Fixa grusade ytor

Det blir väl som första biten av min infart - helt täckt med ogräs. Det är inte riktigt det jag eftersträvar.
Visa bifogad fil 15312
Helt täckt? Det var väl en överdrift.

Nu ser jag inte riktigt på bilden... Men är det verkligen väggrus, med nollfraktion?
Tycker mer det ser ut som en ganska tunn yta av annat grus ovanpå något som kanske är mer lättvuxet än ett tillräckligt tjockt väggrus?
 
Helt täckt? Det var väl en överdrift.

Nu ser jag inte riktigt på bilden... Men är det verkligen väggrus, med nollfraktion?
Tycker mer det ser ut som en ganska tunn yta av annat grus ovanpå något som kanske är mer lättvuxet än ett tillräckligt tjockt väggrus?
Jag känner inte heller riktigt igen detta. Det ser mer "sandigt" ut än det vi köpte.
 
Helt täckt? Det var väl en överdrift.

Nu ser jag inte riktigt på bilden... Men är det verkligen väggrus, med nollfraktion?
Tycker mer det ser ut som en ganska tunn yta av annat grus ovanpå något som kanske är mer lättvuxet än ett tillräckligt tjockt väggrus?
Jag har ingen aning om vad det är men det är hårt och det växer för mycket ogräs där.
 
För att få det så underhållsfritt som möjligt i ett längre perspektiv så skulle jag satsa på stenmjöl ovanpå makadamen och packa den hårt. Det kräver lite jobb men håller desto längre, på vår infart växer det in på kanterna vid gräsmattan men mitt på kommer det ingenting. Håller man efter kanterna från början så är det inget stort jobb. Idag har vi dock en specialvariant ovanpå stenmjölet, 8-8, inget som går att beställa utan det en "överslagshög" för stort för sorteringen 0-8 och för litet för 8-16, fördelen när maken håller på med grus. ;) Men vår uppfart har tidigare varit parkeringsplats för makens maskin, alltså stenhårt packad efter ett antal år med tunga maskiner, "fin gruset" la vi på för ett par år sedan för att det skulle se fint ut. :D Stenmjöl ser lite tråkigt, en platt sandmassa mest, men jag gillar det! :D
Stenmjöl har ju den tråkiga egenheten att följa med in så det hade jag inte valt på en yta man går på flera gånger/dag. Jag har stenmjöl i hagen och det är absolut jättebra på att hålla undan gräs/ogräs och det ger bra underlag i hagen men som sagt, jag hade inte haft det på en yta där stunsen i underlaget inte spelar någon roll. Möjligtvis ett rejält lager stenmjöl (vilket krävs för att hålla undan ogräset) och sedan väggrus över men då springer kostnaden iväg om man inte har egna maskiner att kunna schakta med.

@Magiana vad gäller plattor så växer det mellan dem med. Vi har stenlagd gång och uteplatser och trots markduk och stenmjöl under (och den speciella fogsanden emellan) så växer det ändå. Frön kommer ovanifrån och slår rot. Myror trivs dessutom ypperligt i det hela... Jag gör just nu en test med saltvatten. Jag kan återkomma om några veckor med resultatet om du vill.
 
Stenmjöl har ju den tråkiga egenheten att följa med in så det hade jag inte valt på en yta man går på flera gånger/dag. Jag har stenmjöl i hagen och det är absolut jättebra på att hålla undan gräs/ogräs och det ger bra underlag i hagen men som sagt, jag hade inte haft det på en yta där stunsen i underlaget inte spelar någon roll. Möjligtvis ett rejält lager stenmjöl (vilket krävs för att hålla undan ogräset) och sedan väggrus över men då springer kostnaden iväg om man inte har egna maskiner att kunna schakta med.

@Magiana vad gäller plattor så växer det mellan dem med. Vi har stenlagd gång och uteplatser och trots markduk och stenmjöl under (och den speciella fogsanden emellan) så växer det ändå. Frön kommer ovanifrån och slår rot. Myror trivs dessutom ypperligt i det hela... Jag gör just nu en test med saltvatten. Jag kan återkomma om några veckor med resultatet om du vill.
Nej inte om man packar stenmjölet, då följer ingenting in. Packar man stenmjölet så är det ingen stuns i det heller, tro mig, jag har jobbat med grus i över 15 år... ;)
 
Jag har ingen aning om vad det är men det är hårt och det växer för mycket ogräs där.
Ogräsbrännare? Kör över det med gräsklipparen?

Jag roade mig med att titta på folks infarter när jag körde till jobbet idag. Som det ser ut hos dig, ser det ut här hos var och varannan människa. Det verkar inte som om de flesta har någon fungerande lösning.
 
Ogräsbrännare? Kör över det med gräsklipparen?

Jag roade mig med att titta på folks infarter när jag körde till jobbet idag. Som det ser ut hos dig, ser det ut här hos var och varannan människa. Det verkar inte som om de flesta har någon fungerande lösning.
Ogräsbrännare fungerar nog på samma sätt som ättika. Gräsklippare är inte ett alternativ. Jag ska inte ha gräsmatta på ytorna. Allt grönt ska bort. Dessutom parkerar jag bilen där och den ska inte ha vegetation under sig.

Men det verkar väl hittills som kratta gruset och/eller använda ättika/brännare är det som står till buds.
 
Då har vi olika erfarenhet.
Ja det har vi uppenbarligen, jag har jobbat med materialet i många olika miljöer och du har det i en hage.
Det går inte att jämföra mellan en hage med hästar i och en packad väg som man går på. Det är lätt att missa att ett material kan ha olika användningsområden, stenmjöl är ett mångsidigt material som man dels kan blanda med sand för att få en bra paddockblandning, dels använda enbart stenmjöl i en hage för att få en lite stabilare yta och dels packa den på en yta som då blir helt slät och i stort sett inget löst material överhuvudtaget. Lägger man för mycket stenmjöl i en paddock och inte sköter den genom att luckra upp med jämna mellanrum får du en väldigt stum paddock trots att hästarna river upp det med hovarna när de rör sig.
 
Nej inte om man packar stenmjölet, då följer ingenting in. Packar man stenmjölet så är det ingen stuns i det heller, tro mig, jag har jobbat med grus i över 15 år... ;)
Snälla kan du komma och lära våra anläggare det, jag försöker förklara att stenmjöl kan vara ett väldigt tillgängligt material men det måste packas ordentligt. Men de lägger det alltid bara löst och sedan blir det klagomål på att rullatorer och barnvagnar sjunker ned :rage::arghh:.
 
Snälla kan du komma och lära våra anläggare det, jag försöker förklara att stenmjöl kan vara ett väldigt tillgängligt material men det måste packas ordentligt. Men de lägger det alltid bara löst och sedan blir det klagomål på att rullatorer och barnvagnar sjunker ned :rage::arghh:.
:crazy: Vattna och vibba rekommenderar vi på gångvägar som man inte kör på, våra kunder brukar bli väldigt nöjda! :up: Äldreboendet har enbart stenmjöl och asfalt på sina gångvägar i trädgården och är väldigt nöjda! :D Där kör de rullstolar av olika modeller, rullatorer, hasande pensionärer och en och annan ponny med vagn. :love:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Anläggning Alltså nu är foderbordet bort bilat, men det blev lite väl bra gjort :crazy:. Vi hade tänkt gjuta nytt golv, men nu säger gubben att...
Svar
10
· Visningar
2 752
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp