Fjordingtråd nr 3

Igår var Reggie och jag på säsongens sista dressyrtävling.
Det var fyra mils resväg, tog ca 40-45 minuter att köra så avståndet var lite lagom.

Reggie som vanligt helt obekymrad över ny miljö. Tittade lite intresserat på vad som hände, men inte mer än så.
Framridningen försiktig: mest bara skritt och några övergångar mellan skritt och trav.
Tävlingsritten var inomhus, Reggie inte särskilt van vid ridhus men det hade ingen som helst betydelse. Skrittade ett varv inne på tävlingsbanan medan jag väntade på att domaren skulle blåsa igång oss, och Reggie fortsatt obekymrad. Tittade inte ens åt domare, staket, sarg.

Det som gick "halvdåligt" var att han var lite ostadig i tygelkontakten och gick emot stundtals, och en ganska dålig fattning till höger galopp.
Vi har dock problem med den där högergaloppen hemma också, där han har lite svårt att hitta rätt i formen, så det var ju inte konstigt att nivån inte var högre på tävling.

Fick en femma - välförtjänt - för den där fattningen men i övrigt sexor, sexochenhalvor och flera sjuor. Hela skritt-delen belönades med sjuor, med en kommentar "väl visat" om den fria skritten.

Slutresultat 63.1% och åttonde plats av 18 startande. Ingen rosett, förstås, men jag var väldigt nöjd ändå.

Därmed har Reggie förtjänat sin prestationsmedalj i brons i dressyren och är helt klart kvalad till femårsklassen i dressyr nästa år, om det blir något championat.
Tre starter, tre resultat över 60% med det sämsta resultatet på drygt 62% (det som krävs för unghästkval är ju två resultat över 55% så där har vi lite marginal).

Nu är det höst och vi ska fortsätta styrketräna...
 
Därmed har Reggie förtjänat sin prestationsmedalj i brons i dressyren och är helt klart kvalad till femårsklassen i dressyr nästa år, om det blir något championat.
Tre starter, tre resultat över 60% med det sämsta resultatet på drygt 62% (det som krävs för unghästkval är ju två resultat över 55% så där har vi lite marginal).

Nu är det höst och vi ska fortsätta styrketräna...

Vad roligt att höra!!!
 
Händer det något nytt hos er?

Tintin var uppenbart lite trött efter förra helgens mera intensiva ridning, så han har fått ta det lite lugnare några dagar när det ändå var ganska dåligt väder här. För övrigt verkar han vara rätt nöjd med tillvaron. :) Sätter vinterpäls för fullt nu och jag tror jag har en av de mest långhåriga hästarna i stallet, men det var lika förra året. Han går ju på lösdrift och verkar inte besväras även om han redan är ganska lurvig, så jag har inte tänkt klippa honom. Han rids inte heller så hårt speciellt ofta att det skulle behövas heller. Tänker att han får stå inne och torka en stund sådana gånger det kan behövas!

Hade en lite halt häst igår igen.. :meh: Har tappat räkningen på hur många gånger han varit halt/öm sen i våras, men det är väl en 4-5 ggr. Dock inga allvarliga saker och helt enkelt så har vi bara haft otur. Alla hältor har varit sådana som gått över på en dag eller två. Första gången halt när vi precis tagit av skorna och han trampat på en sten. Sen var det i somras kombinationen nyverkad och tillgång till lite för mkt gräs som jag tror var boven. De senaste gångerna har det varit att han busat med kompisarna i hagen och troligtvis fått en liten smäll eller halkat. Och igår hade han rivit upp ett sår på ena kotan bak som verkade ömma i trav, i skritt syntes inget och han gick helt normalt. Ska hoppas vi skulle få ha lite mer flyt ett tag nu. Men man ska väl vara nöjd så länge det inte är något värre än bara småsaker!
 
Händer det något nytt hos er?

Nej.
Det har varit lite väl lågsäsong pga väder och andra omständigheter så den här veckan har jag nästan inte ridit alls.
Men nu kommer helgen och jag har just inga inplanerade aktiviteter så då kanske det kan bli lite bättre med den saken.
Dags att tömköra Isak igen...
fast han är bara 2½ år så det är inte bråttom.
Isak är liten till växten (men kompakt) och ska inte ridas in än på ett år. Han är satt för vagn några gånger men visst vore det fördelaktigt att jobba honom lite mer innan det vinteruppehåll som kommer att bli (jag låter inte sko en så ung häst, därför kommer det att bli vila när det blir dåligt underlag).
 
Här händer inte heller så himla mycket. Hovarna har vuxit ut en aning och ser inte riktigt så illa ut som efter att hovis tog av skorna. Därför Alvas två veckors semester nu till ända. Tömkör just nu enbart för att inte överbelasta, och för tillfället bara i skritt och trav, och bara i ridhuset där det är mjukt. Bootsen jag köpte på vinst och förslust passade inte alls, men praktiskt nog kommer en barfotabootsutprovare (eg. en hovis med stort intresse för boots) till stallet nästa vecka, så jag hänger på där. En kollega har ett par Easyboot Glove som jag ska få prova också. Hästen är iaf utvilad och glad, haha. Alltid något.
 
Här händer nog inte så mycket heller. Vi underhåller och man kan väl anta att det ligger i genomsnitt varannan dag när det är som bäst.

Dock håller vi fortfarande på med längre sträckor när vi har möjlighet och det har vi ungefär 1 gång i veckan.
 
Tintin sämre idag :( haltade ett par ggr när jag tog in honom från hagen idag. Inget fel på humöret men lite svullen och varm vänster bak. Han får stå inne i natt, imorgon bitti ska jag kolla och se hur det verkar. Vill helst inte ringa jourveterinär på helgen, men om han är sämre än idag så ringer jag.
 
Nu har Lasso varit hos mig i 2 veckor och jag tycker så mycket om honom :love:
Än så länge har jag inte ridit på honom. Dels på grund av brist på utrustning, har inte ens haft ett träns och sen har jag inte speciellt bråttom. Har fullt upp att lära känna honom på markplan :D
Men vi har gått massvis med promenader både ensamma, med sällskap av galet halvblod, tillsammans med kompis med barnvagn och så min man med våra hundar:)
Han är lugn och tar det mesta med ro förutom just hundarna, dom vill han gärna springa ikapp med:D så där får vi träna lite mer.
 
@mollyphlox Här händer det massor! Är väl mitt försök att mota bort insikten att hästarna snart ska gå på halvfart. ;)

Ariel har hunnit gå tre hoppträningar hittills, med framsteg varje gång. Galoppen har varit lite för kort, men i torsdags glömde tränaren justera galoppbommarna när vi hoppade sista rundan och med snurr på galoppen var det inga problem alls att länga! :D

Vi ska även rida för en dressyrtränare på tisdag, har velat rida för denna ända sedan 2010, så det blir spännande att prova på.

Ricky tuffar vidare med inridningen, igår fick jag prova vänster galopp för första gången och den var ännu större än höger. Jösses säger jag... Han är så positiv till allt och även när han blir rädd/spänd lyssnar han på mig. :heart

Kommer trappa ned jobbet för bägge under december, så får Ricky vila två månader och Ariel gå lite uppbyggande lågpulsjobb.
 
Veterinären kom ut och kollade Tintins ben idag. Jag tyckte det var misstänkt likt som den gången min förra häst fått ett sår på benet, den gången behövdes antibiotikakur. Jag hittade nämligen ett nytt sår igår kväll (eller gammalt, jag hade bara missat det tidigare) som varit orsaken till svullnaden och värmen. Det fanns på sidan av kotan, precis där hovskägget börjar så det hade inte synts innan. Kände att det fanns lös skorpa där och såret såg inte så mysigt ut. Så nu ska Tintin få penicillinsprutor i fem dagar, fick första dosen idag. Vi fick tummen upp för lätt motion för att minska svullnaden, så det känns ju skönt att få höra :)
 
Igår blev det en kortare tur än våra lite längre.

Vi var ute på en 10,5 kilometerstur med en genomsnittshastighet på 9,11 km/h vilket är riktigt bra.
Vi var alltså ute 1 timme och 7 minuter och vi tycker att det är en ganska liten runda nu för tiden. Vi är ju vana att vara ute 2 timmar åt gången.

Vi kan konstatera att hästarna har bra kondis och styrkan börjar komma i ridningen på Bruno och körningen på Herr Grå. Det blev att rida en åtta eftersom det var kolsvart och jakt i området. Nu var väl jakten klar för natten men varför chansa?
Naturligt blir det då två turer i skogen på fin traktorväg. Den är rejält kuperad men hästarna både travade och galopperade utan problem både i början och i slutet av turen.

Två ordentligt nöjda men ordentligt svettiga hästar kom in i stallet med en min som krävde belöning i form av mat.
 
Igår var barfotabootsutprovaren hos oss, det var intressant! I och med att framfötterna i dagsläget är i princip ovala, hade vi inte jättemånga modeller att välja på, men började med ett par Renegades:
black-knight-side-350x300.jpg

De skall vara bra för hovar med låga trakter. Dessa tyckte dock Alva då rakt inte om, hängde med öronen och tog små, små steg med frambenen. Kanske för att sulan är ganska hård och oflexibel.

Sedan provade vi ett par Equine Fusion All Terrain Slim:
all-terrain-side-2.jpg

... och skillnaden var enorm! Hon susade iväg i traven och tog ut steget, öronen framåt och ett helt annat rörelsemönster. Dessa kallas för "joggingskor" och sulan är relativt tunn och böjlig. Kanske satt de helt enkelt bättre, kanske tycker hon att det känns konstigt att inte känna underlaget genom sulan som med den första modellen. Vad vet jag. Jag vet åtminstone att nu får jag vackert hosta upp närmare 200 € för att kunna komma igång och rida igen. :p Nåväl, sånt är livet med häst.

Lite OT, men en lustig händelse. Idag var jag ute och gick med min kompis haflingervalack, då kompisen hade lite ont om tid. En ståtlig häst med säkert 70 cm lång man. Mötte en kvinna som jag kände igen, på en frieser. Kom på att hästen står i samma hage som Alva. Hejade. Tydligen kände hon igen mig också och tänkte nog samma sak, för jag hörde hur hon pratade lugnande med sin häst och sa "lugn, det är ju bara din hagkompis, henne känner du ju". Syftandes på haflingern jag just hade i näven. :D Å andra sidan inte det värsta jag hört, en gång mötte vi ett äldre par när vi var ute, och de frågade om Alva är en holsteiner. Jajemen, sade jag. :o
 
Nu har jag ridit på Lasso två dagar i rad. Mycket korta och basic pass. Tycker att han är rätt dåligt grundriden och eftersom jag är så grymt noga med grunden och vill ha det på mitt sätt så har jag backat bandet massor och tränar honom som en helt grön unghäst och börjar om på noll med ett steg i taget.
Har tagit tid på mig vid uppsittning, stå stilla och inte greja med allt annat är inte riktigt hans grej.
Sen bara skrittat runt några minuter på åkern. 8-volter, halter och framförallt att gå framåt. Han har en förmåga att lägga i backen när han inte förstår/inte känner sig motiverad:D
Tror det kommer bli jättebra i framtiden :)
 
Idag fick Tintin den sista dosen av sin antibiotikakur, så skönt att slippa ge sprutor varje dag.. Har inte direkt samlat pluspoäng hos min häst den här veckan med sprutor och sårtvättande :o. Men benet är betydligt bättre nu, lite svullnad finns kvar, såret läker fint och benet är inte varmt längre. Tintin har motionerats försiktigt, mest i skritt men han har varit riktigt fin, det är nån pusselbit som fallit på plats igen och jag blir bara så glad! :love:

Vi har organiserat om lite i hästhagarna igen, tanken var att alla hästar skulle få gå tillsammans i vinter men det fungerar inte med utfodringen. Det hö som vi har just nu är rätt energirikt och tyvärr rätt hög sockerhalt, så det passar inte åt de mer lättfödda hästarna. Två av dem har dessutom haft fång så det finns verkligen skäl att vara försiktig. Så Tintin och tre andra hästar har fått flytta över i samma hage där de gick i somras, så har vi lättare att se till att mängden hö blir lagom för alla hästar. Tintin är inte i riskzonen för fång direkt, men han får inte bli fetare och dessutom böt bästa kompisen (en av fånghästarna) hage så då fick han följa med. De verkar vara nöjda med upplägget och det är ju huvudsaken. Tyvärr är hagen lite onödigt lerig just nu, men hellre lera än feta och sjuka hästar tycker jag!
 
Så, nu har vi haft joggingskor i fem dagar. Helt klart bättre än barfota. Hovis var här igår igen och verkade, hen var positivt överraskad att hovarna återhämtat sig så pass mycket som de gjort. Skall fota hovarna idag igen så kan ni få se jämförelsebilder. Är glad att äntligen ha hittat en hovis som jag kan ha en dialog med. Mycket väntan och arbete återstår givetvis, men framhovarna ser mycket bättre ut.
Så, har börjat rida igen, korta pass för att hon ska "gå in" skorna. Hon är väldigt mjuk och böjlig i kroppen, vilan har gjort gott!

På söndag kommer hästarna in från sommarhagarna och jag hade redan lite panik över hur leriga rasthagarna vid stallet kommer bli. Så kom min tränare som en räddande ängel och frågade om jag ville ställa Alva ihop med hennes sto i en egen (gräs)hage med vindskydd, istället för i rasthage. Yes please!
 
Igår fick jag oväntat en ledig dag.
skulle jobba halvdag, eftersom jag inte jobbar heltid, men fick SMS om att förmiddagens jobb var inställt. Nåddes av meddelandet på väg mot jobbet men hade bara hunnit ett par kilometer så jag vände och åkte hem igen.
Skönt.... och fick en del nyttigt gjort.

Red lite, och snaggade och tömkörde Isak. Han är duktig, kom ihåg allt han skulle kunna från tömkörningen trots att jag slarvat ett tag, och var till och med duktig på halter som var jobbiga förut.
 
Så, nu skall vi se om jag kommer överens med Bukes nya bilduppladdning.
Ville bl a visa hur Alvas hovar utvecklar sig. I slutet av september var framhovarna i princip söndertrasade, sidoväggarna hade hål och var delvis ihåliga.
(tror man kan klicka på bilderna så att de blir större)

Här är vänster fram direkt efter att skorna plockats av:
10381-c47e7b8095dc4e91179955a053402390.jpg

...och höger fram:
10383-c6b81d340bed3d150392fdc8adaf1f4d.jpg

...och nästan från sidan:
10385-446945e10ba3fb9c6051706fb3cea05b.jpg


Här är vänster fram efter andra verkningen i onsdags:
10380-c47e7b8095dc4e91179955a053402390.jpg

...och höger fram:
10382-9685e5917e45adec063b8847862de5ff.jpg

...och från sidan:
10384-52f0337474f46fd25d0d3086b7358059.jpg


Det kommer såklart att dröja innan de vuxit ut ordentligt, men det börjar ordna sig. Hovformen är fortfarande helt åt fanders, men joggingskorna passar och jag kan rida igen.
Bonusbild på den ludna kraken som fick just ett 40 minuters joggingpass på töm igår.
10386-9aac1f1e3759e1a2815906b2fc62162b.jpg
 
Liten uppdatering från oss!

Tintin har ridits en hel del av min tränare, och det har gått bra. Traven har blivit så mycket bättre och galoppen blir sakta men säkert bättre den med. Tintin lyckades få till byten i galopp en dag, absolut inte meningen men han fattade fel galopp att börja med, och istället för att sakta av så provade min tränare om han kunde byta, och det gick. Inget snyggt och klockrent byte men kul med taggad häst som bjuder till och försöker :)

Kom ett litet bakslag igen däremot, de senaste dagarna har Tintin känts stel och lite ovillig, det märks tydligt att det är något som är jobbigt. Inte lika "dåligt" som tidigare i höst, men det är något. Han är annars nöjd och glad att få jobba men min gissning är att han är stel pga vädret och underlaget i hagen just nu. Det har regnat mycket, vilket gjort att hagen blivit lerig. Och nu har det blivit kallare vilket gör att det blir knaggligt överallt och hästarna rör sig inte speciellt mycket. När de väl gör det så ser det inte så bekvämt ut. Men det är bara att vänta på bättre väder..

Vi tar det lite lugnare ett tag nu, Tintin mår bra av att få röra på sig men ska köra på att ta det med lite mindre krav så att inte det blir bara pest och pina med motion. Ska gräva fram mina vinterbroddade boots så kan vi komma oss ut i skogen/längs vägen som omväxling nån dag. Alltför länge sen sist.
 
Vi har provkört joggingskorna i klafsig lera, vattenpölar och även genom en bäck - de sitter kvar! Än så länge har hon inte ens ett skavt hårstrå vid hoven, de tycks sitta riktigt bra. Kardborren är tyvärr rätt kass så när det är blött drar jag på henne ett par ridstrumpor över hovarna och drar ner den långa delen över kardborren. Ser väldigt seriöst ut. :D

Igår kväll anlände äntligen min tränares häst, och idag kunde de bekanta sig i tränarens egna privathage. Vet inte om inackorderingsstall i Sverige använder sig av samma system, förmodligen inte. Brist på yta för hästhållning är ett faktum här, stallägarna cashar in där de kan. Anyway, maken till okomplicerat ihopsläpp har jag aldrig sett. Inte ett pip. Alva gick iväg och käkade, halvblodet fnorkade runt i några minuter och gjorde sedan Alva sällskap. :up: Blir nog bra.

Idag provade jag att rida utan barfotabootsen i ridhuset, gick finfint. Är mycket lättad. Jättebra om jag bara behöver dojorna utomhus tills vidare. Placerade ut två upphöjda bommar med ca 3 m emellan, tänkte att vi skrittar och travar över. Näppeligen, tyckte Alva och hoppade studs från skritt. Lät henne hållas. Nästa år vill jag nog vara med på hoppträning, och kanske kolla upp om det finns någon terrängträning for dummies att vara med på. Vi har visserligen en egen terrängslinga här, men den är dels väldigt igenvuxen, och dels är hindren enorma. Runt metern alltså. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp