Fixa kurs- tips o råd?

Lenis

Trådstartare
Jag ska försöka dra ihop en kurs för min rasklubb. Och jag är total newbie på detta.. Ni som har mer koll- vad ska man tänka på? Vad brukar momsen ligga på för den typen av grejer (har fått ledarens kostnad exkl moms men inte fått tag i nån som vet vad momsen ligger på.. känns lite essentiellt för budgeten :angel:.. har givetvis mailat om detta men får nog inte svar innan nästa vecka o vill börja planera).

Möjligheter att gå via Studiefrämjandet för att få ner kostnaden? Vet att lokala kennelklubben alltid har nån form av samarbete där eftersom man måste skriva på närvarolista med personnummer etc.

När man ska beräkna någons resekostnad med bil, hur mkt per mil brukar det vara? Vad ska man räkna på i matkostnader etc per dygn för en kursledare..? Logi o lokal har jag fixat gratis.

Tänkte på att ha med fika fm+em i avgiften och så får folk fixa lunch själva, finns pizzeria o Ica nära. Hur mkt ska man budgetera för fika per skalle tänker ni..?

Om man får för få anmälda- kan man tänka sig att låta även några med annan ras få vara med för att det ska bli av, eller svär man i kyrkan då? :o:D

Annat att tänka på? Hit me. Jag är extremt okunnig som ni märker :nailbiting::D
 
Vi betalar milersättning enligt vad skatteverket säger..18,50kr/mil var det när jag satt i kommittén som ordnade kurser, men det behöver det ju inte vara nu..
Vi kunde köpa lunch av de som hade lokalen så det var enkelt att räkna på för oss.

Här uppe är det ofta så att man fyller platserna med andra raser, tex ordnade ssrk en kurs jag gick som egentligen var för ssrk medlemmar men när det fanns ledig plats kom jag med :) Nu är ju det en specialklubb och inte rasklubb men har sett rasklubbarna ha så också!
 
När jag har pratat med skatteverket om moms för min verksamhet säger de 25%, så det är vad jag tar när jag fakturerar för undervisning.
 
Du skriver inte vad kursen innefattar men agility har idrottsmoms 6% och annan hundverksamhet "vanlig" moms 25%
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden.Har hamnat i en situation som är både kul o känns lite , ja knepig. Min ena dotter red...
2
Svar
22
· Visningar
3 640
Senast: Li11aMy
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
24 997
Senast: IngelaH
·
B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Buppisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp