Fjordingtråd nr 3

Ja, här är det inte roligt.

Herr Grå fortsätter med sina koliken som inte verkar ha något speciellt ursprung. Lätta anfall som är relativt lätta att häva men kräver fasta ett dygn och sedan långsam ökning.
Vi har haft ambulatoriska ute en gång och senast i helgen var han på klinik två dygn.

Efter ganska lite kolik de senaste åren och dessutom ett helt år utan så har vi haft ca 10 kolikanfall de senaste tre månaderna.
Det är fullständigt outhärdligt och oron ligger bakom hela tiden. Jag är fruktansvärt trött och även han har det jobbigt. Han har gått ner i vikt av all svälten (allt med veterinär inrådan) och tappat alla muskler. Han ska hållas igång men orkar inte riktigt.

På kliniken sa de att han såg ok ut vilket är sant. Han ser ut som ett fullblod i kroppen så han är inte farligt mager utan ok hull, men avsaknaden av muskler är påtagande.

Jag funderar lite smått på att ta bort honom och har börjat kolla upp trotjänarslakt hemmavid. Om det fortsätter så här så är det inte kul för varken honom eller mig.

Det hade varit lättare med en kronisk hälta och smärta men när han inte har kolik så är han ju en fullt funktionell häst som är en riktigt bra familjehästen.

Så, just nu är det deppigt och jobbigt. Få se hur jag beslutar och hur det går.

Fy, så tråkigt!
Lider med er.
 
Ja, här är det inte roligt.

Herr Grå fortsätter med sina koliken som inte verkar ha något speciellt ursprung. Lätta anfall som är relativt lätta att häva men kräver fasta ett dygn och sedan långsam ökning.
Vi har haft ambulatoriska ute en gång och senast i helgen var han på klinik två dygn.

Efter ganska lite kolik de senaste åren och dessutom ett helt år utan så har vi haft ca 10 kolikanfall de senaste tre månaderna.
Det är fullständigt outhärdligt och oron ligger bakom hela tiden. Jag är fruktansvärt trött och även han har det jobbigt. Han har gått ner i vikt av all svälten (allt med veterinär inrådan) och tappat alla muskler. Han ska hållas igång men orkar inte riktigt.

På kliniken sa de att han såg ok ut vilket är sant. Han ser ut som ett fullblod i kroppen så han är inte farligt mager utan ok hull, men avsaknaden av muskler är påtagande.

Jag funderar lite smått på att ta bort honom och har börjat kolla upp trotjänarslakt hemmavid. Om det fortsätter så här så är det inte kul för varken honom eller mig.

Det hade varit lättare med en kronisk hälta och smärta men när han inte har kolik så är han ju en fullt funktionell häst som är en riktigt bra familjehästen.

Så, just nu är det deppigt och jobbigt. Få se hur jag beslutar och hur det går.
Beklagar, inte alls nån rolig sits det där :( Det tar liksom död på allt det roliga med hästarna när man måste gå och oroa sig för om hästen inte mår bra.

Precis som du säger så är det så svårt med såna där ”diffusa” bekymmer hos häst. Det är enklare att göra beslut när det är mer svart eller vitt som en häst som faktiskt har ont hela tiden istället för sånt som kommer och går. Har varit i den situationen själv.. Inte lätt alls.
 
Igår fick Tintin träffa hästmassören. Vi har en som kommer till stallet lite då och då, så jag passade på att boka in en tid när jag för en gångs skull hade möjlighet. Ville bara att hon skulle kolla igenom honom lite, har inte upplevt några speciella problem men förebyggande är ju alltid bra tänkte jag :)

Tintin tyckte det vat jätteskönt och njöt under hela behandlingen. Hon tyckte att han var symmetrisk och fint musklad i kroppen, några mindre spänningar vid halsen och bogen som hon jobbade upp. Vid baklåren/bakknäna var han mer spänd i vänster än höger, där fick hon inte upp hela spänningen på en behandling men betydligt mjukare än innan. Intressant att hon hittade spänningar på de ställen jag tänkt, det känns/syns lite i ridningen tycker jag.. Vi fortsätter på samma sätt. Ska bli intressant att se om det märks någon större skillnad i ridningen sen.
 
Kolik är verkligen hemskt, lider med dig.
Om ni orkar testa ett tag till, har ni kollat upp hur det är med tarmarna?
En av mina förra hästar hade problem med kolik, fast det var året om och utan att vi kunde hitta någon anledning. Magen lät och han kunde både fisa och bajsa ibland, men visade tydliga koliksymptom. Visade sig på operationsbordet att han hade en rejäl inflammation i tarmarna. Slutade inte så bra för min häst, men kan kanske vara en idé att kolla upp med veterinären om ni behåller honom.
 
Var på kurs förra helgen, tillsammans med min tränare Ingen ridkurs utan vi lärde oss en sorts massage/akupressurteknik för hästar. Jätteintressant, trots att jag var mycket skeptisk till att börja med. Provade på Alva idag och såhär trött var hon efter bara några få grepp. Emmett technique heter det, om någon är intresserad.
 

Bifogade filer

  • 20180324_114253.jpg
    20180324_114253.jpg
    169,7 KB · Visningar: 28
Jag hade en equiterapeut som jag älskade. En sådan där man fötterna på jorden och var så noga med att säga att man skulle kalla på veterinär om hon hittade något konstigt.

När Herr Grå hörde henne komma in i stallet och säga hej, så somnade han redan då. Mycket fascinerande.
 
Kolik är verkligen hemskt, lider med dig.
Om ni orkar testa ett tag till, har ni kollat upp hur det är med tarmarna?
En av mina förra hästar hade problem med kolik, fast det var året om och utan att vi kunde hitta någon anledning. Magen lät och han kunde både fisa och bajsa ibland, men visade tydliga koliksymptom. Visade sig på operationsbordet att han hade en rejäl inflammation i tarmarna. Slutade inte så bra för min häst, men kan kanske vara en idé att kolla upp med veterinären om ni behåller honom.

Han har ju tyvärr haft så här hela sitt liv, så det är inte så troligt att det skulle vara så men man vet ju inte. Tack för tips iallafall.
Jag tror inte jag någonsin sätter denna häst på operationsbordet för koliken eftersom han verkar vara född med dålig mage (han är ju krubbitare vilket skulle kunna bevisa tesen).

Det jag tänker nu är att trots att han dricker mycket vatten att det faktiskt är elektrolyterna som fattas. Det med tanke på att han mår så bra efter han varit på klinik men ingen stor skillnad om ambulatoriska kommer till stallet. Den enda skillnaden är dropp (trots att han alltså inte är uttorkad) som då innehåller just elektrolyter.
 
Han har ju tyvärr haft så här hela sitt liv, så det är inte så troligt att det skulle vara så men man vet ju inte. Tack för tips iallafall.
Jag tror inte jag någonsin sätter denna häst på operationsbordet för koliken eftersom han verkar vara född med dålig mage (han är ju krubbitare vilket skulle kunna bevisa tesen).

Det jag tänker nu är att trots att han dricker mycket vatten att det faktiskt är elektrolyterna som fattas. Det med tanke på att han mår så bra efter han varit på klinik men ingen stor skillnad om ambulatoriska kommer till stallet. Den enda skillnaden är dropp (trots att han alltså inte är uttorkad) som då innehåller just elektrolyter.

Nä då känns det inte som det så troligt att det är tarmarna som stör - skönt.
Hoppas det är elektrolyterna som kan hjälpa, då borde det kanske räcka med att ge det som tillskott?
 
Nä då känns det inte som det så troligt att det är tarmarna som stör - skönt.
Hoppas det är elektrolyterna som kan hjälpa, då borde det kanske räcka med att ge det som tillskott?

Tack för att du engagerar dig! Jag letar fortfarande orsaker.
Jo, i såfall. Kommer blanda själv efter den köpta kuren, mest för att jag i stressen inte orkade räkna på hur mycket av NaCl och KCl i procent.
Båda får just nu också probiotika för de har båda om vart annat fast och lös avföring.

Det vore intressant att veta om hårt vatten urlakar elektrolyter eller om det är mängden vatten som kanske gör det? Om jag nu råkar ge för lite salt menar jag.

Men, men Herr Grå vet man inte riktigt. Båda mina hästar har överaktiva tarmar, vilket veterinärerna säger varje gång och de fiser mycket. Man kan ju undra lite varför det är så.
Jag tror att det är olika varje gång han får kolik. Fråga mig liksom vilken fråga som helst som veterinärer frågar och jag säger ja, det är kollat.
 
Så var det gjort......

Ännu en kolik, bara två veckor efter klinikbesöket, ett lätt anfall som vanligt men det gick bara inte längre. Varken han eller jag mådde bra. Han hann inte återhämta sig mellan kolikerna och tappade alla muskler och all ork. För två veckor sedan var vi på kliniken och då bestämde jag med deras input att nu måste det vända eller jag tar bort honom.
De sa att det inte längre fanns något jag kunde göra i förebyggande syfte, jag har gjort allt.

Idag hittade jag honom i hagen med kolik igen och även om det var ett lätt anfall så kände jag att nu orkar varken han eller jag mer.

Vi åkte transport i en timme för att lösa koliken och så tänkte jag att jag ringer slakten i veckan. Men, den var inte helt löst när vi kom hem och då tog jag beslutet på en gång. De fick komma ut nu, idag.

Som tur var hann han piggna till tills de kom så han kunde få sig ett ordentligt gott skrovmål och få till en lugn och fin avlivning utan akuta rullningar och viftande med ben åt alla håll.
 
Så var det gjort......

Ännu en kolik, bara två veckor efter klinikbesöket, ett lätt anfall som vanligt men det gick bara inte längre. Varken han eller jag mådde bra. Han hann inte återhämta sig mellan kolikerna och tappade alla muskler och all ork. För två veckor sedan var vi på kliniken och då bestämde jag med deras input att nu måste det vända eller jag tar bort honom.
De sa att det inte längre fanns något jag kunde göra i förebyggande syfte, jag har gjort allt.

Idag hittade jag honom i hagen med kolik igen och även om det var ett lätt anfall så kände jag att nu orkar varken han eller jag mer.

Vi åkte transport i en timme för att lösa koliken och så tänkte jag att jag ringer slakten i veckan. Men, den var inte helt löst när vi kom hem och då tog jag beslutet på en gång. De fick komma ut nu, idag.

Som tur var hann han piggna till tills de kom så han kunde få sig ett ordentligt gott skrovmål och få till en lugn och fin avlivning utan akuta rullningar och viftande med ben åt alla håll.

Åh. :( :heart
Lider med er. Har tänkt på er de senaste dagarna. Skönt ändå att det gick lugnt och sansat till på slutet.
 
Åh. :( :heart
Lider med er. Har tänkt på er de senaste dagarna. Skönt ändå att det gick lugnt och sansat till på slutet.

Tack snälla! Jag hade min fina medryttare med som känt honom i nästan 5 år och hon och jag är som lugna filbunkar båda två. Det känns så himla skönt att ha en sådan person med sig. Det finns inte mycket som stressar oss båda och det reflekteras också i Herr Grå.

När vi väntade på ambulatoriska så kom vuxna sonen ner med te och det var en av de godaste kopparna te jag någonsin druckit. Då ska ni veta att jag dricker minst 3 koppar per dag.

Herr Grå har ju inga problem med sprutor, klämmor eller sådant heller så han tyckte, som vanligt, att det var trevligt att stå i centrum. Sedan är det sådan tur att han är känslig för sedering så från första sprutan tog den ca 2-3 minuter så var han död.

Sedan kom ringde vi slakten som kunde hämta kroppen redan efter en timme. Skönt för vi har extremt mycket vilt här.
 
Tack snälla! Jag hade min fina medryttare med som känt honom i nästan 5 år och hon och jag är som lugna filbunkar båda två. Det känns så himla skönt att ha en sådan person med sig. Det finns inte mycket som stressar oss båda och det reflekteras också i Herr Grå.

När vi väntade på ambulatoriska så kom vuxna sonen ner med te och det var en av de godaste kopparna te jag någonsin druckit. Då ska ni veta att jag dricker minst 3 koppar per dag.

Herr Grå har ju inga problem med sprutor, klämmor eller sådant heller så han tyckte, som vanligt, att det var trevligt att stå i centrum. Sedan är det sådan tur att han är känslig för sedering så från första sprutan tog den ca 2-3 minuter så var han död.

Sedan kom ringde vi slakten som kunde hämta kroppen redan efter en timme. Skönt för vi har extremt mycket vilt här.

Känns lite makabert att skriva, men bättre avlivning går ju nästan inte att få till. Alla rätt.
Vad händer med din andra häst nu, hade ni inte bara de två?
 
Känns lite makabert att skriva, men bättre avlivning går ju nästan inte att få till. Alla rätt.
Vad händer med din andra häst nu, hade ni inte bara de två?

Jag håller med dig faktiskt.

Jo, jag har ju en till. Han klarar sig ensam några dagar, det gör de båda två (ja, du förstår vad jag menar) sedan har jag redan fått erbjudande om lånehäst för några dagar från en fin vän. Annars får ”kompanionen” ta honom till sitt stall en stund tills vi hunnit organisera oss.
 
Så var det gjort......

Ännu en kolik, bara två veckor efter klinikbesöket, ett lätt anfall som vanligt men det gick bara inte längre. Varken han eller jag mådde bra. Han hann inte återhämta sig mellan kolikerna och tappade alla muskler och all ork. För två veckor sedan var vi på kliniken och då bestämde jag med deras input att nu måste det vända eller jag tar bort honom.
De sa att det inte längre fanns något jag kunde göra i förebyggande syfte, jag har gjort allt.

Idag hittade jag honom i hagen med kolik igen och även om det var ett lätt anfall så kände jag att nu orkar varken han eller jag mer.

Vi åkte transport i en timme för att lösa koliken och så tänkte jag att jag ringer slakten i veckan. Men, den var inte helt löst när vi kom hem och då tog jag beslutet på en gång. De fick komma ut nu, idag.

Som tur var hann han piggna till tills de kom så han kunde få sig ett ordentligt gott skrovmål och få till en lugn och fin avlivning utan akuta rullningar och viftande med ben åt alla håll.

Beklagar verkligen! Skönt för er alla att han fick sluta lugnt trots att det blev ett hastigt beslut.
 
Så var det gjort......

Ännu en kolik, bara två veckor efter klinikbesöket, ett lätt anfall som vanligt men det gick bara inte längre. Varken han eller jag mådde bra. Han hann inte återhämta sig mellan kolikerna och tappade alla muskler och all ork. För två veckor sedan var vi på kliniken och då bestämde jag med deras input att nu måste det vända eller jag tar bort honom.
De sa att det inte längre fanns något jag kunde göra i förebyggande syfte, jag har gjort allt.

Idag hittade jag honom i hagen med kolik igen och även om det var ett lätt anfall så kände jag att nu orkar varken han eller jag mer.

Vi åkte transport i en timme för att lösa koliken och så tänkte jag att jag ringer slakten i veckan. Men, den var inte helt löst när vi kom hem och då tog jag beslutet på en gång. De fick komma ut nu, idag.

Som tur var hann han piggna till tills de kom så han kunde få sig ett ordentligt gott skrovmål och få till en lugn och fin avlivning utan akuta rullningar och viftande med ben åt alla håll.

Jätteledsen!
Men ett bra slut.
 
Så var det gjort......

Ännu en kolik, bara två veckor efter klinikbesöket, ett lätt anfall som vanligt men det gick bara inte längre. Varken han eller jag mådde bra. Han hann inte återhämta sig mellan kolikerna och tappade alla muskler och all ork. För två veckor sedan var vi på kliniken och då bestämde jag med deras input att nu måste det vända eller jag tar bort honom.
De sa att det inte längre fanns något jag kunde göra i förebyggande syfte, jag har gjort allt.

Idag hittade jag honom i hagen med kolik igen och även om det var ett lätt anfall så kände jag att nu orkar varken han eller jag mer.

Vi åkte transport i en timme för att lösa koliken och så tänkte jag att jag ringer slakten i veckan. Men, den var inte helt löst när vi kom hem och då tog jag beslutet på en gång. De fick komma ut nu, idag.

Som tur var hann han piggna till tills de kom så han kunde få sig ett ordentligt gott skrovmål och få till en lugn och fin avlivning utan akuta rullningar och viftande med ben åt alla håll.
Beklagar, har tänkt på er och undrat hur det gått. Men rätt beslut och skönt att det gick såpass smidigt att ordna allt. :heart
 
Igår fick jag ett bra telefonsamtal.
Det var en granne som ringde och undrade om jag vill ha bete till hästarna, hela sommaren.
Det gäller åkrar som jag fått nyttja på sensomrarna de senaste åren, efter att han hämtat hem sina tjurar.
Nu ska han sluta med tjurar, men har EU-stöd för bete på marken (som han arrenderar). Så nu får jag hela det betet hela sommaren i år. Det är nog bortemot 8-10 hA, stängsel klart (men ett par stolpar blev knäckta i sensomras av mina hästrackare). Åkrarna ligger 75 meter från mitt stall och hus...

Och grannen vill inte ens ha betalt.
Jag ska ta reda på om han dricker whisky, och köpa en flaska i så fall, tror jag.

Lester, Jenta och Myran ska dock inte ha bete eftersom de är för tjocka och blir ännu fetare av bete: möjligen de kan få lite på slutet av hösten när det inte är så mycket gräs kvar, typ i oktober.
Så nu har jag det angenäma att fundera på hur jag ska fixa foder åt tre tjockisar i sommar (hel storbal inte självklart bra, men det går ju att sprätta upp en bal inomhus och torka) medan alla andra får bete.
Troligen är ju betessäsongen från början av juni och - med lite tur - oktober ut.

Massor av sparade pengar som ska användas till lite markberedning av en del av ena vinterhagen där det är kletigt, reparera uppfartsvägen och byta ut lysrören i stallet och fixa belysning på logen, tror jag.
De där reparationerna hade jag tänkt göra ändå; nu inser jag att jag inte ens behöver känna att det blir ekonomiskt trångt att göra det.

Hurra för snäll granne!!!!!!
 
Så var det gjort......

Ännu en kolik, bara två veckor efter klinikbesöket, ett lätt anfall som vanligt men det gick bara inte längre. Varken han eller jag mådde bra. Han hann inte återhämta sig mellan kolikerna och tappade alla muskler och all ork. För två veckor sedan var vi på kliniken och då bestämde jag med deras input att nu måste det vända eller jag tar bort honom.
De sa att det inte längre fanns något jag kunde göra i förebyggande syfte, jag har gjort allt.

Idag hittade jag honom i hagen med kolik igen och även om det var ett lätt anfall så kände jag att nu orkar varken han eller jag mer.

Vi åkte transport i en timme för att lösa koliken och så tänkte jag att jag ringer slakten i veckan. Men, den var inte helt löst när vi kom hem och då tog jag beslutet på en gång. De fick komma ut nu, idag.

Som tur var hann han piggna till tills de kom så han kunde få sig ett ordentligt gott skrovmål och få till en lugn och fin avlivning utan akuta rullningar och viftande med ben åt alla håll.
Beklagar sorgen. Även om det var ett rätt beslut att fatta
Min gammelman (var inte fjord utan kblstravare), var också en kolikhäst. Men i hans fall var det inte koliken som avslutade hans liv, utan hans PPID
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 051
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 913
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 324
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 524
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp