###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

]Efter denna hemska vecka så försökte jag och Frans hitta lite glädje idag. Vi sörjer nog Ådi lika mycket bägge två. Vi passade på att hoppa för andra gången. Och som han skötte sig! Första gången han hoppar oxer med ryttare och vi skuttar omkring på 80 cm som om det vore något han alltid gjort :love:


Vår Sir Donnerhall II-avkomma i stallet verkar också hoppa riktigt bra! Det är ju roligt.
 
Hade kameran uppe när jag tömkörde 4-åringen igår, har inget program som jag kan redigera i på datorn men lyckades klippa ner till 10 min från 40 min med hjälp av YTs eget redigeringsprogram även om jag inte riktigt kom överens med det...

 
Jag måste bara visa ett steg på vägen.
I lördags galopperade vi för första gången sedan jag fick henne. Hon testar mig varje dag men om jag bara sitter kvar och "håller i och håller ut" (bråkar inte utan har tååååålamod) tills hon kommer över tröskeln så funkar det som nedan.
Jag har en graman på filmen och det är för att det varit rätt stökigt, och mest som en psykisk trygghet för mig. Men dagen efter red jag utan då hon funkade så fint detta pass. Den är alltså enbart tillfällig och en hjälp för mig att våga.

 
Senast ändrad av en moderator:
Jag måste bara visa ett steg på vägen.
I lördags galopperade vi för första gången sedan jag fick henne. Hon testar mig varje dag men om jag bara sitter kvar och "håller i och håller ut" (bråkar inte utan har tååååålamod) tills hon kommer över tröskeln så funkar det som nedan.
Jag har en graman på filmen och det är för att det varit rätt stökigt, och mest som en psykisk trygghet för mig. Men dagen efter red jag utan då hon funkade så fint detta pass. Den är alltså enbart tillfällig och en hjälp för mig att våga.


Alla snuttefiltar är tillåtna vid såna tillfällen :)
jag red en liknande häst när mitt sto var dräktigt. Hård som granit i skallen så ta en fight vågade jag inte, kände inte att jag hade rett ut det. Alla bromsar var liksom var låsta på honom, han var en rätt ålig häst men troligen var det väl spänning nånstans som låste honom.

Det var en väldigt ny upplevelse att knappt få hästen att trava, att be om galopp renderade bara i bakutsparkar så jag var rädd att gå över framåt. När jag red 1-2ggr/veckan var det långsamma framsteg men när jag hade honom en vecka i sträck hände det grejer (typ det gick att fatta galopp i slutet av veckan..). Min bästa lösning på honom var lösgörande jobb. Mycket tvära på öppna delen och sen gasa fram ur det. Dock var gasen typ på tvåans växeln men ja, ett hack upp från 1an iaf.

Kämpa på, du rider henne fint så snart borde hon finna lite tacksamhet över det ;)
 
Barbamamman fortsätter att utvecklas. Har lossnat ganska mycket senaste tiden och kontakten har blivit bättre. Har tragglat massor av galoppfattningar och för tillfället är det högerfattningarna som varit skitsvåra (hopp, studs, hävt sig in och sparkat) som är enklast. I vänsterfattningarna stoppar hon upp och det blir ingen bjudning framåt. Hon är väldigt överambitiös och nu när vi tränat så mycket fattningar tar hon lätt skänkeln hela tiden som en galoppfattning. Jag gör ingen stora grej av det bara. Idag var hon väldigt spänd för som synes i filmen är det en del folk i rörelse runt banan plus att Barb stod uppe på backen och ropade (...). Men nu får jag kontakt trots spänningen även om hon är lite av en spärrballong och går och trycker emot hur mycket jag än driver..

https://www.instagram.com/p/BSq85t5Aq2a/?taken-by=mysdressyr
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 384
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp