Fixa hundbil?

Red_Chili

Trådstartare
Jag letar bil nu och har troligtvis hittat en, det är iaf en bil som jag tycker om och som blir min om jag vill ha den imorgon :p

Dock återstår en fråga, nämligen hur jag får den till en inte allt för dålig hundbil. Bagageutrymmet hade varit lagom om jag haft småhundar men nu är det saluki som finns i hemmet...

Bilen i fråga är en Nissan Micra och jag har på nätet hittat två bilder som visar hur "stor" bilen är där bak.
Med nedfällda baksäten:
91712-954172.jpg

Uppfällda säten ("Plattorna" på sidorna finns dock inte i bilen jag ska köpa, så det är ännu lite större där bak i "min" bil):
110777-1061741.jpg


Jag hade gärna haft en MIM-bur i bilen, eftersom de, vad jag vet, ska vara de säkraste som går att ha. (Har jag fel? Berätta gärna för mig vad som är minst lika säkert!)

Jag har inget behov av baksäten, så att ha dem konstant nedfällda är absolut ett alternativ. Jag funderar på om de ska få vara fällda hela tiden och om det då går att "bygga upp" något lite så att en bur kan stå på allt det. Då skulle jag kunna ha packningen till tex tävlingar runt buren där bak, för en bur lär ju ändå inte ta upp hela utrymmet där bak. Tyvärr är sätena inte helt platta och i jämnhöjd med golvet i bagageutrymmet när de är nedfällda, vilket ju såklart är en nackdel. Misstäcker att en bur inte får plats på ett bra sätt när sätena är uppfällda.

(och nej, jag har inte råd att varken köpa eller äga en kombi i dagsläget)
 
Det är inte mycket trafiksäkerhet i de allra minsta bilarna. Visst det har blivit bättre, men är långtifrån bra. MIM-burarna är väl trafiksäkerhetstestade så de ska vara ok. Om det ska få plats 2 (?) saluki måste du nog ha baksätet ständigt nerfällt. Mät bilen och gå sen in o kolla vilket mått på bur som passar bäst och så jämför storleken med hundarnas normala sovplats innan du köper bilen. Bagageutrymmet i en Micra är inte stort och de måste ju kunna lägga sig ner.
 
@dpmatte, jo, just att Micran inte är någon direkt krocksäker bil är en av anledningarna till att jag vill ha en rejält krocksäker bur, för att göra det hela så krocksäkert som det ändå kan bli med så enkla medel som möjligt. Får nog göra så att jag mäter och kollar lite först, jag gillar bara att ha allt klart och planerat tusen år i förväg :p
 
Säkert inte lätt att välja rätt bil. Att tänka på är att även luftutrymmet runt buren gör den säkrare än om väggarna är tight inpå. Samtidigt ska det inte vara så mycket tomrum att buren kan slå runt inuti bilen.
 
Hur fungerar det annars med galler som är tex längst fram och längst bak i bilen? Skyddar det något alls egentligen? Känns som om det borde flyga all världens väg om bilen blir påkörd bakifrån?
 
Hur fungerar det annars med galler som är tex längst fram och längst bak i bilen? Skyddar det något alls egentligen? Känns som om det borde flyga all världens väg om bilen blir påkörd bakifrån?

MIM, Robust och Artfex är alla krocktestade och så vitt jag vet och läste mig till i olika tester innan skillnad i säkerhetssynpunkt. Vet inte hur det är med dom andra men jag gillar att man tex kan öppna Artfex på båda sidor, ifall det är omöjligt att få ut hundarna på ena sidan pga en krock till exempel. Finna kanske några fler märken.

Går det bättre om man tar bort baksätena helt?
 
MIM, Robust och Artfex är alla krocktestade och så vitt jag vet och läste mig till i olika tester innan skillnad i säkerhetssynpunkt. Vet inte hur det är med dom andra men jag gillar att man tex kan öppna Artfex på båda sidor, ifall det är omöjligt att få ut hundarna på ena sidan pga en krock till exempel. Finna kanske några fler märken.

Går det bättre om man tar bort baksätena helt?
Jag har "praktisk erfarenhet" av MIM och krock. Deformationszonen fungerade som den skulle. Nedfällt baksäte och buren fastsatt i lastöglor och runt förarsäte.
Inte en skråma på hund (bilen fick lov att skrotas)
 
I en av mina förra bilar, visserligen en Passat, som var lasbilsreggad var ju själva sittdelen av baksätena urplockade. På så sätt blev det helt platt när sätena sedan var fällda. Kanske går att göra något liknande även i denna? (Om du aldrig ska använda baksätet, är det dessutom mkt billigare att äga en lastbilsreggad bil. Kan dock bli tajt med en Micra då det ska vara 180cm från lastgallret och bakåt om jag minns rätt:angel:
 
Jag fällde baksätena på min Clio av just den anledningen att få mer plats till hunden - även fast Alice bur får plats i baksätet och faktiskt sitter bättre där. Men hon är ju teeny tiny jämfört med Aysu.
I alla fall. Golvet blev inte platt när jag hällde baksätena, utan sätena lutade lite. En större bur hade inte fått "markfäste" över hela. Och jag tänker att det inte borde bli lika säkert om halva golvet på buren är i luften. :D Man kan ju bygga något under iofs.
Men det var en en tanke iaf! Du kan ju be att få fälla baksätena när du kollar på den idag och se om det ser bra ut.
 
Vill du ha största möjliga utrymme för hundarna och inte bryr dig om baksätet så är min första tanke en lastbilsreggad Volvo 850/V70 beroende på budget.
Där har du dessutom såpass stort bagageutrymme att du egentligen inte ens behöver lastbilsregga för att få plats med en rejäl hundbur.
 
Bilar med hög "tröskel" mellan golvet där bak och underkanten på bakluckan ställer till det ganska rejält när man letar bilbur eftersom de flesta burar har dörrar som går nästan ända ner till burgolvet. MIM har varianter med en kant på buren, men omjag kommer ihåg rätt finns det bara 2 storlekar på enkelbur. Jag gissar att det blir väldigt låga bur om man höjer upp en standardbur så den går att öppna.

Så om inte de andra fabrikaren är annorlunda är det förmodligen bara grind + mellanvägg och lastgaller som funkar.
 
Bilar med hög "tröskel" mellan golvet där bak och underkanten på bakluckan ställer till det ganska rejält när man letar bilbur eftersom de flesta burar har dörrar som går nästan ända ner till burgolvet. MIM har varianter med en kant på buren, men omjag kommer ihåg rätt finns det bara 2 storlekar på enkelbur. Jag gissar att det blir väldigt låga bur om man höjer upp en standardbur så den går att öppna.

Så om inte de andra fabrikaren är annorlunda är det förmodligen bara grind + mellanvägg och lastgaller som funkar.

Jo, jag har börjat inse att tröskeln ställer till problem. På något vis ska jag nog hitta en lösning ändå.
 
Nu är bilen i alla fall köpt och jag ska se till att göra det bästa av situationen. I eftermiddag ska jag ta mått på utrymmet där bak och fundera lite mer på vad som går att göra, men just nu lutar det väl åt att trots allt slänga in lastgaller och grindar...
 
Jag har en bil med tröskel (Seat Ibiza, halvkombi), och jag hittade en begagnad bur på blocket som var måttbeställd efter en bil med typ samma mått som min, tror att det var en peugeut 207 :)
Det kanske kan vara ett alternativ, om du inte har ekonomi att måttbeställa en själv?
Min bur är ju visserligen inte krocktestad osv, men den är gjord av en smedja och känns som en rejäl konstruktion med utrymningslucka osv. Tror inte att säkerheten är mindre än med grindar och lastgaller :)
 
Här är en bild på min bur. Den är något upphöjd från golvet här (med en grov träplanka under som satt där när jag köpte den), så om jag hade beställt den själv hade jag gjort en större lucka i fronten samt gjort den så hög det gått för min bil, nu finns det ju lite dödutrymme kvar som jag hellre haft som burutrymme s as :)
På sidorna av buren har jag hängt krokar, och där har jag koppel, spårsele, lina, dummysar, spårvimplar, vattenflaskor osv osv.
1941253_891666610850563_458880183_n.jpg
 
För att få ut maximalt på höjden i bilar med lasttröskel rekommenderar jag en tvådelad bur:

bur.jpg


Då ställer man liksom in botten först, sen överdelen och skruvar ihop. Min är av märket Robust och jag har inte sett några andra märken som har den lösningen, men det kanske finns! Jag hittade min på blocket, den var gjord för en annan bil men passade även perfekt i min :)
 
För att få ut maximalt på höjden i bilar med lasttröskel rekommenderar jag en tvådelad bur:

BILD

Då ställer man liksom in botten först, sen överdelen och skruvar ihop. Min är av märket Robust och jag har inte sett några andra märken som har den lösningen, men det kanske finns! Jag hittade min på blocket, den var gjord för en annan bil men passade även perfekt i min :)

Smart!
Just att få in på höjden är ju ett problem i bil med tröskel :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 744
Senast: bollen__
·
Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)...
2
Svar
25
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp