Fiberrikt och lättuggat?

Mabuse

Trådstartare
Jag har åkt på riktiga problem med tänderna, en tandinflammation och annat elände, vilket gör att jag i nuläget har strikt order från tandläkaren att inte äta något segt eller knaprigt, det ska vara extremt lättuggad mat som typ går att trycka sönder i munnen snarare än att tugga. Samtidigt äter jag massiva doser citodon, och kodeinet gör att magen blir trög.

Så mitt problem är att magen verkligen behöver fiber för att hålla igång, samtidigt som jag inte kan tugga.

Har ni några tips på mjuk, lättuggad mat som samtidigt är fiberrik? Fullkornsbröd etc går bort, gröt och kokta baljväxter är väl det jag kommit på själv, men finns det fler saker som passar in, som jag skulle kunna äta nu? Det kommer ta närmare en månad innan allt är i ordning i munnen, och jag vill absolut undvika att bita sönder någonting tills dess.
 
Jag har åkt på riktiga problem med tänderna, en tandinflammation och annat elände, vilket gör att jag i nuläget har strikt order från tandläkaren att inte äta något segt eller knaprigt, det ska vara extremt lättuggad mat som typ går att trycka sönder i munnen snarare än att tugga. Samtidigt äter jag massiva doser citodon, och kodeinet gör att magen blir trög.

Så mitt problem är att magen verkligen behöver fiber för att hålla igång, samtidigt som jag inte kan tugga.

Har ni några tips på mjuk, lättuggad mat som samtidigt är fiberrik? Fullkornsbröd etc går bort, gröt och kokta baljväxter är väl det jag kommit på själv, men finns det fler saker som passar in, som jag skulle kunna äta nu? Det kommer ta närmare en månad innan allt är i ordning i munnen, och jag vill absolut undvika att bita sönder någonting tills dess.


Skaffa en ordentlig mixer och gör blandade smoothies på grönsaker; grönkål, svartkål, vitkål, rödkål, spenat, morötter, palsternacka, kålrot, rödbeta etc... Lägg i apelsin/äpple om du vill ha det sötare.

Gröt på havre, kruskakli, graham, eller råg, gärna med linfrö i också.

Vill du inte mixa så kör rotfrukter i ugnen tills de är riktigt mjuka. Rostat med lite honung är supergott!

Linfrö, chia, psyllium... lägg i vatten för att dra och drick sedan.

Torkad frukt; fikon, katrinplommin, russin. Lägg i vatten först så de hinner mjuka upp sig, allt koka dem.

Groddar; typ alla... Köp färdiggroddat, eller köp frön grodda själv i en burk.
 
Finns det inte någon sorts fiberprodukter som man kan dricka, som tex säljs på Apotek eller hälsoavdelningen i vanliga livsmedelsbutiker? De är säkert rätt äckliga, men kanske ändå?

Det där med att koka grönsaker till döds och/eller mixa dem, slår väl sönder fibrerna? Dvs, då är maten inte fiberrik längre?
 
Det där med att koka grönsaker till döds och/eller mixa dem, slår väl sönder fibrerna? Dvs, då är maten inte fiberrik längre?


Fibrerna förstörs inte av att mixa. Mixern gör samma sak med moroten som tänderna när du tuggar, minus saliven då som börjar bryta ned den.

Däremot om du använder juicepress så försvinner mycket fibrer, då blir det en massa rester kvar i pressen som du inte får i dig.

Om du kokar sönder grönsaker så försvinner en massa nyttigheter ut i vattnet, så det skulle jag undvika generellt.
 
Skaffa en ordentlig mixer och gör blandade smoothies på grönsaker; grönkål, svartkål, vitkål, rödkål, spenat, morötter, palsternacka, kålrot, rödbeta etc... Lägg i apelsin/äpple om du vill ha det sötare.

Gröt på havre, kruskakli, graham, eller råg, gärna med linfrö i också.

Vill du inte mixa så kör rotfrukter i ugnen tills de är riktigt mjuka. Rostat med lite honung är supergott!

Linfrö, chia, psyllium... lägg i vatten för att dra och drick sedan.

Torkad frukt; fikon, katrinplommin, russin. Lägg i vatten först så de hinner mjuka upp sig, allt koka dem.

Groddar; typ alla... Köp färdiggroddat, eller köp frön grodda själv i en burk.
Ah, jag ska förtydliga: jag tänkte typ normala maträtter.

Självklart kan man lägga fiberrika livsmedel, eller vilken mat som helst, i en matberedare och mixa till en soppa man kan hälla i sig, men det lär ju smaka apa. Naturligtvis bättre än att svälta, men riktigt så illa är det inte.

Jag tänkte mer på lagad mat, livsmedel man kan laga till som blir mjuka och ändå innehåller fibrer. Helst sånt som hela familjen kan äta, inkluderat två barn. Råmixad kål med rödbetor lär jag inte få i dem. Och knappt mig själv heller.

Men ugnsbakade rotfrukter och kräm på torkad frukt var en bra idé, det kan jag äta.

Groddar är för knaprigt, det går inte.
 
Ah, jag ska förtydliga: jag tänkte typ normala maträtter.

Självklart kan man lägga fiberrika livsmedel, eller vilken mat som helst, i en matberedare och mixa till en soppa man kan hälla i sig, men det lär ju smaka apa. Naturligtvis bättre än att svälta, men riktigt så illa är det inte.

Jag tänkte mer på lagad mat, livsmedel man kan laga till som blir mjuka och ändå innehåller fibrer. Helst sånt som hela familjen kan äta, inkluderat två barn. Råmixad kål med rödbetor lär jag inte få i dem. Och knappt mig själv heller.

Men ugnsbakade rotfrukter och kräm på torkad frukt var en bra idé, det kan jag äta.

Groddar är för knaprigt, det går inte.


Jag mixar jättemycket, får nog i mig en grönmixdrink om dagen iaf - det blir jättegott bara du blandar ned goda saker i den. :D

Om barn skulle gilla det kan jag inte uttala mig om. Men kör på gröt, kräm, och ungsbakat då.

Är det din mage om blir orolig så kan du hjälpa den lite på traven utan att blanda in barnen dock, med typ extra linfrö i gröten.
 
Finns det inte någon sorts fiberprodukter som man kan dricka, som tex säljs på Apotek eller hälsoavdelningen i vanliga livsmedelsbutiker? De är säkert rätt äckliga, men kanske ändå?

Det där med att koka grönsaker till döds och/eller mixa dem, slår väl sönder fibrerna? Dvs, då är maten inte fiberrik längre?

Jo, visiblin. Det är inte äckligt, men extremt bulkigt och vattenuppsugande, så man behöver blanda in det i något, typ gröt. Jag brukar blanda i lite när jag gör smuldeg till pajer, det blir godare och nyttigare.

Koka grönsaker till döds eller mixa dem råa behåller möjligen fibrerna och gör dem lättuggade, men nackdelen är att bådadera blir i mina ögon så äckligt att jag inte får i mig det. Så kräsen är jag, dessvärre. :o

Hur är det med aubergine, nån som vet om det innehåller fiber att tala om? För de blir ju bara godare av att ugnsbakas riktigt mjuka.
 
Jag mixar jättemycket, får nog i mig en grönmixdrink om dagen iaf - det blir jättegott bara du blandar ned goda saker i den. :D

Om barn skulle gilla det kan jag inte uttala mig om. Men kör på gröt, kräm, och ungsbakat då.

Är det din mage om blir orolig så kan du hjälpa den lite på traven utan att blanda in barnen dock, med typ extra linfrö i gröten.

Linfrö och chiafrö funkar inte, de riskerar att fastna i tänderna, så allting med små frön går bort, typ lin, chia, hallon etc. Kanske krossade linfrön? Visst borde de ha samma fiberinnehåll?
 
,mms
Jag undviker att tänka på det, men ja, någon sådan produkt tänker jag på. Jag har aldrig haft närkontakt med det för egen del.

Det är mer som vetekli än som sågspån. Helt ok, faktiskt. Perfekt i degar etc som man absolut inte vill ska bli blöta, typ pajdeg. Eller muffins och bröd man vill ska bli extra saftigt. Överlag en underskattad bakingrediens. Det är tistelfibrer, så inget konstigt egentligen.
 
Jo, visiblin. Det är inte äckligt, men extremt bulkigt och vattenuppsugande, så man behöver blanda in det i något, typ gröt. Jag brukar blanda i lite när jag gör smuldeg till pajer, det blir godare och nyttigare.

Koka grönsaker till döds eller mixa dem råa behåller möjligen fibrerna och gör dem lättuggade, men nackdelen är att bådadera blir i mina ögon så äckligt att jag inte får i mig det. Så kräsen är jag, dessvärre. :o

Hur är det med aubergine, nån som vet om det innehåller fiber att tala om? För de blir ju bara godare av att ugnsbakas riktigt mjuka.


Aubergine rekommenderas till dem som är fibrerkänsliga. Så jag tror inte att det tillför så mycket av just fibrer.
 
Jo, visiblin. Det är inte äckligt, men extremt bulkigt och vattenuppsugande, så man behöver blanda in det i något, typ gröt. Jag brukar blanda i lite när jag gör smuldeg till pajer, det blir godare och nyttigare.

Koka grönsaker till döds eller mixa dem råa behåller möjligen fibrerna och gör dem lättuggade, men nackdelen är att bådadera blir i mina ögon så äckligt att jag inte får i mig det. Så kräsen är jag, dessvärre. :o

Hur är det med aubergine, nån som vet om det innehåller fiber att tala om? För de blir ju bara godare av att ugnsbakas riktigt mjuka.
Jag har "fått lära mig" (alltså, sånt där som folk säger) att auberginer är fiberrika. De har ju ett något trådigt inre, som syns bättre när de tex är ugnsbakade, så det kan kanske stämma.

Förutom att det inte är säsong, kan sparris funka?
 
Linfrö och chiafrö funkar inte, de riskerar att fastna i tänderna, så allting med små frön går bort, typ lin, chia, hallon etc. Kanske krossade linfrön? Visst borde de ha samma fiberinnehåll?

Aha.

Kroppen kan inte ta upp ngt från hela linfrö så fiberverkan bli starkare med dem (har jag fått lära mig), men krossade är såklart också bra och hjälper till att hålla igång magen.
 
Tonfiskröra levde jag på en sommar när käkarna hade låst sig.
Tonfisk på burk, den med hela bitar (som man mosar lite med gaffel) + crème fraiche, strimlad rödlök eller purjo, kapris o hackad bladpersilja. Går att variera i det oändliga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 341
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 761
Senast: Alexandra_W
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år När man äntligen lyckats få någorlunda koll på det här puréer så vägrar dottern bli matad utan skall äta själv. Och eftersom det här...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp