Figurantsök kontra vakt

Lejonelle

Trådstartare
Antar att de flesta uppskattar hundens förmåga att vakta dig och huset så länge det är inom rimliga gränser. Hur tänker ni som tränar sök? I träningssituationen är det ju kul att hunden glatt springer fram till främmande människor i terrängen och får lek och godis. Men hemma i min närmiljö vill jag att hunden varnar för främmande och definitivt inte springer fram och leker med folk som gömmer sig i buskarna. Kan hunden skilja på det ena och det andra? Eller förstör man sin vakthund om man börjar träna sök?
 
Antar att de flesta uppskattar hundens förmåga att vakta dig och huset så länge det är inom rimliga gränser. Hur tänker ni som tränar sök? I träningssituationen är det ju kul att hunden glatt springer fram till främmande människor i terrängen och får lek och godis. Men hemma i min närmiljö vill jag att hunden varnar för främmande och definitivt inte springer fram och leker med folk som gömmer sig i buskarna. Kan hunden skilja på det ena och det andra? Eller förstör man sin vakthund om man börjar träna sök?

Min varnar mer än vaktar, men kan vakta också. Min har tränat sök sen hon var liten och jag har svårt att tänka mig att hon skulle vaktat mer om hon inte tränat sök. Klart du ska köra sök, bland det roligaste man kan köra :)
 
Vet en hel hög dobermanns som tränar sök och har aldrig hört att att de skulle sluta vakta för det.
Du skickar dem ju på sök = de jobbar, viss skillnad på beteendet utanför jobb.
 
Haha, då är det inte längre en dobbis ;)
Nope, även om jag ganska ofta önskar att min dam hade något mindre vakt i sig som fortfarande kan slå över lite... blir inte bra med bristande tillgänglighet och hög skärpa... men det blir bättre dag för dag :)
Skulle kanske börja träna lite sök ;)

/Camilla
 
Tror absolut inte att man skulle ta bort vakten för att man tränar sök. Hundarna är ganska duktig på att se skillnad från en situation till en annan. Sedan kan man ju driva en hund på sök med olika metoder.

När man tränar sök på en skyddshund kan ju figuranterna ligga gömd med en skydds arm, då är det ju fortfarande ett "allvarligt" jobb som ska utföras när hunden hittar människan.
 
Min erfarenhet är att hundarna helt klart håller isär situationerna, inga problem alls. Det är ju inte så att min hund letar efter sin sökrulle varje gång hon stöter på en människa..
 
Håller med, hundarna skiljer klart på sök och vakta/varna.
Min ridgeback var förvisso en ganska knäpp hund på många sätt och vis men hon visste definitivt skillnad på att söka efter folk i skogen och därmed käka korv eller att skydda matte skurkar i skogen.
Faktiskt tycker jag att hon vaktade bättre efter några års sökträning, det kan ju berott på att hon blev äldre naturligtvis men jag tror att det berodde på att hon blev mer bekväm med folk och därför vågade "stå på sig" när det kom läskiga typer på riktigt.
 
Jag säger som de andra. Hunden lär skilja på sök och vakt. Dock möjligt om hunden skäller på folk för att den är osäker och därmed larmar, att det kan minska eftersom att man gör personer mer positiva och mindre läskiga. Men en hund som vaktar sig/sitt hem/sin förare. Nej :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 061
Senast: Niyama
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 675
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp