Fipplar med bettet

Lolita

Trådstartare
Jag har en unghäst som blir tre år i maj. Idag var andra gången som jag satte på honom ett träns med bett. Men problemet än så länge är att han fipplar något så vansinnigt hela tiden med det och lixom försöker spotta ut det antar jag. När han stod i gången var han till en början still med munnen men sedan när jag tömkörde honom (med en grimma över) så fipplade han hela tiden. Ni som har erfarenhet av inskolning av unghästar, tror ni att han helt enkelt kommer vänja sig efter några gånger och sluta fippla? Tycker så synd om honom :(
 
Håller med ovan, kolla vargtänder och tänder om det inte gjorts.

Har du provat justera bettet neråt eller uppåt? Min häst trivs med att ha sitt bett ganska lågt i munnen, de flesta tycker att det för lågt men han vill ha det så. Sen så är det klart att det ovant, kanske bara låta honom ha det på varje dag en stund utan att göra nåt särskilt (medans du borstar typ med grimma över). Testa smalare bett, tredelat, rakt osv men låt det ta en stund och ändra inte på allt hela tiden utan ta det lite lugnt.
 
Jag har en unghäst som blir tre år i maj. Idag var andra gången som jag satte på honom ett träns med bett. Men problemet än så länge är att han fipplar något så vansinnigt hela tiden med det och lixom försöker spotta ut det antar jag. När han stod i gången var han till en början still med munnen men sedan när jag tömkörde honom (med en grimma över) så fipplade han hela tiden. Ni som har erfarenhet av inskolning av unghästar, tror ni att han helt enkelt kommer vänja sig efter några gånger och sluta fippla? Tycker så synd om honom :(

Är bettet i rätt storlek? Har du provat att höja eller sänka det? Hur är mundelen utformad?

Jag föredrar 2-delade framför 3-delade, eftersom de är stabilare med färre rörliga delar att förvirra nybörjaren med. :)
 
Jag har en unghäst som blir tre år i maj. Idag var andra gången som jag satte på honom ett träns med bett. Men problemet än så länge är att han fipplar något så vansinnigt hela tiden med det och lixom försöker spotta ut det antar jag. När han stod i gången var han till en början still med munnen men sedan när jag tömkörde honom (med en grimma över) så fipplade han hela tiden. Ni som har erfarenhet av inskolning av unghästar, tror ni att han helt enkelt kommer vänja sig efter några gånger och sluta fippla? Tycker så synd om honom :(
Inte alls ovanligt att unghästen fipplar och grejar med bettet första gången/gångerna.
 
Kollat tänderna?
Provat olika typer av bett?
Skulle tro att han bara behöver tid att ha det i munnen helt enkelt. Utan att du använder det sas. Låt honom ha det på sej när du borstar tex som någon skrev.

Min unghäst fick ett rakt bett i början, vilket låg stabilt och där hon inte hade så mycket att greja med. Hade det på sej och fick bära runt på det utan att jag satte en tygel/lina/töm i bettet utan hade kapson eller repgrimma som komplement. Först när hon var tillfreds med bettet började jag 'använda' det.

:)
 
På den riktigt unga hästen har jag rakt bett och remont för stabilitet. Sen är det helt logiskt för en häst att försöka spotta ut en metall eller plastbit som kommer in i munnen. Låt hästen ha bett i munnen när den står uppställd på gången, självklart med grimma över.
Ge gärna en äppelbit att tugga på.
Och som andra sagt, kolla tänder och passa då på att kolla avstånden mellan andra parets kindtänder för att få ett hum bettstorlek.
 
Ett knep som jag sysslade med ddå jag höll på med unghästar var att både vid vänjingen av bett och transport blev det rutiner. T.ex. unghästen fick ha bettet i munnen då den åt sin kraftfodergiva på kvällen o innan den vandes vid bett fick den kraftfodret inne i transporten varje gång. Idag går lastningen som smort och att få ett bett kopplas även det samman med kraftfoder ;)
 
Passar bettet gomformen? Passar bettet hästen? (tredelat/tvådelat/rakt). Förstår hästen instruktioner via töm/mun? Vargtänder? Var i tandfällningen är hästen?

Detta är ju jätteviktigt att veta när man introducerar bett, gör man det i fel läge kan det bli tråkiga följer för hästen i längden.
 
En del hästar finner sig väldigt fort med att ha bett i munnen och en del behöver lite mer tid att vänja sig. Jag hade en som fipplade en del, mun kollades och inga vargtänder, tog även emot råd om vilket bett som låg bra i hans mun etc. Men han behövde lite extra tid helt enkelt. Jag hade ett rakt bett som jag lindade med latexbandage - då började han acceptera det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp