Fjordingtråd nr 3

Väcker upp tråden :)

Vi pysslar på, i måndags var Tintin jättetrött och t.om. lite grinig, något som han väldigt sällan är. Red en liten stund, han gjorde snällt det jag bad om men nån extra energi fanns det då inte. Hann redan börja spåna över vad som kunde vara fel, men det verkar ha gått om nu. Igår kändes han riktigt fin och var pigg och glad som han brukar. :) Lite seg i travövergångarna emellanåt, annars bra. Traven blir bara bättre.

Idag gick vi ut på promenad, tjoho tyckte Tintin och hade minsann gasen i! Småtravade, skuttade och slängde med huvudet, kunde inte göra annat än skratta - det är härligt med livsglädje :) Det blev en rask promenad, väldigt roligt!

Vi har det lite rörigt i stallet just nu, vi har fått flytta om en del i hagarna för av nån anledning kommer inte några av hästarna överrens och det blir en massa onödigt bråk och rörigt bland hästarna. Inte lätt att hitta den bästa lösningen för alla inblandade, både hästar och människor ska ju trivas och vara nöjda.. Men tur att vi har stora hagar.
 
...inled mig icke i frestelse...

har varit i kontakt med min ena bank eftersom jag behöver få loss kontanter ur mitt fondsparande (för att gräva ny avloppsbrunn enligt kommunalt beslut).
Det visade sig att det finns betydligt mer pengar än jag räknat med (och nej, jag har egentligen ingen koll eftersom det inte är min "vardagsbank" så jag har nog inte kollat de här fonderna egentligen sedan jag köpte min bil för några år sedan och har utgått från att det gått lite uppåt men inte så mycket, så som ränteläge et c har sett ut).
Ca 100.000kr mer än jag räknat med, faktiskt.
Så det kanske vore kul att, förutom att ta ut för den där brunnen, som jag egentligen inte räknat med att behöva använda dessa pengar för (sålde en häst fast köparen har inte betalt så hästen ska hem och inte fick jag in de pengar jag räknat med men så kan det gå), kanske ta ut lite extra...

titta på NY maratonvagn för par, kanske???

eller vara tråkig och lägga en rejäl amortering på huslånet men det är ju inget kul.

Titta på vagn på nätet känns som den roligaste planen för dagen, faktiskt...
 
.

Titta på vagn på nätet känns som den roligaste planen för dagen, faktiskt...

Om du letar maratonvagn så gör det på riktigt på en gång. Köp inte en klumpig/tung vagn med fasta säten bak, som kallas för maratonvagn. Köp hellre utan säten och istället handtag för groomen. Säten kan man göra till vagnen men ta bort är svårare.

Sedan, om det inte redan är ändrat så funderar de på att göra om reglerna så att sätet måste vara i färdriktningen.
 
Om du letar maratonvagn så gör det på riktigt på en gång. Köp inte en klumpig/tung vagn med fasta säten bak, som kallas för maratonvagn. Köp hellre utan säten och istället handtag för groomen. Säten kan man göra till vagnen men ta bort är svårare.

Sedan, om det inte redan är ändrat så funderar de på att göra om reglerna så att sätet måste vara i färdriktningen.

Tack för tips!
Kikar på vagn 071 på driveout, och hade då inte tänkt ha ryggstöd bak. Där finns det ju ett säte bredvid kuskens, och så en groomplatta (men med risk för att bakre delen, även utan ryggstöd, räknas som säte).
Relativt tung vagn "måste" jag köpa eftersom tanken är att köpa en som är tävlingsgodkänd för D-ponny par, alltså 220-225 kg, och som också går att använda till enbet för min nordistravare.

Kan du hjälpa mig med att tänka högt... om det finns "baksäte" så ska ju groom sitta där och inte framtill. Och så ska sätet vara i färdriktningen (än så länge verkar det endast vara reglerat i svår klass, att där ska groom vara i färdriktningen med näsan framåt eller bakåt). Då bör man alltså se till att köpa en vagn där det liksom inte går att tycka att det är baksäten, utan enbart säte bredvid kusken???
 
Tack för tips!
Kikar på vagn 071 på driveout, och hade då inte tänkt ha ryggstöd bak. Där finns det ju ett säte bredvid kuskens, och så en groomplatta (men med risk för att bakre delen, även utan ryggstöd, räknas som säte).
Relativt tung vagn "måste" jag köpa eftersom tanken är att köpa en som är tävlingsgodkänd för D-ponny par, alltså 220-225 kg, och som också går att använda till enbet för min nordistravare.

Kan du hjälpa mig med att tänka högt... om det finns "baksäte" så ska ju groom sitta där och inte framtill. Och så ska sätet vara i färdriktningen (än så länge verkar det endast vara reglerat i svår klass, att där ska groom vara i färdriktningen med näsan framåt eller bakåt). Då bör man alltså se till att köpa en vagn där det liksom inte går att tycka att det är baksäten, utan enbart säte bredvid kusken???

Personligen skulle jag aldrig köpa en vagn med säten bak. På den du refererar till är det säten bak, skulle jag säga. För en groom är det helt förödande att försöka grooma med det där åbäket bak samt att det med stor säkerhet tolkas som säten bak så groomen måste sitta där.
Jag skulle inte heller vilja ha groomen framme vid mig utan jag vill sitta mitt över sätet.
Den blir också ostadigare om alla sitter framtill.

Då hade jag hellre valt leican eller någon som liknar den. Den har sluttande kanter vilket inbjuder bättre till groomning och kan inte feltolkas. De är dyrare av en anledning när de är nischade eftersom de andra är klumpiga att grooma i men är ett ”bra” komplement.

Personliga preferenser är de maratonvagnar utan handtag så långt bak där man måste runda dem för att grooma över hjulnavet. Svårmanövrerat jämfört med t.ex tidaholms som har handtagen direkt bakom kusken vilket ger mycket större och snabbare manövreringsutrymme.

Här kan man också säga att det finns en anledning till att det är dyrare.
Mannen har testat båda och blir mycket irriterad på dem med handtag bak på vagnen över hjulen.
 
Har hänt lite tråkiga saker den senaste tiden, inte med Tintin dock. Hade stallspass hela dagen i lördags, och när jag kollade hästarna i stora flocken på morgonen hittade jag stallsägarens ena häst med blodigt bakben och väldigt halt. Hittade bara några små rivsår men hästen hade väldigt ont. Genomsnäll häst som jag tog in efter att ha fått tag i ägaren per telefon. Vi ringde ut veterinär som kom och kollade samt gav smärtstillande och sa att vi skulle följa med läget och se om hältan gick över. Det gjorde den inte, hästen ville inte stödja eller gå på benet ordentligt, inte ens efter maxdos smärtstillande. Troligtvis hade han fått en fraktur, så vi fick ta bort honom. En så fin och snäll häst, supersocial och vänlig. Blev bara sju år :cry:

Sådär för övrigt så har jag blivit lite sugen på att skaffa en ordentligt dressyrsadel till Tintin. Men jag har liksom ingen koll på vilken modell jag ska kolla på. Det är absolut inget fel på den allroundsadeln jag har (en Thorowgood T4 Cob), men eftersom jag mest rider dressyr och hade en riktigt bekväm dressyrsadel till min förra häst så skulle det förstås sitta fint med en till Tintin också.. :angel:
Tänkte om någon har tips på modeller som det kan löna sig att kika på? Bör vara en sadel med lite böjd bom, rätt bred (använder x-wide järn i sadeln) och han har inget långt sadelläge så korta paneler. Helst nån sadel som inte kostar skjortan också :o
 
Personligen skulle jag aldrig köpa en vagn med säten bak. På den du refererar till är det säten bak, skulle jag säga. För en groom är det helt förödande att försöka grooma med det där åbäket bak samt att det med stor säkerhet tolkas som säten bak så groomen måste sitta där.
Jag skulle inte heller vilja ha groomen framme vid mig utan jag vill sitta mitt över sätet.
Den blir också ostadigare om alla sitter framtill.

Då hade jag hellre valt leican eller någon som liknar den. Den har sluttande kanter vilket inbjuder bättre till groomning och kan inte feltolkas. De är dyrare av en anledning när de är nischade eftersom de andra är klumpiga att grooma i men är ett ”bra” komplement.

Personliga preferenser är de maratonvagnar utan handtag så långt bak där man måste runda dem för att grooma över hjulnavet. Svårmanövrerat jämfört med t.ex tidaholms som har handtagen direkt bakom kusken vilket ger mycket större och snabbare manövreringsutrymme.

Här kan man också säga att det finns en anledning till att det är dyrare.
Mannen har testat båda och blir mycket irriterad på dem med handtag bak på vagnen över hjulen.

Tack för utförligt svar!
(lutar ändå åt det enklare, billigare alternativet eftersom jag inte tävlar "på allvar" och åtminstone för dagen inte har nytta av fördelarna för groomen när det går undan i svängarna, utan snarare har behov av en vagn där jag kan åka med en kompis bredvid mig; i dressyr och precision kommer jag ändå inte att använda den här vagnen med fjordingarna; och det går att få till ett extra groomsäte på 071 precis som på leican - även om jag är helt säker på att leican är en bättre vagn)
 
Lite småjobbig dag igår... fast egentligen på ett positivt sätt.

Foderleverans, innebär veckans gym-pass när jag drar 36 fyrkantsbalar hösilage med handtruck för att få dem på plats på logen (trägolv, håller inte för traktor).

Grävmaskin på plats.
Egentligen beställd för att gräva nytt avlopp (kommunala regler), men när han ändå var på plats så ägnades gårdagen åt att mocka ligghallen (nu uppströad med bara ny spån), och mocka främre delen av hagen samt lägga på en decimeter sand i främre delen av hagen.
Det jobbet ska han göra klart idag, det som ska grävas ut och sandas upp är en yta om ca 25-30X25-30 meter så det är lite jobb och material.
Dessutom ska han tvinga ner en stolpe i marken, behöver sträcka om staketet för att han ska komma åt att gräva avloppet där det ska vara. Det är inte "bara" att spetta ner stolp för närvarande, men med en grävmaskin blir det inte så jobbigt.

Så hästarna som "hör hemma" på utedriften står inne på box idag, fram tills nytt staket är ordnat. De stod inne igår också, men fick komma ut i sin lösdrift för natten och var väldigt misstänksamma mot sand-lagret som kändes och luktade annorlunda än hagen brukar göra.
Troligen kommer min goe grävmaskinist att fortsätta med jobbet imorgon också, men då behöver jag rimligen inte flytta hästarna eftersom stolp ska ner idag. Behövs det fler än en stolpe (antagligen, men tramp-stolp kan vara en tillfällig lösning) så fixar vi det någon annan dag.

Jag har, förstås, samma problem som så många andra med att det blir lerigt och dåligt en höst som i år, och lösningen är ju att fortsätta på samma spår som hittills: gräva bort överskottet varje år, och vissa år fylla på med sand.
Jag har turen att ha en kompis som äger både grävmaskin och lastbil, och som hjälper mig. Den här gången passade det ju att samplanera med avloppet (uppenbarligen en kompis som kan det här med grävning; kommunen var nöjda med mitt val av entreprenör), men annars har han kommit och hjälpt mig gratis för att han är så väldigt snäll.
 
Provridningen gick bra, så Ricky är typ såld. Han ska iväg om några månader, först på prov och funkar det (kanske främst; klarar jag mig utan honom) så säljs han.

Gör ont i hjärtat, men försöker trösta mig med att det är större chans att jag kan betäcka Ariel då + att han får det mkt bättre nån annanstans än hos mig. :(
 
Bildbomb! Hade besök av ytterst sällan skådat slag, nämligen en som kan hantera en kamera! Följande bilder uppstod:
img-20171226-wa0008_5a425b032a6b2202f2316014.jpg


img-20171226-wa0012_5a425c2c9606ee12b4a625d3.jpg


img-20171226-wa0013_5a425c2f9606ee125cbddc0f.jpg


img-20171226-wa0014_5a425c32e087c34956171e93.jpg


img-20171226-wa0024_5a425c362a6b2202fe0f0941.jpg


img-20171226-wa0025_5a425c3a2a6b2202fa960b33.jpg


img-20171226-wa0029_5a425c3dddf2b32739c2b977.jpg


Och en hoppebild! :D Tur att inte landningen kom med, jag har glömt allt jag kunde (för sisådär 13 år sedan tävlade jag i hoppning) och... släppte helt enkelt tyglarna. Väldigt rutinerat.

img-20171226-wa0010_5a425b1bddf2b3273fad09f9.jpg


Försöker att inte överanalysera bilderna, men noterar att min hand fortfarande är stum, jag är mycket högerstark (och vänstersvag), och jag sitter och fånler mest hela tiden. :p
 
Min padda har fått spunk så jag får inte in nån bild.. :cry: Hade en jättesöt bild på Tintin med tomteluva som jag tänkte visa, men får försöka få in den senare.

På julafton var vi ute på julritt med några andra från stallet, Tintin tyckte det var jättekul! Han ville helst bara småtrava hela tiden, skritt är överskattat.. Sen när vi skulle trava blev det galopp istället :angel: Det funkar fint att vara ute tillsammans med andra, att rida ut ensam går inte riktigt än. Men vi jobbar på det!

Idag red jag ett dressyrpass och Tintin var riktigt fin! :love: Mjuk, följsam och smidig. Öppnor och slutor i skritt, volter & skänkelvikningar i trav och sen lite galopplyft på det. Riktigt kul! Mera sånt :)
 
Gott nytt år på er! Hoppas ni haft ett skönt nyår :)

Inget speciellt på gång just nu. Har lite brist på ideer vad jag ska hitta på med Tintin just nu. Borde planera in en ridlektion någon dag. Blir lätt lite för ensidig träning och idag var Tintin verkligen less på ridhuset. Får försöka komma oss ut på en promenad i dagsljus i helgen och se om han blir på bättre humör. Det brukar göra susen!
 
Jag och Lasso kämpar på. Nu har han bott här i lite mer än 3 månader. Tycker himla mycket om honom, han är så social och mysig.
Men han är ju för övrigt absolut inte som han var på provridningen eller dom första veckorna här hemma efter flytten... Han är helt förbytt och jag kan verkligen inte förstå varför trots att jag rannsakat både mig själv, miljön, fodret osv.
Köpte ju honom som superstabil, dundertrygg och lite åt det trögare hållet.
Det tröga försvann ju redan första veckan när jag skodde honom, stackarn var ju ömfotad och kan absolut inte gå barfota. Då var han dock fortfarande trygg och orädd, jag red till och med på honom ensam ute på ängen utan större bekymmer. Har ju märkt hela tiden att han inte är så noga inriden, det har nog gått ganska fort och han förstår inte mycket. Men ändå väldigt lugn och trygg vilket var det viktigaste för mig.

Senaste 2 månaderna är han dock som helt förbytt. Han är livrädd för det mesta(speciellt när det kommer lite bakom, då drar han). Han är stressad och nervös, har svårt att stå still och väldigt tittig och blåser upp sig när vi går på promenad. Ser även att han ibland är nervös i lösdriften om det t.ex blåser lite.
Vissa dagar är ganska bra och vissa är inte så bra...
Har tagit hjälp av en superduktig tränare som är inriktad på kallblod, brukskörning, bruksridning och att få hästar lugna, orädda och trygga. Hon har hjälpt oss en bra bit på vägen och jag kan hantera honom lättare nu. Men hans stressnivå känns fortfarande oförändrad. Han har en bra foderstat som är anpassad till ett lugnare tempo och jag har gett honom magnesiumtillskott ett bra tag.
Nästa steg är väl veterinärundersökning men vart ska man börja?
Han är ju väldigt ung och kanske är det någon form av period/utvecklingsfas?
Kanske skulle han bli bättre av att stå på box?(min sällskapshäst fungerar dock mycket bättre på lösdrift så det blir ju lite problem)
Kanske kommer alla flyttar han verkar ha fått gjort ikapp honom nu i efterhand och han kanske bara behöver landa?
Väldigt tråkigt eftersom jag verkligen ville ha en av den stabila typen och inte ett nervknippe...
Har inte ridit på honom sen i oktober utan det är bara markarbete/trygghetsövningar/promenader som gäller.
Jaja, han är världens finaste och får mitt hjärta att smälta varje gång jag ser honom :love:
 
Och en hoppebild! :D Tur att inte landningen kom med, jag har glömt allt jag kunde (för sisådär 13 år sedan tävlade jag i hoppning) och... släppte helt enkelt tyglarna. Väldigt rutinerat.

Jag släpper ofta tyglarna när jag hoppar, Ariel hoppar större än jag är beredd på många gånger + att hon hoppar så mkt genom ryggen så jag hinner inte med mig med handen och släpper då istället som en reflex. Tur för mig så har jag en häst som bara fortsätter vidare mot nästa hinder ändå, senaste träningen gjorde vi tom en fin vänstersväng och hoppade nästa hinder innan jag fått fatt på tyglarna. :rofl:
 
Jag och Lasso kämpar på. Nu har han bott här i lite mer än 3 månader. Tycker himla mycket om honom, han är så social och mysig.
Men han är ju för övrigt absolut inte som han var på provridningen eller dom första veckorna här hemma efter flytten... Han är helt förbytt och jag kan verkligen inte förstå varför trots att jag rannsakat både mig själv, miljön, fodret osv.
Köpte ju honom som superstabil, dundertrygg och lite åt det trögare hållet.
Det tröga försvann ju redan första veckan när jag skodde honom, stackarn var ju ömfotad och kan absolut inte gå barfota. Då var han dock fortfarande trygg och orädd, jag red till och med på honom ensam ute på ängen utan större bekymmer. Har ju märkt hela tiden att han inte är så noga inriden, det har nog gått ganska fort och han förstår inte mycket. Men ändå väldigt lugn och trygg vilket var det viktigaste för mig.

Senaste 2 månaderna är han dock som helt förbytt. Han är livrädd för det mesta(speciellt när det kommer lite bakom, då drar han). Han är stressad och nervös, har svårt att stå still och väldigt tittig och blåser upp sig när vi går på promenad. Ser även att han ibland är nervös i lösdriften om det t.ex blåser lite.
Vissa dagar är ganska bra och vissa är inte så bra...
Har tagit hjälp av en superduktig tränare som är inriktad på kallblod, brukskörning, bruksridning och att få hästar lugna, orädda och trygga. Hon har hjälpt oss en bra bit på vägen och jag kan hantera honom lättare nu. Men hans stressnivå känns fortfarande oförändrad. Han har en bra foderstat som är anpassad till ett lugnare tempo och jag har gett honom magnesiumtillskott ett bra tag.
Nästa steg är väl veterinärundersökning men vart ska man börja?
Han är ju väldigt ung och kanske är det någon form av period/utvecklingsfas?
Kanske skulle han bli bättre av att stå på box?(min sällskapshäst fungerar dock mycket bättre på lösdrift så det blir ju lite problem)
Kanske kommer alla flyttar han verkar ha fått gjort ikapp honom nu i efterhand och han kanske bara behöver landa?
Väldigt tråkigt eftersom jag verkligen ville ha en av den stabila typen och inte ett nervknippe...
Har inte ridit på honom sen i oktober utan det är bara markarbete/trygghetsövningar/promenader som gäller.
Jaja, han är världens finaste och får mitt hjärta att smälta varje gång jag ser honom :love:

Det tar upp till ett år för en häst att helt landa och känna sig trygg. Så jag skulle avvakta och bara jobba på att vara lugn själv med honom. Är han född 2013? I såna fall är han ju bara bebis fortfarande.
 
Det tar upp till ett år för en häst att helt landa och känna sig trygg. Så jag skulle avvakta och bara jobba på att vara lugn själv med honom. Är han född 2013? I såna fall är han ju bara bebis fortfarande.

Ja jag håller med, konstigt bara att första månaden gick så bra? Där jag köpte honom hade han bara varit i 2 månader(förmedlare) och där var han stencool. Men det har ju blivit mycket flyttande... Först förmedlare i Danmark, sen direkt till förmedlare här i Sverige och sen till mig :( han kommer få massor av tid och som sagt har jag lagt ner allt vad ridning heter och bara lägger tid på arbete från marken och få honom trygg.
 
Jag har grav beslutsångest kring hingst till Ariel. Jag vill gärna välja den hingst jag bestämde mig för redan 2010, samtidigt har jag en kompis som vill köpa ev hingstföl om jag väljer en annan hingst (som jag också gillar, både i verkligheten och "på papperet" sas). Tur jag har fem månader kvar att vela på. :p
 
Jag och Lasso kämpar på. Nu har han bott här i lite mer än 3 månader. Tycker himla mycket om honom, han är så social och mysig.
Men han är ju för övrigt absolut inte som han var på provridningen eller dom första veckorna här hemma efter flytten... Han är helt förbytt och jag kan verkligen inte förstå varför trots att jag rannsakat både mig själv, miljön, fodret osv.
Köpte ju honom som superstabil, dundertrygg och lite åt det trögare hållet.
Det tröga försvann ju redan första veckan när jag skodde honom, stackarn var ju ömfotad och kan absolut inte gå barfota. Då var han dock fortfarande trygg och orädd, jag red till och med på honom ensam ute på ängen utan större bekymmer. Har ju märkt hela tiden att han inte är så noga inriden, det har nog gått ganska fort och han förstår inte mycket. Men ändå väldigt lugn och trygg vilket var det viktigaste för mig.

Senaste 2 månaderna är han dock som helt förbytt. Han är livrädd för det mesta(speciellt när det kommer lite bakom, då drar han). Han är stressad och nervös, har svårt att stå still och väldigt tittig och blåser upp sig när vi går på promenad. Ser även att han ibland är nervös i lösdriften om det t.ex blåser lite.
Vissa dagar är ganska bra och vissa är inte så bra...
Har tagit hjälp av en superduktig tränare som är inriktad på kallblod, brukskörning, bruksridning och att få hästar lugna, orädda och trygga. Hon har hjälpt oss en bra bit på vägen och jag kan hantera honom lättare nu. Men hans stressnivå känns fortfarande oförändrad. Han har en bra foderstat som är anpassad till ett lugnare tempo och jag har gett honom magnesiumtillskott ett bra tag.
Nästa steg är väl veterinärundersökning men vart ska man börja?
Han är ju väldigt ung och kanske är det någon form av period/utvecklingsfas?
Kanske skulle han bli bättre av att stå på box?(min sällskapshäst fungerar dock mycket bättre på lösdrift så det blir ju lite problem)
Kanske kommer alla flyttar han verkar ha fått gjort ikapp honom nu i efterhand och han kanske bara behöver landa?
Väldigt tråkigt eftersom jag verkligen ville ha en av den stabila typen och inte ett nervknippe...
Har inte ridit på honom sen i oktober utan det är bara markarbete/trygghetsövningar/promenader som gäller.
Jaja, han är världens finaste och får mitt hjärta att smälta varje gång jag ser honom :love:
Tintin har också såna där perioder emellanåt, då jag tycker att han bara är ett överreagerande yrväder, men oftast är han snäll och cool. Tintin blir sju år i sommar och det senaste året har han mognat rejält psykiskt, även om han kan bli lite ”bebisaktig” ibland. Så ge honom lite tid, han är så ung ännu. Ta det lugnt och gör det som känns roligt och bra. Det är suveränt att du har nån som kan hjälpa till och som du kan bolla ideer med, det uppskattar jag själv något enormt! :)

Jag har haft Tintin i 1,5 år nu och det är först nu i höstas som jag tycker att vi verkligen börjar veta var vi har varandra. Jag brukar också räkna med att det tar ca 1 år innan man känner sin häst ordentligt.
 
Jag och Lasso kämpar på. Nu har han bott här i lite mer än 3 månader. Tycker himla mycket om honom, han är så social och mysig.
Men han är ju för övrigt absolut inte som han var på provridningen eller dom första veckorna här hemma efter flytten... Han är helt förbytt och jag kan verkligen inte förstå varför trots att jag rannsakat både mig själv, miljön, fodret osv.
Köpte ju honom som superstabil, dundertrygg och lite åt det trögare hållet.
Det tröga försvann ju redan första veckan när jag skodde honom, stackarn var ju ömfotad och kan absolut inte gå barfota. Då var han dock fortfarande trygg och orädd, jag red till och med på honom ensam ute på ängen utan större bekymmer. Har ju märkt hela tiden att han inte är så noga inriden, det har nog gått ganska fort och han förstår inte mycket. Men ändå väldigt lugn och trygg vilket var det viktigaste för mig.

Senaste 2 månaderna är han dock som helt förbytt. Han är livrädd för det mesta(speciellt när det kommer lite bakom, då drar han). Han är stressad och nervös, har svårt att stå still och väldigt tittig och blåser upp sig när vi går på promenad. Ser även att han ibland är nervös i lösdriften om det t.ex blåser lite.
Vissa dagar är ganska bra och vissa är inte så bra...
Har tagit hjälp av en superduktig tränare som är inriktad på kallblod, brukskörning, bruksridning och att få hästar lugna, orädda och trygga. Hon har hjälpt oss en bra bit på vägen och jag kan hantera honom lättare nu. Men hans stressnivå känns fortfarande oförändrad. Han har en bra foderstat som är anpassad till ett lugnare tempo och jag har gett honom magnesiumtillskott ett bra tag.
Nästa steg är väl veterinärundersökning men vart ska man börja?
Han är ju väldigt ung och kanske är det någon form av period/utvecklingsfas?
Kanske skulle han bli bättre av att stå på box?(min sällskapshäst fungerar dock mycket bättre på lösdrift så det blir ju lite problem)
Kanske kommer alla flyttar han verkar ha fått gjort ikapp honom nu i efterhand och han kanske bara behöver landa?
Väldigt tråkigt eftersom jag verkligen ville ha en av den stabila typen och inte ett nervknippe...
Har inte ridit på honom sen i oktober utan det är bara markarbete/trygghetsövningar/promenader som gäller.
Jaja, han är världens finaste och får mitt hjärta att smälta varje gång jag ser honom :love:
Kan det kanske vara vädret som ställer till det också?
Det du skriver stämmer in exakt på min, (han har bara lite fjording i sig, men jag hoppas det är ok att jag skriver här ändå!) när jag köpte honom förra sommaren var han supertrygg, blev han lite osäker ute så gick han lite saktare och spanade in grejer, men aldrig nåt mer. Perfekt verkligen! Jag var så glad att ha en så trygg häst, fegis som jag är :P
Sen blev det höst, och så slog det om och han blev mer och mer spänd. Han stack några gånger också. Tänkte först att "smekmånaden" var över, och att han nu började landa, eller att han inte kände sig trygg med mig längre och sådär, och så kan det säkert vart också.
Sen så kom våren och han började bli lugnare, och så sommaren och han blev helt sitt trygga jag igen. GÖTT!!
Men nu när det blivit kallare ute igen är han återigen spänd och reaktiv. Tror även att han är lite understimilerad. Ska försöka hitta på saker varje dag, och se om det gör någon skillnad på honom. Men rida ut själv ger jag mig inte på just nu, fy!

Om du vill får du gärna skriva vem tränaren är över PM!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 542
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp