Finns det ofarliga värktabletter?

Sissa

Trådstartare
Jag köpte Voltaren och läste att de ska användas max fem dagar vid smärttillstånd. Det har varit underbart att kunna promenera obehindrat utan att känna av knäna som jag annars gör. Är det pga ökad risk för stroke och hjärtinfarkt man inte ska använda dem i mer än fem dagar? Det står både fem dagar som maxgräns och ej för långvarigt bruk. Är mer än fem dagar långvarigt?

Om nu Voltaren inte är bra, vad kan jag då använda för smärtstillande som funkar för långtidsanvändning? De ska väl vara antiinflammatoriska tror jag.

Jag kan absolut ingenting om värktabletter.
 
Nu är jag ingen läkare, men paracetamol? Alltså Alvedon och dylikt borde väl funka?
Vet i alla fall folk som knaprat det månader i sträck och fortfarande lever....
 
Nej det finns inga "ofarliga" värktabletter. Det finns folk som dör av dom sen finns det folk som äter dom i flera år utan problem. Kontakta en läkare för att hitta just det som passar dig om du ska ha nåt mera långvarigt om du är osäker.
 
Nej det finns inga ofarliga värktabletter. Hade alvedon som många anser är helt ofarliga uppfunnits idag så hade de inte fått säljas enligt de som kan sådant här och om de hade fått säljas så hade de absolut inte varit receptfria. Alvedon ihop med alkohol är jättefarligt! Risken för lever och njurskador är stor när man äter alvedon även om man inte blandar dem med alkohol men risken blir ännu större om man dricker alkohol ihop med paracetamol.

Tyvärr måste endel mig själv inklusive trots det äta värktabletter för att stå ut med smärtan. Jag har ätit full dos bamyl koffein i många år med uppehåll då och då för operationer och för att kolla att huvudvärken inte har blivit läkemedelsutlöst. Dessa perioder tillbringar jag i ett mörkt tyst rum och kan knappt röra mig för att huvudvärken är så intensiv. Jag är väldigt tacksam den dagen jag får ta dem igen så att huvudvärken ger med sig. Jag äter också full dos alvedon 665 mg sedan några år och innan de kom åt jag vanliga alvedon för att boosta effekten av de medicinerna av morfintyp som jag också äter. Och visst, kroppen mår inte bra utav alla mediciner men något alternativ finns inte om jag ska orka överleva.

Om du @Sissa har så stora problem att du egentligen hade behövt äta voltaren regelbundet så tycker jag att du ska uppsöka läkare. Dels kan du få dem på recept och även få omeprazol utskrivet för att skydda magen och det blir väldigt mycket billigare i längden och dels har då läkaren koll på dig genom regelbundna prover. Att det står att man inte ska hålla på med dem länge är just för att om man gör det så behöver prover tas då och då för att kontrollera hur dina inre organ mår.
 
Jag köpte Voltaren och läste att de ska användas max fem dagar vid smärttillstånd. Det har varit underbart att kunna promenera obehindrat utan att känna av knäna som jag annars gör. Är det pga ökad risk för stroke och hjärtinfarkt man inte ska använda dem i mer än fem dagar? Det står både fem dagar som maxgräns och ej för långvarigt bruk. Är mer än fem dagar långvarigt?

Om nu Voltaren inte är bra, vad kan jag då använda för smärtstillande som funkar för långtidsanvändning? De ska väl vara antiinflammatoriska tror jag.

Jag kan absolut ingenting om värktabletter.

Gå till läkaren så kan du få råd därifrån :)! Vet du varför dina knän gör så ont?
 
Nu är jag ingen läkare, men paracetamol? Alltså Alvedon och dylikt borde väl funka?
Vet i alla fall folk som knaprat det månader i sträck och fortfarande lever....

Paracetamol är inte alls ofarligt... Tvärtom så är det så farligt att läkemedelsverket har långtgående planer på att förbjuda försäljningen av Paracetamol i vanliga affärer eftersom allt för många tar överdoser av ämnet...
Som svar på TS fråga så finns det nog inga smärtstillande läkemedel som är helt ofarliga....
 
Så länge paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol etc) tas i rekommenderad dos är det den snällaste värktablett vi har. Farlig vid överdosering ja, men inte vid normal användning.
 
Så länge paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol etc) tas i rekommenderad dos är det den snällaste värktablett vi har. Farlig vid överdosering ja, men inte vid normal användning.

Det beror helt på vem du frågar. Snällast mot magen är den men inte mot övriga kroppen och vi har mer inre organ än just en magsäck. Varför skulle jag och alla andra som går på paracetamol annars regelbundet behöva kontrollera lever och njurvärden? Det beror just på att jag/vi tar paracetamol och inget annat så den är långt ifrån ofarlig även vid rekommenderad dos.
 
Jag köpte Voltaren och läste att de ska användas max fem dagar vid smärttillstånd. Det har varit underbart att kunna promenera obehindrat utan att känna av knäna som jag annars gör. Är det pga ökad risk för stroke och hjärtinfarkt man inte ska använda dem i mer än fem dagar? Det står både fem dagar som maxgräns och ej för långvarigt bruk. Är mer än fem dagar långvarigt?

Om nu Voltaren inte är bra, vad kan jag då använda för smärtstillande som funkar för långtidsanvändning? De ska väl vara antiinflammatoriska tror jag.

Jag kan absolut ingenting om värktabletter.

Ipren (ibuprofen som verksam substans) är mer antiinflammatoriska än alvedon (paracetamol), men jag tror att det står på ALLA receptfria värktabletter att man inte skall ta dem i mer än fem dagar i sträck. Dels har det väl, som någon skrev, att göra med att det då finns en viss risk för påverkan på inre organ och man måste hålla det under kontroll, och dels är det nog också så att man vill att långvarigare smärttillstånd skall undersökas av läkare. Det finns ju en anledning till att det gör ont, och om det är möjligt är det bättre att behandla orsaken till smärtan än själva smärtan som ju bara är symptomet!
 
Så länge paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol etc) tas i rekommenderad dos är det den snällaste värktablett vi har. Farlig vid överdosering ja, men inte vid normal användning.

Läkemedelsverket övervägen inte indragningar av ett receptfritt läkemedel om det inte finns skäl för det... Och det har skett en markant ökning av förgiftningsfall med Paracetamol sedan man släppte det fritt....
 
Jag köpte Voltaren och läste att de ska användas max fem dagar vid smärttillstånd. Det har varit underbart att kunna promenera obehindrat utan att känna av knäna som jag annars gör. Är det pga ökad risk för stroke och hjärtinfarkt man inte ska använda dem i mer än fem dagar? Det står både fem dagar som maxgräns och ej för långvarigt bruk. Är mer än fem dagar långvarigt?

Om nu Voltaren inte är bra, vad kan jag då använda för smärtstillande som funkar för långtidsanvändning? De ska väl vara antiinflammatoriska tror jag.

Jag kan absolut ingenting om värktabletter.

Fråga på apoteket? En apotekare torde kunna ge dig bättre råd än du får här på forumet.
 
Läkemedelsverket övervägen inte indragningar av ett receptfritt läkemedel om det inte finns skäl för det... Och det har skett en markant ökning av förgiftningsfall med Paracetamol sedan man släppte det fritt....

Ja men pga självmordsförsök, inte förgiftningar vid normalbruk.
 
En lite off-topic-fråga: Det finns ju vanliga värktabletter i de flesta mataffärer numera, och de har 18-årsgräns, vilket jag tycker är helt i sin ordning. Dock blev jag lite ställd när jag såg en skylt häromdagen i vår lokala ICA där det står att langning till personer under 18 år kommer att polisanmälas. Innebär det att om jag och 14-åriga dottern är i affären och hon har huvudvärk så får jag inte köpa huvudvärkstabletter till henne där och då???
 
Enligt den läkare jag träffat i samband med längre användande av ipren står det 5 dagar för att efter den tiden bör man söka läkare i stället. Läkaren kan sen säga "fortsätt med medicinen" när denne uteslutit problem.
 
Jag köpte Voltaren och läste att de ska användas max fem dagar vid smärttillstånd. Det har varit underbart att kunna promenera obehindrat utan att känna av knäna som jag annars gör. Är det pga ökad risk för stroke och hjärtinfarkt man inte ska använda dem i mer än fem dagar? Det står både fem dagar som maxgräns och ej för långvarigt bruk. Är mer än fem dagar långvarigt?

Om nu Voltaren inte är bra, vad kan jag då använda för smärtstillande som funkar för långtidsanvändning? De ska väl vara antiinflammatoriska tror jag.

Jag kan absolut ingenting om värktabletter.
OM smärtan inte ger med sig efter 5 dagars användning, så bör du kontakta läkare för att utreda varför du har ont. Därav den satta gränsen.

Sen, om läkaren ordinerar det för dig, så kan man ta det under längre perioder. MEN man ska vara medveten om dess biverkningar också. Det finns inga läkemedel som inte har några biverkningar, som somliga får mer och andra mindre av. Vid långtidsbehandling med antiinflammatoriska läkemedel ska man vara medveten om den ökade risken för magsår t.ex. Men om Voltaren fungerar bra för dig, be läkaren att få det utskrivet - efter att du blivit undersökt.

Jag har ätit "typ Voltaren" (samma verksamma substans) dagligen i närmare 10 år, så det går om man måste. Man får väga risken för biverkningar mot den positiva effekt man får av läkemedlet.
 
Så länge paracetamol (Alvedon, Panodil, Pamol etc) tas i rekommenderad dos är det den snällaste värktablett vi har. Farlig vid överdosering ja, men inte vid normal användning.

Fast det förutsätter att du inte har några tidigare problem med de inre organ (vilket man kan ha utan att veta om det) och att du inte äter andra läkemedel som påverkar levern och njurarna.
 
Det beror helt på vem du frågar. Snällast mot magen är den men inte mot övriga kroppen och vi har mer inre organ än just en magsäck. Varför skulle jag och alla andra som går på paracetamol annars regelbundet behöva kontrollera lever och njurvärden? Det beror just på att jag/vi tar paracetamol och inget annat så den är långt ifrån ofarlig även vid rekommenderad dos.

WHAT, jag har käkat citodon sedan mitten på 90-talet dvs paracetamol och kodein och detta regelbundet dvs ganska dagligen och det är inga blodprov man tagit regelbundet på mig. Inte kollat på flera år. Så det där görs det nog lite olika med, för jag vet fler som inte får kontroller utan recepten förnyas efter begäran. Det de kollar stenhårt är mängden dvs hur ofta begär jag receptförnyelse vs föreskriven dos.
 
Jag åt precis som @ameo voltarenpreparat (diklofenak) i flera år tills jag gjorde ett uppehåll och åt ipren istället och sedan då jag tog en diklofenak fick jag anafylaktisk chock och fått det varje gång sedan dess -ja jag är dum nog att prova lite då och då. Men efter fem rejäla chocker (svullnar, klåda samt akut blodtrycksfall så jag svimmar) så har jag lagt ned att tro att jag ska kunna äta dem igen. Ännu mer då jag dessutom fått reaktion på ipren. Så alla sådana preparat är numera bannlysta och min sjukdoms skov uppskattar att ta sig uttryck i galopperande bocksprång mellan varven aningens oftare sen dess.
 
Jo, man kan utveckla överkänslighet mot NSAID-preparat och då ska man inte ta något av dem...

@Girasol tas det inte blodprover på dig vid dina återbesök? För mig görs det och jag misstänker att de kollar även levervärden och sånt då när de ändå kör analyserna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 457
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp