Fjordingtråd nr 3

Haha! :laugh:
Ja.....Brunos alltså......en muskel i rumpan på höger sida bråkar med honom ganska ofta och den har blivit sprutad en gång med kortison. En gång har vi fått avbryta körträningshelgen för att hans muskel tog för mycket stryk och han var märkbart smärtpåverkad.
Vi kan sällan ta oss över en tvådagarsträning utan att vi har något problem med stjärten/rumpan på honom.
Det i sin tur gör att hans vänstersida framtill är så påverkad när han är i drag att det nästan hela förra året varit ett stort problem. Han har försökt fly från jobb och varit "istadig" vilket inte är något han är någonsin annars. Alltså, det finns inte en mindre istadig häst än Bruno. Förra året var året som skulle vara våran början på tävlingssäsongen.

Det märks i ridningen också men påverkar honom inte alls på samma sätt. Enda gången det märks är om vi haft ett ordentligt galoppfattar-pass. Att dra med den muskeln är svårare, jobbigare och inget roligt för varken honom eller mig. Det märks varje gång vi kört annat än i låg form. Men efter fyra år måste man ju komma vidare och det går alltså inte. Som det är nu.

Behandling? Även om det är något som hängt med i alla år vi haft honom (några år nu) så var det ju något som med hjälp av träning skulle försvinna men har alltså bara blivit värre. Troligen för att han äntligen musklat upp den sidan men också stärkt andra muskler för att försvara den som är dålig.
Först runt årsskiftet nu har jag gått tillbaka i dagböckerna och insett att det funnits sedan ett år tillbaka men inte kopplat det till hans istadighet utan trott att det var våren (det började då).
Vi får se.....han har inga rörelsestörningar och i ridningen fungerar han riktigt bra samt om han blir körd ute utan krav på samling. Samling och drag ihop verkar vara det jobbiga.
Med vagn är det också mycket farligare om han skulle fly, speciellt om man inte har någon koll på munnen.
Munnen för övrigt kollad.

Vi tror att den muskeln fick sig en ordentlig sträckning och kanske förstörd för livet (i drag) i skenolyckan hos förra ägaren där han ju också skadade sig ordentligt på bakbenen. Det var typ "touch and go" om det skulle gå bra.

Då förstår jag!
Synd om det blir tuffare för honom, men han är fin även som ridhäst så det kanske får bli den karriären då?

Behandling: gissar att ni redan haft hjälp av equiterapeuter och liknande? Tänker själv i första hand att veterinärerna har sämre förutsättningar än sådana att behandla rent muskulära besvär.

Gissar även att ni redan tänkt "ut i skogen över stock och sten och lyfta på benen" som gymnastik - det brukar ju vara bra rent generellt.
 
Det är ju en av de saker jag gillar allra mest med fjordingar. Det har varit samma sak med alla mina: som regel inte ett dugg flyktbenägna utan som mest stanna upp och fråga "vad var det där?!"

Den upplevelsen hade jag också av fjordingar innan, mycket därför jag köpte Lasso(för säljaren sa ju att han var sååå trygg). Men där är ju raka motsatsen. Han tar till flykt så fort något är lite läskigt och sticker hela vägen hem i panik. Har tappat honom många gånger nu och fått gå hem och hämta honom. Därför jag inte vågar rida på honom än, även fast jag försöker intala mig att det är lättare att få stopp om man sitter på ryggen än går brevid..
 
Då förstår jag!
Synd om det blir tuffare för honom, men han är fin även som ridhäst så det kanske får bli den karriären då?

Behandling: gissar att ni redan haft hjälp av equiterapeuter och liknande? Tänker själv i första hand att veterinärerna har sämre förutsättningar än sådana att behandla rent muskulära besvär.

Gissar även att ni redan tänkt "ut i skogen över stock och sten och lyfta på benen" som gymnastik - det brukar ju vara bra rent generellt.

All the above! Har landslagsmasserare på honom och förut när han började var han helt omusklad på höger sida nu är han lika på båda men har betydligt kortare muskler på högra sidan. Vi har tolkat det som att han kompenserat upp sin svaghet men då får vi andra problem.
Han har också sprutats med kortison direkt i muskeln men det blir tyvärr bara tillfälligt.
Vi funderar på att byta karriär till endast ridning men jag vill verkligen tävla körning med honom men ibland går det ju inte som man tänkt.
 
All the above! Har landslagsmasserare på honom och förut när han började var han helt omusklad på höger sida nu är han lika på båda men har betydligt kortare muskler på högra sidan. Vi har tolkat det som att han kompenserat upp sin svaghet men då får vi andra problem.
Han har också sprutats med kortison direkt i muskeln men det blir tyvärr bara tillfälligt.
Vi funderar på att byta karriär till endast ridning men jag vill verkligen tävla körning med honom men ibland går det ju inte som man tänkt.

Anade att det var så...

och nej, kortison i muskler är sällan en särskilt bra strategi så jag är lite förvånad över att veterinärerna ibland fortfarande håller på med sådant.
 
Anade att det var så...

och nej, kortison i muskler är sällan en särskilt bra strategi så jag är lite förvånad över att veterinärerna ibland fortfarande håller på med sådant.

Jag kan för lite om det men det var hos min tränare i ett annat nordiskt land så det kanske praktiseras mer där?
 
Jag kan för lite om det men det var hos min tränare i ett annat nordiskt land så det kanske praktiseras mer där?

Jag tror att det är rätt vanligt i Sverige också, faktiskt.

På human-sidan gjordes det rätt mycket för 15-20 år sedan, det sprutades kortison intramuskulärt både här och där.
Det har minskat kraftigt, eftersom man ser att det sällan leder till något långvarigt positivt och så finns det ju alltid vissa nackdelar med kortison.
Numera, fortfarande på human-sidan, är man tydligare med att rätt träning är det som ska till för att ge muskulaturen bästa förutsättningar.
 
Jag tror att det är rätt vanligt i Sverige också, faktiskt.

På human-sidan gjordes det rätt mycket för 15-20 år sedan, det sprutades kortison intramuskulärt både här och där.
Det har minskat kraftigt, eftersom man ser att det sällan leder till något långvarigt positivt och så finns det ju alltid vissa nackdelar med kortison.
Numera, fortfarande på human-sidan, är man tydligare med att rätt träning är det som ska till för att ge muskulaturen bästa förutsättningar.

Och just rätt träning till kortisonet blev det ju men sedan......
 
Jag fick en liten aha-upplevelse idag. Fick en känsla av att Tintin inte varit riktigt nöjd den senaste tiden när vi ridit. Vet ännu inte helt var problemet sitter men en pusselbit föll på plats idag.

Tog av honom vinterskorna för ett litet tag sedan och det är ganska lerigt överallt fortfarande. Däremot är ridbanan ganska hård i ytan så det är antagligen lite obekvämt för honom att gå där. Skritten är helt okej men traven och galoppen har inte varit något vidare. Idag testade jag att rida med barfotabootsen på och han var betydligt nöjdare. Ibland är man allt bra dum som hästägare.. Bara för att det gått bra tidigare så betyder det ju inte att det alltid går. Ska ge det lite tid ännu och se om hovarna blir mindre känsliga när det torkar upp i hagen. Tycker att han går helt bra annars men med den extra vikten det blir med ryttare på ryggen så är det tydligen obekvämt.
 
Den här helgen har jag varit på tävling.

Igår körning.
Reggie klarade LB clear round i både dressyren och precisionen.
I dressyren lyckades jag - med viss möda - tvinga honom fram till den ponnyslukande domarbilen (en hästlastbil med öppen sidoramp). Programmet blev vingligt och osäkert, missnöjd domare som inte var helt artig i sina muntliga kommentarer (läs; direkt otrevlig och oförskämd). Fick flera 4.5:or vilket kanske inte är roligast i världen. En sjua dock för kusken, vilket förstås kändes trevligt som kontrast.
I precisionen var han trevlig och med lagom bjudning och följde styrningen bra. Kul att köra när det fungerar!

Yngve gick LB bedömning A, dressyr och precision.
Jag var nöjd med dressyrprogrammet även om det var en del grejer som gärna hade fått vara lite bättre: missar i bogkontrollen lite här och där (bogar som vill smita före), lite missar i ställningen. Ett bocksprång inför första travlängningen - hästen var lite överladdad och ville galoppera när jag släppte fram honom för längningen. Som tur var, råkade inte bockningen komma i samband med en spöhjälp så han slog åtminstone inte mot spö. Överraskande snäll poäng utifrån bocksprånget, fick en sexa för det momentet faktiskt.
Sammanlagt 53 straff och delad förstaplats, jag var förstås jätteglad!
Han var trevlig i precisionen också men jag missade lite i styrningen så vi drog ner en boll ganska tidigt, resten av banan gick dock bra i ganska friskt men avslappnat tempo.

jäklar så kul det var!

Idag har jag haft med Yngve och Lester på bruksridning.
Yngve var - som vanligt i den disciplinen - lite trampig och stressad och överilad, så jag var inte nöjd med ritten. Dock drog han inte på sig så mycket fler straff än alla andra - vi landade på tredje plats av 12 ekipage. Bästa ekipaget från vårt distrikt, så det blir ju lite fler positiva bitar än enbart träningen: kan ansöka om silvermedaljen i bruksridning, och -19 får väl vi rida JUF-SM med andra ord.

Lester kan vara väldigt tramsig, så av honom hade jag väntat precis vad som helst.
Och visst var han osäker och visade att han tyckte att hela övningen var onödig och ganska läskig. Att sitta upp på hästen efter "bryggan" innebar vissa svårigheter, till exempel, eftersom Lester inte kunde tänka sig att stå särskilt nära bryggan, och heller inte särskilt rakt längs något slags sida på bryggan. Det fick bli ett mindre elegans skutt från min sida, och en kommentar om att jag landade med en duns... straffpoäng i bedömning under ridning, förstås. Och det var inte så snyggt men det var antingen ett skutt eller att kliva av bryggan och ge upp hindret...
I övrigt var han misstänksam mot körkonerna (de är stora och orange-färgade och de skulle antagligen bitas) och hade lite andra saker för sig, men åtminstone inte u i delmoment och det får jag vara väldigt nöjd med. Det var ju hans första försök i klassen. Vi hamnade på sjätte plats av de där 12 deltagarna, så jag får som sagt vara väldigt nöjd.

Det blir till att dra ut lite olika protokoll och dra ut ansökningsblanketter för prestationsmedaljer att skicka in i höst... Tre medaljer säkrade vid det här laget: brons i körning och silver i bruksridning till Yngve, brons i bruksridning till Lester.
 
Idag har jag haft tillgång till medhjälpare så då passade vi på att ta tag i projektet förbereda inför inkörning.

Tömkörde först, inte en så jättetaggad häst och vi vinglade lite hit och dit. Skyller mest på mig själv som inte hade nån slags plan eller fokus över huvudtaget. Sen fixade vi med något slags draglinor för att se hur han reagerade på dem, både med dem löst släpande efter och med lite vikt i. När min kompis gick bakom och lade lite vikt i linorna var Tintin först lite fundersam, han tolkade tyngden som en bromsande hjälp i början. Sen när han förstod att vi ville att han skulle fortsätta framåt så gick det fint. Obrydd fastän draglinorna rörde vid ben och sidor.

Som avslutning fick han dra ett litet däck. Han förstod inte riktigt hur han skulle parera vikten i linorna i de första svängarna, så då fick min kompis gå framme med Tintin och hjälpa honom med riktningen. Sen fattade han och betedde sig exemplariskt. Kort men rolig träning! Kul med klok häst :)

Ska fråga en stallkompis om vi får låna deras rockard någon dag och fortsätta träna med den.
 
Idag red jag lite på den gule :-) oooj vad vi har mycket att jobba med men han är duktig.
B326BCBB-9E40-47D1-8454-FA55AB12C36C.jpeg
 
Hemma efter semestern, här är dövarmt. I förrgår tömkörde jag i ridhuset och hästen gick som en klocka. Skitbra galoppfattningar från skritt. Var helt paff. Igår provade jag samma sak uppsuttet, samma sak där. Både höger och vänster varv, helt klockrent. Semester är bra grejer.

Eftersom att jag är en fattig en, med lite mer pengar än tid, och min tränare snarare lider brist på tid, så har vi en deal. Hon är borta typ 35 av 52 helger i år. Ibland halva veckor, som denna vecka. Så jag motionerar hennes häst efter förmåga (promenad, lösgalopp, longering, trickträning osv) och i gengäld tar hon inte betalt för våra träningar. Fick den briljanta idén att ta hennes 170+ halvblodssto som handhäst. Hon och Alva älskar varandra, så jag tänkte att antingen går det bra eller så får halvblodet springa hem själv... Och det gick hur bra som helst! Repgrimma, långt grimskaft och spö, lite mycket att ha i händerna. Men när vi väl organiserat oss (och halvblodet bestämt sig för vilken sida hon ville gå på), så kunde vi både trava och galoppera! Alltså, Alva galopperade, hbl mellantravade... Tyvärr mötte jag ingen som kunde fota oss, kanske imorgon.
Efteråt fick båda duscha och sedan rulla sig i den sandigaste hagen. :)
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-1265709749.jpg
    tmp-cam-1265709749.jpg
    463 KB · Visningar: 50
Ibland blir det inte riktigt som planerat.

Igår var jag på dressyrtävling -ungefär - med Jenta och Yngve.
Yngve först ut, LA:1.
Försiktig uppvärmning, jättevarmt (26-27 grader; tävlingen hölls inomhus och Yngve och Jenta har ordentligt med vinterpäls kvar).
In på tävlingsbanan, också inomhus. Mycket syrefattigt. Småtrött ponny.
Helt OK i inledningen av programmet. Men så blev det galopp-del. Lite krångel i högerfattningen från skritt, dåligt tempo, orkade knappt hålla galopp i tiometersvolten. Sedan ut till förvänd galopp. Tappade isär hästen, blev ett par steg slängtrav. "Bara" att reparera genom att snygga till traven och få vänstergalopp där det var meningen. Tvinga oss runt en tiometersvolt - orkade nätt och jämt och med drivning/skänkling i varje steg. Orka hålla galoppen fram till kortsidan, till bokstav A. Sedan in för halvt igenom.
Där insåg jag att jag inte skulle kunna hålla galoppen, så jag lät honom stanna och tackade för mig. Ingen idé att försöka tvinga runt honom sista biten - skulle aldrig orkat hålla igång honom och jag vill ju ha 60%.

Kollade siffrorna. Det som var glädjande var sexan för inridningen i galopp med tillhörande halt. Sedan 6.5 för trav-volterna, sexor för skänkelvikningarna. Femmor för travökningen - och han svarade inte så som han normalt sett gör utan det var för lamt.
Sjua för första galoppfattningen som jag uppfattat som trasslig. Sjua för ryggning. Inte värre straff än 5.5 i första ganska dåliga galoppvolten och en sexa för andra galoppvolten. Fyra, förstås, för avbrottet i förvända.
Inte så skämsiga siffror ändå, men jag gjorde rätt som inte tvingade hästen genom programmet. En dag när det inte är riktigt så storkna-varmt, ligger vi ju faktiskt överkant 60% då.
Yngve brukar inte vara trög eller svårmotiverad att springa, så när det var broms/orkar inte/saktar av, så var han trött.
De i sekretariatet undrade, när jag var där för att stryka Jenta, varför jag utgick med Yngve. Tydligen hade domaren också undrat "för det gick ju bra".
Men min förklaring med trött ponny som inte ska tvingas verkade vara uppskattad.

Jenta strök jag, för hon har normalt sett lite sämre energi än Yngve och om inte han orkade i värmen, så var det ingen idé att tro att hon skulle ta sig runt. Hon är starkare i galopp-arbetet men svagare i travlängningarna än Yngve (så jo, eftersom det var i galoppen som Yngve och jag föll igenom så hade hon kanske lyckats trots allt).

Jaja, får fundera på om jag ska anmäla någon fler dressyrtävling eller vänta tills i höst. Lite lockande är det ju att ändå försöka kvala till SM-klassen (vi kan bli skickade på föreningskvot så det räcker med ett resultat; ingen annan i föreningen är aktuell för föreningskvoten i dressyr). Jag ska kolla när sista anmälningsdatum till SM är, och hur det ser ut med tävlingar här i krokarna framöver.
 
Varit ute och rejsat i skogen igen, alla kom hem helskinnade. Velar mellan att rida ut imorgon igen, eller utnyttja att jag får låna tränarens sadel och träna dressyr hemma. Lyxproblem.
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-1151534865.jpg
    tmp-cam-1151534865.jpg
    76,6 KB · Visningar: 37
Här har vi det bra och njuter i sommarvärmen :love: har varit helt fantastiskt fint väder den senaste veckan.

En dag var vi ute med tre andra hästar på en härlig utreritt i skogen, ny väg för nästan alla men hästarna skötte sig bra. Tintin var väldigt pigg och ville helst bara småspringa. Fick hoppa/kliva över flera diken då de har avverkat skog där i vinter och kört sönder dikena en del.

Fick också besök av två gamla bekanta, nämligen de som ägde min gamla medryttarhäst som jag skötte i åtta år innan studier och egen häst. Kärt återseende. De hade inte träffat Tintin förut, men nu ska de på turridning i fjällen i sommar och ville gärna värma upp ridmusklerna efter några års uppehåll. Tintin skötte sig med bravur och charmade dem båda. Jätteroligt att de tyckte om honom och han är väldigt lik deras gamla ponny när hon var ung. Så det låter lovande inför framtiden. :)

Med värmen kom också en massa knott, Tintin har tyvärr kliat sig så manen har tagit lite stryk. Men den växer snabbt och är tjock så jag är inte orolig. Tror det lugnar ner sig om ett tag, men har ett insekttäcke redo om det skulle behövas. Hovarna växer också något enormt som de alltid gör på sommarhalvåret. Inte så länge sen han verkades men jag tycker det ser ut som det börjar bli dags snart igen.

Enda minuset just nu är Tintins bästa kompis som fick fång för ca 1 månad sen. Hon svarar dåligt på smärtstillande, blev sjukskodd men det verkar inte heller hjälpa. Tror tyvärr inte det kommer att gå vägen.. Ägarna ger henne ett par dagar till om det mot förmodan skulle vända. Då har de försökt allt och det finns inget mer att göra. :cry: Tintin och kompishästen gnäggar alltid så fort de ser varandra och han drar sig alltid mot hennes hage när vi går förbi. Hemsk sjukdom denna fång!
 
Klantat mig i söndags.
Det har varit väldigt varmt här ett tag och i söndags var ännu en av de där dagarna med 27-28 plusgrader och sol.
Jag hade på mig ett par (rätt snygga faktiskt) helskodda ridbyxor.
Det var inte så lämpligt.
Andra ridturen för dagen bjöd på skavsår högt uppe på vänster lår. Jag var dum och red en tredje ridtur i samma byxor.
Sedan var jag dum och smällde på ett skavsårsplåster. Det i sig var väl inte så dumt, men att sätta mig upp på häst nummer fyra var inte helt genomtänkt.

Resultatet blev ett stort skavsår, ca 6X4 cm, högt uppe på vänster lår där låret går över i skinka, typ.
Så den här veckan har jag inte ridit alls.

Det som är bra är att jag i stället har körtränat hästar där Yngve och Reggie har fått jobba lite mer för vagn. Ute längs vägen, och i paddocken. Igår fick de galoppera också, och jag tränade oss på att få rätt galopp. Båda killarna jätteduktiga, blev rätt i stort sett varje gång.
Idag kunde jag konstatera att de tyckte att galopp är en bra gångart, fick "städa" lite för att inte få galopp så fort jag gav mig in på diagonalen.

Isak har blivit tömkörd ett par dagar också, inte så dumt.

Egentligen kanske jag borde få skavsår oftare...
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 916
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp