Fin sitts i arbetsgalopp

sofias_ponny

Trådstartare
Hej! När jag ska rida i arbetsgalopp så skumpar jag runt i sadlen. Eller om jag försöker "sätta ner tyngden i sadlen" så kommer jag ner i sadlen men min sitts blir katastrofal. Mina ben åker bakåt och mina tyglar blir långa. Har ni något bra tips på hur jag kan förbättra den?


Sedan har jag en till fråga... När jag försöker få ner honom på tyglen så går han ner någon sekund, sedan lyfter han upp huvudet igen. Eller så drar han upp huvudet. Ibland brukar han gå i "sne form" typ. hur ska jag göra?
 
Hej! När jag ska rida i arbetsgalopp så skumpar jag runt i sadlen. Eller om jag försöker "sätta ner tyngden i sadlen" så kommer jag ner i sadlen men min sitts blir katastrofal. Mina ben åker bakåt och mina tyglar blir långa. Har ni något bra tips på hur jag kan förbättra den?


Sedan har jag en till fråga... När jag försöker få ner honom på tyglen så går han ner någon sekund, sedan lyfter han upp huvudet igen. Eller så drar han upp huvudet. Ibland brukar han gå i "sne form" typ. hur ska jag göra?
Öva upp bålstabiliteten, samt installera kliset i baken. :p
Nästan så jag börjar fundera på hur jag gör när jag sitter ner i galoppen, hmm. Tyglarna ska vara samma längd som innan. Det är dock jobbigt att sitta ner, så bålstabilitetsmusklerna kommer väl till användning då.

Vad gör du som ryttare i det läget när han går på tygeln i en sekund och sedan höjer huvudet?
 
Be någon longera dig så att du kan fokusera på sitsen. Du kan då ev använda en gummisnodd som en mjuk inspänning om det behövs. Om hasten är sjukt obekväm I galopp ur form kan du alltid stå I lätt sits tills du har ridit loss honom/gjort honom tillräckligt stark och balanserad för att galoppera I form. Mackla inte för mycket med handen, och tvinga inte ner honom I form, då är risken att han bara böjer på nacken men inte arbetar korrekt med bakben och rygg.
 
Gå på tygeln är ett dåligt uttryck som är missvisande. Hästen ska arbeta i en samlad form, dvs ta under sig med bakbenen och vinkla bäckenet. Det har ingenting med hästens huvud att göra och du ska aldrig försöka att ta ner hästens huvud med din hand/tygel. Det skapar spänningar hos hästen och hindrar den från att arbeta korrekt och avslappnat. Så sluta dra hästens huvud neråt så kommer han sluta stöka med huvudet han också.
 
Gå på tygeln är ett dåligt uttryck som är missvisande. Hästen ska arbeta i en samlad form, dvs ta under sig med bakbenen och vinkla bäckenet. Det har ingenting med hästens huvud att göra och du ska aldrig försöka att ta ner hästens huvud med din hand/tygel. Det skapar spänningar hos hästen och hindrar den från att arbeta korrekt och avslappnat. Så sluta dra hästens huvud neråt så kommer han sluta stöka med huvudet han också.
Men det gör jag ju inte ens...
 
Öva upp bålstabiliteten, samt installera kliset i baken. :p
Nästan så jag börjar fundera på hur jag gör när jag sitter ner i galoppen, hmm. Tyglarna ska vara samma längd som innan. Det är dock jobbigt att sitta ner, så bålstabilitetsmusklerna kommer väl till användning då.

Vad gör du som ryttare i det läget när han går på tygeln i en sekund och sedan höjer huvudet?

Jag försöker hålla emot honom men han blir så tung o stark. Men jag känner mig inte för liten på honom så han är 146 o jag ca. 160 cm. Han blir bara allmänt tung lixom. vet inte om jag ska be nån rida igenom honom.
 
Jag försöker hålla emot honom men han blir så tung o stark. Men jag känner mig inte för liten på honom så han är 146 o jag ca. 160 cm. Han blir bara allmänt tung lixom. vet inte om jag ska be nån rida igenom honom.
Aha, det är nog inte fel att be någon rida igenom. Låter som hästen hänger på bettet och om man då håller emot så blir det en ond cirkel. I sådana fall föreslår jag om du inte redan gör det, rid för en tränare, som kanske även kan hjälpa dig rida igenom hästen och samtidigt lära dig hur du ska rida hästen optimalt. :up:
 
Jag försöker hålla emot honom men han blir så tung o stark. Men jag känner mig inte för liten på honom så han är 146 o jag ca. 160 cm. Han blir bara allmänt tung lixom. vet inte om jag ska be nån rida igenom honom.

Hur menar du att du försöker hålla emot? Menar du med handen?

Går hästen ur form är bakbenen inte kvar där de ska vara, så driv istället för att dra, få in bakbenen igen. Skit i huvudet, det kan de få ha var de vill tills man petat in bakbenen. Håll bara mjuk kontakt
 
Ingen häst kan varesig galoppera i balans och än mindre gå i form om inte ryttaren gör det möjligt för hästen att vara i balans . Det kan den inte allmänt oavsett gångart .

Du behöver lära dig grund balans innan du kan leta efter form på hästen alls . Att fokusera på form och försöka korrigera om grundbalans/sits inte finns hos ryttaren blir totalt omöjligt om ryttaren sitter och inverkar helt galet samtidigt som den snöat in på någon "på tygeln form" ?

Mitt råd är att ta hjälp av tränare för att hjälpa dig bli balanserad i sadeln och utifrån det sen lotsa dig vidare i arbetet med din häst . det är verkligen grunden .
 
Ingen häst kan varesig galoppera i balans och än mindre gå i form om inte ryttaren gör det möjligt för hästen att vara i balans . Det kan den inte allmänt oavsett gångart .

Du behöver lära dig grund balans innan du kan leta efter form på hästen alls . Att fokusera på form och försöka korrigera om grundbalans/sits inte finns hos ryttaren blir totalt omöjligt om ryttaren sitter och inverkar helt galet samtidigt som den snöat in på någon "på tygeln form" ?

Mitt råd är att ta hjälp av tränare för att hjälpa dig bli balanserad i sadeln och utifrån det sen lotsa dig vidare i arbetet med din häst . det är verkligen grunden .

Mitt i prick, instämmer fullständigt! :bow:
 
Men det gör jag ju inte ens...
Okej, det var min tolkning av "försöker få ner honom på tygeln". :) då missförstod jag. Men fortfarande har du fokus på hans huvud eftersom att du upplever att problemet är att huvudet sänks och höjs. Huvudet placering är oväsentligt, formen kommer bakifrån och underifrån. Så strunta i huvudet och låt honom arbeta med den huvudplaceringen som han själv väljer. Om han arbetar i stabil, samlad form kommer han att ha en stabil placering av huvudet.
 
Hej! När jag ska rida i arbetsgalopp så skumpar jag runt i sadlen. Eller om jag försöker "sätta ner tyngden i sadlen" så kommer jag ner i sadlen men min sitts blir katastrofal. Mina ben åker bakåt och mina tyglar blir långa. Har ni något bra tips på hur jag kan förbättra den?


Sedan har jag en till fråga... När jag försöker få ner honom på tyglen så går han ner någon sekund, sedan lyfter han upp huvudet igen. Eller så drar han upp huvudet. Ibland brukar han gå i "sne form" typ. hur ska jag göra?


Håller med övriga. Skaffa tränare som kan longera dig och förklara hur du ska sitta och inverka. :)

Om han lägger sig på och ramlar iväg så har du inte förberett fattningen. Redan i skritten och traven ska du sitta stilla och följa med, galoppen är bara ytterligare ett rörelsemönster.

Pressa inte ned rumpan. Tänk att du har ett snöre som går från hjälmen och upp i himlen. Du hänger i snöret. Kroppen en avslappad och du sitter rakt i sadeln för att snöret håller upp dig.

Och aldrig "ned på tyglen", handen är stilla och följer med. Den största svårigheten är ofta att träna fram en stilla hand - aldrig sitta och greja och joxa med den. Jag gissar att han är irriterad och drar upp huvudet för att hålla balansen. Du måste träna fram en stabil sits först och främst.
 
Jag försöker hålla emot honom men han blir så tung o stark. Men jag känner mig inte för liten på honom så han är 146 o jag ca. 160 cm. Han blir bara allmänt tung lixom. vet inte om jag ska be nån rida igenom honom.


Storleken är inte problemet. Det är säkert jättebra om någon duktig (förslagsvis tränaren) kan hjälpa dig och honom, kanske både genom att rida igenom och att visa du praktiskt hur du ska göra.
 
tänk inte att du ska sitta i galoppen, utan gunga bara med och tänk lättridning utan att resa dig :), dvs ta stöd i stigbygeln som vid lättridning.

formen kommer då hästen arbetar rätt, lika så blir hästen lättare i handen då den får mer styrka och kan bära sig rätt.

en tränare kan hjälpa dig med allt :), är annars bra att ha ngn kunnig vid sidan om som kan påminna och peka ut saker åt en, t ex, att hästen segar, att du låter tygeln glida, att du faller framåt osv :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp