Flera hundar, hane och hane eller hane och tik?

Bubble

Trådstartare
Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en till hund (men absolut inget bestämt än och det blir nog inte just nu ändå men man kan ju alltid planera och fundera iaf :P)

Har nu två stycken hanhundar, en gamling på 9 1/2 år (golden) och en på 4 år (chihuahua). Det jag är sugen på är en chihuahua till. Men vad skulle vara bäst, hane eller tik? Är det stort skillnad i temperament tänker mig att tikar kan vara lite mildare i sättet?

Det som jag ser som en nackdel med en tik är att jag då skulle vara tvungen att kastrera chihuahuan jag har. Har chipkastrerat min gamla (pga medicinska skäl) och han vart så förändrad efter det tyvärr, gick upp mycket i vikt, vart mycket slöare och fick tråkig päls. Skulle vara så tråkigt om det vart så med andra hanen också. Fördelen är att jag tror det är lättare för min yngre hane att komma överens med en tik. Han gillar andra hundar men han kan vara ganska dominant så därför tänker jag om det kan bli bråk med en till kanske dominant hane. Han är ganska regelbundet tillsammans med en annan chihuahuatik och då är han inte alls dominant utan dom kommer jättefint överens, han låter henne till och med dela hans ben och matskål. Mot andra hundar (hanar) är han väldigt vaktig när det gäller tex ben och mat. Det är hans och ingen får ta det ;) Min äldre kommer överens med allt och alla så där spelar det nog ingen roll.

Tips och ideer? Ni som har flera hundar vad har ni?
 
Chihuaha är väl inte direkt något stöddig typ som hane - tycker dom jag träffat varit väldigt jämna, hane som tik :)
 
Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en till hund (men absolut inget bestämt än och det blir nog inte just nu ändå men man kan ju alltid planera och fundera iaf :P)

Har nu två stycken hanhundar, en gamling på 9 1/2 år (golden) och en på 4 år (chihuahua). Det jag är sugen på är en chihuahua till. Men vad skulle vara bäst, hane eller tik? Är det stort skillnad i temperament tänker mig att tikar kan vara lite mildare i sättet?

Det som jag ser som en nackdel med en tik är att jag då skulle vara tvungen att kastrera chihuahuan jag har. Har chipkastrerat min gamla (pga medicinska skäl) och han vart så förändrad efter det tyvärr, gick upp mycket i vikt, vart mycket slöare och fick tråkig päls. Skulle vara så tråkigt om det vart så med andra hanen också. Fördelen är att jag tror det är lättare för min yngre hane att komma överens med en tik. Han gillar andra hundar men han kan vara ganska dominant så därför tänker jag om det kan bli bråk med en till kanske dominant hane. Han är ganska regelbundet tillsammans med en annan chihuahuatik och då är han inte alls dominant utan dom kommer jättefint överens, han låter henne till och med dela hans ben och matskål. Mot andra hundar (hanar) är han väldigt vaktig när det gäller tex ben och mat. Det är hans och ingen får ta det ;) Min äldre kommer överens med allt och alla så där spelar det nog ingen roll.

Tips och ideer? Ni som har flera hundar vad har ni?

Jag tycker det är mycket enklare att ha hundar av samma kön än med olika, just pga löp osv. Enda undantaget hade kanske varit om det var en ras med stor könsbunden aggressivitet. Men en sådan hundras/individ är jag ändå inte intresserad av och den hanhund som är så störd av sina hormoner får inte behålla sina kulor om han ska bo hos mig.
 
Jag har tre hanar (en kastrerad) och en tik i min flock. Dessutom en kastrerad tik på deltid och tar in träningshundar då och då som bor i min flock i perioder.

Tycker inte att könet är avgörande för dynamiken, handlar mycket mer om individen.
 
Egentligen spelar det ingen jättestor roll. Allt beror på hur hundarna är som individer.
Vi har 2-3 tikar beroende på och en okastrerad hane. Har gått bra ända tills vid ett tillfälle när samtliga löpte samtidigt. Då blev det lite tufft för honom.
Funderar nu på att kastrera honom då vi på sikt kommer utöka flocken med ännu en tik. bara för att slippa hålla kollen då de oftast löper olika tider så det blir mååååånga löp på ett år.
 
Tack för svar! Ja det är klart det sitter mest i hunden som individ men eftersom jag bara haft hanar så kan det ju vara bra att höra vad andra har för erfarenheter. Nej alltså han är ju absolut inte aggresiv eller har svårt för andra hanar egentligen tror jag, tänkte bara att han kanske skulle kunna komma bättre överens med en tik. Men att han passar så fint ihop med den tiken han är med nu ibland behöver ju såklart inte bero på att det är just en tik :) han måste juhursom helst kastreras om det ska in någon tik här i huset kommer inte att fungera att hålla dom isär under löp osv.
 
Jag har 3 hanar och det fungerar alldeles utmärkt. Ibland kommer även den yngste hanens pappa (=en fjärde hane) och bor här i 3 veckor medan "hans" tikar löper. Han slutar äta när det är löptid och blir då som ett benrangel, därför får han flytta hemifrån tillfälligt. Mina egna är 15 år, nästan 6½ år och 20 månader, extra hanen är ca 4½ år.
 
Om det redan nu är så att han har svårt att komma överens med andra hundar så kan det mycket väl vara så att allt blir värre om du kastrerar honom, dels för att han kan bli mer osäker, dels för att andra hundar ofta reagerar annorlunda på kastrerade hanar. Kan vara värt att tänka på.

Själv tror jag inte det blir några problem för dig att ha ännu en hane så länge du är noga med att köpa från en seriös uppfödare som avlar på mentalt bra hundar. Köper du inte från en sådan uppfödare, då kan det mycket väl gå åt helvete oavsett om du väljer tik eller hane. Din okastrerade hane kommer ju dessutom i så fall känna den nya från valpstadiet och det blir ordentlig åldersskillnad. De gånger det blir bråk så brukar det vara med ganska unga hanar som alltså är jämna i ålder och framförallt om de träffas första gången när båda är unghundar.
 
Jag har en tik och en hane. Tiken löper just nu. Det funkar faktiskt bra. Värre med grannens hane som mer eller mindre bosatt sig på andra sidan staketet. Tycker nog också har mycket med individen att göra. :)
 
Jag har två intakta tikar och tre intakta hanar, varav två av dem är avelshanar. Det fungerar utmärkt, det enda är ju att hålla dem separerade under höglöp. De två hanarna som gått i avel bryr sig inte ens om tikarna ens när de löper, förns det är "dags" att para. De är som klockor med det :up:.

Men givetvis så är det ju beroende på individer (och även ägare/miljö) om det fungerar bra i en flock eller ej.
 
Trivs du med tikar? Fundera på vad du faktiskt vill ha och leva med först och främst.

(Jag är utpräglad hanhundsmänniska, jag har inget emot andras tikar - givetvis :p - men ha någon själv vill jag inte.)
 
Tack så mycket för svar och synpunkter :)
Jag tror nog han skulle komma överens med både hane och tik men det är mest för att jag uppfattat tikar som lite mildare i sättet som jag funderade på det, både för hans skull och för att jag också var sugen på en tik själv.
Ska fundera mer men pga jag helst inte vill kastrera honom kan det ju vara lättast med hane ändå :)
 
Om det redan nu är så att han har svårt att komma överens med andra hundar så kan det mycket väl vara så att allt blir värre om du kastrerar honom, dels för att han kan bli mer osäker, dels för att andra hundar ofta reagerar annorlunda på kastrerade hanar. Kan vara värt att tänka på.

Själv tror jag inte det blir några problem för dig att ha ännu en hane så länge du är noga med att köpa från en seriös uppfödare som avlar på mentalt bra hundar. Köper du inte från en sådan uppfödare, då kan det mycket väl gå åt helvete oavsett om du väljer tik eller hane. Din okastrerade hane kommer ju dessutom i så fall känna den nya från valpstadiet och det blir ordentlig åldersskillnad. De gånger det blir bråk så brukar det vara med ganska unga hanar som alltså är jämna i ålder och framförallt om de träffas första gången när båda är unghundar.

Det hade jag inte tänkt på absolut värt att ha i åtanke :) ja jag kommer försöka kolla upp intressanta uppfödare i förväg så noga det går (självklart renrasig och reggad osv) :)
 
Tack så mycket för svar och synpunkter :)
Jag tror nog han skulle komma överens med både hane och tik men det är mest för att jag uppfattat tikar som lite mildare i sättet som jag funderade på det, både för hans skull och för att jag också var sugen på en tik själv.
Ska fundera mer men pga jag helst inte vill kastrera honom kan det ju vara lättast med hane ändå :)

Har du träffat många chihuahuas? Hur tikar och hanar är kan variera mycket mellan raser. Tex inom min ras, då är det hanarna som är mildare och enklare för det mesta. De som pratar med mig och vill ha en hund av min ras rekommenderar jag därför alltid att skaffa hanhund.
 
Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en till hund (men absolut inget bestämt än och det blir nog inte just nu ändå men man kan ju alltid planera och fundera iaf :P)

Har nu två stycken hanhundar, en gamling på 9 1/2 år (golden) och en på 4 år (chihuahua). Det jag är sugen på är en chihuahua till. Men vad skulle vara bäst, hane eller tik? Är det stort skillnad i temperament tänker mig att tikar kan vara lite mildare i sättet?

Det som jag ser som en nackdel med en tik är att jag då skulle vara tvungen att kastrera chihuahuan jag har. Har chipkastrerat min gamla (pga medicinska skäl) och han vart så förändrad efter det tyvärr, gick upp mycket i vikt, vart mycket slöare och fick tråkig päls. Skulle vara så tråkigt om det vart så med andra hanen också. Fördelen är att jag tror det är lättare för min yngre hane att komma överens med en tik. Han gillar andra hundar men han kan vara ganska dominant så därför tänker jag om det kan bli bråk med en till kanske dominant hane. Han är ganska regelbundet tillsammans med en annan chihuahuatik och då är han inte alls dominant utan dom kommer jättefint överens, han låter henne till och med dela hans ben och matskål. Mot andra hundar (hanar) är han väldigt vaktig när det gäller tex ben och mat. Det är hans och ingen får ta det ;) Min äldre kommer överens med allt och alla så där spelar det nog ingen roll.

Tips och ideer? Ni som har flera hundar vad har ni?
Om jag någon gång köper en andra hund kommer det vara en hane. Jag orkar inte hålla på och separera dom när det är löp. Sen är jag inte speciellt förtjust i tikar över lag heller. Löp, skendräktighet, livmodeinflamationer osv osv.
 
Trivs du med tikar? Fundera på vad du faktiskt vill ha och leva med först och främst.

(Jag är utpräglad hanhundsmänniska, jag har inget emot andras tikar - givetvis :p - men ha någon själv vill jag inte.)

Jag trivs nog med både och egentligen men har ju bara haft hanhundar själv :)
 
Har du träffat många chihuahuas? Hur tikar och hanar är kan variera mycket mellan raser. Tex inom min ras, då är det hanarna som är mildare och enklare för det mesta. De som pratar med mig och vill ha en hund av min ras rekommenderar jag därför alltid att skaffa hanhund.

Jag har träffat en del hanar men bara en tik, som jag då uppfattar som lite "lugnare" än hanarna men det kan ju såklart bara bero på hunden också inte att det är just en tik :) Så det är lite svårt att säga utifrån det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 841
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 188
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: geting
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 368
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp