Fixa grusade ytor

Magiana

Trådstartare
Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och det går knappt att dra en kratta eller rensjärn genom det. Jag tror det vore bättre med ett betydligt tjockare lager makadam och en geotextil under. Haken är att jag väl inte riktigt har råd och jag kan ju också tänka mig att det kan bli knepigt att hitta likadant makadam som redan finns.

Jag har haft tanken att gjuta stenar i betong och lägga vid infarten mot huset där jag brukar parkera bilen. Men jag vet inte riktigt om det blir bra. Dels har jag erfarenheten att viss betong spricker under vintern och jag vet inte hur jag ska gjuta stenarna för att de inte ska spricka. Sen är nog underlaget egentligen för mjukt för att fungera som parkering. Det har blivit lite hopsjunket där bilen står.

Förra året behandlade jag med ogräsättika men tycker inte det blev bra. Dels blev de vissna växterna kvar i gruset och såg fula ut och sen bet det inte på gräset, som glatt växte vidare. Dessutom är ytan så stor att det går åt 2 dunkar per behandling.

På stora grusplanen söder om huset har jag tänkt göra en plantering för att minska grusytan men det blir fortfarande en del yta över.

Jag vill inte göra om delar av ytan till gräsmatta. Det måste klippas varje vecka när det växer och det vill jag minska på, inte öka.

Är det något här som jag inte har tänkt på? Hur gör jag ytorna mer lättskötta, både den ytan där bilen står och de ytor som bara behöver tåla trafik av fötter? Det behöver vara så billigt som möjligt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och...
2
Svar
30
· Visningar
2 581
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
Anläggning Alltså nu är foderbordet bort bilat, men det blev lite väl bra gjort :crazy:. Vi hade tänkt gjuta nytt golv, men nu säger gubben att...
Svar
10
· Visningar
2 751
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp