Fibrotisk myopati

Pomona

Trådstartare
Jag har en liten undran om någon här har varit med om en häst som har fått Fibrotisk myopati?
Vilka symtom, behandlingar ja allt!
Finns misstankar från vet att min äldre fjording fått detta.

Eller är det någon som vet om det finns någon liknande sjukdom med samma symtom?

Han tar kortare steg med vänster bak och liksom dunkar ner det i marken, syns Bara i skritten ingenting i varken traven eller galoppen. Ju långsammare han går ju mer syns det..

Jag känner mig som ett stort frågetecken!
 
Jag har en liten undran om någon här har varit med om en häst som har fått Fibrotisk myopati?
Vilka symtom, behandlingar ja allt!
Finns misstankar från vet att min äldre fjording fått detta.

Eller är det någon som vet om det finns någon liknande sjukdom med samma symtom?

Han tar kortare steg med vänster bak och liksom dunkar ner det i marken, syns Bara i skritten ingenting i varken traven eller galoppen. Ju långsammare han går ju mer syns det..

Jag känner mig som ett stort frågetecken!


Länge sedan i min utbildning, men nu pratar vi om tuppspatt om jag inte missminner mig och är hästen inte smärtpåverkad så brukar man inte göra något alls. Men det är upp till veterinären att avgöra, men din beskrivning stämmer inte heller med tuppspatt så därför blir jag lite betänksam.

En häst som får tuppspatt i ett eller bägge bakbenen, går precis som en tupp. Den rycker upp bakbenen, och ja de blir ett kortare steg också eftersom det finns en kontraktion i musklerna i botten pga åkomman.
 
Jag upplever ju inte att han är smärtpåverkad, inte veterinären heller.

Han har fått metacam 6 dagar nu och går precis lika som innan vi började medicinera.

Jag tänkte jag skulle försöka få in en film här, men vet inte hur man gör?
 
Lägg upp filmen på youtube eller liknande så kan du länka in här sen.

Min häst har lindrig tuppspatt. Hon är född med den och har ärvt den av sin far som hade samma rörelsestörning. På henne syns det enbart i skritt i nerförsbacke och mer på vänster bak än på höger. I trav och galopp syns inget alls. I skritt på slät mark kan man ibland, typ om hon drar upp huvudet och glor på något, se ett något kortare steg med vänster bak, max 2-3 cm, och jag kan höra när hon går på asfalt att hon sätter i det benet lite hårdare. När hon är avslappnad syns inget.

Jag tycker att symptomen din häst visar väldigt mycket liknar de min häst har. Om det dessutom inte syns någon skillnad när han är smärtlindrad så skulle jag inte tro att han har ont av det.
 
Jag har en liten undran om någon här har varit med om en häst som har fått Fibrotisk myopati?
Vilka symtom, behandlingar ja allt!
Finns misstankar från vet att min äldre fjording fått detta.

Eller är det någon som vet om det finns någon liknande sjukdom med samma symtom?

Han tar kortare steg med vänster bak och liksom dunkar ner det i marken, syns Bara i skritten ingenting i varken traven eller galoppen. Ju långsammare han går ju mer syns det..

Jag känner mig som ett stort frågetecken!
Vi har haft en häst med detta i vårt stall.
Här på filmen ser du hur det ser ut:
Just det där att hästen liksom drar tillbaka hoven innan den sätter ned den. Vi har en duktig veterinär som satte diagnosen direkt just pga av detta. Men efter ultraljudet så sade han att hon hade väldigt kraftig rörelsestörning med tanke på att det inte var så mycket ärrbildningar. Dock var det en Quarter som gått som tävlingshäst med mycket stop och tvära svängar med en rätt så tung ryttare så det har kanske sina förklaringar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
637
Senast: AraSlei
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 628
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp