Fetmaepidemin

Lampan

Trådstartare

Ganska tänkvärt

Jag tycker det är tragiskt att så många människor har blivit lurade vad det gäller kosten och nu får kämpa med stor övervikt
 
Jag tror det är mycket få feta människor (i alla fall i Sverige) som är feta för att de inte förstår att man blir fet av att äta fel. Det är inget mysterium, det är bara svårt att förändra sig. Ofta finns det en anledning till att man blev fet till att börja med, och den anledningen finns kvar vad man än försöker äta enligt för modell...
 
En aspekt som jag saknar när LCHF-anhängare predikar är hur resurserna och maten ska räcka till? Hur tänker de sig att jordens befolkning som helhet ska kunna äta sig mätt på kött, smör, ost och grönsaker? En stor anledning till att befolkningstillväxten varit så enorm är just att människan lärde sig odla och förädla spannmål.
 
Jag tror det är mycket få feta människor (i alla fall i Sverige) som är feta för att de inte förstår att man blir fet av att äta fel. Det är inget mysterium, det är bara svårt att förändra sig. Ofta finns det en anledning till att man blev fet till att börja med, och den anledningen finns kvar vad man än försöker äta enligt för modell...
Om du har tid och lust att se den andra filmen?
Jag tror att det finns människor som är lurade när det gäller kosten.

Människor började bli feta samtidigt som alla light produkter kom, jag gick på myten om light produkterna.
Jag har ingen övervikt, men jag får (fick) ändå kämpa med min vikt, räkna kcal och titt som tätt gå på div dieter för att hålla vikten i schack.
Tar man bort fettet ur maten så är det svårare att hålla sig mätt och. Kolhydraterna gör en tillfälligt mätt, sen sjunker blodsockret och man blir sugen/hungrig igen.
 
Folk självmedicinerar med medikament, alkohol och med mat.
Och med kroppskontroll.
säger en lagom rund man. Som numera uteslutande växer i färdriktningen ;)
 
En aspekt som jag saknar när LCHF-anhängare predikar är hur resurserna och maten ska räcka till? Hur tänker de sig att jordens befolkning som helhet ska kunna äta sig mätt på kött, smör, ost och grönsaker? En stor anledning till att befolkningstillväxten varit så enorm är just att människan lärde sig odla och förädla spannmål.
Det finns annat man kan odla än spannmål, fettet måste inte komma från smör, det kan komma från olika oljor och växter. Protein ska man enligt lchf bara äta 1 gram/kilo vikt/dag (Om du väger 60 kilo ska du äta 60 gram protein om dagen) Många äter mer än så utan att gå på lchf.
 
Folk självmedicinerar med medikament, alkohol och med mat.
Och med kroppskontroll.
säger en lagom rund man. Som numera uteslutande växer i färdriktningen ;)
Nu vet jag inte hur gammal du är...men
När du va ung fanns väl knappt några feta unga människor alls.
Vad är det som har hänt med människor idag, är vi lata, korkade matvrak hela högen?
Ska vi verkligen klandra människor som har övervikt eller ska vi klandra hur samhället ser ut idag?
Vi blir alla påverkade av utbudet som finns i affärerna, vi blir alla påverkade(lurade) av reklamen som öser över oss.
Vi har blivit lurade.
 
Nu vet jag inte hur gammal du är...men
När du va ung fanns väl knappt några feta unga människor alls.
Vad är det som har hänt med människor idag, är vi lata, korkade matvrak hela högen?
Ska vi verkligen klandra människor som har övervikt eller ska vi klandra hur samhället ser ut idag?
Vi blir alla påverkade av utbudet som finns i affärerna, vi blir alla påverkade(lurade) av reklamen som öser över oss.
Vi har blivit lurade.
Åh, ännu en som sett ljuset och ska upplysa oss kolhydratknarkare om hur vi blir lurade och hur onyttiga vi är. Underbart, LCHF-sekten har även nått Buke... :meh:
 
Går man tillbaka hundra år i tiden var potatis och bröd basen i kosthållningen och folket var i gemen inte feta då precis.

Ökar jag fettintaget går jag direkt upp i vikt
Ja, det gjorde jag också innan. Tack vare att jag också åt så pass mycket kolhydrater.
Äter jag kolhydrater så kan jag knappt äta något fett alls, då går jag upp i vikt.
Idag finns ett överflöd av mat Och fram för allt sötsaker, vi äter för mycket
 
Nu vet jag inte hur gammal du är...men
När du va ung fanns väl knappt några feta unga människor alls.
Vad är det som har hänt med människor idag, är vi lata, korkade matvrak hela högen?
Ska vi verkligen klandra människor som har övervikt eller ska vi klandra hur samhället ser ut idag?
Vi blir alla påverkade av utbudet som finns i affärerna, vi blir alla påverkade(lurade) av reklamen som öser över oss.
Vi har blivit lurade.
Det fanns det nog. Men titta på hur folk lever idag. Man väljer att inte röra på sig tillräckligt, man äter för mycket och resultatet blir, och det vet alla, att man går upp i vikt.

Pizza med mycket ost och stora mängder är en alldeles ypperlig mat, om man ska utföra tungt kroppsarbete vid låga temperaturer. Men hur många av oss gör det dagligdags?
Jag anpassar det jag käkar till vad jag ska göra. Kroppsarbete mer energirik mat, och framför datorn eller bilköra (långa resor i jobbet) ja då blir det mest grönt.

Sedan när det ska njutas så blir det kött i alla former oavsett kaloriinnehåll, med rostad potatis, alkohol och mejeriprodukter.
Men det blir ju inte så ofta.

Problemet för folkhälsan är nog inte ngr kilo övervikt. Det är när man går till överdrift, vare sig det gäller matkonsumtion eller renlevnad.
Dvs problemet ligger ofta mellan öronen på individerna...
 
Om du har tid och lust att se den andra filmen?
Jag tror att det finns människor som är lurade när det gäller kosten.

Människor började bli feta samtidigt som alla light produkter kom, jag gick på myten om light produkterna.
Jag har ingen övervikt, men jag får (fick) ändå kämpa med min vikt, räkna kcal och titt som tätt gå på div dieter för att hålla vikten i schack.
Tar man bort fettet ur maten så är det svårare att hålla sig mätt och. Kolhydraterna gör en tillfälligt mätt, sen sjunker blodsockret och man blir sugen/hungrig igen.
Fast om du tror att lightprodukterna orsakade fetmaepidemin, då är du minst lika lurad som någon annan ;)

Kostdoktorn har inte facit. Inte resten av LCHF-rörelsen heller. Vad det handlar om är grovt uttryckt två läger, där det ena fortfarande tror på etablerad forsknings rekommendationer om måttfullhet med fett medan det andra tror att det är i första hand är kolhydraterna som behöver begränsas.

Välj vilket du vill men snälla, kom inte och kalla andra för lurade, i synnerhet inte flera år efter att den värsta LCHF-frälsarvågen ebbat ut från buke.

Själv tror jag att den bästa dieten är den man kan hålla, om man nu behöver gå ner i vikt. Oavsett om det är fettsnålt, LCHF, 5:2 eller vindruvsdieten.
 
Fast om du tror att lightprodukterna orsakade fetmaepidemin, då är du minst lika lurad som någon annan ;)

Kostdoktorn har inte facit. Inte resten av LCHF-rörelsen heller. Vad det handlar om är grovt uttryckt två läger, där det ena fortfarande tror på etablerad forsknings rekommendationer om måttfullhet med fett medan det andra tror att det är i första hand är kolhydraterna som behöver begränsas.

Välj vilket du vill men snälla, kom inte och kalla andra för lurade, i synnerhet inte flera år efter att den värsta LCHF-frälsarvågen ebbat ut från buke.

Själv tror jag att den bästa dieten är den man kan hålla, om man nu behöver gå ner i vikt. Oavsett om det är fettsnålt, LCHF, 5:2 eller vindruvsdieten.
Det bästa tror jag är om man slipper tänka på det man äter är något man går upp i vikt av och något som ska kontrolleras.

Om människor inte är lurade/påverkade av allt utbud i affärer/reklam?
Vad är dom då?
Korkade?
Lata?
Glupska?
Eller bryr dom sig inte?
 
Går man tillbaka hundra år i tiden var potatis och bröd basen i kosthållningen och folket var i gemen inte feta då precis.

Ökar jag fettintaget går jag direkt upp i vikt

Hur levde gemene man för 100 år sedan? Ja inte körde folk bil till sitt kontorsjobb, för att sedan köra bil hem och sätta sig i soffan, surfa på mobilen och titta på tv.

Egentligen är det väldigt simpelt. Äter man inte fler kalorier än man förbrukar så blir man inte överviktig. Fett är väldigt kolorikt så givetvis är det lätt hänt att gå upp i vikt om man ökar fettintaget, om man inte reducera motsvarande mängd kalorier från kolhydrater och proteiner. Man går inte upp i vikt av att äta fett. Man går upp i vikt av att äta för mycket kalorier sett till vad man gör av med. Ju mer man rör på sig desto mer kalorier förbrukar man och desto fler kalorier kan man äta utan att gå upp i vikt. Simpelt!
 
Det bästa tror jag är om man slipper tänka på det man äter är något man går upp i vikt av och något som ska kontrolleras.

Finns det några som tänker mer på vad de äter och kontrollerar det hårdare än LCHF-are? :laugh:

Jag säger: lightprodukter orsakade inte fetmaepidemin.
Du säger:

Om människor inte är lurade/påverkade av allt utbud i affärer/reklam?
Vad är dom då?
Korkade?
Lata?
Glupska?
Eller bryr dom sig inte?

Halmgubbeargumentation.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 411
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
876
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 155
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ TW om övervikt och känslor kring det. Jag ska på spa om två veckor med en möhippa och jag har sån ångest över det att jag vill gråta...
2
Svar
39
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp