Fjordingtråd nr 3

Min telefon vill icke samarbeta efter forumuppdateringen, så ni får ingen bild på Alva som kissar i skogen..

Är nere i någon dum svacka för närvarande. Stallet är så jävla dyrt, min egen hyra dyr, hästtandläkare, hovis, vaccination x 2 för att jag glömde bort det, annan hovis, nya barfotaboots. Nu har Alva musklat på sig vid manken så att sadeln är för trång. Utöver detta har stallägaren fått för sig att gödsla alla hagar på samma gång under fyra dagar, vilket i praktiken innebär att hästarna inte kan gå ut på fyra dagar. Alternativet är skrittmaskin.

Insåg häromdagen att den summa jag betalar i stallhyra under ett år, för den kan jag köpa ett grundridet lipizzanersto från Spanska Ridskolan. (Om fjordhästar plötsligt skulle upphöra att existera, vore lipizzaner mitt alternativ).

Lite bitter. Lider av stark hemlängtan, det är nog roten till min svacka. Senaste veckan har vi mest promenerat och tömkört utomhus. Alltid något.
 
Vet ni vad era fjordingar väger ungefär(och vilken mankhöjd)?

Vet inte vikt.
Mankhöjd: Ärlig slutmätt 144, Yngve slutmätt 141. Reggie mätt 141 cm nu som femåring.

Jenta och Myran är mindre, uppskattningsvis 137-138 cm.
Dixie - ointressant men troligen 136 i manke och 139 bak (han är ju två år, så det kommer uppenbarligen att ändra sig).
Isak - liten. 134??? hoppas han växer ett par centimeter till, uppenbarligen.
Lester ca 143 då - något mindre än Ärlig men större än Reggie och Ynve.
 
Ska väga ner min transport så tänkte se lite vad minimum är. Har ingen aning om vad Lasso väger. Många som ser honom tycker att han är ”sportmodell” och en smäcker fjording. Jag som innan hade ett benrangel till connemara tycker att han är jättegrov :o
 
Vet ni vad era fjordingar väger ungefär(och vilken mankhöjd)?

Herr Grå vägde 426 kg när han var som mest vältränad men lite i överhull. Han var 138 cm. Nu när vi var inne med rätt hull men utan muskler så vägde han 380. Skulle tro att han borde ha vägt 390 med muskler om han hade varit helt rätt.

Bruno har jag ingen aning. Han är 143 cm och kanske väger han ca 450 kg? Det vore bra att väga honom någonstans.
 
Ska väga ner min transport så tänkte se lite vad minimum är. Har ingen aning om vad Lasso väger. Många som ser honom tycker att han är ”sportmodell” och en smäcker fjording. Jag som innan hade ett benrangel till connemara tycker att han är jättegrov :o

Jag tror att det är ganska farligt att titta på vågen faktiskt. Det finns ju ingen annan nytta än att se skillnaden.
Det är ju var fettet sitter och hur man ser det (tänker på filmen) så är det mer rättvist.
 
Idag rök vinterskorna och Tintin har inlett barfotasäsongen :up:. Vi har äntligen fått vårväder så snön smälter i en rasande fart! Hade tänkt vänta ännu någon dag, men ena framskon var redan lite lös. Ska ta kontakt med hon som brukar verka Tintin, hans hovar är rätt fula nu efter vintern.

Tyvärr är det nog fång som kompishästen har fått, vilket vi trodde. Hoppas att ägarna får ordning på det. Men vi har verkligen ingen aning om vad som kan ha orsakat anfallet..
 
Jag tror att det är ganska farligt att titta på vågen faktiskt. Det finns ju ingen annan nytta än att se skillnaden.
Det är ju var fettet sitter och hur man ser det (tänker på filmen) så är det mer rättvist.
Diskuterade just detta fenomen med en stallkompis idag. Hans ena häst är ett halvblod, med ögonmått ser hästen ut att vara välmusklad och i lagom hull. Men han sa att man känner fettansamlingar på "fel" ställe så den hästen ska inte bli rundare utan snarare tvärt om. Så ögat kan verkligen luras, det ska kännas på hästarna!
 
Ska kika på nytt stall imorgon. Igen. Får hjärnblödning av hästhållningen i det här landet. I maj drar betessäsongen igång här. Mina två alternativ är antingen gödslad vall heldag, eller rasthage i två timmar. Mellanting finns inte. Såhär i efterhand hade jag kanske kunnat räkna ut det när jag tittade på detta stall innan vi flyttade in. Anläggningen är dock bra. Men det förvånar mig om igen att typ hälften av hästarna här står inne i 20 timmar per dygn. Verkligen stört.

Stallet jag skall kika på ligger avsides, är litet men har förhållandevis mycket mark. Inget ridhus men stor ridbana och ett cirkustält där man kan longera och sånt. Dessutom föder ägaren upp haflingerhästar som hon bl a kör tvåspann med. Utöver detta har de en massa olika hönssorter, några olika får och getter, och en lama! Eller alpaka. En påfågel har jag sett en gång också. Känns som om det skulle kunna passa.

Jag tycker ju inte att mina krav ÄR så höga. Vill bara att hästen skall vara ute så mycket som möjligt, helst med vatten och åtminstone lunchfodring, utan att övergödas. En ridbana vore väl bra också.

Nåväl, pga ovanstående som bidrar med enorm irritation och frustration, är all motivation som bortblåst. Har ingen lust att rida, tömköra, träna på något. Går på min höjd promenader med kraken. Jaja. Någon gång vänder det väl.
 
Ska kika på nytt stall imorgon. Igen. Får hjärnblödning av hästhållningen i det här landet. I maj drar betessäsongen igång här. Mina två alternativ är antingen gödslad vall heldag, eller rasthage i två timmar. Mellanting finns inte. Såhär i efterhand hade jag kanske kunnat räkna ut det när jag tittade på detta stall innan vi flyttade in. Anläggningen är dock bra. Men det förvånar mig om igen att typ hälften av hästarna här står inne i 20 timmar per dygn. Verkligen stört.

Stallet jag skall kika på ligger avsides, är litet men har förhållandevis mycket mark. Inget ridhus men stor ridbana och ett cirkustält där man kan longera och sånt. Dessutom föder ägaren upp haflingerhästar som hon bl a kör tvåspann med. Utöver detta har de en massa olika hönssorter, några olika får och getter, och en lama! Eller alpaka. En påfågel har jag sett en gång också. Känns som om det skulle kunna passa.

Jag tycker ju inte att mina krav ÄR så höga. Vill bara att hästen skall vara ute så mycket som möjligt, helst med vatten och åtminstone lunchfodring, utan att övergödas. En ridbana vore väl bra också.

Nåväl, pga ovanstående som bidrar med enorm irritation och frustration, är all motivation som bortblåst. Har ingen lust att rida, tömköra, träna på något. Går på min höjd promenader med kraken. Jaja. Någon gång vänder det väl.

Nä, i många länder är inte hästhållningen lika som här, även om det givetvis finns stall med stora brister här med.

Med detta försvinner givetvis motivationen också. Det förstår man ju. Hoppas du får tillbaka glädjen och hittar ett stall du är nöjd med. Jag har själv aldrig stått i ett stall med ridhus och inte heller ridavstånd från ett och jag har haft häst sedan 1984. Det är ju liksom inte omöjligt.
 
Nä, i många länder är inte hästhållningen lika som här, även om det givetvis finns stall med stora brister här med.

Med detta försvinner givetvis motivationen också. Det förstår man ju. Hoppas du får tillbaka glädjen och hittar ett stall du är nöjd med. Jag har själv aldrig stått i ett stall med ridhus och inte heller ridavstånd från ett och jag har haft häst sedan 1984. Det är ju liksom inte omöjligt.

Ja, såklart. Frimärkshagar finns det nog överallt. Hade jag haft ordentliga möjligheter att rida ut (läs: allemansrätt) hade jag inte behövt varken ridhus eller bana. Ridvägarna här är anlagda sådana och består till större delen av sand och jord. Höst, vinter och vår är de i och med regn (Hamburg är typ Tysklands Borås, regnar jämt) mer eller mindre obrukbara. Så det har varit bekvämt med ridhus. Men det är ju främst för min bekvämlighet, huvudsaken är att Alva har det så bra som möjligt. Hon skiter nog i om vi inte tränar dressyr på tre veckor. :)
 
Jag är nygammal fjorhästägare, och förra gången jag hade fjording hade alla klubbarna i närheten (södra Sverige) flera egna tävlingar varje år. Såg fram emot att få vara med på sådana tävlingar igen, men nu verkar dom knappt finnas kvar..
Är det likadant i resten av landet, är rastävlingarna utdöende eller har jag bara hamnat i en svacka?
Ni som har hållit på med rasen konstant; åker folk hellre på riktiga tävlingar eller har antalet som tävlar fjorhästar minskat så pass att det inte går att få ekonomi i egna tävlingar?
 
Jag är nygammal fjorhästägare, och förra gången jag hade fjording hade alla klubbarna i närheten (södra Sverige) flera egna tävlingar varje år. Såg fram emot att få vara med på sådana tävlingar igen, men nu verkar dom knappt finnas kvar..
Är det likadant i resten av landet, är rastävlingarna utdöende eller har jag bara hamnat i en svacka?
Ni som har hållit på med rasen konstant; åker folk hellre på riktiga tävlingar eller har antalet som tävlar fjorhästar minskat så pass att det inte går att få ekonomi i egna tävlingar?

Värmlands läns fjordhästförening arrangerar hopp/dressyr på våren och på hösten.
Dessa arrangemang är ju inte "officiella" tävlingar utan har mer status som pay and ride resp pay and jump.
Vill man kvala exempelvis till fjordhäst-SM, så måste man ju ut på riktiga tävlingar.
Vill man samla resultat till prestationsmedaljer så måste man också ut på riktiga tävlingar.

Arrangemangen i Värmland har ju som målgrupp de som inte tävlar "på riktigt". Det kräver en hel del i funktionärer även vid enklare arrangemang och det är få personer, generellt sett, som är villiga att hjälpa till.
De arrangemangen är dessutom öppna för alla raser, eftersom det är få deltagande fjordingar lokalt. Förra året kom det ett gäng från Örebro, vilket var jätteroligt!

I Värmland arrangeras även tävling i bruksridning och -körning vår och höst. Dessa tävlingar har ju JUF som "huvudman" även om det är lokala fjordhästföreningen som arrangerar.
Även dessa tävlingar kräver en hel del funktionärer.

Att göra fyra arrangemang/tävlingar per år när det är få personer som ställer upp som funktionärer är trots allt ganska mycket.

Just Värmlands läns fjordhästförening har fördelen att äga en ganska bra anläggning (samägs med två andra föreningar) vilket gör att det är ganska billigt att arrangera tävling så föreningen går "alltid" plus på detta.
Men domare kostar ju, oavsett, så det går inte att genomföra med för få deltagare.

I Mellansverige (dit jag räknar Värmland) är det ganska långa avstånd till "grannföreningarna" så det är kanske inte så många som känner sig motiverade att åka flera timmar enkel väg för att vara med i lokalföreningarnas olika tävlingar.
 
Värmlands läns fjordhästförening arrangerar hopp/dressyr på våren och på hösten.
Dessa arrangemang är ju inte "officiella" tävlingar utan har mer status som pay and ride resp pay and jump.
Vill man kvala exempelvis till fjordhäst-SM, så måste man ju ut på riktiga tävlingar.
Vill man samla resultat till prestationsmedaljer så måste man också ut på riktiga tävlingar.

Arrangemangen i Värmland har ju som målgrupp de som inte tävlar "på riktigt". Det kräver en hel del i funktionärer även vid enklare arrangemang och det är få personer, generellt sett, som är villiga att hjälpa till.
De arrangemangen är dessutom öppna för alla raser, eftersom det är få deltagande fjordingar lokalt. Förra året kom det ett gäng från Örebro, vilket var jätteroligt!

I Värmland arrangeras även tävling i bruksridning och -körning vår och höst. Dessa tävlingar har ju JUF som "huvudman" även om det är lokala fjordhästföreningen som arrangerar.
Även dessa tävlingar kräver en hel del funktionärer.

Att göra fyra arrangemang/tävlingar per år när det är få personer som ställer upp som funktionärer är trots allt ganska mycket.

Just Värmlands läns fjordhästförening har fördelen att äga en ganska bra anläggning (samägs med två andra föreningar) vilket gör att det är ganska billigt att arrangera tävling så föreningen går "alltid" plus på detta.
Men domare kostar ju, oavsett, så det går inte att genomföra med för få deltagare.

I Mellansverige (dit jag räknar Värmland) är det ganska långa avstånd till "grannföreningarna" så det är kanske inte så många som känner sig motiverade att åka flera timmar enkel väg för att vara med i lokalföreningarnas olika tävlingar.

Ja det är klart, klubbarna är ju inte så jättestora så att få funktionärer är nog inte helt lätt. Tycker bara att det är synd, har bara positiva minnen från dom tävlingarna med trevlig stämning. Får hoppas att det går att arrangera nåt här i krokarna, kul att tävla mot 'dom egna'.
 
Ja det är klart, klubbarna är ju inte så jättestora så att få funktionärer är nog inte helt lätt. Tycker bara att det är synd, har bara positiva minnen från dom tävlingarna med trevlig stämning. Får hoppas att det går att arrangera nåt här i krokarna, kul att tävla mot 'dom egna'.

Man kan ju välja att åka gemensamt till en "riktig" tävling om man vill det. Om det är flera som vill ut och tävla.

Jag tycker att det generellt sett är trevlig stämning på riktiga dressyrtävlingar också, även om jag förstås inte ligger bland klassvinnarna.
Dock brukar jag inte hamna sist heller, som regel, och jag har inte märkt annat än att de flesta "storhästryttarna" är positiva till att se en och annan fjording i startfältet.
Jag rider mot procenten och vill förbättra mig där, bryr mig inte så mycket om vilka poäng/procent andra deltagare får.
Men visst, det var kul när min fyraårige fjording fick blå rosett och plakett i sin andra dressyrstart bland ridhästar.
 
Ja det är klart, klubbarna är ju inte så jättestora så att få funktionärer är nog inte helt lätt. Tycker bara att det är synd, har bara positiva minnen från dom tävlingarna med trevlig stämning. Får hoppas att det går att arrangera nåt här i krokarna, kul att tävla mot 'dom egna'.

Det är ridsportförbundets regler som gör att man inte längre kan ha sådana tävlingar.
Från början var just rasföreningar undantagna från reglerna om att man måste vara ansluten till ridsportförbundet för att få anordna tävlingar men sedan förbjöd de det också.
Rasföreningar som inte är anslutna till ridsportförbundet får endast ha pay & jump, pay & ride och pay & drive.

Det är helt enkelt för dyrt för lokalföreningarna att både vara anslutna till SFF och SvRF.

Jag har personligen väldigt svårt att se att SvRF ska bestämma vad vi gör på fritiden utanför deras tävlingar men det står i deras regler att alla som är anslutna till SvRF kan bli uteslutna ur föreningen om man startar tävlingar som inte är anordnade av dem. Ett jävla oskick, tycker jag.
 
[QUOTE="Efwa, post: 18532688, member: 35632"

Det är helt enkelt för dyrt för lokalföreningarna att både vara anslutna till SFF och SvRF.
[/QUOTE]

Det är heller inte självklart att lokalföreningarna skulle vara välkomna i SvRF eftersom de även är avelsföreningar. Den stenen kan vara svår (eller omöjlig) att inte snubbla över.
 
Det är ridsportförbundets regler som gör att man inte längre kan ha sådana tävlingar.
Från början var just rasföreningar undantagna från reglerna om att man måste vara ansluten till ridsportförbundet för att få anordna tävlingar men sedan förbjöd de det också.
Rasföreningar som inte är anslutna till ridsportförbundet får endast ha pay & jump, pay & ride och pay & drive.

Det är helt enkelt för dyrt för lokalföreningarna att både vara anslutna till SFF och SvRF.

Jag har personligen väldigt svårt att se att SvRF ska bestämma vad vi gör på fritiden utanför deras tävlingar men det står i deras regler att alla som är anslutna till SvRF kan bli uteslutna ur föreningen om man startar tävlingar som inte är anordnade av dem. Ett jävla oskick, tycker jag.

Aha, det förklarar en del! Men håller med att det är för dåligt:mad:. Men var det inte skriverier för nåt/några år sedan för att detta drogs i nån instans för att det hindrar konkurrens eller liknande och att det därmed inte är ok? Kommer inte ihåg vad som hände sen, men förstår att man inte vill bli osams med SvRF, även om dom gör fel..
Får hålla mig till tåls tills hästen är gammal nog för att - förhoppningsvis - kvala till SM, och se fram emot en fjordtävling då istället.
 
Aha, det förklarar en del! Men håller med att det är för dåligt:mad:. Men var det inte skriverier för nåt/några år sedan för att detta drogs i nån instans för att det hindrar konkurrens eller liknande och att det därmed inte är ok? Kommer inte ihåg vad som hände sen, men förstår att man inte vill bli osams med SvRF, även om dom gör fel..
Får hålla mig till tåls tills hästen är gammal nog för att - förhoppningsvis - kvala till SM, och se fram emot en fjordtävling då istället.

Jo, och SvRF får egentligen inte ha monopol.
Lösningen idag är att den licensierade ryttare som vill delta i tävlingar utanför SvRF ska fylla i en dispensansökan för varje arrangemang och skicka in.
Det ska inte krävas dispens gällande grenar som inte SvRF anordnar, som bruksridning, westerntävlingar och liknande.
Tävlingar inom SIF (svenska islandshästförbundet) är undantagna från dispensreglerna eftersom det finns ett nära samarbete mellan SIF och SvRF. Det diskuterades samgående men där fanns snubbeltråden med avelsorganisation.
 
Jo, och SvRF får egentligen inte ha monopol.
Lösningen idag är att den licensierade ryttare som vill delta i tävlingar utanför SvRF ska fylla i en dispensansökan för varje arrangemang och skicka in.
Det ska inte krävas dispens gällande grenar som inte SvRF anordnar, som bruksridning, westerntävlingar och liknande.
Tävlingar inom SIF (svenska islandshästförbundet) är undantagna från dispensreglerna eftersom det finns ett nära samarbete mellan SIF och SvRF. Det diskuterades samgående men där fanns snubbeltråden med avelsorganisation.

Problemet här är att de som frågat om dispans inte fått svar förrän tävlingen är över, eller inte alls.

Jag tycker detta egentligen är ett icke-problem så jag förstår faktiskt inte SvRF.
SvRF har regler man måste följa på DERAS tävlingar. Det är varken konstigt eller något man ens bör ha problem med. Att de sedan på monopolvis bestämmer vilka tävlingar och vilka regler vi ska följa om vi INTE tävlar på deras tävlingar är och förblir en stor gåta. Jag fattar det bara inte.

De tolkar rallyförbundets dom som sådan att vi som en enda gång tävlar deras tävlingar (står i TR att man då skriver under på att man inte tänker deltaga i andras tävlingar) i och med detta går med på just detta är Fördjävligt rent ut sagt.
De har bundit oss till deras tävlingar eftersom man dessutom, om man väljer att inte skriva under på det och istället tävla för andra förbund, inte kan det eftersom de skapat ett monopoldär inga andra förbundstävlingar kan skapas då de inte får deltagare tillräckligt.

Alltså, det här kan jag verkligen jobba upp ett agg mot.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 542
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp