###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Det är inte överlivets lutning vissa här menar att du ska ändra på utan bäckenets vinkel. Du ska vinkla om höften sas, inte luta dig bakåt. Jag brukar tänka att jag ska "dra upp" höfterna mot axlarna (utan att ändra något annat!), det funkar för mig :)
Jo, men hur tusan ska jag vinkla hela bäckenet och sedan kroppen åt samma håll, och ändå hålla mig rak... och inte sitta som en hösäck. Får jag sitta som en hösäck så går det nog. Annars blir det nog knepigt.

(störande att jag redan har ridit idag och inte kan sätta mig på hästen o prova nu med en gång :D)
 
Hm, så olika man kan se. Jag har tittat på min video flera ggr nu, och jag tycker att jag snarare ser bakåtlutad ut än framåtlutad.
Ska jag sätta mig mer på rumpan så kommer det kännas som att jag ligger ner på hästen tror jag.

Nej så kommer inte ske /kännas om du öppnar upp sittbenen/bäckenet i sammanhanget, som flera tipsat om .
 
Nej så kommer inte ske /kännas om du öppnar upp sittbenen/bäckenet i sammanhanget, som flera tipsat om .
Öppna upp sittbenen/bäckenet?
De andra har nog använt andra ord, eller så är jag för trött för att koppla ihop saker nu.

Men jag har bokat ridhuset imorgon! Kl 10-11. Får ställa klockan så att jag tar mig upp!
 
Min första bild placerar mitt bäcken och min ryggkotpelare i ett bättre läge än bild två rent biomekaniskt. Tyvärr ses sitsen som jag har på bild två som en bra sits trots att jag blir kutryggig och låst i bröstryggen av den. Många försöker bota det med att "sträcka upp sig" och dra ihop skulderbladen när problemet egentligen sitter längre ner.

Jag tänker lite på hur sadeln placerar en oxå. Jag hade gärna sett något mittemellan dina bilder.

Jag sitter lite olika beroende på sadeln. Det älskade jag med Amerigo Classic att man satt rätt upp och ner , nu i Amerigo Aalton som jag är tvungen att ha sitter jag längre bak.

Tyvärr har jag inga bra bilder på det, dom är för suddiga.
 
Tyvärr har jag inga bra bilder på det, dom är för suddiga.

Äsch jag kan prova så kan ni ju se om ni ser något

Classicen i trav

10968364_10153080630826797_4235231963540789143_n.jpg


Och galopp

10361567_10152632428376797_1233544095074435819_n.jpg



Aalton i trav

12932951_10154082996946797_5624836198358017272_n.jpg


Och galopp

15181579_10154723720716797_5620344408750089953_n.jpg
 
Jag blir helt peppad på att rida och prova att vinkla bäcken och höfter hit och dit! Jättebra förklaringar men oj, det känns svårt... :o
 
Ang att vinkla höften så mkt så en nästan sitter på baksidan av sittbenen så är det bara något en gör kortare stunder. Sitter en så länge riskerar det tydligen att leda till någon sorts diskbråcksliknande problem... :crazy:
 
Hmm intressant diskussion om sits! Jag har nog tänkt att jag behöver vinkla om mitt bäcken så att jag sitter mer på musen än rumpan sas, alltså jämfört med hur jag ofta hamnar av mig självt. Det är då resten av min sits faller på plats och då min tränare brukar skrika att jag sitter bra ;)
Tidigare har jag alltid kämpat med att få bak skuldrorna, men har insett senaste tiden att det nog inte är det stora problemet..
 
Ni som kan: är det uträtning av svanken ni är ute efter när ni talar om bäckenvinklar? "Sticka svansen mellan benen" -tänk?

Ridskoleunge som försöker greppa diskussionen :D
 
Hmm intressant diskussion om sits! Jag har nog tänkt att jag behöver vinkla om mitt bäcken så att jag sitter mer på musen än rumpan sas, alltså jämfört med hur jag ofta hamnar av mig självt. Det är då resten av min sits faller på plats och då min tränare brukar skrika att jag sitter bra ;)
Tidigare har jag alltid kämpat med att få bak skuldrorna, men har insett senaste tiden att det nog inte är det stora problemet..
Spånar vidare..
Jag är av naturen rätt så svankryggad, jag har nog samma ”böjning” i svanken oavsett hur jag vinklar mitt bäcken. Skillnaden är att jag sitter rakt om jag vinklar så att jag sitter mer ”framtill” och att jag lätt blir lite bakåtlutad eller kutryggig om jag sitter mer baktill/mot svanskotan.
 
Ni som kan: är det uträtning av svanken ni är ute efter när ni talar om bäckenvinklar? "Sticka svansen mellan benen" -tänk?

Ridskoleunge som försöker greppa diskussionen :D
Det handlar om att sitta neutralt när du inte vill påverka hästen. Som om du sitter på en yogaboll (tack Kyra för liknelsen) ska du sitta rakt och inte pressa ner den, eller driva den framåt eller bakåt.
 
Eftersom min rygg är väldigt lång och jag har en naturlig svank har jag jobbat jättemycket med att tänka att ryggen måste vara mjuk. Det är så lätt att hamna i svank och då spänner jag hela länden och blir alldeles stum i sitsen. Den tränare som hjälpt mig mest med det (och nog den enda som aktivt jobbat med min sits) var en mycket speciell man från Libanon. Hoppade en del för honom och då var det till att lära sig att ha den där mjuka ryggen i anridningen för att just vinkla bäckenet, be bakbenen komma under och låta ryggen komma upp i språnget. Det är e av mina största aha-upplevelser i ridningen när jag fick till det och hästen hoppade mig ur sadeln med mer ryggverksamhet än hon nånsin haft. Syns tydlig på alla toppryttare hur de rider in rumpan de sista galoppsprången innan ett hinder.

Min gamla Childeric tippade mitt bäcken väldigt mycket framåt och jag fäll verkligen ner på musen och svankade.
534633_3329327963923_792504815_n.jpg


Bytte sadel och det gjorde enorm skillnad för hur mycket lättare det blev att vinkla bäckenet rätt och enkelt sitta rakt upp och ner
11800085_10206175399215853_2843835078429657240_n.jpg
 
Nu har jag provat för fullt idag och kommit fram till att nä, för mig fungerar det inte att vinkla bäckenet som ni vill. Mina skänklar åker fram, vilket gör att jag spänner mig för att försöka få bak dem, vilket inte går, så jag får mjölksyra i låren på framsidan.
Det blev dessutom mkt mkt svårare att sitta ner i traven. Istället för att bara sitta där som jag gjorde igår tex så studsade jag mer. Och jag fick kämpa. I början blev det 1 varv i trav, och sedan sakta av. Nej, sådan ridning vill jag inte gå tillbaks till.

Reaktionen från hästen då. Längre hals? Nej. Mer bärighet? Nej. Kortare galopp? Absolut inte, tvärtom! Galoppen blev jättelång och gick inte att hålla ihop för 5 öre. Samma galopp som innan ET var ute skulle jag säga.

@Fiorano Ja visst sitter du bättre på sista bilden, men samtidigt har du ju skänklarna för långt fram, jag kan inte sitta så. Det blir spänningar i hela kroppen.

Innebär detta att min häst blir framtung så får det vara så. Jag vägrar sitta o kämpa för att orka rida ett varv igen.
 
@kimmis87 Min skänkel är ett par cm längre fram än en exakt linje. Jag är inte ett perfekt exempel, men bilderna är väldigt tydliga på vad jag menar. Att det blir svårt för dig nu är inte så konstigt, dels för att du har en sadel som du säger är skuren för att du ska tippa ner musen och dels måste använda kroppen på ett sätt du inte är van vid. Ingen kan ändra på hela sin position under ett varv i ridhuset och sen känna "nu kan jag det här-det var plättlätt". I wish liksom :D.
 
@kimmis87 Min skänkel är ett par cm längre fram än en exakt linje. Jag är inte ett perfekt exempel, men bilderna är väldigt tydliga på vad jag menar. Att det blir svårt för dig nu är inte så konstigt, dels för att du har en sadel som du säger är skuren för att du ska tippa ner musen och dels måste använda kroppen på ett sätt du inte är van vid. Ingen kan ändra på hela sin position under ett varv i ridhuset och sen känna "nu kan jag det här-det var plättlätt". I wish liksom :D.

Nej jag förstår att du inte är sitsguru :D Jag bara förklarar hur jag behöver sitta för att han balans. Jag vill ha mina skänklar bakom tyngdpunkten egentligen. Då är jag som mest bekväm.

Nej men någon skillnad till det bättre ska det ju bli om det är bättre. Självklart kan inte allt falla på plats direkt, det förstår jag med. Men när inget blir bättre, allt blir svårare och jobbigare, då känns det inte rätt.

Det blir ju dessutom jobbigt att hålla sig upprätt. Jag fick kämpa för att inte falla bakåt i den sitsen, samtidigt som jag försööökte få mina ben mer bakåt, men aldrig lyckades.
 
Nej jag förstår att du inte är sitsguru :D Jag bara förklarar hur jag behöver sitta för att han balans. Jag vill ha mina skänklar bakom tyngdpunkten egentligen. Då är jag som mest bekväm.

Nej men någon skillnad till det bättre ska det ju bli om det är bättre. Självklart kan inte allt falla på plats direkt, det förstår jag med. Men när inget blir bättre, allt blir svårare och jobbigare, då känns det inte rätt.

Det blir ju dessutom jobbigt att hålla sig upprätt. Jag fick kämpa för att inte falla bakåt i den sitsen, samtidigt som jag försööökte få mina ben mer bakåt, men aldrig lyckades.

Fast det ÄR svårt att förändra sin sits och det känns ofta för j*vligt i början! Det tar tid och jag tror aldrig att det känns bättre första gången - inte ens för en sekund. Sedan tror jag att du behöver tränarhjälp för att se till att du förändrar den på rätt sätt. Det är inte lätt, det där. :)
 
Fast det ÄR svårt att förändra sin sits och det känns ofta för j*vligt i början! Det tar tid och jag tror aldrig att det känns bättre första gången - inte ens för en sekund. Sedan tror jag att du behöver tränarhjälp för att se till att du förändrar den på rätt sätt. Det är inte lätt, det där. :)
Jorå, och så hitta en tränare som ser sånt, och dessutom passar både mig och hästen. Jag återkommer om sisodär 10 år!

Nej men allvarligt, de gångerna jag har ändrat min sits till det bättre så har skillnaden märkts DIREKT. Jag tror inte att det ska behöva ta en massa tid för det. Inte när man har en så känslig häst som jag har. Ändrar jag något till det bättre så går han bättre, svårare än så har det inte varit, innan iaf.

För svankar vet jag att jag inte gör. Det kan jag nämligen inte efter min ryggskada. Den smärtan gör att man självkorrigerar väldigt fort :angel:
 
Jorå, och så hitta en tränare som ser sånt, och dessutom passar både mig och hästen. Jag återkommer om sisodär 10 år!

Nej men allvarligt, de gångerna jag har ändrat min sits till det bättre så har skillnaden märkts DIREKT. Jag tror inte att det ska behöva ta en massa tid för det. Inte när man har en så känslig häst som jag har. Ändrar jag något till det bättre så går han bättre, svårare än så har det inte varit, innan iaf.

För svankar vet jag att jag inte gör. Det kan jag nämligen inte efter min ryggskada. Den smärtan gör att man självkorrigerar väldigt fort :angel:

Fast INGEN kan ändra sin sits drastiskt utan att det tar tid - det håller jag fast vid. I så fall skulle ju de flesta ha en bra sits väldigt snabbt, bara de fått en bra förklaring, eller hur? Och så funkar det INTE. Hur många av oss ryttare har inte sitsfel som vi dras med trots att vi i teorin vet hur det egentligen ska vara? Jo, de flesta av oss. Det är ju sitsen som är grunden till all bra ridning och det är oftast den som hindrar oss ifrån att komma vidare. Med en riktigt bra sits skulle de flesta bli stjärnor rätt snabbt, vilket som bekant inte är fallet. ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 851
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp