Finns det inga 30+ som har ridtravare?

Blommemor

Trådstartare
Hej!
Ja, som rubriken lyder. Vart finns ni, över 30 år och som har ridtravare? För visst finns ni där ute? Vad gör ni med era hästar?
 
Hej!
Jag är 40+ och har tre "ridtravare".
En varmbloding som jag haft i tre år som som rids i grundarbete för att slappna och och mjuka upp och förbättras allt eftersom även om det inte går jättefort. Väldigt trevlig individ.
En tioårig kallbloding som jag haft sedan han var fyra, har ridit en del western och dressyr på honom och också tävlat lite med varierande framgång. Nästa dressyrtävling ska vara MSV C har jag tänkt - med godkänd nivå som mål. Vi behöver bli bättre på steglängdsskillnader särskilt i trav för att få till resultatet, och skänkelvikningarna behöver förbättras. I galoppen behöver vi vara mer överens om när det ska vara förvänd galopp och när vi ska göra byten - det är lite sammantrasslat just nu.
En 18-årig kallbloding som jag fick i höstas. Han har gått på trav tills 15 års ålder och har ridits väldigt sporadiskt därefter, fram tills han kom till mig. Vi håller på med uppbyggnad och lösgörande arbete och tränar på att kunna båda galopperna (vänstergaloppen ganska stark och fin, den högra svårare att fatta men börjar få lite kvalitet).

Målsättningen med alla mina hästar är att få dem så bra som de kan bli, så lösgjorda, styrketränade och utbildade som jag kan.
Varmblodet hoppas jag kunna rida LB dressyr med på tävlingsbanor men vi har en liten bit kvar.
Den något yngre kbl-travaren har jag tänkt mig försöka kvala uppåt så långt det går inom dressyren samt tävla B-nivå western med lite bättre precision än hittills (har redan testat honom i tre grenar på B-nivå med skapliga resultat men är inte nöjd/färdig med hur det ska se ut).
Den äldre kbl-travaren ska tränas upp men antagligen slipper han, pga ålder, tävlingar.
 
Hej!
Ja, som rubriken lyder. Vart finns ni, över 30 år och som har ridtravare? För visst finns ni där ute? Vad gör ni med era hästar?
Visst finns vi!! Är t.o.m. en 50+-are.....
Vad jag gör med min ridtravare? ALLT.....! Skogsridning, hoppning, dressyr, tömkörning.
Har en fantastisk ridtravare på 15 år. Vi tränar mest dressyr, hans utbildningsnivå är LA, otroligt ambitiös och trevlig att rida.:love: Har bara lite problem med hans galoppombyten, de blir inte så jämna och mjuka, det blir mest studs på bakdelen vid bytet.
Han löshoppar 1,40, men jag törs bara hoppa 80 cm uppsuttet..:nailbiting:

Inkörd, kvalad och tävlad, 5 lopp som 4-åring. Sen bara gått och skrotat tills han blev inriden som 8-åring.
Är av fransk stam, så han är inte så långlinjerad som de amerikanska travarna oftast är.
 
Jag har två (och är 32 år gammal :)), ett varmblod och ett kallblod. Varmblodet har jag haft i fjorton år och den ska tyvärr avlivas i år, kroppen är inte längre som den en gång var. Kallblodet är yngre, tio år i år, och är hobbyhäst. Jag rider och kör, det går sakta med utbildningen eftersom jag är så feg men galoppen börjar komma igång nu :D Tävlade ett par gånger förra året och kommer nog att göra det i år igen. Skritt och trav-klasser men kanske det blir någon med galopp i till hösten.
 
40+ som skaffade sig sin första häst - ett varmblod - för 2 år sedan. Denna dam skrämde skiten ur mig genom att första dagarna vara urstressad samt dra igenom staket så stolpar och trådar flög. Funderade på om köpet verkligen var genomtänkt. Vilket det naturligtvis inte var. :o

Men vi började från början. Mycket pyssel, promenader, longering och tömkörning. Jag är feg så det går sakta och nu har jag börjat jobba uppsuttet. Det roliga är att hästen nu är fantastiskt lätt att hantera framförallt för sonen som är 11 år. Han har just bestämt att det behövs ingen ponny för han kan lika gärna rida Winnie. :)

Så inga ambitiösa planer för min del - är nöjd med en snäll, glad och arbetsvillig kompis som vill lulla runt i skogen med oss.
 
Här här här! :bump: 30+ med en varmblodsvalack som är nästan lika gammal och skruttig :D Skämt åsido :) Just nu gör vi inte så mycket, lite skogsmulleridning och promenader vid hand bara. På grund av hög ålder så orkar inte hans rygg riktigt så mycket som den en gång gjorde, så jag rider inte så ofta. Kör honom inte alls. Men annat kul finns ju också :) Pyssel och mys och gos i stallet, lekar i hagen (han tycker om att "jaga" mig, och sen ska jag "jaga" honom :D ) långpromenader vid hand osv. :love:
 
Jag blir 42 till hösten och har precis sadlat om från halvblod till kallblodstravare. Min Max är 5 år och endast sutten på. Jag börjar om helt från början med bara mys och kommunikation över sommaren för att sen rida in honom till hösten. Jag har tänkt mig att skogsmulla och rida lite dressyr :)
 
Jag blir 42 till hösten och har precis sadlat om från halvblod till kallblodstravare. Min Max är 5 år och endast sutten på. Jag börjar om helt från början med bara mys och kommunikation över sommaren för att sen rida in honom till hösten. Jag har tänkt mig att skogsmulla och rida lite dressyr :)

Vad roligt med ett kallblod, har den startat fram till nu? Mitt kallblod startade en månad innan jag köpte henne och var riden två-tre gånger :) Nu när jag haft både varm- och kallblod kan jag tycka att kallbloden är trevligare i modellen och lättare att lära om. Fast varmbloden är snällare :love:
 
Vad roligt med ett kallblod, har den startat fram till nu? Mitt kallblod startade en månad innan jag köpte henne och var riden två-tre gånger :) Nu när jag haft både varm- och kallblod kan jag tycka att kallbloden är trevligare i modellen och lättare att lära om. Fast varmbloden är snällare :love:

Han har startat lite men var med om en olycka med vagn för ett tag sen så det går inte att köra honom längre.
Det ska bli roligt att börja om helt från början, han var stressad när han kom hem men börjar landa ordentligt nu. En riktigt mysig kille är han :love:
 
Han har startat lite men var med om en olycka med vagn för ett tag sen så det går inte att köra honom längre.
Det ska bli roligt att börja om helt från början, han var stressad när han kom hem men börjar landa ordentligt nu. En riktigt mysig kille är han :love:

Jo, travarna kan ha ett lite annat sätt än vad vi ridfolk är vana vid (även om de inte är jättestressade). Det tog ett tag för min att sluta värma upp i transporten varje gång vi skulle iväg på träning men nu står hon väldigt fint. Tråkigt att det inte går att köra din häst, min köpte jag delvis som ersättare till min nordsvensk och då ville jag ha en som går att köra.
 
Jag vill framförallt ha honom till ridning, har aldrig varit speciellt körintresserad.
Don efter person :)

Ja givetvis, samtidigt är det alltid tråkigt tycker jag när en olycka/liknande orsakar att det inte går att köra/spola ben/tränsa som vanligt eller liknande med en häst.
 
Visst är det så! Jag har ju inte ridit honom än så vi får se om det har satt spår där med, nu börjar han dock bli så stabil i psyket så jag tror det ska gå bra :)
 
44 år och lycklig fodervärd till Koreatj, 10-årig vbl-kille :love: En kärlek som går 6 år tillbaka i tiden då han stod hos sin uppfödare i Värmland. Jag hade hand om honom och 10 hästar till och föll för honom direkt. Han är en snäll och lite "virrig" kille med hjärtat på rätt ställe!
Han såldes för 5 år sen och jag sa till killen som köpte honom att han gärna får höra av sig när hästen går av banan, för om han är hel och kan användas som hobbyhäst, så vill jag ha honom :)
Jag har följt hans travkarriär de här åren och även haft lite kontakt med ägaren. Så en dag i december förra året fick jag frågan! Och efter lite ekonomiska beräkningar så sa jag ja.13 Januari stod han hemma i värmland igen!
Han hade väldigt svårt att trava lugnt i början, för jag fick en häst i full tävlingskondition. Nu 6 mån senare så går det betydligt lugnare. 120 km/h-knappen är inte intryckt hela tiden och han kan hålla kort trav ganska bra.
Ridmässigt så är han inriden och förstår hjälperna hyfsat och kan gå runt fyrkanten i padocken utan problem.
Har inte engagerat mig så mycket än, för nu är det sommarlov o han får njuta av att bara vara häst efter en lång tävlingskarriär :)
Min plan är att utbilda honom i dressyr och köra i vagn som omväxling.
 
Jag är 33 och har haft ridtravare hela mitt liv. Äger ingen för tillfället men rider två st nordsvenska travare just nu hos en farbror som har 3 travhästar =) .. Jag tror på allsidig träning för travarna redan från början. Både för att dom skall hålla bättre, få en roligare träning och för att den dagen dom inte klarar att springa längre så är dom redan fina ridhästar och lättare att sälja till bra hem. Det är en rolig utmaning att skola om och rida till hästar och jag kommer nog alltid att älska travare och deras goda hjärtan :heart
 
33 år har två varmblods travare just nu som jag haft sen dom var 5 år båda är 18 nu .
Tog bort min älskade kallblodstravare jag haft i 15 år i november då han vart svårt sjuk :(
kommer alltid ha travare dom är underbara.
Jag gör allt möjligt med mina, dressyr, långritter, kör, tömkör, nh, rider barbacka,klickertränar gillar att göra lite allt möjligt.
Åker på kurser lite nu å då, rider lektioner.
Nästa kurs blir 80 mil bort i Hällekis där de blir frihetsdreessyr en hel vecka. Underbart :)
 
Får jag räkna mig som 30+ trots att det bara handlar om typ 3 månader sedan det magiska talet 30 kom och gick?
Har en varmblodig dam sedan 5 år tillbaka, hon har alltid varit stressad och lättskrämd vid ridning, vilket har gjort att det känts väldigt jobbigt att rida. Men för någon vecka sedan då jag bytte sadel till en märkeslös räfflad islandssadel som sätter mig rätt blev hon som ny. Sadlarna innan har alltid hamnat i utförslut då fröken är "aningen" överbyggd, islandssadeln som är byggd för dylika hästar med höga rumpor ligger perfekt :heart Vi sysslar i stort sett med gångartsridning, alltså töltridning, ville ha en tölthäst men hade ingen lust att betala 60 000+ för en påsutten islandshäst (detta kostar de i Finland) så det blev denna. Ibland känns hon stor för lilla mig på sina 155cm (mina är 157,5cm) och då tänker jag att nästa blir nog en ponny (eller islänning, bor i Sverige nu och här är de betydligt billigare), men det finns ju små travare också, varmblod blir det nog för mig, härliga hästar bara de kommer på att de inte behöver stressa omkring hela tiden :love: Så kör vi också en runda med rockarden i veckan, kul tycker fröken.
 
30+ och har två ridtravare. Ett varmblodssto som jag tänkte rida distans på, men jag är för lat och hon är lite sliten sen travet så vi skruttar lite i skogen när andan faller på. Hon är gudasnäll att rida om hon förstår vad man vill men lite vinglig och obalanserad iom att hon är otränad. Vill helst inte gå på blöt mark, stenig mark, gropig mark, genom buskar, högt gräs, över broar.. etc. Då får man sitta av och vackert leda damen första gången man vill över men nästa gång går hon. :idea:
Fin att köra också, vill gärna prova brukskörning men har inte kunnat testa henne riktigt med redskap. Kanske, kanske betäcker henne nästa år.

Den andra är ett kallblodssto som jag lånat för ca en månad sen för att ta ett föl. Har inte hunnit bekanta mig med henne än för hon har varit hos hingsten tills nyligen. Glad och pigg är hon, som tåget ungefär, haha. Halvhalt, vad är det, låt mig springa - verkar hon tänka, men hon är så positiv att man blir glad ändå. :)
 
Vet inte om det är intressant för TS, men min kbl-travare är nu 11 år gammal och har startat MSV C dressyr på OK men inte riktigt godkända siffror. Nästa dressyrstart blir om två veckor, MSV C dressyr igen och förhoppningsvis ska vi inte göra de grova missarna vi gjorde sist, som lade oss strax under 60%. Utan de missarna bör vi kunna landa i överkant 60, och om vi har en bra dag så närmar vi oss antagligen 62-65%. Men då får vi ha en bra dag.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 889
Senast: iNHALE
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp