan ni inte ge begränsad tillgång på hö i lösdriften och fritt på halm? Är få hästar som fungerar med att ha en hel höbal i hagen, spec nu närQUOTEnte finns ngt att att att pilla på och de knappt rör sig en m från höet..
har de halm så har de ju också ngt att tugga på dygnet runt.

Tack för tipset.
Jag ska se om jag kan byta till mig en kompis 'kameldrivarsadel' med stigbygelfästen.
Jag kan inte påverka grovfoderbiten utan de andra som är dräktiga måste få moffa...
Men hon står i alla fall inte vid balen hela tiden längre.

Böjda spår kan jag börja med när hon är riden i alla gångarter och jag har begränsad tid att jobba med henne nu under igångsättningen. Hon har stått helt i nio månader...
Däremot kommer jag att varva med tömkörning rakt fram men tjock kommer hon nog att vara till den dagen jag kan ta upp henne i full träning. :/
 
Tack för tipset.
Jag ska se om jag kan byta till mig en kompis 'kameldrivarsadel' med stigbygelfästen.
Jag kan inte påverka grovfoderbiten utan de andra som är dräktiga måste få moffa...
Men hon står i alla fall inte vid balen hela tiden längre.

Böjda spår kan jag börja med när hon är riden i alla gångarter och jag har begränsad tid att jobba med henne nu under igångsättningen. Hon har stått helt i nio månader...
Däremot kommer jag att varva med tömkörning rakt fram men tjock kommer hon nog att vara till den dagen jag kan ta upp henne i full träning. :/
tänk på att inte använda stigbyglar till en barbacka sadel, det ger på tok för mycket punkt tryck över ryggen även om man bara vilar fötterna i stigbyglarna.
 
tänk på att inte använda stigbyglar till en barbacka sadel, det ger på tok för mycket punkt tryck över ryggen även om man bara vilar fötterna i stigbyglarna.

Det var inte tanken från början heller.
Men nu är frågan vad som är värst, använda hennes sadel eller stigbyglar på barbackasadel.
 
@Corax , beroende på hur mkt för smal sadel är så kan det funka att sätta en fårskinnspad under. Ibland får det motsatt effekt, dvs det blir ännu trängre. Men har du tur så lyfts hela sadeln istället.
 
@Corax Jag har samma problem. Häst som varit konvalescent i 9 mån förra året och började ridas fullt ut i november. Red henne iofs i omgångar mellan skadeåterfallen, men bara konvalescentridning och inte direkt nån motion.
Hon har tappat både överlinje och lagt till med en rejäl tunna. Däremot är det ingen häst man ens drömmer om att rida barbacka, eller gå långa harmoniska promenader med. Hon sköter sig bäst riden. Hade jag kunnat tömköra hade jag gjort det men det är väl tyvärr den enda saken, utom körning, som jag aldrig haft en chans att lära mig...

Jag har ridit henne hela tiden i hennes sadlar. De har blivit för vida för henne eftersom hon tappat musklerna i överlinjen, och magen är så stor så att den trycker fram sadeln oavsett vad jag gör och oavsett vilken gjord jag har. Inte ens min ELT-gjord lyckas hålla tillbaka. Vilket den inte alls hade några problem med förr, hon har oavsett ett sadelläge som är längre bak än gjordens läge så jag har alltid fått ha en avpassad gjord för det.
Jag gör så att jag paddar upp sadeln så att den ligger i jämvikt, har ett renskinn eller fårskinnspad samt en utfyllnad (benlindepadd) framtill. Sedan får man helt enkelt våra så tråkig att man sadlar om under ridturen. Hur jag än gör så åker ju sadeln fram. När jag rider ut kan jag inte göra det, men då jag rider i ridhuset sadlar jag om efter framridningen. Detta är ju inte optimalt, men det gör att min häst inte lider nån större skada av sadlarna tills dess att hon kommit i form igen och jag kan ta tag i sadlarna permanent och se om de fortfarande passar. Jag köper knappast en ny Amerigo för att den ska ligga bra under några månader tills hästen är i form...
Funderar på att prova svanskappa på hoppsadeln för den är värst, vet inte om de här lösa fästena skulle fungera för den har ingen hållare.

Vad gäller fodret så har min också fri tillgång på lösdrift och går med avelsston som inte alls ska bantas. Jag har övervägt att ställa henne på stall för att begränsa fodermängden men jag har inget vettigt stallalternativ här än så länge, men kanske i vår. Jag tycker ändå min häst gått ner i vikt sedan jag började rida henne så jag hoppas att det reder sig ändå tills jag ev kan stalla in. I ditt fall hade jag sett över möjligheten att stalla in hästen en period. Du verkar ju även ha en häst som är snäll från marken och går att rida utan sadel, då hade jag jobbat mkt från marken. En annan sak man kan ha om man är lite för feg för att rida barbacka är en voltigegjord. Det hade jag till min förra häst som jag saknade sadel till. Mkt stabilt.
 
tänk på att inte använda stigbyglar till en barbacka sadel, det ger på tok för mycket punkt tryck över ryggen även om man bara vilar fötterna i stigbyglarna.

Plus ett på denna. Tänkte passa på också att rekommendera TS en barbackagjord, men även där finns det fäste för stigläder och jag avråder också från att använda dem. Man sitter ändå säkert med en tjock pad, t ex westenfilt, och gjorden som har ordentliga handtag :)
 
*snabbknapp*

Tack för alla era svar!
Jag slängde på sadeln idag och jag kan inte tycka att det var en total katastrof.

IMG_20150302_185316_zpsfss67orc.jpg
[/URL][/IMG]
 
*snabbknapp*

Tack för alla era svar!
Jag slängde på sadeln idag och jag kan inte tycka att det var en total katastrof.

IMG_20150302_185316_zpsfss67orc.jpg
[/URL][/IMG]
Kunde se den nu, om man kopierar in länktexten i adressfältet.

Jäklar vilken kalaskula! Ser ju högdräktig ut och du har full förståelse över din oro med sadeln.

Lösdrift omöjliggör individuell utfodring men vet folk som använt greenguard när hästarna varit lite väl matglada.

Sadelläget rättar nog till sig när hästen hamnar i balans energiintag/energiåtgång framöver men just nu har du 2 stora problem.

Sadeln är för smal och tippar bakåt. Risk för punkttryck vid manke och under bakvalv.
Vad är det för sadel? Omvärmningsbar? Värt pengarna att lägga där istället för barbackagjord?
Hästen lär visa om den accepterar läget eller inte. en pad under bakvalvet kan möjligen få sadeln i balans och minska trycket under bakvalvet, men fårskinnspad lär troligen stjälpa den bakåt än mer.

Sadelgjorden riskerar att dra sadeln ur läge, men tror inte ens en svängd gjord/ELT eller andra mirakelgjordar lär hjälpa. Bara att härda ut till kaggen går tillbaka lite. Sadla om vid behov under ridturen.
 
Kunde se den nu, om man kopierar in länktexten i adressfältet.

Jäklar vilken kalaskula! Ser ju högdräktig ut och du har full förståelse över din oro med sadeln.

Lösdrift omöjliggör individuell utfodring men vet folk som använt greenguard när hästarna varit lite väl matglada.

Sadelläget rättar nog till sig när hästen hamnar i balans energiintag/energiåtgång framöver men just nu har du 2 stora problem.

Sadeln är för smal och tippar bakåt. Risk för punkttryck vid manke och under bakvalv.
Vad är det för sadel? Omvärmningsbar? Värt pengarna att lägga där istället för barbackagjord?
Hästen lär visa om den accepterar läget eller inte. en pad under bakvalvet kan möjligen få sadeln i balans och minska trycket under bakvalvet, men fårskinnspad lär troligen stjälpa den bakåt än mer.

Sadelgjorden riskerar att dra sadeln ur läge, men tror inte ens en svängd gjord/ELT eller andra mirakelgjordar lär hjälpa. Bara att härda ut till kaggen går tillbaka lite. Sadla om vid behov under ridturen.

IMG_20150302_185316_zpsfss67orc.jpg


Här kommer bilden direkt i tråden...
Och jag svarar lite allmänt.

Jag hade faktiskt förväntat mig att sadeln skulle ligga i mycket värre bakvikt än den faktiskt gör.
Man luras lite av skuggan i sitsen också. Hästen är rätt pipig med sadlar och hon sa inte direkt nått. Än.
Det konstiga är att när jag satt i den så kände jag 'under den' och inte ens vid ortspetsarna blev det något extremt punkttryck. Det enda som skiljer från 'innan fetman' är att jag får plats med knappt ett extra finger i framvalvet.
Knepigt sadel/gjord-läge har hon alltid haft även om det nu förmodligen kommer att ge sig till känna mer.

Att stalla in henne är inte ett alternativ i dagsläget.
Kanske att jag omvärderar om jag får igång henne ordentligt men å andra sidan så behöver jag inte bekymra mig över fetman/lösdrift då.
Om hon inte håller så ska hon betäckas och kommer således att få stå kvar på lösdrift.

@Buck Jo jag vet men om jag åker av så är jag rädd att jag inte kommer att kunna rida igen. Nånsin. Jag har en rätt ful bäcken-historik (skador)med lösa fogar och skit. Så jag är helt enkelt lite ego så här i början tills jag 'moppsat på mig' och vågar rida utan 'stöd'. Jag vet ju att jag spänner mig om jag blir osäker och gissa vem som känner av det och blir på tårna. ;)

Jag kan tillägga att bilden är tagen efter ridtur och sadeln ligger kvar där jag la den.
Det tyckte jag var rätt imponerande. *s*
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Ridning Min 7:åriga häst har vilat i princip sedan i augusti förra året, av två skäl: Mitt tappade sug och avsaknad av sadel. Det tappade...
Svar
1
· Visningar
1 821
Senast: Vita_N_6520
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp