Fiberrikt och lättuggat?

Jo, visiblin. Det är inte äckligt, men extremt bulkigt och vattenuppsugande, så man behöver blanda in det i något, typ gröt. Jag brukar blanda i lite när jag gör smuldeg till pajer, det blir godare och nyttigare.

Koka grönsaker till döds eller mixa dem råa behåller möjligen fibrerna och gör dem lättuggade, men nackdelen är att bådadera blir i mina ögon så äckligt att jag inte får i mig det. Så kräsen är jag, dessvärre. :o

Hur är det med aubergine, nån som vet om det innehåller fiber att tala om? För de blir ju bara godare av att ugnsbakas riktigt mjuka.

Lunelax är mycket godare än Visiblin!
 
Det räcler inte med att äta extra mycket frukt? Just nu finns både färska aprikoser och persikor som är goda i affärerna. Banan innehåller mer fibrer än vad man tror. Kan du äta torkad frukt? De flesta grönsaker innehåller ju också mycket fibrer. Avocado är mjukt även som rå. Gissar att jordärtskocka är fiberrikt (gott till soppa eller puré).
 
Fibrer...uhm...alltså, grötfrukost, och smoothie eller fruktmix skulle väl kunna täcka ditt fiberbehov? Grönsaksjuice liksom - massa fibrer? Jag förstår inte varför visiblin och lenelax blir rekommenderat - är du förstoppad? Har benägenhet att bli? Fibrer finns i det mesta vi äter - ett glas oatly havredryck ger fibrer liksom - det behöver inte vara så att vi alltid måste tugga i oss fibrer...

Gratänger brukar vara lättuggat, även matpajer - du kan använda grovt mjöl för ännu mer fiberinnehåll. Fisk ger inget större tuggmotstånd, jag vill minnas att du gillar sushi och sånt - funkar inte den typen av mat?
 
Tonfiskröra levde jag på en sommar när käkarna hade låst sig.
Tonfisk på burk, den med hela bitar (som man mosar lite med gaffel) + crème fraiche, strimlad rödlök eller purjo, kapris o hackad bladpersilja. Går att variera i det oändliga.


Jag opererade käkarna får många år sedan. När under- och överkäken är ihopbundna med ståltråd i 14 veckors tid blir man jävligt innovativ kring det där med att få i sig vettig mat. Allt måste få plats i ett sugrör, magen ska klara sig, och du vill inte rasa i vikt.
 
För att det står i startinlägget att "Samtidigt äter jag massiva doser citodon, och kodeinet gör att magen blir trög."
Ja, men jag ser ingenstans att ts är imobiliserad/sängliggande eller på annat sätt förhindrad att vara en aktiv människa så jag antog att frågan handlar mer om att få i sig vettig mat än att rensa systemet.
 
Samtidigt äter jag massiva doser citodon, och kodeinet gör att magen blir trög.

Så mitt problem är att magen verkligen behöver fiber för att hålla igång, samtidigt som jag inte kan tugga.
Klipper ut det jag vill svara på.
När jag går på Citodon använder jag mig av dessa för att få fart på magen. Det är högkoncentrerade fibrer...
200539s.jpg

Finns som tabletter att svälja hela eller mjuka tärningar som smakar fikon, typ
Hittas på apotek eller i hälsokosthyllan i en vanlig mataffär.

Något annat med bra fiberinnehåll som jag brukar äta är linssoppa, gjord på röda linser, potatis, morötter o purjolök, kokt i buljong och eventuellt kryddat med en påse saffran... :d
 
Klipper ut det jag vill svara på.
När jag går på Citodon använder jag mig av dessa för att få fart på magen. Det är högkoncentrerade fibrer...
200539s.jpg

Finns som tabletter att svälja hela eller mjuka tärningar som smakar fikon, typ
Hittas på apotek eller i hälsokosthyllan i en vanlig mataffär.

Något annat med bra fiberinnehåll som jag brukar äta är linssoppa, gjord på röda linser, potatis, morötter o purjolök, kokt i buljong och eventuellt kryddat med en påse saffran... :d
Bra tips, jag ska kolla efter de där tärningarna.

Har en liknande linssoppsfavorit: lök, röda linser, potatis, rökt och vanligt paprikapulver och grönsaksbuljong, och sen pressar man lite citron i tallriken. Också gott!
 
Bra tips, jag ska kolla efter de där tärningarna.

Har en liknande linssoppsfavorit: lök, röda linser, potatis, rökt och vanligt paprikapulver och grönsaksbuljong, och sen pressar man lite citron i tallriken. Också gott!

De tärningarna är effektiva, när min mage slagit tvärnit (har Crohns så den har lite egna idéer :meh:) är de det enda som hjälper skonsamt. Viktigt är att dricka mycket när man tar dem bara.
 
Bra tips, jag ska kolla efter de där tärningarna.

Har en liknande linssoppsfavorit: lök, röda linser, potatis, rökt och vanligt paprikapulver och grönsaksbuljong, och sen pressar man lite citron i tallriken. Också gott!
Jag undrar om dina tänder klarar tärningarna. Jag testade dem för många år sedan, som jag minns dem var de sega som tusan och fastnade i tänderna hela tiden.
 
Jag undrar om dina tänder klarar tärningarna. Jag testade dem för många år sedan, som jag minns dem var de sega som tusan och fastnade i tänderna hela tiden.
Är de sega kommer det absolut inte att gå. Kokt pasta är höjden av svårtuggat jag kan äta just nu. Helst sånt som inte behöver tuggas alls, typ gröt, yoghurt och soppa.

Nu har jag iofs fått en antibiotikakur också, så det här med magen lär ju lösa sig. Bokstavligt talat. :angel:
 
Är de sega kommer det absolut inte att gå. Kokt pasta är höjden av svårtuggat jag kan äta just nu. Helst sånt som inte behöver tuggas alls, typ gröt, yoghurt och soppa.

Nu har jag iofs fått en antibiotikakur också, så det här med magen lär ju lösa sig. Bokstavligt talat. :angel:

Men din stackare, alltihopa låter ju jättehemskt :( Hoppas att du kryar på dig snabbt.

Frukt&Fiber finns som tabletter man sväljer också om antibiotikan inte fixar det hela... :crazy:
 
Det räcler inte med att äta extra mycket frukt? Just nu finns både färska aprikoser och persikor som är goda i affärerna. Banan innehåller mer fibrer än vad man tror. Kan du äta torkad frukt? De flesta grönsaker innehåller ju också mycket fibrer. Avocado är mjukt även som rå. Gissar att jordärtskocka är fiberrikt (gott till soppa eller puré).

Färsk frukt är för hårt. Banan och avokado kanske, men resten går tyvärr inte.
 
Fibrer...uhm...alltså, grötfrukost, och smoothie eller fruktmix skulle väl kunna täcka ditt fiberbehov? Grönsaksjuice liksom - massa fibrer? Jag förstår inte varför visiblin och lenelax blir rekommenderat - är du förstoppad? Har benägenhet att bli? Fibrer finns i det mesta vi äter - ett glas oatly havredryck ger fibrer liksom - det behöver inte vara så att vi alltid måste tugga i oss fibrer...

Gratänger brukar vara lättuggat, även matpajer - du kan använda grovt mjöl för ännu mer fiberinnehåll. Fisk ger inget större tuggmotstånd, jag vill minnas att du gillar sushi och sånt - funkar inte den typen av mat?

Citodon innehåller kodein, som är förstoppande. Därför.

Som alla magar reagerar min mage på om jag helt lägger om kosten. I vanliga fall äter jag mycket fulkornsbröd, frukt och grönt. För att jag gillar det. Att övergå till yoghurt och vetemjöl, samtidigt som jag proppar i mig opiater kan få stopp på den bästa mage. Alltså vill jag förebygga eventuella problem genom högt fiberintag. Träna massor är inte riktigt aktuellt när man har ont och knappt kan äta. Eftersom det kommer vara såhär ett tag, så ville jag ha tips utöver det jag spontant kom på själv, för variationen.

Sushi är gott, men knappast fiberrikt.
 
Citodon innehåller kodein, som är förstoppande. Därför.

Som alla magar reagerar min mage på om jag helt lägger om kosten. I vanliga fall äter jag mycket fulkornsbröd, frukt och grönt. För att jag gillar det. Att övergå till yoghurt och vetemjöl, samtidigt som jag proppar i mig opiater kan få stopp på den bästa mage. Alltså vill jag förebygga eventuella problem genom högt fiberintag. Träna massor är inte riktigt aktuellt när man har ont och knappt kan äta. Eftersom det kommer vara såhär ett tag, så ville jag ha tips utöver det jag spontant kom på själv, för variationen.

Sushi är gott, men knappast fiberrikt.

Ja, jo det är jag ju med på, men du verkar inte vara imobiliserad - jag sa inget om träning utan förutsätter att du inte är sängliggande bara. Magar är ett känsligt kapitel och smärtstillande kan ställa till med mycket så det är vettigt att vara förutseende och kanske tänka lite extra på kosten naturligtvis. Jag nämde heller inte sushi som varande fiberrikt, utan lättuggat. Det fiberrika jag sa var smoothies av frukt och grönt, gröt, kanske grövre mjöl i pajdegen apropå att paj också är lättuggat. Vill man missförstå saker och ting så är det uppenbarligen inte så svårt. Bulkmedel är inte fel att använda alls, men jag skulle ju tro att det kanske räcker med fiberkost och att inte vara stillasittande. Krya på dig, det låter inte roligt alls med dina tandproblem.
 
Ja, jo det är jag ju med på, men du verkar inte vara imobiliserad - jag sa inget om träning utan förutsätter att du inte är sängliggande bara. Magar är ett känsligt kapitel och smärtstillande kan ställa till med mycket så det är vettigt att vara förutseende och kanske tänka lite extra på kosten naturligtvis. Jag nämde heller inte sushi som varande fiberrikt, utan lättuggat. Det fiberrika jag sa var smoothies av frukt och grönt, gröt, kanske grövre mjöl i pajdegen apropå att paj också är lättuggat. Vill man missförstå saker och ting så är det uppenbarligen inte så svårt. Bulkmedel är inte fel att använda alls, men jag skulle ju tro att det kanske räcker med fiberkost och att inte vara stillasittande. Krya på dig, det låter inte roligt alls med dina tandproblem.
Men snälla du, vem "vill missförstå?"
Och säger @Mabuse att hon blir trög i magen så får man väl tro på hennes bedömning. Att ta bulkmedel när man har svårt att tugga fibrer är inget dåligt förslag. Det finns ingen anledning att inte pröva om man inte får igång magen.
 
Ja, jo det är jag ju med på, men du verkar inte vara imobiliserad - jag sa inget om träning utan förutsätter att du inte är sängliggande bara. Magar är ett känsligt kapitel och smärtstillande kan ställa till med mycket så det är vettigt att vara förutseende och kanske tänka lite extra på kosten naturligtvis. Jag nämde heller inte sushi som varande fiberrikt, utan lättuggat. Det fiberrika jag sa var smoothies av frukt och grönt, gröt, kanske grövre mjöl i pajdegen apropå att paj också är lättuggat. Vill man missförstå saker och ting så är det uppenbarligen inte så svårt. Bulkmedel är inte fel att använda alls, men jag skulle ju tro att det kanske räcker med fiberkost och att inte vara stillasittande. Krya på dig, det låter inte roligt alls med dina tandproblem.
Jag tror att det var jag som föreslog sådana där bulkmedel först. Tanken med det var enbart att om @Mabuse kan hitta ett smärtfritt sätt att få i sig fibrer för magen, så blir det åtminstone ett något mindre problem att sedan hitta något att faktiskt äta. Det blir mindre viktigt att det som går att äta pga tänderna, också är bra för magen. Så enkelt. Man behöver väl inte någon form av licens för att köpa de där produkterna?

Om @Mabuse hade varit immobiliserad (betyder det sängliggande?), så antar jag att det hade nämnts i problembeskrivningen från början. Det måste vara väldigt ovanligt att man skickas i säng på grund av inflammerat tandkött.
 
Jag tror att det var jag som föreslog sådana där bulkmedel först. Tanken med det var enbart att om @Mabuse kan hitta ett smärtfritt sätt att få i sig fibrer för magen, så blir det åtminstone ett något mindre problem att sedan hitta något att faktiskt äta. Det blir mindre viktigt att det som går att äta pga tänderna, också är bra för magen. Så enkelt. Man behöver väl inte någon form av licens för att köpa de där produkterna?

Om @Mabuse hade varit immobiliserad (betyder det sängliggande?), så antar jag att det hade nämnts i problembeskrivningen från början. Det måste vara väldigt ovanligt att man skickas i säng på grund av inflammerat tandkött.

Nu är det inte tandköttet som är inflammerat för all del, men ändå. Problemet är inte i första hand smärtan, utan att jag har provisorium i munnen som gör att jag inte får bita, för då kan jag bita sönder tänderna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
161 758
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 676
Senast: Alexandra_W
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år När man äntligen lyckats få någorlunda koll på det här puréer så vägrar dottern bli matad utan skall äta själv. Och eftersom det här...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp