Finns min "drömtransport" (begagnat)?

Problematisk

Trådstartare
Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha:
* Boggie (såklart)
* Max totalvikt 1400
* Får lasta minst 650
* Gärna sadelkammare men det är förmodligen inte möjligt med de vikterna
* Tvåhästars
* Begagnatpris under 30-35, så självklart räknar jag med en äldre transport, men priserna bör ligga där UTAN större renoveringsbehov

Jag har kollat lite, och de enda jag hittat som stämmer in på det jag söker är gamla värmlandsvagnar, vilket väl också är typ det enda jag vet att jag INTE vill ha :meh:
Har cheval i nuläget, och är egentligen jättenöjd förutom att lastvikten är lite låg (590).

Blir också lite förvånad över hur många släp det är som har max lastvikt runt 450 kg. Är det SÅ många som enbart kör ponny verkligen? :crazy: Eller kör väldigt många runt med överlast?
 
Stabila släp har högre egenvikt, därför blir dina krav svåra att uppnå. Alusläp är lättare, men det blir nog svårt med din prislapp.

Är det bilen eller körkortet som begränsar dig?
 
Stabila släp har högre egenvikt, därför blir dina krav svåra att uppnå. Alusläp är lättare, men det blir nog svårt med din prislapp.

Är det bilen eller körkortet som begränsar dig?

Ja, jag är medveten om att det är en svår ekvation.
Det är bilen som begränsar.
 
Ja, jag är medveten om att det är en svår ekvation.
Det är bilen som begränsar.
Max släpvagnsvikt är 1400 då?

Kolla på Boj, de brukar ha hög lastvikt, men också högt andrahandsvärde. Min stallkompis köpte en Boj billigt för några år sen, några som hade bråttom att sälja, så det går att fynda. Hittade ett Kylinge vid snabb sök med både frontutlastning och påhängd sadelkammare, 610 kg lastvikt (sen tror jag nog inte det stämmer helt reellt).
 
Max släpvagnsvikt är 1400 då?

Kolla på Boj, de brukar ha hög lastvikt, men också högt andrahandsvärde. Hittade ett Kylinge vid snabb sök med både frontutlastning och påhängd sadelkammare, 610 kg lastvikt (sen tror jag nog inte det stämmer helt reellt).

Yes det är det. Skulle såklart vilja ha en bil som får dra mer men det är inte aktuellt nu.
Ska kolla på dem :up:
 
Max släpvagnsvikt är 1400 då?

Kolla på Boj, de brukar ha hög lastvikt, men också högt andrahandsvärde. Min stallkompis köpte en Boj billigt för några år sen, några som hade bråttom att sälja, så det går att fynda. Hittade ett Kylinge vid snabb sök med både frontutlastning och påhängd sadelkammare, 610 kg lastvikt (sen tror jag nog inte det stämmer helt reellt).
Jag har en Kyllinge Apollo, med fronturlastning och påhängt sadelskåp. Det väger 900kg tomvikt (vägde på besiktningen.) så är den typad till 1400 så blir ju lastvikten bara 500kg. Annars så är det den absolut bästa transporten jag kan rekomendera.
 
Jag har en Kyllinge Apollo, med fronturlastning och påhängt sadelskåp. Det väger 900kg tomvikt (vägde på besiktningen.) så är den typad till 1400 så blir ju lastvikten bara 500kg. Annars så är det den absolut bästa transporten jag kan rekomendera.

Har du någon aning om hur mycket lättare den blir utan sadelskåp och fronturlastning?
 
Jag har en Kyllinge Apollo, med fronturlastning och påhängt sadelskåp. Det väger 900kg tomvikt (vägde på besiktningen.) så är den typad till 1400 så blir ju lastvikten bara 500kg. Annars så är det den absolut bästa transporten jag kan rekomendera.
Ja, jag har också haft en sån, totalvikt på 1450 med lastvikt på 590, så därför tror jag inte riktigt på att en likadan skulle ha mer lastvikt (iaf inte om man väger den, på pappret är en annan sak).
 
Jag har en gammal Westfalia hästtransport (årsmodell 1991). Boggie, tvåhästars, totalvikt 1400, lastvikt 660 kg. Dock ej sadelkammare. Kostar runt 20-25 000 kr. Funkar bra tycker jag, men jag kör bara en häst i den, då min häst väger ca 500 kg :)
 
Jag har ett Boj från -03 med totalvikt på 1400kg. Lastvikten är 690 men tyvärr väger det nästan 100kg mer än vad som anges i pappren, så tänk på det om du kikar på dessa.
Annars är det ett släp som har allt jag behöver, köptes begagnat för tre år sen för 32.000.
 
Låter som att en star trailer safir skulle kunna funka, vi har ett sånt som jag har för mig har 1400 kg totalvikt och får lasta 700 kg... Sadelkammare och boggie, köptes för drygt 30’ för knappt fyra år sedan, då var det typ 13-14 år gammalt men fint skick!
 
Ska kika på star trailer safir :up: Vet att en kompis hade ett sånt för ett antal år sedan, och hennes pappa (fordonsnörd och kunnig) tyckte det var en väldigt bra transport iallafall :D

Upptäckte just att nuvarande transportens totalvikt är 1300. Någon som vet om det går att typa upp eller liknande? Skulle den ha totalvikt 1400 borde jag kunna få lasta 100 till, right?
 
Men om du är nöjd med Cheval, varför krångla med att byta märke? Jag har ett Cheval GT2 Aluline från 2012. Vet inte vad de ligger på begagnade, men borde väl vara kring din budget. Jag har totalvikt 1400 kg, egenvikt 710 och lastvikt 690, boogie, sadelkammare, 2-hästars. Supernöjd med mitt!
 
Titta på Star Trailer Safir. :up:
Vid 1 400 kg totalvikt brukar lastvikten landa kring 650-680 kg beroende av exakt utrustning. Finns ofta begagnade, årsmodell 2004-8 för runt 35k.

Min star safir 08 hade lastvikt på 590. Tjänstevikt på 810 kg. Och då hade den inte sadelkammare.
Det är ju trägolv i dessa så vill man åt den högre lastvikten och därför går på ett som är äldre (över 10 år gammalt) så får man vara noggrann med golvets kvalitet innan köp.

Var sjukt nöjd med det släpet, bytte till en XT nu för att jag ville ha en likadan Thule men med sadelkammare man kommer åt utifrån..
 
Senast ändrad:
Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha:
* Boggie (såklart)
* Max totalvikt 1400
* Får lasta minst 650
* Gärna sadelkammare men det är förmodligen inte möjligt med de vikterna
* Tvåhästars
* Begagnatpris under 30-35, så självklart räknar jag med en äldre transport, men priserna bör ligga där UTAN större renoveringsbehov

Jag har kollat lite, och de enda jag hittat som stämmer in på det jag söker är gamla värmlandsvagnar, vilket väl också är typ det enda jag vet att jag INTE vill ha :meh:
Har cheval i nuläget, och är egentligen jättenöjd förutom att lastvikten är lite låg (590).

Blir också lite förvånad över hur många släp det är som har max lastvikt runt 450 kg. Är det SÅ många som enbart kör ponny verkligen? :crazy: Eller kör väldigt många runt med överlast?

Om du tummar på sadelkammaren, en lite äldre Boj Bravo.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
2 961
Utrustning Vilken av de tre märkena är bästa valet vid köp av begagnad transport? Totalvikt högst 1400, boggi, plyfagolv, säkerhetsbommar (lågt...
Svar
2
· Visningar
1 275
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp