FINNS det BRA datalärare??

milly

Trådstartare
Hittills har jag kanske träffat EN som är halvbra...

Varför är "alla" datalärare så opedagogiska?! :mad:

Detta diskuteras med jämna mellanrum bland oss som är mer eller mindre okunniga inom datorvärlden.

Frågar man nåt så blir de irriterade om man inte förstår med en gång... De visar en grej, med hundra olika tillval och "klicka här o där", och sen tror dom att man kan göra det själv bara sådär. "prova själv nu då"
Oja, om man ändå hade hängt med på ens hälften han gick igenom BLIXTSNABBT! :mad:

Känns för det mesta att det är ingen idè att fråga dom! Svaren man får förstår man inte hälften av, de blir irriterade och får en att känna sig dum...
Vad är det för LÄRARE?? :confused: Och VARFÖR??
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Troligtvis så beror det på att många anställer yngre förmågor.

Krasst menat att utbildningsföretagens ansvariga är själva dåliga på data och blir imponerade av 23 åringens datakunskap.

Det dom missar är själva påängen.
Att testa den eventuella dataläraren på barn.

För att förklara allt från Bios till Excels konstiga värld krävs rejält med tålamod.
Kan man då förklara för en åttaåring så förstår alla nybörjare också.
Och man måste ha Plan A, Plan B och Plan C.
Alltså, fattar inte eleven så måste läraren ta på sig och lära sig av sitt misstag och då kunna förklara samma sak på ett annat sätt.
Man måste ha fantasi och FÖRMÅGAN ATT SÄNKA SITT SPRÅK OCH ORDVAL TILL ELEVENS NIVÅ.

Och det är här bristen kommer.
Dataläraren är oftast FÖR bra på datorer men helt KASS på pedagogik..
Som en liten proffessor som pratar latin och tror att alla begriper.
Oftast lite nedlåtande mot sina elever och kanske i värsta fall betraktar alla mindre kunnande för "hopplösa fall"

Jag vet vad jag talar om här eftersom jag själv jobbat i den branschen i många år.

Enda sättet att förändra det hela är att klaga.

För hur det än är så är det INTE ditt fel om du inte förstår.
Kom ihåg det!!

AM
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

tack för svaret!

Grejen är att lärarna tror att bara för att vi har haft EN föreläsning om ett visst moment eller något program så ska man kunna allt sen. och när de märker att man frågar och inte verkar veta/fatta så tänker dom: "Jaha,ja.. hon har tydligen inte lyssnat på föreläsningen". De kan säga: "Men det där har vi ju gått igenom!"

Men när man har en föreläsning/lektion om vissa moment så är det helt hopplöst att orka ta in ALL den himla intensiva informationen man får så man hänger bara med de första tio minuterna och sen är man helt slut!
Den information man får efter det rör bara om huvudet så det blir en enda RÖRA av alltihop!!
och det är inte BARA JAG som känner så.

Jo, jag förstår att det ofta är "lärare" som är proffs på datorer MEN inte har pedagogisk kunskap. Det är ju alldeles uppenbart! :mad:
Och detta sker på högskolor! Likadant var det på gymnasiet... Inte konstigt att jag har haft väldigt svårt för datorer.
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Mina erfarenheter är raka motsatsen. :crazy: Alla datalärare jag har haft har varit alldeles för pedagogiska. De är så pedagogiska så det blir tramsigt och tröttsamt. :crazy:
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Som lärare oavsett ämne så ska man ta hänsyn till dom som inte förstått...
Lämnar man dom i sticket och kör vidare med sådana som du, så är man en kass lärare.

Själv la jag upp lektionerna i två plan.
Först genomgång och repetition.
Sedan uppgifter att göra.
Och extrauppgifter..
Dom som var duktiga hade häcken full och jag kunde koncentrera mig på dom som hade svårast.

Jag hade alltid med hela gruppen och alla hade och göra..ingen dötid.

AM
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Fil.mag. i tumrullning!
thumbsup.gif


Lämnar man de som redan förstått att rulla tummar är man också en dålig lärare. Det är skitroligt att rulla tummarna sju timmar om dagen. Inte.
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

slice skrev:
Fil.mag. i tumrullning!
thumbsup.gif


Lämnar man de som redan förstått att rulla tummar är man också en dålig lärare. Det är skitroligt att rulla tummarna sju timmar om dagen. Inte.

Ja, det är ju just DET som är problemet... Att en del kan redan allt det där grundläggande och tycker att det blir tjatigt istället.
Och då känner vi okunniga oss jobbiga och dumma och vill inte vara till besvär... avstår från att fråga...

Men då får man väl göra som Nafaytte... att man har uppgifter till de kunniga på lite högre nivå och lättare till oss... :)
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Läste du över huvud taget vad jag skrev???
Extrauppgifter.

Anpassade och fördjupade för duktiga elever..som du.

AM
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Man går i skolan för att lära sig.
Kan man allt så ska man inte sucka över dom som behöver lärdom.

Bry dig inte om dom som är bättre än dig, för trots att dom är bra just nu så har dom alla suttit i din sits tidigare.

Snofsiga, arroganta datanissar som har hela huvudet fullt med ettor och nollor är inget att se upp till.

Du, som elev, har rätt att få undervisning på din nivå..eller hur?

Skulle inte förvåna mig om många i din grupp är som Slice..med ett gott råd kan du då få.. Skit i dom vetja!!! ;)

AM
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Extrauppgifter har jag fått. Det var tydligen något att bita i, sade läraren. Visade sig att "extrauppgifterna" också var saker jag redan kunde. Sedan kunde jag inte få mer eller svårare, för jag kunde mer än läraren. :smirk:
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Jag suckar inte över de som behöver lärdom. Jag suckar över att jag ska behöva sitta och rulla tummarna medans jag blir matad med "kunskap" jag redan har och läraren som inte kan hantera det.

Jag är inte arrogant. Inte på något sätt. I stället har jag varit rastlös, rullat tummarna och lidit i tysthet. Läraren har jag pratat med på raster eller före/efter lektionstid för att inte ta tid från övriga elever.

Jag, som elev, har ju rätt att få undervisning på min nivå, eller hur?
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Då får du väl plugga nåt annat...
Någon annan mindre kunnig elev kanske behöver platsen bättre.

AM
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Ibland har man inget val (gymnasiet ex.) Och för att få betyg i en C-kurs måste man först ha betyg i B-kursen och för att få läsa en viss kurs på högskola måste jag uppfylla vissa krav o s v.
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

slice skrev:
Ibland har man inget val (gymnasiet ex.) Och för att få betyg i en C-kurs måste man först ha betyg i B-kursen och för att få läsa en viss kurs på högskola måste jag uppfylla vissa krav o s v.

Kan du inte va GLAD då för att de kurserna går så lekande lätt för dig?? Surfa på nätet eller nåt under tiden... (det kan iaf vi göra)
Eller hitta på något eget att göra?
Det gör en del på våra lektioner...
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Nafayette skrev:
Man går i skolan för att lära sig.
Kan man allt så ska man inte sucka över dom som behöver lärdom.

Bry dig inte om dom som är bättre än dig, för trots att dom är bra just nu så har dom alla suttit i din sits tidigare.

Snofsiga, arroganta datanissar som har hela huvudet fullt med ettor och nollor är inget att se upp till.

Du, som elev, har rätt att få undervisning på din nivå..eller hur?

Skulle inte förvåna mig om många i din grupp är som Slice..med ett gott råd kan du då få.. Skit i dom vetja!!! ;)

AM

:bow: TACK för det svaret! :bow:

Man känner sig så jädra dum bara när man inte t ex inte fattar vad en pdf-fil är för nåt... för andra verkar ju det så SJÄLVKLART!
Jag har precis lärt mig :angel: . (kors i taket, det gick in till slut)

Usch, jag blir helt LÅST vid allt det tekniska och den oändliga valbarheten vad gäller datorer/program på datorn. Det är massa olika program, verktyg, tryck hit och dit, högerklicka och vänsterklicka, välj och kryssa för den o den rutan, klicka vidare, kommer till en ny ruta, välja filer.............. vadå filer?? :crazy: :o
Det bara rör runt i hjäääärnan!!

jag har funderat på att hoppa av utbildningen flera ggr... (vilken inte enbart handlar om datorer!)

Det där med att man har rätt att få undervisning på sin nivå... Hmm. Tänk om man inte riktigt fattar trots att man redan haft grundläggande kurser och olika lektioner. Då tycker ju dom (lärarna) att man redan fått kunskap och har man inte "lyssnat" får man skylla sig själv... "Ni måste öva själva"

SUCK. detta är himlans jobbigt! :crazy:

Dels är det lärarna som får en att känna sig obekväm, dels klasskamrater som sitter bredvid och hör hur dum man låter och så blir man så låst att man inte fattar nåt TROTS att man frågar! När man frågat tredje gången (händer att man är modig o vågar) så kan man helt enkelt inte med att fråga igen... inte minst för att man inser att det är ingen idè... jag kan inte "ta in" det ändå.

Jag lär mig mycket lättare om jag kan fråga någon som jag känner mig bekväm med (inte behöver känna sig dum) och utan "publik" (massa folk som hör/kan höra). Tyvärr är det BRIST på sådana personer i min omgivning! :(

Jag kan inte förstå hur en del är så HIMLA insatta i vad gäller datorer. Ungefär som om det vore det mest självklara i världen! Jag menar, SÅ gammal är jag väl inte?? (26)
Jag har haft dator hemma och surfat på nätet samt skrivit word-dokument förut... Men utöver det... :confused:
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Det är jag i o f s. men jag hade kunnat ha bättre saker för mig än att rulla tummarna. Jag är otroligt rastlös och måste stimuleras intellektuellt minst tolv timmar om dygnet.
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

slice skrev:
Det är jag i o f s. men jag hade kunnat ha bättre saker för mig än att rulla tummarna. Jag är otroligt rastlös och måste stimuleras intellektuellt minst tolv timmar om dygnet.

ÅH, shit! 12 timmar om dagen?! :eek:

Okej, jag förstår dig MEN snälla ha förståelse för sådana tröghuvuden som jag!! :smirk:
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

milly skrev:
Jag lär mig mycket lättare om jag kan fråga någon som jag känner mig bekväm med (inte behöver känna sig dum) och utan "publik" (massa folk som hör/kan höra). Tyvärr är det BRIST på sådana personer i min omgivning! :(
Jag har hjälpt (och hjälper) många i din situation (varken snorkig, snobbig eller arrogant således). För de flesta lossnar det då. En del fastnar i spåret att "det är bara att be Slice så fixar hon..." men de flesta lär sig och klarar en del själva.

milly skrev:
Jag kan inte förstå hur en del är så HIMLA insatta i vad gäller datorer. Ungefär som om det vore det mest självklara i världen!
Man börjar tidigt. Jag började med en ordbehandlare ett par år innan jag började skolan och avancerade allteftersom. Tyckte även om att skruva sönder saker och den experimentlustan hade jag nytta av när Svensson fick möjlighet att bygga sin egen dator. :)
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

Minst. Jag har alltid varit sådan. :crazy:

Jag har inget annat än just förståelse just för att jag har fått rycka ut så många gånger. Det är inte lätt när utvecklingen går i 190 och det måste vara en datorlärares mardröm när halva klassen kan mer än läraren och andra hälften knappt hittar startknappen.
 
Sv: FINNS det BRA datalärare??

slice skrev:
. Det är inte lätt när utvecklingen går i 190 och det måste vara en datorlärares mardröm när halva klassen kan mer än läraren och andra hälften knappt hittar startknappen.

ja, det måste det ju va! Men är man lärare så är man! De har ju valt det själva.

Just därför är inte JAG lärare... skulle aldrig ha TÅLAMODET till det! :angel:

Jag har inte tålamod med datorer heller som alltid KRÅNGLAR på ett eller annat sätt. Allting tar så lång tid, man måste göra så många grejer innan nåt är färdigt... Jag vill se resultat snabbt! :angel:

jag förstår att kanske när man kan i princip allt om datorer så löser man problemen som uppkommer relativt snabbt och ser dom inte som stora BERG som alltid kommer ivägen för en och man måste be någon om hjälp... därmed kommer man ingenvart...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 297
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 329
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp