Fjordingtråd nr 3

Säkert en jättedum fråga, men jag har mycket ringa erfarenhet av körning: hur ger du kommamdo för höger resp. vänster galopp från vagnen? Har aldrig funderat på det. :D

Ha ha, ja, det är ju en fantastiskt bra fråga egentligen! :D

Egentligen är det som med riden fattning. Man samlar upp hästen, just Herr Grå vill ha en ordentlig samling i form för att fatta en riktigt fin galopp. Ställer honom som om han gick på spåret med bra stöd på "yttertömmen" och säger galopp och har spöt på "innersidan".

Nog testar han ibland att ta den han gillar bäst för stunden (trött eller tycker den passar bäst) men det är bara att göra om. Det händer ju dock även ryttare.:angel:
 
Nya hovis kom, suckade, och plockade av skorna. Visste ju att det var rätt illa, men när han skalat av allt dött, sprucket, flagnande material, var det inte mycket hov kvar. Enorma sprickor efter glappande skor, ser rent ut sagt för djävliga ut, hovarna. Och detta fyra veckor efter att ordinarie hovis slog pa nya skor. Och har letat efter ersättningshovis i nästan tva veckor, sa egentligen sag det redan efter tva veckor illa ut. Naval. Gammal hovis utbytt mot ny, Alvas hovar far vila fran skor ett tag, sa kör vi med barfotaboots under tiden. Surt, men sa är det. Rätt bra tajming dock, är alldeles för sjuk för att orka rida just nu.

Sadelutprovaren var här i onsdags, hon tyckte inte sadeln lag sa tokigt, men tog med den för att byta ut stropparna samt stoppa om bossorna lite. Tycker att utgifterna kan hejda sig lite nu.
 
Tjoho! Nu får jag vara med här :laugh:
Jag är "återfallsfjordägare", hade en fjording när jag var yngre och har dom senaste 10åren haft connemaror. Men nu har jag äntligen fått stilla min längtan efter en stabil luddig guling :love:
Har köpt en 4årig valack e. Granit Halsnaes u. Glibings Glans.
Världens charmigaste, jag föll pladask så fort jag klev ur bilen och fick se honom.
Han är riden men väldigt outbildad så jag har mycket att jobba med(han ska väl i och för sig mest användas som skogsmulle men ändå). Men oerhört trygg i sig själv, klev rakt på transporten trots noll vana av det.
Har aldrig träffat en häst som är så kontaktsökande och älskar människor :love:
Lite roligt också att min förra fjording även han var av Halsnaes-blod:)

Kommer att ta det väldigt lugnt med honom. Först kommer det bara bli pyssla i stallet och promenader tills det känns bra och vi börjar med lite skogsturer:)
 
Tjoho! Nu får jag vara med här :laugh:
Jag är "återfallsfjordägare", hade en fjording när jag var yngre och har dom senaste 10åren haft connemaror. Men nu har jag äntligen fått stilla min längtan efter en stabil luddig guling :love:
Har köpt en 4årig valack e. Granit Halsnaes u. Glibings Glans.
Världens charmigaste, jag föll pladask så fort jag klev ur bilen och fick se honom.
Han är riden men väldigt outbildad så jag har mycket att jobba med(han ska väl i och för sig mest användas som skogsmulle men ändå). Men oerhört trygg i sig själv, klev rakt på transporten trots noll vana av det.
Har aldrig träffat en häst som är så kontaktsökande och älskar människor :love:
Lite roligt också att min förra fjording även han var av Halsnaes-blod:)

Kommer att ta det väldigt lugnt med honom. Först kommer det bara bli pyssla i stallet och promenader tills det känns bra och vi börjar med lite skogsturer:)

Välkommen! :)
 
Tjoho! Nu får jag vara med här :laugh:
Jag är "återfallsfjordägare", hade en fjording när jag var yngre och har dom senaste 10åren haft connemaror. Men nu har jag äntligen fått stilla min längtan efter en stabil luddig guling :love:
Har köpt en 4årig valack e. Granit Halsnaes u. Glibings Glans.
Världens charmigaste, jag föll pladask så fort jag klev ur bilen och fick se honom.
Han är riden men väldigt outbildad så jag har mycket att jobba med(han ska väl i och för sig mest användas som skogsmulle men ändå). Men oerhört trygg i sig själv, klev rakt på transporten trots noll vana av det.
Har aldrig träffat en häst som är så kontaktsökande och älskar människor :love:
Lite roligt också att min förra fjording även han var av Halsnaes-blod:)

Kommer att ta det väldigt lugnt med honom. Först kommer det bara bli pyssla i stallet och promenader tills det känns bra och vi börjar med lite skogsturer:)
Välkommen till tråden! Vad roligt att det blev köp! :) Visa gärna bilder på din fina häst :love:
 
Välkommen till tråden! Vad roligt att det blev köp! :) Visa gärna bilder på din fina häst :love:

Vill gärna göra det för han är något av det finaste jag sett :love: men har inte kommit på vart jag ska ladda upp mina bilder nu när Photobucket har blivit ändrat och man måste betala :confused:
 
image.jpg

Hoppas att bilden syns, har haft lite problem med det emellanåt!

Kort presentation av mej och min pålle :)
Jag är 26 år, bor i Finland. Har alltid gillat fjordingar och Tintin är min första (men knappast sista) av den rasen. Jag har tidigare haft ett halvblod, men han såldes eftersom vi inte passade ihop. Hade tänkt vara utan häst ett tag men fick höra via en bekant att Tintin var till salu och åkte och kollade. Blev köp och det har jag inte ångrat! :)

Tintin (eller Markens Tintin som han heter) är född 2011, valack e. Kim Hero, u. Markens Gullstjerna ue. Ljosprins. Köpte honom sommaren 2016, då var Tintin i princip grundriden och tömkörd men inte så mycket mer. Jag är mest intresserad av dressyr och med hjälp av en duktig kompis jobbar vi oss sakta men säkert framåt inom det området. Men tanken är att Tintin ska bli en äkta allroundhäst så småningom! Tillsammans hittar vi på lite ett som annat.. :)
 
Trodde jag skulle kunna ta länken från Instagram men det fungerade tydligen inte även fast jag gjorde så att användaren inte är privat:down:

Din är ju jättefin :love:
Jag har laddat upp bilden via en blogg som jag typ aldrig skriver i längre.. Men därifrån gick det att länka vidare. Det blev krångligt när photobucket inte längre är ett alternativ :down:

Tack för berömmet, en kompis som fotat bilden och hon är superduktig :love:
 
Om ni går in på länken så syns nog bilden, jag är tydligen för oteknisk för att få in den här :p:o
 
Kort presentation av oss, länkar till en IG-bild:

https://www.instagram.com/p/BYgXcZBnWtl/

Hästen heter Alva, är född 2006 och jag har haft henne sedan 2010. Vi bor sedan 2012 i Hamburg, Tyskland. Rider dressyr, tömkör, busgalopperar i skogen, och så lite trickträning och hoppning när andan faller på. :)

Och så lite gnäll. Vilken jäkla dyr månad detta blir. Först passar sadeln inte, får lämna in den. Sedan faller hovarna i bitar så att jag får köpa barfotaboots. Får analysera höet själv för att det bara finns analys från förra året i stallet. Idag märker jag att Alva inte tuggar som hon ska och håller på och gapar och dreglar. Får ta ut tandläkare asap. Fattas bara att hon ryker ihop med någon i hagen och bryter benet igen. Gah.
 
Idag märker jag att Alva inte tuggar som hon ska och håller på och gapar och dreglar. Får ta ut tandläkare asap. Fattas bara att hon ryker ihop med någon i hagen och bryter benet igen. Gah.

Har ni styngflugor där? Har du sett ägg?

Om de har styngflugor i munnen så kan det orsaka några dagars obehag men görs inget åt. Men, det gäller ju att man vet att det är det då så man inte bortser från något problem.
 
Har ni styngflugor där? Har du sett ägg?

Om de har styngflugor i munnen så kan det orsaka några dagars obehag men görs inget åt. Men, det gäller ju att man vet att det är det då så man inte bortser från något problem.

Nej, har inte sett några men skall kolla noga imorgon. Bra tips!
 
Igår fick Lasso sina första skor :) hade egentligen tänkt att han skulle få landa lite här i sitt nya hem innan vi gav oss in på det men hovis var så fullbokad fram igenom och hade en lucka igår kväll.
Han skötte sig exemplariskt :laugh: fick beröm både för honom och hans hovkvalite som hållt ihop hovarna väldigt bra trots att han gått barfota med ganska dålig hovvård det senaste. Dessvärre väldigt ömfotad så det var inget snack om saken att han ska ha skor. Så nu kan vi ge oss ut på lite promenader :) är så nöjd med min häst! Tycker dock lite synd om honom som får gå ihop med min piraya till shetlandsponny... Han biter honom mest hela tiden så han har märken överallt :( vet att det brukar lugna sig efter ett tag men just nu är han hopplös!
 
Då var helgkursen med ny tränare avklarad! Spännande och lite lagom stressigt igår då jag åkte till stallet direkt från jobbet, bara slängde på mej ridkläder i princip.. Som tur är så har jag snälla kompisar som tagit in hästen, ryktat och sadlat lagom tills jag hann komma! :up:

Man åstadkommer ju inga sensationella förändringar på 2 st halvtimmeslektioner, men jag är nöjd. Alltid lite nervöst att rida för en tränare som man inte känner sedan tidigare :o. Tintin uppförde sig bra och kändes fin, jag tyckte det gick bra också. Hade varit roligt att få något filmat men det tror jag inte att nån tänkte på. Men nu har jag åtminstone lite nya ideer och tips på vad vi behöver träna på. Däremot blir man ju pinsamt medveten om vilka ovanor man lägger sig till med när man rider på egen hand för det mesta. Men det är bra att få höra det från någon annans synvinkel och någon som är objektiv på nuläget. Fick som hemläxa att träna på böjningar, sidvärtsrörelser och mycket volter för att få Tintin mer smidig. Sen ska jag också tänka på att inte "bli för snäll" och mesig, utan våga ställa lite krav och planera vägar, rörelser, tempo, vad det är jag vill göra - fokusera mera. Det tror jag ställer till det en hel del, det är något jag måste träna mycket med - den mentala biten. När jag fokuserar och vågar kräva lite mer så går Tintin så mycket bättre, eftersom jag blir mer tydlig och det är lättare för honom att fatta vad jag menar.

En sån dag idag. Roligt var det. Men plånboken tackar inte :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 063
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 917
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 327
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 528
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp