Fjording med lång man?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag tänkte kanske att låta manen växa ut på min fjording men jag kan verkligen inte bestämma mig. Det ser ju mer välvårdat ut med stubbad men tycker det ser gulligt ut med lång. Men vad tycker ni lång eller stubbad man på fjording? Har hört att det kan skada deras nackmuskler, stämmer det?
 
Jag tycker det är fint med både lång och kort man. Mina har dock lång man, eller ja den ena, Lillen, har haft 2-3 år men den andra, Totte, har fortfarande på utväxt sedan i augusti. Det där med nacken lär väl inte vara större problem än andra raser, både islandshästar och nordsvenskar med flera har ofta mer man än fjordingar. Jag har sett problemet på en islandshäst, om den hade ont vet jag inte men mankammen la sig väldigt mycket på ena sidan, men den var ganska liten med smal hals och massor med man som låg bara på ena sidan. Annars har jag varit i kontakt med många nordsvenskar med väldigt mycket man och ingen av dom har sett påverkade ut. Som du ser så har min kille som haft lång man längst tid inte vidare mycket man.

Totte främst här. Inser att jag inte har så många bilder på "man-sidan".

fjord7.jpg


Totte till vänster och Lillen till höger.

fjord2.jpg


Lillen och syrran häromveckan, här ser man hur andra sidan ser ut med liggande man.

fjord3.jpg


Lillen för ett par år sedan, han har lite längre man nu.

fjord4.jpg


Lillen, också för ett par år sedan.

fjord5.jpg


Totte för ett par veckor sedan, manen blir väldigt mycket i etapper efter den varit stubbad. Har fått fläta ner manen så den ska ligga på en sida, här ser man ett par flätor som får vara kvar ett tag till.

fjord6.jpg
 
Jag tycker att var och en får välja själv. Det är inte alla som har mankvalitet som fungerar som lång, dock. Min JentaMi har väldigt styva tagelstrån så även med 14-15 cm manlängd står den rakt upp. Yngve och Ärlig har mjukare tagel, om jag fuskar med Ärlig och låter hans man närma sig decimetern så börjar den lägga sig.
 
Håller med dig, min gamla fjording fick bara lite tunn, spretig man som stod åt alla håll, det blev inte mer än så. Så henne hade jag stubbad.
Om Totte inte får längre än han har nu så kommer jag troligtvis stubba honom.

Sen går det ju alltid att stubba en lång man, även om det tar tid innan den blir snygg, eller låta en stubbad man att växa. Det är ju inte för evigt så att säga, är TS sugen att ha lång så låt den växa ut och blir det inte bra så är det ju bara att stubba ner den igen :).
 
Jag tycker nog att man ska väna om traditionerna och låta fjordingar ha sina vackra stubbade manar, precis som jag tycker att ridponnyer ska vara friserade och mina shetlandsponnyer ha lång man.
 
Då ska jag låta den växa och som ni sa så är det ju bara att stubba om det inte blir bra. Ungefär hur lång tid tar det för manen att växa ut?:)
 
Då ska jag låta den växa och som ni sa så är det ju bara att stubba om det inte blir bra. Ungefär hur lång tid tar det för manen att växa ut?:)

Bilden på Totte i vattnet är tagen 30 april. I början på september hade han ganska kort stubb (men inte snygg, låg redan åt sidorna trots ganska kort). Så det är väl runt 8 månader senare i vattnet så ser du lite.
 
Den snyggaste fjording jag sett på bild hade lång man :love: Verkar va vanligt i Holland att de sparar ut manarna.

Banshee

DSC_0385!.jpg-for-web-large.jpg


Super Guus

showpaard_superguus001.jpg
 
Jag tycker de ser ovårdade ut med lång man. Traditionen säger att de ska ha stubb och jag tycker det är finast. Men självklart får var och en välja själv.
 
Fast det måste ju mest vara en vanesak huruvida man tycker det ser ovårdat ut. Finns ju många raser som "ska" ha lång man och jag antar att du inte tycker att de ser ovårdade ut?
 
Jag är konservativ och anser att fjordingar ska ha stubbad man eftersom "de alltid haft det". :angel:

/Novisis, fd fjordhästägare
 
Jag kom på att om man sparar ut så får man inte en fin stubb efteråt det har iallafall jag hört. Min häst har kanske för "tjock" man för att det ska se snyggt ut
 
Man kan behöva jobba lite på det bara. Klippa ner den helt och börja om från början liksom, men det är inte kört. En riktigt tjock man kan se lite mindre prydlig ut, men det går absolut att ha en tjock man stubbad :)
 
Jag har islänning (men flera goda vänner med fjord) och där är ju standarden det motsatta. Jag älskar det långa manen men tycker att det är ganska larvigt att det ska vara så viktigt både vad det gäller islänningar och fjord. Manen ser ju ut som den gör oavsett liksom och hästen blir ju varken bättre eller sämre oavsett @fjordtokan
 
Varför skulle det skada nackmusklerna?

På islänningar med mycket man så delar man den gärna för att få jämnvikt. Manen väger ändå en del och jag kan tänka mig att det inte är bra i längden att gå med några kilo extra hängandes på ena sidan.
Men om det verkligen skadar vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: SaraB
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 165
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp