###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Så duktig o positiv han är! O ser ut att ha härlig framåtbjudning!:love:

Ja han är så himla glad och framåt, blev lite taggad men inte stressad. Vi ska ut och rida lite LB och vänja oss nu i sommar, han är så lugn så det känns inte så pressande för honom.
 
Ja han är så himla glad och framåt, blev lite taggad men inte stressad. Vi ska ut och rida lite LB och vänja oss nu i sommar, han är så lugn så det känns inte så pressande för honom.
Hur gör du med nedsittning i trav? Hemma alltså. Jag stör mig på att det inte är valfritt för unghästar på tävling att kunna välja lättridning. I England får man välja lättridning om d var upp till 6 år:confused: Önskar att ridsportsförbundet kunde tänka lika klokt här!
Jag kommer inte sitta ner på Platina förrän tidigast nästa vår eftersom jag ändå inte planerar att tävla henne något i år. Bara miljöträna o rida ut.:)
 
Hur gör du med nedsittning i trav? Hemma alltså. Jag stör mig på att det inte är valfritt för unghästar på tävling att kunna välja lättridning. I England får man välja lättridning om d var upp till 6 år:confused: Önskar att ridsportsförbundet kunde tänka lika klokt här!
Jag kommer inte sitta ner på Platina förrän tidigast nästa vår eftersom jag ändå inte planerar att tävla henne något i år. Bara miljöträna o rida ut.:)

Det här var första gången jag satt ner längre än ett varv! Sitter i princip aldrig ner hemma. Det syns dåligt i videon men jag har nästan all vikt i stigbyglarna och satt lite "ovanpå" för att underlätta.
 
Det här var första gången jag satt ner längre än ett varv! Sitter i princip aldrig ner hemma. Det syns dåligt i videon men jag har nästan all vikt i stigbyglarna och satt lite "ovanpå" för att underlätta.
Jag vet att jag satt ner på Hedwig när hon var fyra då och då på träning. Hon har aldrig haft ryggproblem och har naturligt en stark rygg så tror inte hon tog någon skada av det. Att du sitter ner något varv på tävling är säkert inga problem. Han ser ju väldigt obekymrad och stark ut.
Jag stör mig egentligen mest på att man i TR inte har reflekterat över att det kanske inte är lämpligt att sitta ner på så unga hästar som 4-åringar. Man får ju lite intryck av att de tycker att man ska träna på detta iom att man tom ska sitta ner när man rider 4-års programmet:crazy:

Får väl skriva ett förslag om TR-ändring.:)
 
Man får ju lite intryck av att de tycker att man ska träna på detta iom att man tom ska sitta ner när man rider 4-års programmet:crazy:

Får väl skriva ett förslag om TR-ändring.:)

Har det ändrats, eller är det ett speciellt 4-årsprogram? När jag har ridit kval till fyraårschampionatet med mina har man inte suttit ner - och folk som har suttit ner har blivit ombedda att rida lätt istället.
 
Jag är nyfiken på hur ni (tex @Piaff och @Hedwig ) tänker med vila på era unghästar? För mig, som inte haft bebishäst på många år, är det så självklart att en fyraåring ska få gå på bete. Men inser också att det kanske tänks annorlunda nu med kval osv?

Tex din @Piaff som är så talangfull och långt framme för sin ålder. Dessutom har han flyttat och bytt både miljö och ryttare. Tänker du vila honom något mer sammanhängande?
 
Har det ändrats, eller är det ett speciellt 4-årsprogram? När jag har ridit kval till fyraårschampionatet med mina har man inte suttit ner - och folk som har suttit ner har blivit ombedda att rida lätt istället.

Det är ett speciellt program för fyraåriga hästar
 
Har det ändrats, eller är det ett speciellt 4-årsprogram? När jag har ridit kval till fyraårschampionatet med mina har man inte suttit ner - och folk som har suttit ner har blivit ombedda att rida lätt istället.
Det är ett speciellt fyraårsprogram. När jag red kval till fyraårschampionat och visade på kvalitetstävlan red jag lätt vet jag. Det i sig är ju faktiskt motsägelsefullt, att man ska sitta ner när man rider fyraårsprogrammet men inte när man visar på kvalitén o kvalet.:confused:
 
Jag är nyfiken på hur ni (tex @Piaff och @Hedwig ) tänker med vila på era unghästar? För mig, som inte haft bebishäst på många år, är det så självklart att en fyraåring ska få gå på bete. Men inser också att det kanske tänks annorlunda nu med kval osv?

Tex din @Piaff som är så talangfull och långt framme för sin ålder. Dessutom har han flyttat och bytt både miljö och ryttare. Tänker du vila honom något mer sammanhängande?
Min är ju precis inriden så även om hon är fyra år och väldigt balanserad redan tänker jag mer "treåring". Jag ska hämta hem henne på torsdag och då blir det minst sex veckors bete. Sen tänke jag mest bara rida ut under hösten och fokusera på att stärka henne. Blir max tre dagar i veckan och en-två dagar i månaden ridhus med tränare.
Jag har ju dessutom Hedwig som också ska ridas och hon går fem-sex dagar i veckan.
 
@Mirtai och @Hedwig
När används detta program? Jag har aldrig sett det användas, varken vid kvalitén, dressyrkval eller finalerna. Känns spontant rätt överflödigt med det programmet... Det är ju inte som 5-årsprogrammen som används sen vid finalerna med.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp