Fjordhingst?

Sv: Fjordhingst?

Jag tipsar om den underbara Roar. Lätt och trevlig med jättefina gångarter.

En annan superfin hingst är Kim Hero. Jättetrevlig.

Det finns massor med trevliga hingstar i den svenska aveln! Synd att du inte kan ta dig till Vetlanda, det är väldigt lärorikt och kul!
 
Sv: Fjordhingst?

Fine gamle Kent, ja!! Han var pappa till vårt allra första fjordföl efter gamla, Lycka. Härlig, rörlig hingst som vi tyckte mycket om.
Vilka fjordhingstar var på Elmia förutom Io?
Synd att du inte kan åka till Vetlanda, man får ett rätt bra helhetsintryck när man ser hingstar i samma ålderskategori tillsammans! Själv visar jag hingst så jag missar en hel del, men jag har ju gubben på läktaren som kan rapportera!:D
 
Sv: Fjordhingst?

Visade häst i BIS ringen så hörde inga poäng men över 41 iaf. IO var jättefin i söndags, mkt finare än när jag sett han innan.
 
Sv: Fjordhingst?

Jo jag såg ju då Io för första gången men jag gillade honom väldigt mycket, trevligt temperament och som han rör sig! Och så har han ju ett så fint huvud!

Det är bara att hoppas på att han slår igenom på mer Fröken!


Jag vill till Vetlanda, det borde vara förbjudet för firmor att bjuda på fest med hotell och middag och grejer på helgen ;) Ni får rapportera till mig sen helt enkelt! :)
 
Sv: Fjordhingst?

Han rör sig bra men Roar rör sig bättre :p

Jag SKA ha med mig massor med batterier till kameran när jag åker dit! Usch vilket hemskt jobb du har!
 
Sv: Fjordhingst?

Ja, så har Roar också att brås på, hans pappa Golf Gudenå har fantastisk trav... Tyvärr , får jag inga Roar avkommor nästa år eftersom båda mina ston har gått i strejk:mad:
På söndag skall han hem till sina ägare igen, efter att vi fått låna honom i sommar. Vaken, rolig, sprallig häst att jobba med!
 
Sv: Fjordhingst?

Vid midsommar nästa år kan jag förhoppningsvis berätta för dig hur det blev av att välja Spritz till den stammen... :angel:
 
Sv: Fjordhingst?

Ja ja såg han ju i Vetlanda förra året. Helt underbar! Men vet du om han ska göra bruksprovet i Vetlanda i år?
 
Sv: Fjordhingst?

Personligen tycker jag han är lite tung och markbunden men är det färgen du är ute efter eller? Isf är han ju ett bra förslag.
 
Sv: Fjordhingst?

Ja det kan man verkligen säga. Till ungstoet går det inte med knast från 3 håll... Men på "mitt" sto skulle han vara perfekt, ägaren funderar även lite på honom och jag försöker övertala för fullt.
 
Sv: Fjordhingst?

Ja ja såg han ju i Vetlanda förra året. Helt underbar! Men vet du om han ska göra bruksprovet i Vetlanda i år?

Nej inte i år, han har ju ett friår till att betäcka och jag tror att ägaren helst vill sälja, vi har fått förfrågan, men jag känner att jag vill ha en paus i hingstägandet (vi har ju dansken på leasing 2 år) och sen har vi en hyfsad Xerxes avkomma på ett och ett halvt år som skall få chansen på utställningen i Åstorp i okt. Håller han måttet slipper han skalpellen till våren...

Vi har ju också Knast i det mesta stomaterialet ( och det är inget jag skulle vilja vara utan ) så även hos mig är han lite begränsad även om jag vill ha hans röda färgnedärvning och hans fantastiska travrörelser. Det är svårt att få allt!!
 
Sv: Fjordhingst?

Ja, är lite ute efter färgen... Har någon tips på musblacka hingstar? Skriv gärna något vad ni tycker om dem också! Kanske finns norska?

Då kom jag in på en annan fråga, kan någon förklara hur det fungerar i Norge, kåringar och sånt? Har tittat på resultat men jag vet ju inte vad som är bra!? :confused:

//Camilla
 
Sv: Fjordhingst?

Då ser jag fram emot midsommar nästa år. Har nu nästan bestämt mig helt för Spritz, ju mer jag tittar på honom desto mer gillar jag honom.:love: Men har inte stängt dörren helt för någon annan heller för den delen!

fjordtokan jag förväntar mig en massa bilder från Vetlanda sen i denna tråden :angel: Går det att fixa tror du?? ;)
 
Sv: Fjordhingst?

Man kanske kunde ta tipex på stamtavklan så man inte ser att det skulle krocka med Knast två gånger.:angel:
Har ju inget emot honom heller så, men det är bara frustrerande när man sitter och tittar på hingstar.
Men jag gillar min lilla knas kärring till häst ändå, sen finns det väl ändå en hel del bra hingstar utan Knast.
 
Sv: Fjordhingst?

Om han inte vore en sån bra hingst skulle jag vara jätteintresserad mamma och jag fastnade verkligen för honom! Tråkigt att inte får se han i år igen.

Jag hoppas också på bra bilder Bismark :D Speciellt om syrran ska med (hobbyfotograf)
 
Sv: Fjordhingst?

Då ser jag fram emot midsommar nästa år. Har nu nästan bestämt mig helt för Spritz, ju mer jag tittar på honom desto mer gillar jag honom.:love: Men har inte stängt dörren helt för någon annan heller för den delen!

fjordtokan jag förväntar mig en massa bilder från Vetlanda sen i denna tråden :angel: Går det att fixa tror du?? ;)

Lite linjeavelsvarning ang dina funderingar!
Spritz farmorsmormor heter Lilla My 532 och samma sto är Sevis farmor. Ett fantastiskt avelssto, men blir det ett hingstföl med potential så är den inte speciellt intressant eftersom man återfinner detta sto i snart sagt alla fjordhingstar om man bara släktforskar litegrann! Kan även bli lite knivigare att hitta hingst i framtiden till ett ev stoföl.

Varför inte ha is i magen och se om det går in nån ny trevlig unghingst med lite udda stam. essutom flyttar ju de redan godkända hingstarna på sig innan den nya säsongen börjar!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: cirkus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 389
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp