Fjordingtråd nr 3

Problemet här är att de som frågat om dispans inte fått svar förrän tävlingen är över, eller inte alls.

Jag tycker detta egentligen är ett icke-problem så jag förstår faktiskt inte SvRF.
SvRF har regler man måste följa på DERAS tävlingar. Det är varken konstigt eller något man ens bör ha problem med. Att de sedan på monopolvis bestämmer vilka tävlingar och vilka regler vi ska följa om vi INTE tävlar på deras tävlingar är och förblir en stor gåta. Jag fattar det bara inte.

De tolkar rallyförbundets dom som sådan att vi som en enda gång tävlar deras tävlingar (står i TR att man då skriver under på att man inte tänker deltaga i andras tävlingar) i och med detta går med på just detta är Fördjävligt rent ut sagt.
De har bundit oss till deras tävlingar eftersom man dessutom, om man väljer att inte skriva under på det och istället tävla för andra förbund, inte kan det eftersom de skapat ett monopoldär inga andra förbundstävlingar kan skapas då de inte får deltagare tillräckligt.

Alltså, det här kan jag verkligen jobba upp ett agg mot.

Håller med dig.
Jag har pratat med SvRF gällande dispens. Och den person jag pratade med menade mest att man inte får något beslut men att dispensansökan på något sätt lagras.
Märkligt.
 
Problemet här är att de som frågat om dispans inte fått svar förrän tävlingen är över, eller inte alls.

Jag tycker detta egentligen är ett icke-problem så jag förstår faktiskt inte SvRF.
SvRF har regler man måste följa på DERAS tävlingar. Det är varken konstigt eller något man ens bör ha problem med. Att de sedan på monopolvis bestämmer vilka tävlingar och vilka regler vi ska följa om vi INTE tävlar på deras tävlingar är och förblir en stor gåta. Jag fattar det bara inte.

De tolkar rallyförbundets dom som sådan att vi som en enda gång tävlar deras tävlingar (står i TR att man då skriver under på att man inte tänker deltaga i andras tävlingar) i och med detta går med på just detta är Fördjävligt rent ut sagt.
De har bundit oss till deras tävlingar eftersom man dessutom, om man väljer att inte skriva under på det och istället tävla för andra förbund, inte kan det eftersom de skapat ett monopoldär inga andra förbundstävlingar kan skapas då de inte får deltagare tillräckligt.

Alltså, det här kan jag verkligen jobba upp ett agg mot.

Håller med, det är helt absurt! Nästan så man vill testa det, tror SvRF skulle få en knäpp på näsan om man skulle pröva en avstängning pga det. Men surt om man skulle åka dit på det, jag gillar ju att tävla..
 
Håller med, det är helt absurt! Nästan så man vill testa det, tror SvRF skulle få en knäpp på näsan om man skulle pröva en avstängning pga det. Men surt om man skulle åka dit på det, jag gillar ju att tävla..

Exakt!
En artikel för länge sedan i ridsport berättade om en ryttare som anmält sig själv efter att ha tävlat på en tävling som inte var anordnad av SvRF. Hon fick inte heller något svar.
Det är ju som du säger och som @kryddelydd liksom fått ”svar” på. Man vågar ju inte med tanke på att bli avstängd eller inte få svar och liksom ”lagras”.
Tänker att det kan ligga en i faten en dag. De lagrar det som statistik och sedan kommer med siffror där de säger att ”där ser ni, ingen vill tävla utanför SvRF”. Som en sanning liksom.

Som sagt.....märkligt!
 
Herregud. Stallet var något av det värsta jag sett. Hästarna stod i knädjup lera. En ensilagebal stod nedtryckt utan höhäck eller annat skydd i sagda lera. Inget vatten. Totalt undermåliga staket. Smällfeta hästar. Själva stallet hade små, mörka boxar. I en box bodde ett flaskmatat, nu fullvuxet vildsvin. I en annan två gäss. I den gamla kalvboxen stod två shetlandsston och ett föl. Ägaren visste inte om det andra stoet var dräktigt eller ej.

På gårdsplanen fanns kanske tio burar staplade på varann, med kaniner och andra gnagare. Där var en voljär med små färgglada fåglar. FYRA lamas på en plätt om kanske 15*10 m. De stod och tuggade på gamla frallor. Foderkammaren var en container och delades med mögliga selar och tömmar. Sadelkammaren luktade som en unken källare och en del av taket hade rasat in.

Det absolut värsta var att jag kände igen den lokala distriktsveterinären där. Med sin egen häst. Hen är alltså veterinär och ställer frivilligt sin häst i ett sådant stall. Just den kliniken är otroligt inkompetent, men det hade jag aldrig kunnat ana.

Var så perplex att jag sa att jag måste fundera lite. Funderar på att anmäla till djurskyddet.
 
Herregud. Stallet var något av det värsta jag sett. Hästarna stod i knädjup lera. En ensilagebal stod nedtryckt utan höhäck eller annat skydd i sagda lera. Inget vatten. Totalt undermåliga staket. Smällfeta hästar. Själva stallet hade små, mörka boxar. I en box bodde ett flaskmatat, nu fullvuxet vildsvin. I en annan två gäss. I den gamla kalvboxen stod två shetlandsston och ett föl. Ägaren visste inte om det andra stoet var dräktigt eller ej.

På gårdsplanen fanns kanske tio burar staplade på varann, med kaniner och andra gnagare. Där var en voljär med små färgglada fåglar. FYRA lamas på en plätt om kanske 15*10 m. De stod och tuggade på gamla frallor. Foderkammaren var en container och delades med mögliga selar och tömmar. Sadelkammaren luktade som en unken källare och en del av taket hade rasat in.

Det absolut värsta var att jag kände igen den lokala distriktsveterinären där. Med sin egen häst. Hen är alltså veterinär och ställer frivilligt sin häst i ett sådant stall. Just den kliniken är otroligt inkompetent, men det hade jag aldrig kunnat ana.

Var så perplex att jag sa att jag måste fundera lite. Funderar på att anmäla till djurskyddet.

Men oj!!! Fy fan alltså.
 
Härligt med vår :) igår var vi ute på en längre uteritt på ca 7 km. Så underbart att ha bra ridvägar kring stallet. Tintin var på bra humör, riktigt pigg och glad. Bjöd på ett par fina glädjeskuttsbockningar i galoppen också, ibland kan man bara inte hålla sig för att det är så roligt!

Hovarna är tillfixade av vanliga verkaren, jag har inte varit helt nöjd med den hovslagaren vi haft i vinter men det är brist på hovslagare här tyvärr.. men förhoppningsvis är läget annorlunda till vintern om vi behöver sko igen då. Idag har Tintin fått influensavaccin så vi får ta det lite lugnare ett par dagar nu. Sen fortsätter vi som vanligt.

Bjuder på en bild på Tintin med lerfartränder efter gårdagens spurtande..
3C67DCCD-2B2E-453E-BA5A-DE258E8A27DA.jpeg
 
@Efwa kul med nytt projekt!

Ja!! Just nu lite nervös och osäker men är ganska säkert övergående då han i vanliga fall enligt utsago är tålig mot det mesta och bra körd. Mycket go i honom.

Ett bantningsprojekt är det också men det ska ordna sig relativt snabbt. Lite tråkigt att han fick u.a på hullet när han är så uppenbart överviktig. Inte farligt dock, inga farliga depåer utan jämt över kroppen.
 
Ja!! Just nu lite nervös och osäker men är ganska säkert övergående då han i vanliga fall enligt utsago är tålig mot det mesta och bra körd. Mycket go i honom.

Ett bantningsprojekt är det också men det ska ordna sig relativt snabbt. Lite tråkigt att han fick u.a på hullet när han är så uppenbart överviktig. Inte farligt dock, inga farliga depåer utan jämt över kroppen.

Ja, det där med hull...
Att det ska vara så svårt att se övervikt hos hästar - och att veterinärer ska blunda för det!
 
Ja, det där med hull...
Att det ska vara så svårt att se övervikt hos hästar - och att veterinärer ska blunda för det!

Det är faktiskt jätteintressant det där. Vi köpte ju fjordhäst första gången 1984 och vi gjorde gårdsbesiktning hemma på vår egen gård då vi haft henne som foderhäst först.
Han påpekade med stort allvar att mankammen var lite hård och att hon hade lite extrafett där och att det var bekymmersamt och mycket allvarligt. Nästan så han tvekade att över att vi skulle köpa henne eftersom protokollet inte blev helt rent och att just detta var en ska man inte tog lätt på. Ungefär som en hälta alltså.

Jag kan inte påstå att hon var fet alls men lite gräs i hagen hade gjort mankammen hårdare än vad han tyckte var bra. Vilket ju på sitt sätt var skitbra att han sa och tog allvarligt på.

Nu skulle det knappt vara något man påpekad, ännu mindre satte i protokollet.

Kompanjonen visade något inlägg på FB för en stund sedan där någon hade fått hem sin häst riktigt jäkla fet från fodervärden och någon skrev att de hade tyckt det var mycket bättre än att få hem den för tunn. Men, faktum är ju att så länge de inte är magra så är det ju faktiskt medicinskt bättre att vara lite för tunn, förutsatt att de ändå får regelbundna fodertillfällen.
 
Det är faktiskt jätteintressant det där. Vi köpte ju fjordhäst första gången 1984 och vi gjorde gårdsbesiktning hemma på vår egen gård då vi haft henne som foderhäst först.
Han påpekade med stort allvar att mankammen var lite hård och att hon hade lite extrafett där och att det var bekymmersamt och mycket allvarligt. Nästan så han tvekade att över att vi skulle köpa henne eftersom protokollet inte blev helt rent och att just detta var en ska man inte tog lätt på. Ungefär som en hälta alltså.

Jag kan inte påstå att hon var fet alls men lite gräs i hagen hade gjort mankammen hårdare än vad han tyckte var bra. Vilket ju på sitt sätt var skitbra att han sa och tog allvarligt på.

Nu skulle det knappt vara något man påpekad, ännu mindre satte i protokollet.

Kompanjonen visade något inlägg på FB för en stund sedan där någon hade fått hem sin häst riktigt jäkla fet från fodervärden och någon skrev att de hade tyckt det var mycket bättre än att få hem den för tunn. Men, faktum är ju att så länge de inte är magra så är det ju faktiskt medicinskt bättre att vara lite för tunn, förutsatt att de ändå får regelbundna fodertillfällen.
Jag är väldigt nyfiken på nya hästen, berätta gärna mer om du vill :) och stort grattis till nyförvärvet!

Ja det här med hull är verkligen intressant. Är förstås lite extra nojig just nu med tanke på att vi har en häst med fång i stallet. Tycker så synd om henne när hon står i sin hage och man ser att det gör ont då hon rör sig. Den första fånghäst jag träffat på under ett pågående anfall, så man får ju lite mer perspektiv. Hemsk sjukdom det där. Få se hur det går med hästen i stallet, hon verkar tyvärr svara lite dåligt på medicineringen men ägarna vill ge henne lite mer tid innan de beslutar vad de ska göra.

Kollade Tintins hull igen igår, han ser helt okej ut, depån kring manken har minskat åtminstone. Men fortfarande lite för rund. Försöker flitigt hålla igång honom så mycket jag hinner och hästen är nöjd och glad. Igår fanns det rejält med överskottsenergi efter ett par dagar ledigt efter vaccineringen. Skulle verkligen behöva rida för tränare, men min tränare är sjukskriven åtminstone till slutet av månaden så vi får träna vidare på egen hand ännu ett tag. Behöver lite tips hur jag ska jobba med galoppen och Tintin är stel i vänster sida, han brukar vara det men just nu är det lite mer än vanligt.
 
Det är faktiskt jätteintressant det där. Vi köpte ju fjordhäst första gången 1984 och vi gjorde gårdsbesiktning hemma på vår egen gård då vi haft henne som foderhäst först.
Han påpekade med stort allvar att mankammen var lite hård och att hon hade lite extrafett där och att det var bekymmersamt och mycket allvarligt. Nästan så han tvekade att över att vi skulle köpa henne eftersom protokollet inte blev helt rent och att just detta var en ska man inte tog lätt på. Ungefär som en hälta alltså.

Jag kan inte påstå att hon var fet alls men lite gräs i hagen hade gjort mankammen hårdare än vad han tyckte var bra. Vilket ju på sitt sätt var skitbra att han sa och tog allvarligt på.

Nu skulle det knappt vara något man påpekad, ännu mindre satte i protokollet.

Kompanjonen visade något inlägg på FB för en stund sedan där någon hade fått hem sin häst riktigt jäkla fet från fodervärden och någon skrev att de hade tyckt det var mycket bättre än att få hem den för tunn. Men, faktum är ju att så länge de inte är magra så är det ju faktiskt medicinskt bättre att vara lite för tunn, förutsatt att de ändå får regelbundna fodertillfällen.

Ja, rent hälsomässigt verkar det ju som om lätt underhull är bättre för hästarna än normalhull, rent av. Åtminstone enligt den än så länge sparsamma forskning som finns via SLU.

Dessutom är det väldigt mycket enklare att åtgärda "lite för tunn" än alldeles för fet.

Jag har köpt lite unghästar genom åren... ett par av dem, unghingstar, har varit eländiga i hull när de har kommit. Varenda revben har synts. Det har tagit lite tid att snygga till dem, eftersom man inte vill chock-fodra dem. Araben, som nu är fem år och som var ett riktigt spjälstaket när jag hämtade honom som åring, tog det lite tid med eftersom han var kräsen med maten och det var inte helt okomplicerat att hitta kraftfoder som han ville äta i tillräckliga mängder (han var inte vanvårdad; hade bara svårt att lägga på sig och hade gått på bete som inte räckte riktigt för hans behov).
Islandshästen fick jag upp i lagom hull - med lagom stoppning runt revben och rund, jämn, fin rygg - på ett par månader med gradvis ökning av havre.

Så "lite för tunn" kan man som regel åtgärda på ett par månader med lite extra foder.
Alldeles för fet - kanske man aldrig lyckas fixa till ordentligt.
 
Ja!! Just nu lite nervös och osäker men är ganska säkert övergående då han i vanliga fall enligt utsago är tålig mot det mesta och bra körd. Mycket go i honom.

Ett bantningsprojekt är det också men det ska ordna sig relativt snabbt. Lite tråkigt att han fick u.a på hullet när han är så uppenbart överviktig. Inte farligt dock, inga farliga depåer utan jämt över kroppen.

både du och S är väl ungefär som jag när det gäller övervikt hos hästar tror jag...
 
Behöver lite tips hur jag ska jobba med galoppen och Tintin är stel i vänster sida, han brukar vara det men just nu är det lite mer än vanligt.

Vet ju inte om du har samma problem som jag, men när Alva är "stel" i ena sidan beror det i stort sett alltid på att jag sitter och tjuvhåller i motsatta tygeln. Då kan hon inte ställa igenom, t ex. För att lura mig själv rider jag då en mindre åttvolt, ställd åt samma håll på båda volter. Alltså utåtställd på ena volten. Efter ett par gånger brukar jag komma på var jag sitter fast, så att säga. (oftast höger hand i vänster varv)

@Efwa Kul med ny häst! Vill också höra mer!

Ska strax ha spontanträning med min tränare, har tagit hand om hennes häst rätt mycket när hon varit annorstädes och hållt kurser. Så hon föreslog att vi byter tid mot tid, då jag f n inte har råd med träning. :love:
 
Usch Lasso är absolut i överhull. Man ser det extra tydligt nu när vinterpäls ramlar av. Men tycker det är så himla svårt, dom får ju inget kraftfoder bara hö. Och det kan man ju inte dra ner på hur mycket som helst dom måste ju ändå ha sina kilon.. Han har tillgång till bra halm men det ratar han och står vid grinden och väntar på hö istället.
Är ju även svårt att beräkna gräset i hagen hur mycket dom får i sig och minskad hage blir ju minskad rörelse O_o kan i nuläget inte öka på motionen så mycket heller. Jättesvårt ju!
 
Vet ju inte om du har samma problem som jag, men när Alva är "stel" i ena sidan beror det i stort sett alltid på att jag sitter och tjuvhåller i motsatta tygeln. Då kan hon inte ställa igenom, t ex. För att lura mig själv rider jag då en mindre åttvolt, ställd åt samma håll på båda volter. Alltså utåtställd på ena volten. Efter ett par gånger brukar jag komma på var jag sitter fast, så att säga. (oftast höger hand i vänster varv)

@Efwa Kul med ny häst! Vill också höra mer!

Ska strax ha spontanträning med min tränare, har tagit hand om hennes häst rätt mycket när hon varit annorstädes och hållt kurser. Så hon föreslog att vi byter tid mot tid, då jag f n inte har råd med träning. :love:
Kombinationen att både jag och hästen är starkare i höger sida är lite knepig. Det gör däremot ingen större skillnad om det är jag, min tränare eller min kompis som rider, vi upplever allihopa att han är stelare i vänster sida. Samma sak sade massören som var ute för ett par veckor sen. Han har ända sedan jag köpte honom haft vänster sida som sin sämre sida. Det har blivit bättre och han är betydligt jämnare, men man märker att det är svårare för honom att böja/ställa till vänster än höger. Men din övning låter bra, ska prova den. :up:

Fick tipset om man ”tjuvhåller” i tygeln så kan man prova att rida med ett snöre eller stigläder eller motsvarande kring halsen på hästen. Har inte gjort det på ett tag men undrar om jag borde ta och göra det igen nu. Syftar alltså på det här: https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/halsrem-ger-stadig-hand-och-positiv.htm
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp