Fistelgång eller hovbens fraktur...?

nice and happy

Trådstartare
Detta är inte min häst men vi är lite missnöjda med veterinär beskeden på denna häst då allt är så oklart...
Hästen hittades block halt i hagen en kväll nu för två veckor sedan. Hovslagaren o veterinären kom o röntgade o sade hovbens fraktur typ V. Hästen reagerade vid tryck över hela sulan o i trackten o hovslagaren fick fram lite blod ifrån hoven. Så gipsades o skulle ta nya plåtar efter en vecka då det skulle synas bättre efter flera dagar. Nu sist så började hovslagaren att titta på det o då kom det lite var på samma ställe som blödde första gången. Och dem skulle röntga om han då men veterinären tyckte dem skulle avvakta tills på tisdag för nu trodde hon det kunde vara en fistelgång hon sett på röntgen?
Man kan väl inte vara veterinär o vara så osäker på vad som syns på röntgen??
Så hästen står på Box med omslag på hoven för att se om ngt kommer fram tills på tisdag. Jobbigt att inte bli ett dugg klokare av veterinärens besök...
Nån som vart med om fistelgång i hoven el hovbensfraktur el någon som haft veterinär som ger en fel diagnos?
 
Jo, man kan vara veterinär och osäker på vad man ser på röntgen. Veterinärer är också människor! Oftast blir det rätt, ibland blir det fel.
Det är troligtvis ingen större fara att avvakta till tisdag, då syns det nog bättre på röntgen - och man kan ta fler bilder från andra vinklar om man är osäker - och ni kommer få en säkrare diagnos.
 
Detta är inte min häst men vi är lite missnöjda med veterinär beskeden på denna häst då allt är så oklart...
Hästen hittades block halt i hagen en kväll nu för två veckor sedan. Hovslagaren o veterinären kom o röntgade o sade hovbens fraktur typ V. Hästen reagerade vid tryck över hela sulan o i trackten o hovslagaren fick fram lite blod ifrån hoven. Så gipsades o skulle ta nya plåtar efter en vecka då det skulle synas bättre efter flera dagar. Nu sist så började hovslagaren att titta på det o då kom det lite var på samma ställe som blödde första gången. Och dem skulle röntga om han då men veterinären tyckte dem skulle avvakta tills på tisdag för nu trodde hon det kunde vara en fistelgång hon sett på röntgen?
Man kan väl inte vara veterinär o vara så osäker på vad som syns på röntgen??
Så hästen står på Box med omslag på hoven för att se om ngt kommer fram tills på tisdag. Jobbigt att inte bli ett dugg klokare av veterinärens besök...
Nån som vart med om fistelgång i hoven el hovbensfraktur el någon som haft veterinär som ger en fel diagnos?

Röntgenbilder är svårtolkade.
Frakturer "ska" ses som ett mörkt streck i den vita benvävnaden men syns inte alltid vid ett akuttillfälle.
En fistelgång i mjukdelar kan också komma som en lite svag skugga så det är inte så enkelt.
En frakturlinje kan ibland framträda tydligare efter 1-2 veckor, om den inte varit så synlig i akutläget.
 
ts: Oavsett om hästen har en hovbensfraktur eller en fistelgång så misstänker jag att hästen ska stå så still som möjligt nu.

Jag har en häst som haft en hovbensfraktur, men det var en typ IV där en bit opererades bort. Hans konvalescens bestod av 2 månader i box med promenader från andra månaden, samt ytterligare en månad i en 30 x 20 m hage.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 278
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp